Weerstation (WS-5500) buis gezocht (+ montage)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Heb onlangs een Alteco WS5500 op de kop getikt.
Helaas leveren ze deze vreemd genoeg zonder buis om het weerstation op te monteren.
En is ook niet los bij te bestellen bij de leverancier/fabrikant. Stom.

Het lijkt mij logisch om een RVS of wellicht een steigerbuis hiervoor te gaan gebruiken van 2 meter.
Alteco geeft aan dat het een 50mm buis dient te zijn:
https://support.alecto.nl...n-de-buis-van-de-weermast

De lokale bouwmarkten hebben deze niet, komen slechts tot 45 (of 48) mm aan steigerbuis. Wat ook niet lekker past en dan ongetwijfeld wiebelig gaat zijn.
De bouwmarkten hebben wel 50mm maar alleen in PVC uitvoering. Wat naast dat ik 't super lelijk vind, mij ook nog te instaiel lijkt in de wind.
Daarbij zoek ik ook nog iets om de buis tegen de gevel aan te maken, dan steekt het weerstation nog voldoende boven de dakrand uit en kan ik er ook nog bij om eventueel onderhoud uit te voeren.

Echter, waar vind ik zo'n buis + montage iets? (ø50 mm @ 2 meter + wandmontage).
Zou het liefst in de regio Amsterdam zo'n ding afhalen (zodat ik 't kan passen) in plaats van via internet te bestellen.

Wie heeft voor mij de gouden tip? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KamiKaaze
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-06 18:53
Bij mij is de dikte een stuk dunner van de pijp.
Of er moet iets veranderd zijn maar je zou al vanaf 30mm buis kunnen bevestigen.
De beugel is zeg maar een beetje universeel vandaar ook de karretjes erin.
Dus je kan van 30 tot 50mm pijp gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
@KamiKaaze heb je wellicht een foto?
Begrijp ook niet goed wat je met 'karretjes' bedoeld.
De 50mm haal ik uit de handleiding, die hebben ze niet voor niets gemaakt lijkt me? Of ik interpreteer het verkeerd?

Mag ik aannemen dat je hetzelfde systeem hebt en een buis minder dik dan 50mm gepakt hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G7B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:12

G7B

Ik zou het toch in de steigerbuishoek zoeken. Voldoende hulpstukken om hem te bevestigen aan huis en waar de aansluiting met het apparaat is kun je hem evt. dikker maken met tape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:11
Alecto WS-5500
Plus- en minpunten
- De montagebuis (30- 55 mm) wordt niet meegeleverd
Lijkt me dus dat je een buis van 30-55mm kunt gebruiken en niet per sé een 50mm buis moet gebruiken.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
Rensjuh schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:25:
Alecto WS-5500

[...]

Lijkt me dus dat je een buis van 30-55mm kunt gebruiken en niet per sé een 50mm buis moet gebruiken.
Check, ik ga het ding gewoon even meenemen naar de bouwmarkt en daar dan op een geschikte (steiger)buis monteren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KamiKaaze
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-06 18:53
Aluminium pijpje is voldoende hoor, er staat geen enorme constructie op en het is ook niet zwaar of zo staat bij mij op 3 hoog aan het balkon bevestigd.

Pijpje moet je natuurlijk ook ergens aan bevestigen.
Misschien kijken voor een paar slangen klemmen.

En 50mm is wel heel flink spreek je over een behoorlijke mast.

Foto heb ik even niet, ben even niet in de buurt van het weerstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Ik zou ook een aluminium buis van zo'n 35-45mm gebruiken, 2mm wanddikte is al ruim voldoende, zeker als je maar 2m lengte gebruikt. Voordeel: geen roest, lichter van gewicht.

Ik zou ook je schroefdraad en je moeren (hopelijk met borging of veerringen) insmeren met vaseline oid of na eindmontage een vleugje tectyl. Dan krijg je ze over 5-10 jaar ook weer los....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:30
Leaplasher schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:49:
Helaas leveren ze deze vreemd genoeg zonder buis om het weerstation op te monteren.
En is ook niet los bij te bestellen bij de leverancier/fabrikant. Stom.
Waarom is dit vreemd en stom? De constructie is bij iedereen anders. Jij wilt een 2 meter pijp; iemand anders zet hem op een stukje van 35 centimeter aan de schoorsteen; wordt wel lastig iets meeleveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
Stom als in niet kunnen bestellen conform wens bij de fabrikant. Dan heb je iets wat 100% goed past.
De pijp die ik nu heb doet zijn ding. Maar is wel wat wieblig toch al bij het beetje wind wat er vandaag is. En ja, alles zit goed vast. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:52
Heb je dan wel 2 onder elkaar?

Normaliter wordt zo'n systeem ophangen dmv een "antennemast montagebeugel "

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/xmXO11qXo9mJ/X35LMk/550x522.jpg

https://www.bol.com/nl/nl...&utm_medium=free_shopping

[ Voor 36% gewijzigd door Grutte Pier op 28-04-2025 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
Nee, heb er 1 geplaatst. In een baksteen op de muur. Waarom zou ik er 2 nodig hebben?
Kan er nog 1 bijhalen.

Met die andere beugels lijkt de mast ook verder van de dakrand af te komen?

Al zit dat kleinere ding wel aan de top van de mast bij het weerstation om die op de buis te bevestigen.
Daar zitten er wel 2. Die zaten ook bij het weerstation geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
zo'n pijp heet antennemast. kijk bv eens bij conrad.nl:
https://www.conrad.nl/nl/...ngte-2000-mm-2576940.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Leaplasher schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:58:
Nee, heb er 1 geplaatst. In een baksteen op de muur. Waarom zou ik er 2 nodig hebben?
Met 1 beugel kan de buis zijdelings verdraaien omdat dat ene bevestigingspunt, constructief gezien, als een scharnier werkt.
Kan er nog 1 bijhalen.

Met die andere beugels lijkt de mast ook verder van de dakrand af te komen?
Die antennebeugels hierboven zijn wel erg zwaar uitgevoerd voor een weerstation. Met nog eenzelfde beugel erbij, die je nu hebt, komt het wel goed.
Al zit dat kleinere ding wel aan de top van de mast bij het weerstation om die op de buis te bevestigen.
Daar zitten er wel 2. Die zaten ook bij het weerstation geleverd.

Soms ben ik bijna gelukkig

Pagina: 1