Terras + border aanleggen, kantopsluiting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-08 19:58
We gaan achter een terras met een bordertje erlangs aanleggen. Op dit moment bestaat de grond nog uit zand met puin tot zeker een meter diep. De border komt parallel aan de gevel, na ca. 2,5 meter terras, op gelijke hoogte met terras zodat het regenwater van het terras hierin kan wegstromen.

Terras wordt travertin 3cm dik. Idee is 20-25 cm grond afgraven, FundiKing en Stabiking erin. Met afschot richting de border.

Ivm de planten die we erin willen, willen we de border zo'n 40 cm diep. Hierin komt tuinaarde, die we voor de planten graag niet teveel verdichten. Die zal dus niet zoveel tegendruk geven aan het terras, dat vanwege z'n gewicht en het afschot toch richting de border zal drukken. De stabiking fixeert als ik het goed begrijp ook alleen de paar bovenste cm van de terrasfundering.

Hoe zorgen we nu dat het terras niet langzaam aan gaat verzakken in de (zachtere) grond van de border. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat kantopsluiting in dit geval voldoende gaat zijn. Die tuint dan denk ik gewoon langzaam samen mét het terras de border in.

Mijn huidige idee is: tussen terras en border een strook 10 cm breed bij bijv 50 cm diep volstorten met beton tot ca. 10 cm onder het maaiveld en daarboven dan, puur voor de esthetiek, met specie de kantopsluiting fixeren. Maar gaat dat dan niet alsnog verzakken... en is er wellicht een simpeler oplossing die bovendien minder sjouwwerk (cement) met zich meebrengt? We zijn vast niet de eersten die met deze kwestie te maken hebben...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:57
volgens mij denk je veel te ingewikkeld. je gaat gewoon een straatje leggen naast een stukje tuin. Je opsluitbandjes houden de bestrating op hun plek. Dat is een situatie die overal in het land bestaat en goed gaat. Die tuinaarde is sterk genoeg om een opsluitband tegen te houden, zeker als er ook planten in staan.
@Pjotr kan er vast wat verstandigs over zeggen

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P-Rolf
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-08 09:41
Als ik je goed begrijp zit er geen (of minimale) hoogte verschil tussen border en terras? Dan zijn reguliere opsluitbandjes voldoende. De grond vanaf de border zorgt, zelfs zonder verdichting, voor voldoende tegendruk. Bij het plaatsen van de bandjes de grond vanaf de borderkant wel even aanstampen, maar dat kan met je schoenen of een hamer en hoeft maar 10cm vanaf het bandje aangestampt te worden. Na het plaatsen van de bandjes kun je prima gaten spitten voor beplanting (zolang het maar geen gaten zijn over volle breedte van de opsluitbanden voor een heg ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-09 18:39
En als je er toch bang voor bent, kun je altijd nog voor zoiets gaan:
https://www.betondingen.n...ORX6x95k3EXRoCmg8QAvD_BwE

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:39
Als je er echt zo bang voor bent pak je opsluitbanden van 30cm hoog. Als je dan nog steeds bang bent dan stort je wat beton op de naden van de opsluitbanden aan de tuinkant.

Maar persoonlijk zou ik hier gewoon banden van 6x20 in zetten en me niet zo druk maken...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
P-Rolf schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:30:
Als ik je goed begrijp zit er geen (of minimale) hoogte verschil tussen border en terras? Dan zijn reguliere opsluitbandjes voldoende. De grond vanaf de border zorgt, zelfs zonder verdichting, voor voldoende tegendruk. Bij het plaatsen van de bandjes de grond vanaf de borderkant wel even aanstampen, maar dat kan met je schoenen of een hamer en hoeft maar 10cm vanaf het bandje aangestampt te worden. Na het plaatsen van de bandjes kun je prima gaten spitten voor beplanting (zolang het maar geen gaten zijn over volle breedte van de opsluitbanden voor een heg ofzo)
Even checken of ik je goed begrijp.

- Op de plek waar we de border willen aanleggen, graven we die uit. 60 diep bij 60 breed. Direct daarnaast graven we het terras uit, 20 diep.
- Precies naast waar de grond dan 40 cm zakt, plaatsen we kantenbanden? Vervolgens tuinaarde erin storten en die tegen de kantenbanden aandrukken?
- Vervolgens aan de andere kant van de kantenbanden het drainerend spit erin, die we dan aantrillen?

Overal ligt nu dus nog tot 2 meter diep zand met puin. Dus zowel border als terras moeten worden uitgegraven en deze border willen we inderdaad graag op gelijk niveau met het terras.

Aan de voorzijde van het huis hebben we eerder een border uitgegraven van 30 breed bij 60 diep in dezelfde grond. Zelfs met kantenopsluiting is die stoep vervolgens volledig schuin de border in gezakt... dat wil ik aan de achterzijde graag voorkomen.

[ Voor 8% gewijzigd door Purk80 op 01-05-2025 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Die zijn ook maar 60 diep, terwijl de border zelf ook 60 diep wordt, lijkt me dat die dan alsnog makkelijk gaat overhellen richting die verse losse tuinaarde waarna de boel alsnog uitzakt?

Het is dat we hier voor huis exact deze situatie hebben gehad mét opsluitbanden, anders had ik zelf ook wel gedacht dat het wel losliep. Toen ik de border hier voor huis aanlegde dacht ik dat ook nog...

[ Voor 23% gewijzigd door Purk80 op 01-05-2025 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Makrolon schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:46:
Als je er echt zo bang voor bent pak je opsluitbanden van 30cm hoog. Als je dan nog steeds bang bent dan stort je wat beton op de naden van de opsluitbanden aan de tuinkant.

Maar persoonlijk zou ik hier gewoon banden van 6x20 in zetten en me niet zo druk maken...
Misschien inderdaad opsluitbanden dan maar aan elkaar storten met balkon. Aan de tuinkant = de terraskant? Dwz vanaf die kant zal er het meest druk op worden uitgeoefend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rolf
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-08 09:41
Purk80 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:20:
[...]

Even checken of ik je goed begrijp.

- Op de plek waar we de border willen aanleggen, graven we die uit. 60 diep bij 60 breed. Direct daarnaast graven we het terras uit, 20 diep.
- Precies naast waar de grond dan 40 cm zakt, plaatsen we kantenbanden? Vervolgens tuinaarde erin storten en die tegen de kantenbanden aandrukken?
- Vervolgens aan de andere kant van de kantenbanden het drainerend spit erin, die we dan aantrillen?

Overal ligt nu dus nog tot 2 meter diep zand met puin. Dus zowel border als terras moeten worden uitgegraven en deze border willen we inderdaad graag op gelijk niveau met het terras.

Aan de voorzijde van het huis hebben we eerder een border uitgegraven van 30 breed bij 60 diep in dezelfde grond. Zelfs met kantenopsluiting is die stoep vervolgens volledig schuin de border in gezakt... dat wil ik aan de achterzijde graag voorkomen.
toon volledige bericht
Eerst doe je inderdaad het grondwerk: dus (zwarte) grond in de border, (wit) zand onder het straatwerk/terras/kantbanden.
Daarna het zand aantrillen, afreien en terras bestraten. Dan pas de kantopsluiting straks langs de bestrating plaatsen. Daarvoor spit je een gleuf langs het straat werk, plaats je het bandje en stamp je er zwarte (border) grond tegen aan. Als je klinkers/stenen gebruikt kun je deze nog aftrillen. Dan planten erin en klaar 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
P-Rolf schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:53:
[...]

Eerst doe je inderdaad het grondwerk: dus (zwarte) grond in de border, (wit) zand onder het straatwerk/terras/kantbanden.
Daarna het zand aantrillen, afreien en terras bestraten. Dan pas de kantopsluiting straks langs de bestrating plaatsen. Daarvoor spit je een gleuf langs het straat werk, plaats je het bandje en stamp je er zwarte (border) grond tegen aan. Als je klinkers/stenen gebruikt kun je deze nog aftrillen. Dan planten erin en klaar 8)
Ik heb toch de voorkeur voor andersom. Eerst kantopsluiting en daarna pas trillen en straatwerk er in. Iets meer meetwerk maar dan hoef je niet langs je aangetrilde zand te graven.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Purk80 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:24:
[...]

Misschien inderdaad opsluitbanden dan maar aan elkaar storten met balkon. Aan de tuinkant = de terraskant? Dwz vanaf die kant zal er het meest druk op worden uitgeoefend
Beton aan de borderkant, in die richting word je opsluitband gedrukt dus daar wil je m tegenhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purk80
P-Rolf schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:53:
[...]

Er komen natuursteen tegels in, dus geen zand maar Fundiking en Stabiking, die je dan aantrilt. Daarop dan de travertijn, niet-aantrillen. Stabiking is een soort cement, dus eerst storten en later afgraven is wellicht niet handig. Maar daar zoek ik dan wel een oplossing in. Ik ga de kantenbanden gewoon maar in cement inbedden, zoals iemand hierboven opperde.

Dank allen voor het meedenken!
Pagina: 1