Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravaoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 11:17

ravaoo

Kunst is per ongeluk goe

Topicstarter
Mijn DS723+ staat op mijn kantoor achter me in de meterkast. Er zit nu een mooie 4tb schijf in van WD. Die maakt de hele dag door aardig wat herrie (pruttelend geluid van de schijf). Er draait het een en ander op (o.a. domotica controler HA) wat er voor zorgt dat de schijf continu benaderd wordt. Nu wil ik er een SSD bij plaatsen en dat de hoofdschijf maken.

Kan ik dan de tweede schijf gebruiken voor zaken die minder benaderd worden?

Ik denk aan mijn archief en backups van andere devices. Of blijft de nas steeds die tweede schijf ook benaderen. Want dan zal het geluid niet af nemen.

En natuurlijk, als dat kan, hoe richt ik dat dan in?
En is er een makkelijke manier om van schijf 1 alles naar schijf 2 te zetten en die hoofdschijf te maken?

Veel vragen en alvast bedankt voor jullie antwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Staat die NAS op een dempende ondergrond of op een holle plaat? Een meterkast klinkt namelijk niet als een geluiddempende ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:01
Bij een Synology staat het OS op alle schijven.
Er is geen "hoofdschijf".
Tuurlijk kan je al je disks vervangen door SSDs.
Je kan ook de "velcro-mod" doen, waardoor de schijven minder vibratie doorgeven aan het chassis.

Als je een volledige "archief"-NAS hebt, kan je deze automatisch laten uitschakelen (en inschakelen) bij geen gebruik.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:28
Kun je op de schijf zelf niets istellen met AAC (acoustic management)?

En kijk eens in je taskmanager van Windows of daar iets in zit (een proces) wat die disk de hele tijd bezig houdt

[ Voor 45% gewijzigd door Renault op 24-04-2025 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:16

Jerra

Beunhaas in wording

Ik lees even mee, mijn ervaring is namelijk als volgt:

Ik heb een 2 bay Synology NAS (218+) waar 1 schijf een SATA SSD is die ik als eerste heb geplaatst, later heb ik een HDD bijgeplaatst.

Mijn HA docker container draait op Schijf 1, en toch is ook de HDD de hele dag actief.
Ik heb er al veel mee lopen spelen maar tot nu toe de HDD nog niet stil gekregen, ondanks da tik er eigenlijk geen activiteit op heb.

Het is niet dat de SSD en HDD samen één volume zijn of iets dergelijks, het draait echt volledig los van elkaar.

Dus naar mijn inziens is dit niet een manier om je NAS stiller te krijgen

Hoekwoning (130m2, geïsoleerde zolder en HR++) '73 gasloos sinds 12-2024; Adlar Aurora II 6kW, Hewalex PCWU met 300L vat, 4200wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-04 15:47
Ik heb twee nvme schijven toegevoegd voor een read en write cache. Dit maakt de disk activity veel lager, en dus ook het geluid.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:01
Jerra schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:04:
Ik lees even mee, mijn ervaring is namelijk als volgt:

Ik heb een 2 bay Synology NAS (218+) waar 1 schijf een SATA SSD is die ik als eerste heb geplaatst, later heb ik een HDD bijgeplaatst.

Mijn HA docker container draait op Schijf 1, en toch is ook de HDD de hele dag actief.
Ik heb er al veel mee lopen spelen maar tot nu toe de HDD nog niet stil gekregen, ondanks da tik er eigenlijk geen activiteit op heb.

Het is niet dat de SSD en HDD samen één volume zijn of iets dergelijks, het draait echt volledig los van elkaar.

Dus naar mijn inziens is dit niet een manier om je NAS stiller te krijgen
Los van je volumes, staat je Synology OS dus zowel op je SSD als op je HDD.
Zodra je de HDD erbij prikte, kopieert Synology het OS ook naar de 2e disk.
Vandaar dat je HDD ook niet stil wordt.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:20
DSM is Linux onder water en Linux schrijft helemaal niets naar welke disk dan ook bij normaal gebruik.
Ik heb hier een Synology die alle disken gewoon in sleep mode laat gaan en dan dus stiller wordt.

Het probleem zit hier waarschijnlijk in de domotica controller die continue naar de disk schrijft en of andere applicaties die disk access doen.

Overigens is het mijn ervaring dat de meeste herrie van de ventilatoren komt en dat die vervangen door stillere type meer winst oplevert.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1