Webhosting verhuizen, wat is de beste stappenplan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-08 08:26
Beste tweakers,

Ik heb een vraag die niet voor mij is, maar voor de broer van mijn vrouw.

Hij is momenteel klant bij strato.de, we wonen ook in Duitsland.
Alleen is hij niet blij met de service, en dienstverlening vanuit Strato.de.
Paar dagen geleden al opgemerkt, dat bijvoorbeeld vanaf 09.03.2025 - 31.03.2025 emails missen (belangrijke ook, let op: facturen aan klanten etc)
Strato zegt hier niks aan te kunnen doen. Er is een functie om bijvoorbeeld emails terug te halen, maar dat heeft niet geholpen.

We hadden dan via Outlook applicatie verzocht, om het misschien dan zo weer op te halen etc.
Maar niks werkt, op strato.de webmail staan de emails ook niet. Daarnaast heeft hij maar 99 emails verstuurd volgens strato.de wat hun al zelf raar vinden, domein is 3 jaar oud en hij heeft echt veel facturen opgestuurd etc.

Zo nu mijn vraag:
Wanneer je een overstap service aanvraagt. wat gaat er altijd mee`? de website alleen de domeinen, de databases wat precies? Wil dan natuurlijk dat alles up and running is. En kan dit uberhaupt, omdat hij in Duitsland zit qua webhosting en ik hem naar een Nederlande wil overbrengen.

ik wil hem naar mijn.host of vimexx.nl(hier zit ik zelf) overplaatsen, maar voordat ik dat doe, wil hem zo weinig mogelijk stres bezorgen, hij heeft een eenmanszaak en momenteel erg veel stres.

[ Voor 6% gewijzigd door theduke1989 op 24-04-2025 10:51 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:19
Overstap service is heel erg afhankelijk van de partij die het aanbiedt.
Het kan van praktisch niks tot bijna alles zijn.

Als je niet blij bent met Strato, kan je zoeken naar een andere provider die het beter doet kwa dienstverlening.
Eerlijk gezegd, denk ik niet dat je bij Vimaxx dan beter af bent.
Kwa dienstverlening zit Vimexx wel aan de onderkant van de markt (in ieder geval in mijn mening).

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzokphp
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-08 15:37
In principe gaat alles mee, dus domeinnamen, websites, databases en e-mail.
mijn.host heeft er een uitgebreid artikel over.

Vimexx heeft ook zo'n artikel, maar daar staat niet in wat er over gaat. Maar in principe is dit hetzelfde als bij mijn.host.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
dbzokphp schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:56:
In principe gaat alles mee, dus domeinnamen, websites, databases en e-mail.
Dat is mooi maar dat gaat zeker niet vanzelf. E-mail naar een nieuwe hoster houdt niet automatisch in dat alles uit het verleden daar ook komt te staan. Wil je het (in dit geval, beperkte) archief meenemen naar een nieuwe hoster dan zul je zelf moeten zorgen dat oude mail daar komt te staan.

Hetzelfde geldt voor je eventuele database, die zul je zelf moeten exporteren op de huidige hosting en importeren op de nieuwe. Ook dat gaat niet vanzelf wanneer je overstapt naar een nieuwe hosting.

Ook voor je website en alles wat daar aan bestanden aan/in zit: je zult de inhoud zelf moeten overzetten naar de nieuwe hoster.

Als het kan: regel de nieuwe hosting vast, importeer wat nodig is en houd de oude hoster nog een maandje langer aan zodat je meer tijd hebt om eventuele gemiste zaken nog over kunt zetten. Je komt er pas achter wanneer iets niet werkt of mist op het moment dat het te laat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
sypie schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:19:
[...]

Dat is mooi maar dat gaat zeker niet vanzelf. E-mail naar een nieuwe hoster houdt niet automatisch in dat alles uit het verleden daar ook komt te staan. Wil je het (in dit geval, beperkte) archief meenemen naar een nieuwe hoster dan zul je zelf moeten zorgen dat oude mail daar komt te staan.

Hetzelfde geldt voor je eventuele database, die zul je zelf moeten exporteren op de huidige hosting en importeren op de nieuwe. Ook dat gaat niet vanzelf wanneer je overstapt naar een nieuwe hosting.

Ook voor je website en alles wat daar aan bestanden aan/in zit: je zult de inhoud zelf moeten overzetten naar de nieuwe hoster.

Als het kan: regel de nieuwe hosting vast, importeer wat nodig is en houd de oude hoster nog een maandje langer aan zodat je meer tijd hebt om eventuele gemiste zaken nog over kunt zetten. Je komt er pas achter wanneer iets niet werkt of mist op het moment dat het te laat is.
als we alsnog manueel alles alleen moeten overzetten, is het geen verhuisservice?
Het aanschaffen van een nieuwe hosting zal ik sowieso snel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
GarBaGe schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:56:

Als je niet blij bent met Strato, kan je zoeken naar een andere provider die het beter doet kwa dienstverlening.
Kwa dienstverlening zit Vimexx wel aan de onderkant van de markt (in ieder geval in mijn mening).
ik wil hem sowieso op naar een betere hosting nu overbrengen, dan is die verhuisservice erg praktisch.

[ Voor 3% gewijzigd door theduke1989 op 24-04-2025 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzokphp
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-08 15:37
sypie schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:19:
[...]

De TS vraagt specifiek om de verhuisservice, daar doel ik op. Als je het zelf gaat overzetten moet alles handmatig inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik ben overgestapt naar mijn.host en de verhuizing die zij hebben gedaan verliep vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:37
Naar mijn idee moet je de boel splitsen, je hebt webhosting voor de website (inclusief het domein) en e-mail. Voor beide moet je de best mogelijk optie zoeken.

Ik doe dergelijke verhuizingen regelmatig en nagenoeg altijd valt de keuze voor de webhosting en domein op een goede, betrouwbare en betaalbare partij als de eerder genoemde mijn.host. De mail zet ik 99 van de 100 keer over naar Microsoft 365 en in een zeldzaam geval naar Google Workspace.

Daarmee is je mail oplossing niet meer "gratis en inclusief" zoals je gewend bent. Maar je krijgt er een betrouwbare oplossing voor terug met wat extra functies als fatsoenlijk mail kunnen openen vanaf verschillende apparaten (POP3/IMAP is toch onwerkbaar anno 2025). Feit is dat zowel Microsoft als Google hun mail goed op orde hebben.

Dus wat ik zou doen is iemand zoeken die beide acties in gang kan zetten. Zo te lezen kan je dit niet zelf en het vereist wel enige kennis. Ik weet dat Mijn.Host ook Microsoft 365 aanbiedt, maar ik weet niet in hoeverre ze een verhuisservice hebben en of dit daar ook in meegenomen wordt. Dat zou je even kunnen informeren.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Drardollan schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:57:
Naar mijn idee moet je de boel splitsen, je hebt webhosting voor de website (inclusief het domein) en e-mail. Voor beide moet je de best mogelijk optie zoeken.

Ik doe dergelijke verhuizingen regelmatig en nagenoeg altijd valt de keuze voor de webhosting en domein op een goede, betrouwbare en betaalbare partij als de eerder genoemde mijn.host. De mail zet ik 99 van de 100 keer over naar Microsoft 365 en in een zeldzaam geval naar Google Workspace.

Daarmee is je mail oplossing niet meer "gratis en inclusief" zoals je gewend bent. Maar je krijgt er een betrouwbare oplossing voor terug met wat extra functies als fatsoenlijk mail kunnen openen vanaf verschillende apparaten (POP3/IMAP is toch onwerkbaar anno 2025). Feit is dat zowel Microsoft als Google hun mail goed op orde hebben.

Dus wat ik zou doen is iemand zoeken die beide acties in gang kan zetten. Zo te lezen kan je dit niet zelf en het vereist wel enige kennis. Ik weet dat Mijn.Host ook Microsoft 365 aanbiedt, maar ik weet niet in hoeverre ze een verhuisservice hebben en of dit daar ook in meegenomen wordt. Dat zou je even kunnen informeren.
bedankt voor de antwoord, op zich is het niet voor mij een probleem als de verhuisservice het op orde heeft.
meest belangrijke is alle emails overzetten, en het andere de website, hier heb ik uren ingesteekt. looks als text etc, dat is wel belangrijk.!

op zich is toch vaak de email van de provider vaak goed, ik heb vimexx.nl en op mijn outlook client draai ik 7 emails zonder problemen. Alleen bij hem is het erg fout gegaan, en dit zijn belangrijke dingen. Strato neemt deze niet serieus, een periode van 09.03.2025 - 31.03.2025 mails verloren, en ze helpen je niet!! echt belachelijk!

mijn.host komt inderdaad wel als een van de betere in dit geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
GarBaGe schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:56:

heb je toevallig dan een andere die beter is, zodat ik hem naar die kan verhuizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:37
theduke1989 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:20:
[...]

bedankt voor de antwoord, op zich is het niet voor mij een probleem als de verhuisservice het op orde heeft.
meest belangrijke is alle emails overzetten, en het andere de website, hier heb ik uren ingesteekt. looks als text etc, dat is wel belangrijk.!
Ik weet niet in hoeverre de verhuisservice dit doet, ik doe dit zelf wel voor mijn klanten die het bij mij als dienst afnemen. Zeker een migratie van POP3/IMAP naar Microsoft of Google is een fluitje van een cent qua overzetten bestaande mail.
op zich is toch vaak de email van de provider vaak goed, ik heb vimexx.nl en op mijn outlook client draai ik 7 emails zonder problemen. Alleen bij hem is het erg fout gegaan, en dit zijn belangrijke dingen. Strato neemt deze niet serieus, een periode van 09.03.2025 - 31.03.2025 mails verloren, en ze helpen je niet!! echt belachelijk!
Op basis van de huidige tijd en technische mogelijkheden is email van de provider eigenlijk nooit meer goed te noemen. Het is een houtje touwtje oplossing met veel beperkingen. De kans op problemen is serieus aanwezig.

Het is goed om te weten dat nagenoeg geen enkele provider of leverancier dergelijke hulp of garanties biedt. Als je mail bij Microsoft of Google staat dan heb je wel iets van veiligheid wat je krijgt (30 dagen retentie op verwijderde mails), maar nog steeds moet je zelf zorg dragen voor een deugdelijke backup. Wat dat betreft is Strato nog een positieve uitzondering, daar krijg je in ieder geval contact mee. Een Microsoft of Google is een heel ander verhaal.

Zorg dus ook in elke andere situatie zelf voor een goede backup!

En Vimexx is ook niet een al te beste provider, stevige prijsverhogingen en bizarre verlengingsvoorwaarden. Mijn.Host is denk ik op dit moment de beste keus in Nederland qua prijs en kwaliteit.

[ Voor 5% gewijzigd door Drardollan op 25-04-2025 14:27 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Ik lees in dit topic zorgen over de mail, snap ik best belangrijk. Aangezien het nu bij strato site heb ik ook een vraag over 'de website'.

Misschien ook een goeie om rekening mee te houden. Hoe draait zijn website nu?
Is dat gewoon simpele HTML pagina, website aangedreven door Wordpress of Strato sitebuilder?

In geval het laatste, dan word de website verhuizen behoorlijk lastig/onmogelijk omdat alleen strato die tooling heeft.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theduke1989
RobbyTown schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 08:18:
Ik lees in dit topic zorgen over de mail, snap ik best belangrijk. Aangezien het nu bij strato site heb ik ook een vraag over 'de website'.

Misschien ook een goeie om rekening mee te houden. Hoe draait zijn website nu?
Is dat gewoon simpele HTML pagina, website aangedreven door Wordpress of Strato sitebuilder?

In geval het laatste, dan word de website verhuizen behoorlijk lastig/onmogelijk omdat alleen strato die tooling heeft.
De website is op WordPress gebouwd.
Een thema gekocht, maar die hebben we nog drastisch aangepakt (was alleen voor de basis)

Ik gebruik nooit de site builders van de hosting. Nog nooit gebruikt.

Dus in principe zou het moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theduke1989
Ik denk dat we dan mijn.host gaan nemen. Had nog contact. Zou allemaal moeten passen met de verhuizing
Pagina: 1