Werkt een nc headset voor overlast?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermetroid
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-05 20:15
Mijn vraag
Dag allen, mijn vraag is werkt een koptelefoon of oordopjes met active noise cancellation tegen geschreeuw van kinderen? Ik woon in een appartement waar een leger aan kinderen speelt. En ja ik heb er al van alles aan gedaan in de meest ruime zin maar de kinderen komen steeds weer terug. Vooral het geschreeuw en gegil uit het niet is wat ik maar wat graag weg zou willen filteren.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

petermetroid schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:15:
Mijn vraag
Dag allen, mijn vraag is werkt een koptelefoon of oordopjes met active noise cancellation tegen geschreeuw van kinderen? Ik woon in een appartement waar een leger aan kinderen speelt. En ja ik heb er al van alles aan gedaan in de meest ruime zin maar de kinderen komen steeds weer terug. Vooral het geschreeuw en gegil uit het niet is wat ik maar wat graag weg zou willen filteren.
Het korte antwoord: Nee. Stemmen komen redelijk goed door. In de trein hoor ik de trein ook niet meer maar de mensen om me heen en de conducteur, en vaak ook een omroeper, hoor ik nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:16
Je hebt geen nc nodig, maar isolatie. Goede oordoppen misschien? Of anders een goede over-the-ear headset, en dan vooral niet de nc aanzetten.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 31-05 10:00
Ik zou in een ander appartement gaan zitten dan de kinderen :+

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bij volwassen mannen die spreken werkt NC bij mij wel redelijk, nu zijn de kinderstemmen natuurlijk hoger in frequentie, dus dan zal het minder goed werken, maar ik zou verwachten dat het wel wat helpt, misschien ook afhankelijk van welke koptelefoon. Algemeen zijn van wat ik begrijp koptelefoons beter dan oordopjes qua noise cancelling.

Wel is het zo, hooguit dempt het het wat. Oftewel het helpt, als je ook muziek oid aan zet. Als het dan de kinderen wat dempt, en je hebt ander geluid eroverheen, dan helpt het. Maar alleen noise cancelling, dat schiet weinig op. (Zelfde is overigens mijn ervaring met oordoppen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-05 12:54
Ervaringsdeskundige hier.

Nee. Met name omdat het niks doet tegen contactgeluid.
Ik moest in mijn oude appartement om de paar seconden mijn headset afzetten, omdat het klonk alsof er een servieskast van 2 hoog naar beneden kwam donderen.

Protip: Verhuizen is het enige dat werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Mijn vraag
Als je een dure knappe koopt en tegelijk muziek luistert, dan wel. Hij filtert niet alles eruit maar het helpt absoluut. En vergeet niet meerdere sets aan te schaffen zodat de een kan opladen terwijl je de ander gebruikt. Ask me how i know! d:)b

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:38
Frieda schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:57:
[...]

Als je een dure knappe koopt en tegelijk muziek luistert, dan wel. Hij filtert niet alles eruit maar het helpt absoluut. En vergeet niet meerdere sets aan te schaffen zodat de een kan opladen terwijl je de ander gebruikt. Ask me how i know! d:)b
How do you know? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:10

Fe2O3

Ja das roest

Actieve noise cancelling gaat zeker wel helpen. Ik loop 's avonds met JBL in ear met actieve noise cancelling en ik hoor nagenoeg niks.

Beetje goede over ear zonder active noise cancelling zou ook al moeten schelen.

100% filteren zal niks doen, dan moet je je oren dichtsmeren met hete lijm oid :D

Dum de dum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Alpine slaapordoppen indoen en daarna een ANC koptelefoon opzetten met muziek aan. Dan ben je echt volledig afgesloten van de buitenwereld.

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 24-04-2025 18:20 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:01
Met natuurlijk wel de kans dat je steeds gevoeliger wordt voor geluid hoe meer je je er van afsluit. En zelfs ook de kans om overgevoeligheid ( hyperacusis) te ontwikkelen.

Zeker als ik hierboven denk te lezen dat iemand de ene ANC headset al in de lader heeft zitten terwijl de andere gedragen wordt... Ik zou daar mee oppassen.

Leefgeluid is normaal, overlast is vervelend. En bijna altijd is verhuizen uiteindelijk de enige echte oplossing. Jezelf afsluiten van prikkels zorgt er op termijn alleen maar voor dat je steeds minder tegen prikkels kan.

7800X3D - B650E Aorus Master - 32GB 6000Mhz - 4090 FE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 15:11

Croga

The Unreasonable Man

Skybullet schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 05:36:
Met natuurlijk wel de kans dat je steeds gevoeliger wordt voor geluid hoe meer je je er van afsluit. En zelfs ook de kans om overgevoeligheid ( hyperacusis) te ontwikkelen.
Om over Tinnitus nog maar te zwijgen. ANC is één van de bekende oorzaken van Tinnitus. En de combinatie Tinnitus en hyperacusis is al helemaal killing.

Kinderen ga je niet veranderen. Die gaan alleen minder herrie maken naarmate ze ouder worden. ANC is hier geen oplossing tegen gezien de hierboven genoemde mogelijke bijwerkingen. Isolatie zou een veel betere oplossingsrichting zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:21

Amphiebietje

In de blubber

Mijn vraag
Voordeur van een beter slot voorzien zodat ze buiten blijven? Ouders aanspreken over die kinderen die steeds weer in je appartement komen? :+

Je bericht is wat ambigu geschreven waardoor het onduidelijk is of het jouw kinderen zijn of niet. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-05 12:09
Kort antwoord: Ja en nee. Je moet vooral niet verwachten dat het geluid volledig weg gefilterd zal worden. Helpt het? Ja het dempt wel. Ik kan vergelijken tussen Air pods pro en een Bowser & Wilkins Px7 s2e. Wij hebben zelf 2 kinderen en een schoolplein zo ongeveer in de achtertuin. De frequentie van kinderen is alleen nou net welke het beste door de NC heen gaat ;)

Hoewel apple voor in-ears echt goed is, werken over-ears beter wat mij betreft. Dan is het ook vooral zoeken welke prettig zitten en de beste NC hebben. Sony's worden hier goed op beoordeeld, maar ik vond deze totaal niet lekker zitten. Mijn B&W heeft dan weer niet de beste NC, maar ik verwacht inmiddels ook geen volledige demping meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online

Zeker als ik hierboven denk te lezen dat iemand de ene ANC headset al in de lader heeft zitten terwijl de andere gedragen wordt... Ik zou daar mee oppassen.

Leefgeluid is normaal, overlast is vervelend. En bijna altijd is verhuizen uiteindelijk de enige echte oplossing. Jezelf afsluiten van prikkels zorgt er op termijn alleen maar voor dat je steeds minder tegen prikkels kan.
Ik herken dit dus totaal niet, ik las het ook in de media. Als ik 's avonds tv wil kijken tijdens uitgaanstijden heb ik echt zo'n ding nodig, anders kun je echt de tv niet verstaan. Straks is het bijvoorbeeld koningsdag, dan is het de avond ervoor herrie vanaf een uur of 17 tot 04, dan op koningsdag begint de vrijmarkt om 7.30, en dan is er weer herrie tot 04.00u en de dag erna rijden hier schoonmaakwagens af en aan. Op die dagen is het echt fijn om genoeg headsetjes te hebben, op een gegeven moment is het ook gewoon genoeg kabaal. En op normale dagen tijdens werktijden voor die weken dat de buren verbouwen (als de een net klaar is begint de ander 8)7). Of voor de blaffende hond van de buren. Of voor het geluid van de omvallende blokkentoren van de kinderen van de onderburen. Als ik ze niet draag, kunnen mn collega's me niet eens verstaan!
En begin niet over verhuizen, dat gaat echt niet zomaar voor iedereen. Altijd zo'n dooddoener. Een vrijstaand hutje op de hei kost ook minimaal 8 ton tegenwoordig ;) Voor 4 headsets hoef ik iig geen hypotheek af te sluiten, maar zo blijft het wel leefbaar! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
Frieda schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:07:
[...]

Ik herken dit dus totaal niet,...
Je begint met vertellen dat je het niet herkent. Om meteen daarna een heel verhaal te vertellen, waarin je voor mij letterlijk bevestigd dat bijna elk normaal leefgeluid te veel voor je is geworden. Hopelijk heb je dat zelf door ? ;)

Er zit verder natuurlijk nog een heel spectrum tussen een huis in een druk centrum hebben of een 8 ton vrijstaand huis op de heide. Hier zelf afgelopen januari voor 3,1 ton in NB gewoon een 120m2 rijtjeshuis kunnen kopen in een hofje in een rustig dorp., tuin zonder achterburen. Heerlijk rustig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@petermetroid In Audio en hifi zijn er meerdere topics over ANC headphones en earbuds, ook in Beeld en geluid koopadvies

Uiteindelijk zal het doel vooral passief dempen moeten zijn, ANC kan niet goed met plotselinge geluiden en hoge schreeuwstemmetjes omgaan. Het moet namelijk reageren op de geluiden, het kan ze niet voorspellen, en is daarmee beter met repeterende geluiden (en vaak beter met mid/lage tonen).

Passieve demping gaat vaak beter met over-ear headphones; ik zweer zelf bij mijn Bose headphones en earbuds (QC45/NC700 headphones en QC II earbuds), maar ze geven geen complete stilte. De QC II earbuds helpen wel tegen een luidruchtige collega zonder volumeknop ;) , maar dat is geen gillend kind.

Uiteindelijk zul je meer hebben aan professionele headphones en earplugs speciaal bedoeld voor werkomgevingen met geluidsproblemen, niet zoveel aan consumenten ANC producten die vaak meer gericht zijn op het kunnen horen van de muziek of podcast, minder aan de geluidsoverlast.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Skybullet schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:59:
[...]

Je begint met vertellen dat je het niet herkent. Om meteen daarna een heel verhaal te vertellen, waarin je voor mij letterlijk bevestigd dat bijna elk normaal leefgeluid te veel voor je is geworden. Hopelijk heb je dat zelf door ? ;)

Er zit verder natuurlijk nog een heel spectrum tussen een huis in een druk centrum hebben of een 8 ton vrijstaand huis op de heide. Hier zelf afgelopen januari voor 3,1 ton in NB gewoon een 120m2 rijtjeshuis kunnen kopen in een hofje in een rustig dorp., tuin zonder achterburen. Heerlijk rustig.
we horen hier in het pand echt wel iets meer van elkaar dan normale leefgeluiden hoor, is betonbouw en de ventilatiekanalen zijn op elkaar aangesloten. En idd woon ik helaas in een druk centrum. ik moet echt zeggen dat ik me een stuk beter voel sinds ik die ANC dingen heb, en ik erger me echt niet aan elk geluidje hoor. maar als ik door de dronkenlappen buiten mn tv niet meer kan verstaan vind ik ANC toch echt een fijne uitvinding :) Ik zal wel statistisch aan het verre eind van de bell-curve zitten ofzo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online

Hier spreek je toch ook jezelf tegen? Het iets dempen door een ANC koptelefoon op te zetten, en dan muziekje erbij aan, is slechts omdat je dat overgevoelig ervan wordt doordat je het onderdrukt.

En de echte oplossing is dan verhuizen, zodat je het helemaal niet meer hebt. Hoe zou het gedeeltelijk onderdrukken met ANC zorgen voor overgevoeligheid, en het compleet weghalen door te verhuizen niet?
Croga schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 06:00:
[...]

Om over Tinnitus nog maar te zwijgen. ANC is één van de bekende oorzaken van Tinnitus. En de combinatie Tinnitus en hyperacusis is al helemaal killing.

Kinderen ga je niet veranderen. Die gaan alleen minder herrie maken naarmate ze ouder worden. ANC is hier geen oplossing tegen gezien de hierboven genoemde mogelijke bijwerkingen. Isolatie zou een veel betere oplossingsrichting zijn.
Ik heb dit even gegoogled. En ja ik vind er bronnen voor (en ook andere die het in twijfel trekken). Maar de onderbouwing van de bronnen vind ik erg zwak zelf. Eg: https://www.stichtinghoor...ng-overgevoelig-kan-maken

De redenatie daar is dat als je geen enkele exposure meer hebt, je steeds gevoeliger wordt. Mijn probleem met die redenatie: Met alle respect, heeft hij weleens een noise cancelling koptelefoon opgezet? Dat geeft je echt niet het idee dat je in een dode ruimte zit oid. Het verminderd vooral de lage tonen redelijk, met limieten. En sowieso dus als je een muziekje erbij aan zet (wat essentieel is wil je echt de kinderen onderdrukken), ben je van dat hele probleem ook af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04:31

SuBBaSS

-has Ryzen

Ik heb alleen ervaring met anc door m'n airpods.
Toen de kleine kitten hier onlangs voor het eerst krols werd en dat graag en vooral luidruchtig wilde laten weten hebben die dingen m'n nachtrust gered door de anc. :+
Toegegeven; het zat niet het prettigst maar de demping (100% stil was het niet) was me heel wat waard.

Tegen het gebonk en gestamp van het onderbuurkind zal het weinig gaan doen. Maar goed, dat zou het bij hun ook niet doen als ik vervolgens even de audio via mijn mission speakers zou laten lopen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
Sissors schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 18:45:
[...]

Hier spreek je toch ook jezelf tegen? Het iets dempen door een ANC koptelefoon op te zetten, en dan muziekje erbij aan, is slechts omdat je dat overgevoelig ervan wordt doordat je het onderdrukt.

En de echte oplossing is dan verhuizen, zodat je het helemaal niet meer hebt. Hoe zou het gedeeltelijk onderdrukken met ANC zorgen voor overgevoeligheid, en het compleet weghalen door te verhuizen niet?
?

Verhuizen naar een andere en rustigere omgeving is niet hetzelfde als de inmiddels goed onderzochte mogelijkheid dat het gebruiken van ANC apparatuur kan zorgen voor medische klachten zoals het ontwikkelen van hyperacusis of het verergeren van al aanwezige klachten, onder andere tinitus.

Die klachten ontwikkel je niet door in een dorpje op de veluwe te gaan wonen... hopelijk heb je hier iets aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exactor it
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 00:03
Ik hoor echt niks als ik mijn Audeze Penrose met muziek / game op heb zitten. Niet in de trein en niet thuis. In de trein was overigens per ongeluk. Maar thuis heb ik hem vaker op, mijn vrouw kan naast me zitten en tegen me schreeuwen. De herriekinderen hiernaast hoor ik ook niet als ik in de tuin zit met dat ding op. Er komt niets door. Al die verhalen over hoe ANC werkt zijn leuk, maar de combinatie van wat het wel doet, de afsluiting van je oren door de kussens en het geluid dat je afspeelt zorgen er wel gewoon voor, bij mij, dat ik nul omgevingsgeluid hoor.

De Penrose is leuk, vooral voor games en films. De bekende merken hun goede (lees 300+) headsets Zullen betzelfse, misschien beter want grotere oorkussens) bereiken. Vermijd de slechte merken en goedkopere koptelefoons.

[ Voor 16% gewijzigd door Exactor it op 26-04-2025 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Skybullet schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 22:12:
[...]

?

Verhuizen naar een andere en rustigere omgeving is niet hetzelfde als de inmiddels goed onderzochte mogelijkheid dat het gebruiken van ANC apparatuur kan zorgen voor medische klachten zoals het ontwikkelen van hyperacusis of het verergeren van al aanwezige klachten, onder andere tinitus.

Die klachten ontwikkel je niet door in een dorpje op de veluwe te gaan wonen... hopelijk heb je hier iets aan
Nee eigenlijk heb ik er helaas weinig aan.

Het punt, waarom ANC tinitus zou veroorzaken (als je trouwens daadwerkelijk een link hebt naar een fatsoenlijk onderzoek die dit onderbouwt, dan houd ik me aanbevolen), is omdat met ANC je alle prikkels weghaalt. Dat is als eerste natuurlijk simpelweg niet zo. ANC is lang niet zo effectief, en als je muziek aan zet vervang je het door andere prikkels. Daarom wat ik wel heb gevonden is dat ANC voorkomt dat je tinnitus krijgt: Immers door ANC te gebruiken demp je de ongewenste geluiden, en hoef je je eigen muziek minder hard te zetten, wat uiteraard goed is om gehoorschade te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05 22:12
stin00 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 18:20:
Alpine slaapordoppen indoen en daarna een ANC koptelefoon opzetten met muziek aan. Dan ben je echt volledig afgesloten van de buitenwereld.
Is dat handig als er bv. een rookmelder afgaat? Of komt die er wel doorheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wilke schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:19:
[...]

Is dat handig als er bv. een rookmelder afgaat? Of komt die er wel doorheen?
Komt er in principe wel doorheen, maar alles is situatie-afhankelijk natuurlijk. Rookmelders zijn ten eerste teringluid (want ze moeten ook zware slapers wekken) en ten tweede hebben ze een herkenbare toon. Ook al hoor je zo'n geluid maar zachtjes door de muziek heen, het valt toch op omdat je alert bent op zo'n geluid. Maar als jij zo gedempt in de tuin zit en ergens op zolder gaat een rookmelder af, tsja dan hangt het er van af. Alles is relatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:53
SuBBaSS schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 19:00:
Ik heb alleen ervaring met anc door m'n airpods.
Toen de kleine kitten hier onlangs voor het eerst krols werd en dat graag en vooral luidruchtig wilde laten weten hebben die dingen m'n nachtrust gered door de anc. :+
Toegegeven; het zat niet het prettigst maar de demping (100% stil was het niet) was me heel wat waard.

Tegen het gebonk en gestamp van het onderbuurkind zal het weinig gaan doen. Maar goed, dat zou het bij hun ook niet doen als ik vervolgens even de audio via mijn mission speakers zou laten lopen. >:)
Ah dus jij bent die vriendelijke buurman met de krolse kitten die hele nacht door gaat. Heel het blok ligt al weken wakker, maar je reageert nergens op :) .

Alle gekheid op een stokkie - ANC is leuk, maar geen wondermiddel. Als je last hebt van stemgeluid krijgen ze het erg moeilijk. Zeker omdat kinderen een wat hogere stem hebben.
Pagina: 1