op zoek naar een "ethernet bridge"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordy141
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-05 14:17
Ik ben op zoek naar een ethernet bridge om Wake-on-LAN mogelijk te maken voor mijn desktop PC. Ik wil namelijk graag van buiten naar m'n thuisnetwerk tunnelen met Wireguard om op m'n desktop te werken via RDP. Dat werkt al maar nu moet ik de PC speciaal aan laten staan. Mijn PC heeft geen ethernet verbinding (zit op Wi-Fi) omdat het niet mogelijk is een ethernet kabel naar m'n werkplek/gamehoek aan te leggen. Het betreft een huurwoning en ik wil daarom ook niet in de muren frezen.

Nu heb ik begrepen dat ik hiervoor een "ethernet bridge" moet hebben, die dan op Wifi zit en met de kabel ethernet aan m'n PC levert. Zodat ik op die manier mijn PC kan adresseren voor wake-on-LAN. Maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe ik kan controleren welke apparaten hier ondersteuning voor bieden.

Iemand die mij uit de brand kan helpen en een aanrader kan geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:29
Meerdere oplossingen mogelijk, echter zou ik gewoon een simpel accesspoint in Wireless AP mode zetten. Dit connect draadloos met je router en heeft meestal een Ethernet kabel die je dan in je pc kan doen.

Bijvoorbeeld zoiets: uitvoering: Netgear EAX12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 15:44
Ik heb de wol plugin op home assistant geinstalleerd. Precies hiervoor. Ik kan dan een WOL pakket sturen van binnen uit mijn netwerk. VPN opzetten naar mijn huis. En Remote desktop opstarten. Werkt perfect. https://www.home-assistant.io/integrations/wake_on_lan/

EDIT: Laat maar. Te snel uit enthousiasme gereageerd.

is een powerlinetje niet veel simpeler?

[ Voor 15% gewijzigd door SonOfSam op 24-04-2025 17:24 ]

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordy141
SonOfSam schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:21:
Ik heb de wol plugin op home assistant geinstalleerd. Precies hiervoor. Ik kan dan een WOL pakket sturen van binnen uit mijn netwerk. VPN opzetten naar mijn huis. En Remote desktop opstarten. Werkt perfect. https://www.home-assistant.io/integrations/wake_on_lan/
Ik heb een soortgelijke setup. Een intel NUC in de meterkast waarop ik proxmox draai met o.a. een Home assistant VM en een Wireguard VPN VM. Op die manier kan ook altijd mijn thuisnetwerk in tunnelen.

Maar omdat mijn desktop alleen via Wi-fi verbinding heeft kan ik die momenteel niet adresseren met een WOL packet. Vandaar dat ik dus op zoek ben naar een ethernet bridge. Die blijft dan 24/7 aan staan en kan een WOL packet naar m'n desktop PC afleveren.

Dank @Lucky0wn. Ik wist niet zeker of een (relatief goedkoop) access point ook dienst kan doen als een dergelijke bridge. Maar als de Netgear EAX12 dat prima kan dan heb ik de oplossing gevonden denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
SonOfSam schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:21:

EDIT: Laat maar. Te snel uit enthousiasme gereageerd.
Dan zit je nog steeds met de WiFi op de PC. Al heb je wel Wake-on-LAN over WiFi. Maar dat heb ik zelf nog nooit werkend gekregen op consumer Windows PC's/laptops. Dit aangezien de WiFi adapter bij Power-off geen power krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
Jordy141 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:28:
[...]

Ik heb een soortgelijke setup. Een intel NUC in de meterkast waarop ik proxmox draai met o.a. een Home assistant VM en een Wireguard VPN VM. Op die manier kan ook altijd mijn thuisnetwerk in tunnelen.

Maar omdat mijn desktop alleen via Wi-fi verbinding heeft kan ik die momenteel niet adresseren met een WOL packet. Vandaar dat ik dus op zoek ben naar een ethernet bridge. Die blijft dan 24/7 aan staan en kan een WOL packet naar m'n desktop PC afleveren.

Dank @Lucky0wn. Ik wist niet zeker of een (relatief goedkoop) access point ook dienst kan doen als een dergelijke bridge. Maar als de Netgear EAX12 dat prima kan dan heb ik de oplossing gevonden denk ik. :)
Zou ook absoluut niet gaan klooien met Wake-on-LAN over Wifi. Gewoon voor de simpele oplossing kiezen ;)
Als je een Mesh main router hebt, kun je ook een mesh AP van hetzelfde merk kopen. Dan heb je meestal gemakkelijkere setup en betere verbinding door de Wireless Backhaul.

[ Voor 8% gewijzigd door Lucky0wn op 24-04-2025 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:04
Ik doe dit met een hue smart plug, die kan ik altijd aanzetten, in het bios staat wake on power aan, waarna m’n pc opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Een andere oplossing: smart plug gebruiken en adresseren met wireguard?

@tritimee was mij net voor. :P

[ Voor 20% gewijzigd door sh4d0wman op 24-04-2025 17:32 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:31

Marc H

- - Is wakker - -

Veel simpeler. Zet de computer op een smart plug en in de bios zet je bij opstarten op always on. Even via de app van de smart plug de power eraf en weer erop is voldoende om weer op te starten.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:11
Mogelijk gaan een WOL pakketjes niet eens goed over je VPN.

Kan je homeassistant geen wol pakketje het netwerk op duwen?

Zelf doe ik het met een script in mikrotik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:53
Jordy141 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:28:
Afhankelijk van wat je wil doen op je desktop pc als je remote bent kan je ook overwegen een Windows VM of Linux desktop VM te maken in Proxmox.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordy141
jeroen3 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:33:
Mogelijk gaan een WOL pakketjes niet eens goed over je VPN.

Kan je homeassistant geen wol pakketje het netwerk op duwen?

Zelf doe ik het met een script in mikrotik.
Ja het is goed mogelijk dat ik het genereren van de WOL packet ook via home assistant ga doen of wellicht via een andere service op de intel NUC. Doel van dit topic is eigenlijk puur ervoor zorgen dat m'n desktop PC het WOL packet ook kan ontvangen want anders heb ik er weinig aan. ;)
tritimee schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:32:
Ik doe dit met een hue smart plug, die kan ik altijd aanzetten, in het bios staat wake on power aan, waarna m’n pc opstart.
Dit klinkt ook als een interessante oplossing. Ik wil wel het cyclen van de power als m'n PC uit staat makkelijk kunnen automatiseren met bijv. Home assistant. Ik gebruik momenteel Zigbee voor de slimme apparaten en ik neem aan dat er wel een slimme power plug is die via Zigbee te cyclen is.

Maar misschien is een access point in bridge modus met bijv. De Netgear EAX12 die hierboven aangeraden is dan juist wel simpeler. Ik ga in ieder geval op onderzoek uit. 🙂

Sidenote: m'n router is gewoon de Zyxel die ik van Odido ontvangen heb samen met een wifi extender/repeater die aan de andere kant van het huis zit. geen mesh router dus helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordy141
FredvZ schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:36:
[...]

Afhankelijk van wat je wil doen op je desktop pc als je remote bent kan je ook overwegen een Windows VM of Linux desktop VM te maken in Proxmox.
Ik wil eigenlijk vooral op afstand aan hobbyprojecten kunnen werken en af en toe misschien ook gamen. Alle projecten en tooling staat al ingeregeld en m'n PC is ook een stuk beefier dan m'n laptop voor gaming. Vandaar RDP naar de desktop.

Ik speel overigens vooral singleplayer games waarvoor lage latency niet een hoge vereiste is, dus dat gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
Jordy141 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:42:
[...]

Ja het is goed mogelijk dat ik het genereren van de WOL packet ook via home assistant ga doen of wellicht via een andere service op de intel NUC. Doel van dit topic is eigenlijk puur ervoor zorgen dat m'n desktop PC het WOL packet ook kan ontvangen want anders heb ik er weinig aan. ;)

[...]

Dit klinkt ook als een interessante oplossing. Ik wil wel het cyclen van de power als m'n PC uit staat makkelijk kunnen automatiseren met bijv. Home assistant. Ik gebruik momenteel Zigbee voor de slimme apparaten en ik neem aan dat er wel een slimme power plug is die via Zigbee te cyclen is.

Maar misschien is een access point in AP modus met bijv. De Netgear EAX12 die hierboven aangeraden is dan juist wel simpeler. Ik ga in ieder geval op onderzoek uit. 🙂

Sidenote: m'n router is gewoon de Zyxel die van Odido ontvangen heb samen met een wifi extender/repeater die aan de andere kant van het huis zit. geen mesh router dus helaas.
toon volledige bericht
Dan is het nog simpeler: de Odido range extender zou een RJ-45 aansluiting moeten hebben, check instellingen of je die als wireless bridge kan inzetten. Misschien kan je deze wel gebruiken met Ethernet kabel naar je PC. Scheelt je weer paar tientjes voor een smart plug of extra router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordy141
Lucky0wn schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:47:
[...]

Dan is het nog simpeler: de Odido range extender zou een RJ-45 aansluiting moeten hebben, check instellingen of je die als wireless bridge kan inzetten. Misschien kan je deze wel gebruiken met Ethernet kabel naar je PC. Scheelt je weer paar tientjes voor een smart plug of extra router.
Als die in bridge modus staat, dan kan dat apparaat niet meer als access point fungeren toch? Ik heb een vrij langgerekt appartement met de woonkamer achterin en daarom een wifi extender genomen zodat ik ook in de woonkamer goede Wi-Fi ontvangst heb en ook m'n Smart TV en Toon hebben verbinding via de extender. Denk dat het dan toch een extra apparaat moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lucky0wn
Jordy141 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:55:
[...]

Als die in bridge modus staat, dan kan dat apparaat niet meer als access point fungeren toch? Ik heb een vrij langgerekt appartement met de woonkamer achterin en daarom een wifi extender genomen zodat ik ook in de woonkamer goede Wi-Fi ontvangst heb en ook m'n Smart TV en Toon hebben verbinding via de extender. Denk dat het dan toch een extra apparaat moet worden.
Jawel hoor

Wireless bridge is hetzelfde als wireless repeating. Behalve dat je dan signaal "aftapt" van de repeater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:50
WOL is een broadcast en kun je dus vanaf het internet helemaal niet versturen.
En theoretisch zou je het magic packet geadresseerd kunnen versturen, maar dat blijft slechts werken totdat de ARP entry in je router expired, daarna weet de router het macadres van je PC niet meer en droped het het packet.
De enige oplossing daarvoor is een static entry in de ARP table van je router maken.

En WOL over wifi is normaal gesproken geen probleem als je een echte wifi adapter in je PC hebt (geen usb ding dus), moet je wel even in de device manager van Windows "wake on magic packet" aanzetten.

[ Voor 35% gewijzigd door Ben(V) op 25-04-2025 11:03 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een Shelly plug werkt op wifi, persoonlijk zou ik daarvoor kiezen, voor deel kan je ook meteen het stroomverbruik monitoren. Over WOL hoor je nogal verschillende ervaringen waarbij het niet altijd even goed werkt. Een simpele repeater met netwerk aansluiting zou kunnen werken. Bedenk wel dat WOL pakketjes niet echt betrouwbaar zijn over Wifi er zit geen controle mechanisme achter.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1