Intergas xtreme36 i.c.m. voorverwarmd cv water

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransenB
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 30-05 08:17
Momenteel verwarm ik alles met een xtreme36.

Nu kwam ik vandaag de hewalex wp tegen met verschillende (type) boiler/buffer vaten.

Heb het grote hewalex topic voor een klein deel gelezen(totaal is een giga aantal pagina's)

Echter heb ik wel gelezen over een boilervat (200liter tapwater in de mantel) en daarbij een extra spiraal waarop de CV wordt aangesloten.

Uiteraard de uitgang van de spiraal (voorverwarmd water) aansluiten op de retour leiding van de CV ketel.

Nu is mijn vraag of er iemand ervaring heeft met het voorverwarmen van retour cv water
-hoe gaat de cv ketel hiermee om?

-Stel het retour cv water is opgewarmd naar 45 graden waarbij de modulatie thermostaat een berekend SP aanvoer heeft van 35 graden ?
Dus er is nog warmtevraag, maar de retour is warmer dan de aanvoer

Mvg

Bart

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:22
Ik heb een hewalex sww warmtepomp met 300l boiler en twee spiralen. Ik heb ooit de tweede spiraal in de retour gehad. Ik had het dusdanig met kogelkranen aangesloten, dat ik kon kiezen of door de boiler of er langs direct naar de ketel. Daar heb ik uiteindelijk maar kort iets meegedaan, voornamelijk omdat de temp in de boiler erg vlot terug liep en m'n cv vervolgens flink moest bijstoken voor sww.

Daarnaast is het de vraag of het je wel helpt qua verbruik vd ketel vs de hewalex.
Voor zover ik heb begrepen stuurt de ketel het liefst op een behoorlijke delta T. Bij lage delta T's condenseert hij niet goed waardoor het rendement naar beneden gaat. Mijn ketel zal in storing slaan als de retour temp hoger is dan de aanvoer. Al zal dat denk ik niet zo snel gebeuren.

Als je hem wel wil gebruiken dan zou ik hem los van de cv, een aantal radiatoren of stukje vloerverwarming laten verwarmen. Of als je aan 3 kw voor je hele installatie genoeg denkt te hebben gedurende het gros van het jaar hem parallel laten invoeren met een eigen circulatie pomp in het cv circuit. Natuurlijk wel met de nodige keerkleppen zoals bij een elga bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransenB
Ik zat inderdaad ook te denken dat het niet zo simpel is om de cv "te ondersteunen"

Het in serie zetten van een externe warmtebron in serie met een condensatieketel is niet logisch.

Dan zat ik wel met de volgende vraag.
Hoe werkt een hybride wp/cv ketel dan wel?
Op onderstaand schema lijkt de WP ook een soort voorverwarmer van de CV

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rQS874w8cpF43W01bVmWbatfew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BAK2TZTABW7XsYeN7FK8PoJR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9h4XIFICPFfXTdygLRGuglmF0W8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZzZcC83RUj6k0jQ6dx95rPg7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:22
In beide getoonde schema's, staat de warmtepomp paralel aan het cv circuit.
Bij het bovenste plaatje staat dan wel "serie geschakeld", maar het schema laat anders zien.
Bij dergelijke hybride systemen is er altijd slechts 1 device actief, of de ketel, of de wp. Dit wordt door besturing geregeld. Keerkleppen in de installatie moeten voorkomen dat de circulatiepomp in de verkeerde richting door het niet actieve apparaat pompt.

Er is mij maar 1 warmtepomp bekend die een semi serie installatie kent en dat is de quatt. Ik zeg semi, omdat ik uit het hydraulisch schema opmaak dat als de ketel uitstaat deze gebypassed wordt. Een dergelijk schema zou je ook kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransenB
Oke dan begrijp ik het nu

Hebben de hybride wp systemen tegenwoordig al slimme besturing waardoor het systeem zelf kiest of op dat moment wp of gas cv efficienter is in euros?