100Mbps op een 1.0 Gbps Ethernetkaart?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snekerman
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 03-07 20:00
Goedemorgen,

Toen ik vorige week voor de lol even een speedtestje uitvoerde om het verschil tussen mijn draadloze netwerkaart en mijn bekabelde bleek dat mijn draadloze netwerkkaart ruim! 6x zo snel is.

Nu ben al een dik uur met Gemini aan het troubleshooten waarom mijn netwerkkaart een snelheid van 100Mbps heeft maar wij komen er niet uit dus misschien dat jullie het weten.

Het betreft een Lenovo Legion T5 26AMR5 90RC 2,5 jaar oud
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb samen met Gemini:

Pogingen om de bekabelde internetsnelheid te verbeteren:
  • UTP-kabel vervangen: Een 15 jaar oude UTP-kabel is vervangen door een nieuwe kabel.
  • Routerpoort gewijzigd: Ik heb de de utp kabel in andere poorten van router gedaan.
  • Speedtests uitgevoerd: Er zijn speedtests gedaan waaruit bleek dat de Wi-Fi-snelheid aanzienlijk hoger is (ongeveer 615 Mbps download) dan de bekabelde snelheid (ongeveer 94 Mbps download). De uploadsnelheid was consistent rond de 61 Mbps.
  • Link speed gecontroleerd: De verbindingssnelheid van de Ethernetadapter op het apparaat is gecontroleerd en stond op 100 Mbps.
  • Verbindingssnelheid handmatig ingesteld: De "Snelheid en duplex" van de Ethernetadapter is handmatig ingesteld op 1.0 Gbps Full Duplex in de geavanceerde adapterinstellingen. Dit heeft echter niet geleid tot een verandering in de gerapporteerde verbindingssnelheid (bleef 100 Mbps).
  • Energiebeheerinstellingen gecontroleerd: Er is gekeken naar energiebeheerinstellingen voor de netwerkadapter in Apparaatbeheer en de geavanceerde energie-instellingen van Windows om te controleren of er geen beperkingen actief waren. Opties zoals "De computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen" en "Link State Power Management" zijn gecontroleerd (specifieke wijzigingen niet vermeld).
  • Reset netwerkadapters overwogen: Het resetten van de netwerkadapters via de Windows-instellingen is als laatste geprobeerd en heeft het probleem niet verholpen.
Mocht het zo zijn dat iemand nog een suggestie heeft hoor ik het graag!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grvEa9NIccqxFBcyXDFjkwqTFoQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2iNnMTAoBjJri4PhMmCGyzNi.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZn7ASfDBJa_KBgQ6qMHA0RFGYI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cwMvPhw7GwCA23pxXwj6ZWA8.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Welke NIC betreft het precies?
Driver update van die desbetreffende fabrikant al geprobeerd?

Werk je nog met patchpoorten? Of gaat je kabel direct van je systeem je router in?

Welke router is het precies? Welke poort snelheid biedt deze aan?
Is er nog een poort snelheid instelling aan de kant van je router te configureren?

Heb je getest met een ander apparaat op exact dezelfde infrastructuur? Wat is dan het resultaat?

Eventueel een USB naar LAN adapter proberen?

Welk OS gebruik je?
Indien Windows: Is er iets in je eventlog te zien?

Wat is de afgenomen internet snelheid van je ISP?

Al eens met iPerf lokaal (dus niet via speedtest, extern) getest?

[ Voor 9% gewijzigd door Leaplasher op 24-04-2025 07:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:06
Sluit om te beginnen eens een ander apparaat aan op die netwerkkabel en kijk of die wel gbit snelheden haalt. Zo neen, dan ligt het dus aan je randapparatuur, niet aan je laptop.

Je kunt ook bij de buren proberen met je laptop en een verse kabel. Zelfde verhaal maar dan omgekeerd.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:33

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Even voor de zekerheid:

@Snekerman

Die “nieuwe” kabel…..is dat Cat5 of minimaal Cat5e of hoger?

Ik lees trouwens over meerdere Legions die hiermee kampen door de jaren heen:
https://www.google.com/se...lient=mobile-gws-wiz-serp

[ Voor 78% gewijzigd door Fraggert op 24-04-2025 08:44 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:09
Als de linkspeed op 100Mbps blijft staan dan het je een kabelprobleem.

Als een netwerk niet alle vier de aderparen van de kabel kan gebruiken valt hij automatisch terug naar het gebruik van twee aderparen en wordt de link snelheid 100Mbps.

Het is dus hoogstwaarschijnlijk de kabel of een van de connectoren die het probleem veroorzaken.
Heb je die kabel zelf gemaakt?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:32
Probeer ook eens de laptop eens te verbinden met een ander apparaat met gigabit poorten (router/switch) als je deze ergens beschikbaar hebt/kan testen of dat verschil maakt?
Dus een gigabit connectie maakt in plaats van 100 Mbps.
Ik heb ook wel eens combinaties van netwerk poorten/switches gehad waarbij de verbinding gewoon niet (goed) kon worden gemaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door The_Doman op 24-04-2025 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12:09
Ben(V) schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:34:
Het is dus hoogstwaarschijnlijk de kabel of een van de connectoren die het probleem veroorzaken.
Als de kabel zeker goed is... Beetje alcohol op een wattenstaafje en de connector voorzichtig schoonmaken. Daarna wel even kijken of er iets achter is gebleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Watenstaafjes zou ik niet doen, die laten altijd rotzooi achter, maar smerige connector waardoor ze niet werken heb ik nog nooit gezien, het is de kabel of een verbogen pin in de male of (heel zelden) in de female connector.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 17:29
Stel de netwerkaansluiting eens in op Automatisch ipv handmatig op 1Gbps Full Duplex.
Als hij dan automatisch naar 100Mbit gaat, dan is het vermoedelijk de kabel of de switch (als die er tussen zit).

Kan je eens aangeven hoe je bekabelde netwerk er precies uit ziet?

Ik neem dat het iets zal zijn als:

Laptop ---->Switch---->Router. Maar mogelijk dat het anders is bij jou.

Als het Laptop----->Router is, check dan ook de netwerkpoort op de router zelf. Is die ook Gigabit ingesteld en capabel?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snekerman
Fraggert schreef op donderdag 24 april 2025 @ 07:51:
Even voor de zekerheid:

@Snekerman

Die “nieuwe” kabel…..is dat Cat5 of minimaal Cat5e of hoger?
De nieuwe kabel is een Cat5e.
Ik lees trouwens over meerdere Legions die hiermee kampen door de jaren heen:
Als ik dat zo lees, dan lijkt het me en probleem van Legion inderdaad. Dit zal ik onthouden voor wanneer ik weer een nieuwe pc aanschaf. Ik vrees dat mijn garantieperiode is verlopen.

Binnenkort komt een maatje langs met zijn laptop gaan we kijken of de kabels goed zijn.

In de praktijk heb ik er niet heel veel last ervan behalve als ik grote bestanden moet downloaden. Maar dan schakel nu wel over op wifi. Ik ben een gamer en daarom heeft wifi niet mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 22:56

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Je hebt ook nog USB naar RJ45 connectors die zou je ook nog kunnen overwegen.
hxxps://www.bol.com/nl/nl/s?searchtext=usb+naar+rj45&suggestFragment=usb+naar+Rj
@Leaplasher had dat ook al geadviseerd.

[ Voor 11% gewijzigd door Kabouterplop01 op 24-04-2025 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
Snekerman schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:10:
Ik ben een gamer en daarom heeft wifi niet mijn voorkeur.
Dan zou ik me eerder druk maken over die ping van 14ms, ipv 100Mbit vs 1000Mbit. ;)
Met 100Mbit kun je ook prima bekabeld gamen (ja het downloaden van een game duurt langer), maar in game wil je een zo laag mogelijke ping hebben. 16ms is nou niet per se iets om over naar huis te schrijven.
Kun je er met een traceroute achter komen waar dat in zit?

Ter vergelijking, ik haal naar diezelfde server uit jouw screenshot (met 1Gbit glas) 4ms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snekerman
Ben(V) schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:34:
Als de linkspeed op 100Mbps blijft staan dan het je een kabelprobleem.

Als een netwerk niet alle vier de aderparen van de kabel kan gebruiken valt hij automatisch terug naar het gebruik van twee aderparen en wordt de link snelheid 100Mbps.

Heb je die kabel zelf gemaakt?
Nee was kant en klare kabel, maar ik heb 1 connector eraf moeten snijden omdat de kabel door geboorde gaten moest. Daarna heb ik er zelf weer een connector opgezet.

Het lijkt me echt sterk dat het daaraan ligt, volgens mij heb ik het wel juist gedaan want ik heb het kleurenschema gevolgd van de afgeknipte connector.
En als ik de draadjes wel verkeerd zou hebben gedaan dan zou de kabel helemaal niet meer werken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snekerman
Leaplasher schreef op donderdag 24 april 2025 @ 20:45:
[...]

Dan zou ik me eerder druk maken over die ping van 14ms, ipv 100Mbit vs 1000Mbit. ;)
Met 100Mbit kun je ook prima bekabeld gamen (ja het downloaden van een game duurt langer), maar in game wil je een zo laag mogelijke ping hebben. 16ms is nou niet per se iets om over naar huis te schrijven.

Ter vergelijking, ik haal naar diezelfde server uit jouw screenshot (met 1Gbit glas) 4ms.
En hoe doe ik dat? Mag ook pm?

Ik zou echt niet weten hoe ik mijn ping lager moet krijgen dat heb ik volgens mij niet in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
je moet eerst uitvinden waar het zit. Als het in je eigen netwerk zit, kun je er wellicht wat aan doen.
Anders is het een mail naar je ISP. ;)

Traceroute kun je via de CLI gewoon draaien (je kunt genoeg voorbeelden vinden op GoT & Google hierover). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Snekerman schreef op donderdag 24 april 2025 @ 20:46:

Het lijkt me echt sterk dat het daaraan ligt, volgens mij heb ik het wel juist gedaan want ik heb het kleurenschema gevolgd van de afgeknipte connector.
En als ik de draadjes wel verkeerd zou hebben gedaan dan zou de kabel helemaal niet meer werken toch?
100Mbit heeft maar de helft van de draadjes nodig. Test eens met een andere computer op dezelfde kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
[...]

Nee was kant en klare kabel, maar ik heb 1 connector eraf moeten snijden omdat de kabel door geboorde gaten moest. Daarna heb ik er zelf weer een connector opgezet.

Nope, als je het verkeerd doet kan het juist zo zijn dat de kabel maar 100Mbit levert. Ook al eens ervaren.
Zat 1 draadje niet lekker. Zag ook destijds maar 100Mbit ipv 1000Mbit. Opnieuw gedaan en toen werkte het wel zoals verwacht.

Een kabeltester laat al gauw zien of en zo ja welke ader er niet goed zit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ben(V)
[...]

99% zeker dat je het daar dus wel aan ligt, niet zozeer dat je het verkeerd met de kleuren gedaan hebt maar dat er een of meer aders gewoon geen contact maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

Nou, dan zou ik maar eerst eens een nieuwe (voldoende lange) kabel halen en die zonder te knippen uitrollen zonder die door geboorde gaten te leiden en zo testen hoe je snelheid is.

Dat is de meest eenvoudige troubleshooting nu alvorens andere zaken te verdenken met meer moeite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:29

nelizmastr

Goed wies kapot

Leaplasher schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:11:
je moet eerst uitvinden waar het zit. Als het in je eigen netwerk zit, kun je er wellicht wat aan doen.
Anders is het een mail naar je ISP. ;)

Traceroute kun je via de CLI gewoon draaien (je kunt genoeg voorbeelden vinden op GoT & Google hierover). ;)
[...]

Deze ping is normaal bij Ziggo. DOCSIS en DSL hebben beide hogere latency dan glasvezel. De volgorde van meeste naar minste op basis van puur de techniek is: DOCSIS -> DSL -> Glas.

Latency ga je niet verlagen zolang je op de kabel blijft ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:51

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Latency is voor 99% van de mensen een non-issue. Mezelf incluis.

Voor de rest is dit gewoon uitsluiten;

Sluit de probleem laptop op een andere router of switch aan en kijk of je dan wel Gbit krijgt
Sluit een ander apparaat op de verdachte kabel aan en kijk of je dan wel Gbit krijgt

Niet blijven kutten met dezelfde kabel en hetzelfde device, dan kun je nooit iets uitsluiten.

[ Voor 20% gewijzigd door FreakNL op 25-04-2025 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Geen idee waarom iedereen zich druk maakt over latency terwijl TS aangeeft dat zijn probleem die 100Mbps in plaats van 1Gbps zijn probleem is.

Overigens neemt de latency uiteraard toe als de netwerksnelheid afneemt al blijft die toename marginaal in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Snekerman updateje? :)

Pagina: 1