Riolering van huis naar gemeente riool

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-05 15:51
Beste tweakers,

Een jaar geleden is tijdens de verbouwing een camera inspectie geweest van de riolering.
Hier is toen gelijk een acuut probleem aangepakt, maar er was ook een kleiner probleem gevonden met de riolering van het huis naar de erfgrens, deze is licht verzakt.

Nu gaan we binnenkort de voortuin ophogen en opnieuw bestraten, en is dus een perfecte kans om dit stuk van het riool te vervangen.

Nu dacht ik er aan om dit stuk zelf te doen, maar ik wil wel van te voren weten wat ik me op de hals haal.
Ik weet al het het allemaal PVC buizen zijn, en ik heb niet te maken met ophangbanden want precies het stuk tussen het huis en de erfgrens is verzakt. (het gaat over een meter of 4 buis)

is het echt zo simpel als:
Uitgraven
deel huidige buis afzagen
Vervangen met nieuwe buis

Wel een paar dingen die ik al tegen kwam die ik graag wil checken:
- Ondergrond. We zitten hier op veen en klei dus zakken doet het toch.
Maar wat ik lees is het wel handig om zand onder de buis te doen en goed aan te stampen.

Ook lees ik hier en daar het gebruik van een PVC expansiestuk.

Hoe kijken jullie hier tegen aan, of zou het toch beter zijn om het uit te besteden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Waarom deze buis vervangen? Dit komt best vaak voor en eigenlijk altijd is het buis omhoog, testen, controleren, corrigeren, stukje ingraven, testen, controleren en door gaan. Je controleert dan meestal op het stuk bij de aansluiting naar het gemeente riool of niet terug loopt.

[ Voor 22% gewijzigd door graceful op 24-04-2025 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-05 15:51
graceful schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:40:
Waarom deze buis vervangen? Dit komt best vaak voor en eigenlijk altijd is het buis omhoog, testen, controleren, corrigeren, stukje ingraven, testen, controleren en door gaan. Je controleert dan meestal op het stuk bij de aansluiting naar het gemeente riool of niet terug loopt.
Het euvel dat duidelijk werdt met de inspectie dat de buis in het midden verzakt is.
Bij het huis is die nog goed, midden van de voortuin lichte verzakking, erfgrens is die ook weer goed.

Er staat dus een laag water in het midden.
Is dat ook te verhelpen met simpelweg de buis omhoog werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:03
als hij doorbuigt zou je dat kunnen overwegen. eventueel een stoeptegels of wat harder materiaal er onder zodat het niet snel weer doorzakt?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
fjux schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:44:
[...]

Het euvel dat duidelijk werdt met de inspectie dat de buis in het midden verzakt is.
Bij het huis is die nog goed, midden van de voortuin lichte verzakking, erfgrens is die ook weer goed.

Er staat dus een laag water in het midden.
Is dat ook te verhelpen met simpelweg de buis omhoog werken?
Zodra deze uitgegraven is controleren op schade, maar ik durf zo te zeggen dat het ophogen en door is. Dat het water blijft staan is positief, dan is het verder niet verzakt. O-)

Maar dit is puur mijn ervaring met mijn (vrij lange) oprit en riool dat er precies onder door loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:24

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Je hebt het nu over de erfgrens. Bij mij ligt de erfscheidingsput (waar mijn rioolbuis overgaat in de verantwoordelijkheid van de gemeente) in mijn tuin, nog een paar meter van de erfgrens verwijderd.

Ik neem even aan dat je dit weet omdat er al eens naar gekeken en aan gewerkt is. Maar let dus op dat je alleen je eigen deel aanpakt.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Pagina: 1