Verstopping in riolering

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wieltje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:20
Ik heb een probleem met mijn riool dat zich (na wat ontstoppingswerkzaamheden) als volgt uit:
Als ik een emmer water door de gootsteen in mijn keuken spoel, loopt de afvoer van de inlaatcombinatie van de quooker over (ongeveer een glas vol).
Als ik de afvoer inlaatcombinatie afsluit, loopt het water wel weg, maar eindigt het met een slurpend geluid.

De afvoer in de keuken is met de waterzuiger leeggezogen, met een veer schoongemaakt, en tot slot heeft er een liter zwavelzuur geweekt dat nagespoeld is met een paar emmers heet water.
Bij het leegzuigen zijn er wel wat brokken vet uitgekomen. De veer van 20mm gaat op dit moment soepel door de leidingen en kan 5m+ ingevoerd worden.

Ik heb ook nog geprobeerd om een karcher rioolslang in te voeren, maar deze krijg ik niet de bocht om bij zowel keuken als de HWA achter. Een endoscoop in keuken en HWA geeft na het eerste stukje vet op de wand geen beeld meer.
Meerdere emmers water in de gootsteen op de HWA lopen overigens wel zonder problemen weg.

Volgens mij heb ik uitgesloten dat het een ontluchtingsprobleem door verstopping bij de groene buis op zolder is. Met verwijderde sifon in het toilet beneden als extra ontluchting, houd ik in de keuken hetzelfde resultaat.

Ik kom er niet helemaal uit wat nu het probleem zou kunnen zijn. De aftakking in de keuken lijkt me schoon te moeten zijn na de genoemde werkzaamheden. De leiding is onvakkundig niét opgehangen, maar vertoont m.i. geen tekenen van doorhangen.

Dus ik denk aan een probleem ergens in de liggende leiding (????? in de tekening). Alhoewel dit niet helemaal strookt met het feit dat de gootsteen achter de keuken wel goed doorspoelt.

Mijn vraag: wie heeft er suggesties voor de oorzaak, en mogelijke oplossing?

Ik kom zelf alleen nog op rigoreuze stappen uit waarvan ik hoop dat er nog alternatieven zijn.
- Een gat boren in de kruipruimte om daar met endoscoop te kijken
- Voortuin volledig op de schop en graven op zoek naar een ontstoppingsstuk waar de karcher wel in kan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxQ3N-u15xOMnLqsVsEDqf2A5e4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ElBIGfkqvZ6F7ImMKrd40OVV.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xP_RhnNyfoEiKJJiPxgDwRjwQwY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1OJR19K9DybSb6wC3LSuIuBh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGkp0XnDBqWtqlwxhD2TGJ0pvTs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jEymPftnB0oRkPs9u9bB2jQt.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 16% gewijzigd door Wieltje op 24-04-2025 16:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:06

Fe2O3

Ja das roest

Alles wat na de keuken zit loopt wel fantsoenlijk weg ed?

dus, het probleem zit 100% rond dat ????? (of ervoor) ?

Dum de dum

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:03
Bel een professionele ontstoppingsdienst. Die hebben goede camera's, goede hogedruk reinigings slangen en jarenlange ervaring. Kost een paar centen (indien koopwoning, anders betaald de verhuurder), maar dan ben je wel van het probleem af.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huneker
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:38
Ik zou zelf de oorzaak zoeken in de leiding naar de keuken zelf. De 50mm leiding lijkt los te hangen zonder beugels of ondersteuning. Daardoor kan de leiding gaan doorhangen. Daarnaast gaat hij vanaf het horizontale deel naar het schuine deel (richting de verzamelleiding) met een aantal bochten van 45 graden achter elkaar. Al vaker gezien dat hier kleine verstoppingen ontstaan waardoor er geen vrije luchtdoorgang meer is. Beter eerst 90 graden bocht van horizontaal naar verticaal en dan iets verderop 45 graden om schuin aan te komen op de verzamelleiding.

Heb je verder nog een foto van hoe het nu in de keuken zelf zit. Kan ook goed dat er daar een ontluchtings/beluchtings probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wieltje
Huneker schreef op donderdag 24 april 2025 @ 18:22:
Ik zou zelf de oorzaak zoeken in de leiding naar de keuken zelf. De 50mm leiding lijkt los te hangen zonder beugels of ondersteuning. Daardoor kan de leiding gaan doorhangen. Daarnaast gaat hij vanaf het horizontale deel naar het schuine deel (richting de verzamelleiding) met een aantal bochten van 45 graden achter elkaar. Al vaker gezien dat hier kleine verstoppingen ontstaan waardoor er geen vrije luchtdoorgang meer is. Beter eerst 90 graden bocht van horizontaal naar verticaal en dan iets verderop 45 graden om schuin aan te komen op de verzamelleiding.

Heb je verder nog een foto van hoe het nu in de keuken zelf zit. Kan ook goed dat er daar een ontluchtings/beluchtings probleem is.
Klopt, die leiding hangt los. Maar de foto is zoals ie er nu bij hangt, dus niet doorgezakt. Inderdaad wel helemaal uitgevoerd in 45 graden bochten. Maar juist die bochten zouden met een 30mm veer toch wel schoon moeten zijn?
Yaksa schreef op donderdag 24 april 2025 @ 18:09:
Bel een professionele ontstoppingsdienst. Die hebben goede camera's, goede hogedruk reinigings slangen en jarenlange ervaring. Kost een paar centen (indien koopwoning, anders betaald de verhuurder), maar dan ben je wel van het probleem af.
De bekende grote naam heeft geen tijd de komende weken en de lokale eenpitter mét goede reviews kwam aan met een parkside veer en de bus zwavelzuur. Vandaar dat ik dus toch nog even hier mijn licht opsteek...

[ Voor 21% gewijzigd door Wieltje op 24-04-2025 19:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:03
Wieltje schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:19:
[...]De bekende grote naam heeft geen tijd de komende weken en de lokale eenpitter mét goede reviews kwam aan met een parkside veer en de bus zwavelzuur. Vandaar dat ik dus toch nog even hier mijn licht opsteek...
Dan maak je een afspraak met zo'n bekend bedrijf, ik neem aan dat die paar weken nog wel te overbruggen zijn. Dan ben je daarna in ieder geval (als ze het goed doen) de komende jaren gevrijwaard van verstoppingen.
Overigens wil ik nog wel de tip meegeven om geen vet, olie, jus door de afvoer te spoelen en niet te veel waspoeder in je (af)wasmachine te doen. Die combi gaat cementeren in je afvoer en is lastig te verwijderen.
Zwavelzuur in je afvoer gooien is natuurlijk al helemaal een no-go.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wieltje
Yaksa schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:35:
[...]

Dan maak je een afspraak met zo'n bekend bedrijf, ik neem aan dat die paar weken nog wel te overbruggen zijn. Dan ben je daarna in ieder geval (als ze het goed doen) de komende jaren gevrijwaard van verstoppingen.
Overigens wil ik nog wel de tip meegeven om geen vet, olie, jus door de afvoer te spoelen en niet te veel waspoeder in je (af)wasmachine te doen. Die combi gaat cementeren in je afvoer en is lastig te verwijderen.
Zwavelzuur in je afvoer gooien is natuurlijk al helemaal een no-go.
Meerdere weken zonder afvoer of warm water in de keuken leek mij niet echt wenselijk. Maar inmiddels dus bedacht dat eea even opgevangen kan worden door de afvoer zelf af te doppen en de inlaatcombinatie naar een emmer te leiden.

Betreft het zwavelzuur, het zou niet mijn keuze zijn maar het wordt daadwerkelijk verkocht als "loodgieters-ontstopper". De beste man was er van overtuigd dat zijn werkwijze mijn probleem zou oplossen... So far de lokale expert :)

Je tips m.b.t. vet zijn hopelijk algemene kennis. Maar ondanks zorgvuldig gebruik toch verstopping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wieltje
Inmiddels heb ik overigens nog een testje gedaan bij de gootsteen op de inpandig hemelwaterafvoer links. Dat spoelt wel gewoon door, en er loopt niets terug naar de keuken ondanks dat die afvoer lager zit.

Daarmee lijkt mijn initiële gedachte dat er in de liggende pijp bij ????? iets dicht zit, ontkracht.

Vermoedelijk zit het dus toch in de keukenleiding en is dat met uitzuigen, doorveren en vloeibaar niet weggegaan. Mogelijk datzelfde bochtwerk dat mijn rioolslang tegenhoudt...

Dan resteert mij volgens mij niets anders dan een andere ontstopper laten komen in de hoop dat die een slang heeft die er wel in gaat. Of heeft iemand hier nog een lumineus idee?

[ Voor 36% gewijzigd door Wieltje op 24-04-2025 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huneker
Wieltje schreef op donderdag 24 april 2025 @ 20:48:
Inmiddels heb ik overigens nog een testje gedaan bij de gootsteen op de inpandig hemelwaterafvoer links. Dat spoelt wel gewoon door, en er loopt niets terug naar de keuken ondanks dat die afvoer lager zit.

Daarmee lijkt mijn initiële gedachte dat er in de liggende pijp bij ????? iets dicht zit, ontkracht.
In je startpost gaf je ook aan dat de keuken wel goed doorloopt wanneer je de afvoer van de inlaatcombinatie dicht zet, maar dan eindigt met een slurpend geluid. De keukenafvoer heeft dus waarschijnlijk problemen met ontluchting. Er is onvoldoende vrije luchtdoorstroom in de afvoerleiding. Wanneer je water door de keuken gootsteen spoelt moet de lucht in de afvoer plaats maken voor dit water. Als er geen vrije route is zoekt de lucht of het water de weg van de minste weerstand, de afvoer van je inlaatcombinatie. De 2x 45 graden bochten bij de overgang horizontale 50mm leiding naar het schuine deel kunnen de vrije luchtstroming beperken, maar het kan ook al in de keuken zelf verkeerd zijn aangesloten. Dus foto's van het leidingwerk boven de vloer in de keuken zelf zouden handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morfieus0
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Heb je al eens de heet water kraan op zijn heetst al een uur laten lopen, op een snelheid dat je inloopcombinatie niet overloopt? Mocht er vastgekoekt vet of etensresten vast zitten wil dit wel eens het probleem oplossen.

In mijn eigen woning is dit altijd de truc. Ik heb geen kruipruimte en in alle woningen op deze rij is een montagefout onder de grond waardoor de keukenleiding periodiek verstopt. Helaas kwam ik hier pas achter na de plaatsing van mijn nieuwe keuken…

Vaak laat ik van tevoren ook nog een flinke hoeveelheid schoonmaakazijn een paar uur intrekken voor ik begin. Tijdens het doorlopen gooi ik regelmatig ook nog wat extra schoonmaamazijn er doorheen.

"Hodor"- Hodor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsMyUsername
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-09 15:52
Die horizontale leiding klinkt niet vol / massief als je erop tikt? Wordt hij wel goed warm als je er heet water door heen spoelt?

Mocht daar in de buurt het probleem zitten, dan kan je die leiding er uit knippen, schoon maken en met twee schuifmoffen repareren.

Chemische troep is ook niet goed voor je afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wieltje
Huneker schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:38:
[...]
In je startpost gaf je ook aan dat de keuken wel goed doorloopt wanneer je de afvoer van de inlaatcombinatie dicht zet, maar dan eindigt met een slurpend geluid. De keukenafvoer heeft dus waarschijnlijk problemen met ontluchting. Er is onvoldoende vrije luchtdoorstroom in de afvoerleiding. Wanneer je water door de keuken gootsteen spoelt moet de lucht in de afvoer plaats maken voor dit water. Als er geen vrije route is zoekt de lucht of het water de weg van de minste weerstand, de afvoer van je inlaatcombinatie. De 2x 45 graden bochten bij de overgang horizontale 50mm leiding naar het schuine deel kunnen de vrije luchtstroming beperken, maar het kan ook al in de keuken zelf verkeerd zijn aangesloten. Dus foto's van het leidingwerk boven de vloer in de keuken zelf zouden handig zijn.
Dank. Ik kan niet helemaal volgen hoe de luchtstroom in de betreffende buis zou moeten lopen; ik dacht dat er enkel ont/belucht wordt vanaf het dak. Maar ik heb inmiddels een foto gevonden hoe het onder de keuken geinstalleerd is. De bochtjes waren in de aanbieding, zullen we maar zeggen :) En waarom er niet gewoon een manchet in de muuraansluiting zit is me helemaal een raadsel...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1iwYjYtVkUI2xeBiwO38PKBPek=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0YJCzSUol9uLlfjeVul501if.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wEyb3Nf6IeOTSzwLGqclZhplt_A=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bAvICH8p4RmhWOKmz25c66ZV.png?f=fotoalbum_tile
Morfieus0 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:54:
Heb je al eens de heet water kraan op zijn heetst al een uur laten lopen, op een snelheid dat je inloopcombinatie niet overloopt? Mocht er vastgekoekt vet of etensresten vast zitten wil dit wel eens het probleem oplossen.
Goede suggestie, maar er is enkel warm water van de quooker in de keuken.
WhatsMyUsername schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:36:
Die horizontale leiding klinkt niet vol / massief als je erop tikt? Wordt hij wel goed warm als je er heet water door heen spoelt?
Mocht daar in de buurt het probleem zitten, dan kan je die leiding er uit knippen, schoon maken en met twee schuifmoffen repareren.
Die houdt ik nog even achter de hand. Heb in eerste instantie alleen in de kruipruimte gelegen om te checken of de buis doorhangt. Ophangen daarvan staat nog op de lijst, nadat de verstopping weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-09 19:41
Ik ga er vanuit dat de rechter foto de nieuwe aansluiting wordt, is.
zorg ervoor dat de afstand tussen inlaat combi en aansluiting afvoer veel hoogte verschil heeft , erg belangrijk.
Vroega toen ik nog werkte plaatste ik de inlaat combi`s op minimaal 65 cm af vloer , dus net onder de spoelbak.
En de aansluiting op afvoer max 10 a 15 cm af vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 16:05
De buis in de kruipruimte ligt domweg niet goed. Je gebruikt nu een stuk op ca. 45 graden om naar beneden te gaan, en dat moet 90 graden zijn. Een buis die onder 45 graden ligt valt te snel droog om goed alle resten mee te voeren het riool in. Alleen recht naar beneden zorgt de zwaartekracht er wel voor dat vaste resten naar beneden vallen. Al het andere hoort onder een klein afschot te liggen. Een te groot afschot zorgt voor problemen.

Wat betreft het doorhangen: zwaartekracht wint altijd. Zelfs als het nu niet doorhangt, dan zal dat uiteindelijk toch gaan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wieltje
Zo te horen is er nogal wat aan te merken op hoe dit ooit aangelegd is. Als de ontstopping straks geslaagd is dan zal ik de betreffende buis in ieder geval nog even ophangen.

Het opnieuw aanleggen van die bochten onder de vloer is in de beschikbare ruimte een horrorklus die het vooralsnog aflegt tegen eens per 7 jaar laten ontstoppen.
ouwefreaker schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 20:04:
Ik ga er vanuit dat de rechter foto de nieuwe aansluiting wordt, is.
zorg ervoor dat de afstand tussen inlaat combi en aansluiting afvoer veel hoogte verschil heeft , erg belangrijk.
Vroega toen ik nog werkte plaatste ik de inlaat combi`s op minimaal 65 cm af vloer , dus net onder de spoelbak.
En de aansluiting op afvoer max 10 a 15 cm af vloer.
Nee, de rechter foto is hetgeen dat nu onder/achter de keuken zit en hier het kastje in komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hnWSUT8lNgoE_uPUpKJozN2CasA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YXpaKLOQM0QVU2zzwCAKT2P2.jpg?f=fotoalbum_tile

Voor de afvoer inlaatcombinatie heb ik nu een terugslagklep besteld zodat de boel in ieder geval nooit meer de kast blank kan zetten. Als ik ooit ergens een nieuwe inlaatcombinatie plaats dan zal ie inderdaad zo hoog mogelijk bij de wasbak geplaatst worden.

[ Voor 60% gewijzigd door Wieltje op 25-04-2025 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wieltje
Dank voor de reacties allemaal. Ondanks dat ik graag zelf dingen aanpak in huis heb ik voor nu een afspraak staan met een gerenommeerde ontstoppingsdienst. Wordt vervolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huneker
Op de rechter foto zie je de afvoer uit de zandcement dekvloer komen. Het lijkt erop dat hier weer 2x 45 graden bochten gebruikt zijn, dit moet eigenlijk ook een 90 graden bocht zijn. Probleem bij overgang van horizontaal naar verticaal met 2x 45 graden dat je sneller de luchtstroming blokkeert. Met een standaard ontstoppingsveer maak je vervolgens vooral de onderkant van de leidingen en bochten schoon, maar blijft er aan de bovenkant aangekoekt vuil achter en kan er geen luchtdoorstroom meer zijn. Simpel gezegd, als de beschikbare doorsnede helemaal gevuld wordt met water stopt de stroming. Er kan immers geen lucht meer ontsnappen. Het water dat weg wil vloeien moet namelijk wel vervangen worden door lucht, anders zou er onderdruk ontstaan.

Hier wordt het allemaal duidelijk uitgelegd; https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:08
Als de boel vol met vet zit dan kun je ook een paar flessen met goedkoopste afwasmiddel met heet water door de leidingen spoelen. De bubbels kunnen overal uitkomen ;)

Het merendeel zal mechanisch verwijderd moeten worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 26-04-2025 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wieltje
Om dit nog even af te sluiten: de gerenommeerde ontstoppingsdienst was in een half uurtje klaar. En nu ik weet hoe het moet kan ik het een eventuele volgende keer zelf.

Zijn truc met de (gemotoriseerde) veer was in dit geval om hem, langzaam terugtrekkend, bijna 20 minuten te laten draaien. Zo ver was ik met mijn handmatige veer niet gekomen.

Tevens heeft ie nog een ystuk met schroefdop bijgeplaatst zodat hij gewoon met de kraan kon doorspoelen tijdens het veren.
Pagina: 1