Photoshop 6.0 of Paint shop Pro vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• It-er
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-02 07:15
Voor de mensen die hier al een beetje ervaring mee hebben.

Een schoolopdracht is om een kleurencirkel (zie bijv. http://www.groenewald.nl/kleur/cirkel.html) in photoshop of psp. Een cirkel tekenen lukt wel maar hoe krijg ik een deel van een cirkel (120 graden) en dat x 3?

Gelieve een beetje uitleg wat ik zou kunnen gebruiken/proberen etc.

alvast bedankt.

what is your major malfunction???

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:06

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

ouderwets selecteren!
:7

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Obi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 16:58

Obi

Waarom doe je dit niet met Illustrator..? Lijkt mij een stuk practischer.

• It-er
Op zondag 16 september 2001 18:15 schreef Obi het volgende:
Waarom doe je dit niet met Illustrator..? Lijkt mij een stuk practischer.
\

ik kan het ook in powerpoint doen, da's niet het probleem...maar het moet in psp of ps6.0....dus

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

Op zondag 16 september 2001 18:19 schreef It-er het volgende:

[..]

\

ik kan het ook in powerpoint doen, da's niet het probleem...maar het moet in psp of ps6.0....dus
Illustrator kun je weer importeren in PS. :)

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• It-er
Op zondag 16 september 2001 18:27 schreef OkkE het volgende:

[..]

Illustrator kun je weer importeren in PS. :)
Maar 'k wil weten hoe het in Photosjop zou kunnen gaan....niemand tips????

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

Op zondag 16 september 2001 18:34 schreef It-er het volgende:

[..]

Maar 'k wil weten hoe het in Photosjop zou kunnen gaan....niemand tips????
Pff. Damn, zo moeilijk is het toch niet?! Gewoon lijntjes tekenen!

edit:

Tada! Nu jij. ;)Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/black/got/kleur.gif

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 15:15

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Hij zegt toch Photoshop of Paint Shop Pro! Wat zijn jullie allemaal moeilijk aan het doen!

Beste It-er, men beginne in Photoshop.
Men neme die cirkel die je had...
Stroked, niet filled, en dus met enkele kleinere cirkels erin. Maak heb bijv. precies 300×300. Neem 2 layers en zet je cirkel in layer 2, een transparant vlak in layer 1.
Met de Magic Wand selecteer je even alle witte ringen. Niet het gebied om de cirkel heen.
Klik » [Delete] en je hebt de binnenkanten gecleared. Ga naar layer 1.

Pak nu een line tool en stel die in. Be sure dat het opties menuutje onderin beeld staat, met info over coördinaten, afstanden en... *graden*.
De graden moet je btw. even vantevoren uitrekenen...waar die moeten komen te staan.
Ga op 150,150 staan en prik hem daar vast. Kijk even in het info-menuutje of je wel precies in de goede hoek gaat en rag je muis naar beneden. Ver buiten de cirkel prik je een volgende punt neer. Maakt niet uit wáár buiten de cirkel, het zal straks toch achter het wit van layer 2 vallen.
Ala, lijntje 1 heb je.
Werk nu op deze manier verder. Zorg dat je de zwarte verdelingslijnen altijd in layer 1 hebt staan en je open ringen in layer 2, met daarom het vierkant wit.

Als je alle scheidingslijnen hebt kun je mergen en de hele zooi inkleuren. Wel irritant als je cirkel antialias heeft, maar je zou er een layer overheen kunnen gooien (layer3); je selecteert in layer1(merged1+2) even met de Magic Wand het vak, Selection » Expand » 1, je gaat met deze selectie naar layer3 en vult hem met het kleurtje. Dat doe je met alle vakken zo; vervolgens zet je het layer type op 'Overlay' of 'Multiply'... het is één van die uit dat rijtje.

Klaar is It-ertje.
Dit kostte me 5 minuutjes om dit uit mijn hoofd op te dreunen. As simple as that... :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Obi

Obi

Op zondag 16 september 2001 18:19 schreef It-er het volgende:

[..]

\

Nou, dan open je bovenstaand gifje in photoshop =>

- Image => Mode => RGB
- Select => Color Range => shadows
- Nieuwe laag, selectie vullen met zwart.

Voila, de basis is er :P

• Obi

Obi

Met de Magic Wand selecteer je even alle witte ringen. Niet het gebied om de cirkel heen.
Klik » [Delete] en je hebt de binnenkanten gecleared.
Sorry hoor, maar dat is een rotmanier om te werken, nooit echt netjes. Beter is gewoon een cirkel selectie te maken, deze te 'fillen' en dan select => modify => contract doen. paar pixeltjes nemen en dan deleten... Is een wat preciezere methode..
Blijft het een feit dat dit soort dingen gewoon met Illustrator gemaakt moeten worden. Hiet is photoshop gewoon niet voor... Kán wel, maar is niet handig...

• It-er
Op zondag 16 september 2001 19:24 schreef Toeter84 het volgende:
Hij zegt toch Photoshop of Paint Shop Pro! Wat zijn jullie allemaal moeilijk aan het doen!

Beste It-er, men beginne in Photoshop.
Men neme die cirkel die je had...
Stroked, niet filled, en dus met enkele kleinere cirkels erin. Maak heb bijv. precies 300×300. Neem 2 layers en zet je cirkel in layer 2, een transparant vlak in layer 1.
Klik » [Delete] en je hebt de binnenkanten gecleared. Ga naar layer 1.

Pak nu een line tool en stel die in. Be sure dat het opties menuutje onderin beeld staat, met info over coördinaten, afstanden en... *graden*.
De graden moet je btw. even vantevoren uitrekenen...waar die moeten komen te staan.
Ga op 150,150 staan en prik hem daar vast. Kijk even in het info-menuutje of je wel precies in de goede hoek gaat en rag je muis naar beneden. Ver buiten de cirkel prik je een volgende punt neer. Maakt niet uit wáár buiten de cirkel, het zal straks toch achter het wit van layer 2 vallen.
Ala, lijntje 1 heb je.
Werk nu op deze manier verder. Zorg dat je de zwarte verdelingslijnen altijd in layer 1 hebt staan en je open ringen in layer 2, met daarom het vierkant wit.

Als je alle scheidingslijnen hebt kun je mergen en de hele zooi inkleuren. Wel irritant als je cirkel antialias heeft, maar je zou er een layer overheen kunnen gooien (layer3); je selecteert in layer1(merged1+2) even met de Magic Wand het vak, Selection » Expand » 1, je gaat met deze selectie naar layer3 en vult hem met het kleurtje. Dat doe je met alle vakken zo; vervolgens zet je het layer type op 'Overlay' of 'Multiply'... het is één van die uit dat rijtje.

Klaar is It-ertje.
Dit kostte me 5 minuutjes om dit uit mijn hoofd op te dreunen. As simple as that... :)
Ik dank u hartelijk voor uw uitleg... :)

'k heb het meteen maar ff uitgeprint...kannik het ernaast leggen...al proberende... :)

nogmaals dank

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-07 15:18

Tim

Misschien dat ik nu moeilijk denk, maar..:
Men neme een crikel en men tekend vanuit het middelpunt een lijn recht omhoog
Vervolgens draait men het hele plaatje 120 graden en trekt men weer een lijn rechtomhoog, en dat nog een keer

resultaat: 3x120graden :)

Verwijderd

Op zondag 16 september 2001 21:56 schreef Timpie2000 het volgende:
Misschien dat ik nu moeilijk denk, maar..:
Men neme een crikel en men tekend vanuit het middelpunt een lijn recht omhoog
Vervolgens draait men het hele plaatje 120 graden en trekt men weer een lijn rechtomhoog, en dat nog een keer

resultaat: 3x120graden :)
Geniaal inderdaad. Ik wilde het net voorstellen trouwens ;)

• bjorn
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
tsj tsj, koen/it-er, hoe wil je je studie nu afronden als je elke (makkelijke) opdracht hier gaat posten >:)

hehe succes met je opdrachtje... ik zie je morgen wel op school 8-)

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:38
[b]Op zondag 16 september 2001 21:56 schreef Vervolgens draait men het hele plaatje 120 graden en trekt men weer een lijn rechtomhoog, en dat nog een keer
of gwoon de layer met het lijntje draaien ;) nu wordt de rest van de layer geresampled en volgens mij verlies je dan een beetje kwaliteit

Verwijderd

Gebruik PATH tool (clipping path shapes) en STROKE PATH zodat je nadehand ook nog kan rescalen zonder kwaliteits verlies. (dit zijn namelijk ook vectoren zoals in ill.)

Tip van 6000068

• It-er
Nou het is gelukt...

en met wat extra effectjes ziet het geheel best wel goed uit..

Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/janssen_fam/cirkel/cirkel7_klein.jpg

edit:
'k hoop dat iedereen het plaatje ziet?

• d33n
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 14:12
ziet er leuk uit, alleen nog een beetje beginner achtig, maarja dat mag he....

en de groeten aan kathy he ;) :D

Verwijderd

Op zondag 16 september 2001 18:10 schreef It-er het volgende:
een kleurencirkel
kleurencirkel van Itten :)

En probeer eens in PAINT te tekenen wat je nodig hebt in een of andere weirde kleur die nergens bij past, en dan met wand-tool (of toverstaf) in photoshop te selecteren

dat vind ik nog steeds het fijnst... :)

• It-er
Op maandag 17 september 2001 21:53 schreef marble het volgende:
ziet er leuk uit, alleen nog een beetje beginner achtig, maarja dat mag he....

en de groeten aan kathy he ;) :D
ahhh

je hebt de Kathy Janssen Schoonheidssalon ontdekt...

hehe

ja och...'k had nog ruimte over op die server...dus waarom niet he.. :)

Pagina: 1