Sinds deze week de Oblivion Remaster is uitgekomen, ben ik er toch achter gekomen dat mijn PC misschien toch echt wel een keer een upgrade kan gebruiken. Helaas run ik de game net op low op 1440p met max 40-50 fps en dat is niet helemaal hoe ik mijn nostalgie graag had willen weerzien. Hierdoor heb ik dus denk ik een nieuwe videokaart nodig (zie huidige specs below) en wss een nieuwe CPU. De vraag is nu, is het waard om over te stappen naar AM5/DDR5, want deze zijn momenteel toch wel een stukje duurder en moet ik ook een nieuwe mobo aanschaffen. Of is het toch beter om gewoon goede AM4 upgrades te gebruiken, zoals bijvoorbeeld een 5700x3d.
My current setup:
Vooral gamen en algemene taken. Momenteel dus Oblivion Remaster, maar eventueel ook BG3 of andere interessante nieuwe games in de toekomst.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst max 1000 euro voor de upgrade.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem mijn muis, keyboard, 1440p screen sowieso mee. De case en alle harde schijven/SSD ook. Mobo is dus afhankelijk van de chipset, evenals de cooler.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Sowieso een nieuwe GPU, wss nieuwe CPU en dan ook een nieuwe voeding (huidige heeft niet genoeg vermogen en aansluiting voor bijvoorbeeld een 7800XT.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik neig naar AMD omdat deze volgens mij nu over het algemeen betere bang for your buck zijn, maar geen grote voorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen specifieke voorkeuren.
Ga je overklokken?
Ik was wel van plan simpele overclocking te doen, mits mijn huidige cooler dit permiteerd.
Wat verwacht je van ons?[i]
Advies/suggesties over mijn hoofdvraag. Denken jullie dat het zonde is om bij een AM4/DDR4 systeem te blijven en deze te upgraden, of denken jullie dat ik hier komende jaren alsnog zoet mee ben en wel best een stuk geld kan besparen.
My current setup:
- GTX1660
- Ryzen 5 2600
- DDR4 2100 MHz 16 GB
- B450M motherboard
- Cooler Master MasterBox MB500 Midi Tower
- old Corsair H80i
- 2 2.5 inch SSD, 1 3.5 HDD
Vooral gamen en algemene taken. Momenteel dus Oblivion Remaster, maar eventueel ook BG3 of andere interessante nieuwe games in de toekomst.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst max 1000 euro voor de upgrade.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem mijn muis, keyboard, 1440p screen sowieso mee. De case en alle harde schijven/SSD ook. Mobo is dus afhankelijk van de chipset, evenals de cooler.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Sowieso een nieuwe GPU, wss nieuwe CPU en dan ook een nieuwe voeding (huidige heeft niet genoeg vermogen en aansluiting voor bijvoorbeeld een 7800XT.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik neig naar AMD omdat deze volgens mij nu over het algemeen betere bang for your buck zijn, maar geen grote voorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen specifieke voorkeuren.
Ga je overklokken?
Ik was wel van plan simpele overclocking te doen, mits mijn huidige cooler dit permiteerd.
Wat verwacht je van ons?[i]
Advies/suggesties over mijn hoofdvraag. Denken jullie dat het zonde is om bij een AM4/DDR4 systeem te blijven en deze te upgraden, of denken jullie dat ik hier komende jaren alsnog zoet mee ben en wel best een stuk geld kan besparen.