Is een thuisaccu in onze situatie rendabel?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBe
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:24
Sinds november 2024 hebben we een dynamisch energiecontract bij de ANWB. De afgelopen maand zijn we als gezin echt gaan letten op de uurtarieven qua stroom. Waar we normaal 100 euro in de week aan kosten hadden, hadden we de eerste week bij het er echt op letten maar 33 euro aan kosten. We kijken dan voornamelijk naar zaken als de wasmachine, de droger, de afwasmachine en het laden van onze twee elektrische auto's die je prima kan plannen wanneer de stroom goedkoop of gratis is.

We hebben 12 zonnepanelen die 290 per paneel kunnen opleveren in de ideale situatie maar dat halen ze nooit. Vorig jaar hebben we ongeveer 1200 kWh terug geleverd. Voordat we de twee EV's hadden, was ons stroomverbruik op jaarbasis 2500 met 2 volwassenen en 2 honden. Door de twee EV's is dit gestegen naar 8500 kWh op jaarbasis.

Ik ben me nu een beetje aan het oriënteren of een thuisaccu in onze situatie rendabel is. Een thuisaccu van SolarEdge, tevens onze omvormer, een thuisaccu van Tesla omdat we een Tesla rijden of iets van HomeWizard zouden mogelijkheden kunnen zijn. Maar hoeveel kWh thuisaccu heb ik nodig, is bijvoorbeeld 1x 2,7 HomeWizard voldoende, of de 13 kWh van Tesla of de 10 kWh van SolarEdge. En hoeveel kWh heb ik nodig voor de gebruik van de afwasmachine, de droger en wasmachine?

Ben benieuwd of iemand mij wat verder kan helpen. Misschien is een thuisaccu wel helemaal niet rendabel in onze situatie of juist een must buy. Hoor graag jullie ervaringen.

Tesla Model 3 / Tesla Wall Connector / 1x Marstek 5.12kwh v151 CT003 v114 DSMR4 / Mitsubishi 5kW airco / 3 fasen net / Dynamisch contract, NL / 12 zonnepanelen /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-06 20:31
Heb je dit topic al gelezen? Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Het zal niet een pasklaar antwoord geven voor jouw specifieke situatie. Er komen echter wel een hoop dingen voorbij die je vervolgens voor jouw situatie kunt meenemen in de afweging.

Bijvoorbeeld een simulator op basis van historisch verbruik om het potentieel in te schatten. Discussies over de terugverdientijd. Efficiëntie van accu’s. Discussies over puur je eigen verbruik afdekken of ook kunnen handelen.

Ik weet: het zijn megaveel pagina’s. Maar gebruik de zoekfunctie of kijk naar de laatste paar pagina’s.

Helaas kan niemand een maatwerk advies voor je situatie geven. Je zult je eigen afweging moeten maken en je hierin moeten inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBe
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:24
Via Google was ik al op dit topic gestuit en inderdaad veel pagina's. Inmiddels ook gekeken naar de Hame / Marstek / Duravolt topic. Ook Ketel Klets is een goede bron. Ga de verjaardag van Willempie maar gebruiken om me verder in te lezen. Op zich wel enthousiast over de Marstek maar krijg ook erg het gevoel van een early bird qua software en p1 meter. Pas geleden is onze groepenkast uitgebreid en dat komt dan nu mooi uit.

Tesla Model 3 / Tesla Wall Connector / 1x Marstek 5.12kwh v151 CT003 v114 DSMR4 / Mitsubishi 5kW airco / 3 fasen net / Dynamisch contract, NL / 12 zonnepanelen /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-06 20:31
Tip: check ook Zendure (ook een topic van). Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10-06 02:55
NBe schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 15:25:
Ook Ketel Klets is een goede bron.
Dit is zeker NIET een goede bron.

En 5kWh opslag in jouw elektrohuishouding is veel te weinig en dan in verhouding gewoon te duur voor wat je er in je huishouding mee kan.

Het is dan eerder speelgoed waarmee je wat ervaring op kan doen alvorens je snel naar meer opslag en meer PV opwek verlangt.

17.550Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | 90kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA