Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kangethe
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-05 22:46
Beste Tweakers,

Ik ben van plan om de solarkabels van elk van mijn zonnepanelen met 3 tot 5 meter te verlengen. Vervolgens wil ik alle kabels via één gat door het dak naar binnen leiden. Waarom? Omdat ik de panelen binnen in mijn woning wil aansluiten op micro-omvormers van een goedkoper merk, zoals Hoymiles of APsystems.

Het idee hierachter is dat ik bij een eventuele overstap naar een ander systeem in de toekomst niet meer het dak op hoef, omdat ik alles zelf installeer en al binnen heb aangesloten.

Ik begrijp dat dit voor sommigen misschien onlogisch klinkt, maar mijn vraag is: verlies ik veel rendement door deze verlenging van 3 tot 5 meter per kabel?
Ik hoor graag jullie inzichten!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:08
ach ja, hoe vaak ik wel niet dit soort plannen gehoord heb.
over het algemeen (99%) kun je gewoon beter alles goed aanleggen, en als je het wil veranderen gewoon weer het dak op gaan en niet lopen klungelen met dit soort weinig zinnige ideeën.
en vandaag de dag zijn micro omvormers zo een +/- ongeveer beetje het duurste onderdeel, doe je wel wat jaren over om dat terug te verdienen.
ik raad je dit geheel eigenlijk af om te doen, of toch echt eerst wel heel goed na te denken of je dit wel wil.

een 5m toevoegen per kabel geeft maar 10m per paneel + 2m die al aan het paneel zit.
je kunt al haast niet anders als 4mm kabel gebruiken (of 6mm) dus dat levert eigenlijk zo weinig verlies op dat je het niet eens merkt.
dus kun je gewoon doen.

(maar wil je later naar een gewone string omvormer, dan heb je per paneel 12 meter heb je dan 10 panelen heb je al 120m en dat is echt te veel.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:48
Nee, je verliest niet veel rendement, maar wat voor systeem heb je nu dan liggen dat je gaat verlengen? Vergeet niet dat inverters ook behoorlijk warm kunnen worden, dus wellicht wil je dat helemaal niet binnen op zolder hebben liggen.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:14
Vraag je eerst eens af of je wel micro's nodig bent.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:54

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

kangethe schreef op woensdag 23 april 2025 @ 23:03:
Beste Tweakers,

Ik ben van plan om de solarkabels van elk van mijn zonnepanelen met 3 tot 5 meter te verlengen. Vervolgens wil ik alle kabels via één gat door het dak naar binnen leiden. Waarom? Omdat ik de panelen binnen in mijn woning wil aansluiten op micro-omvormers van een goedkoper merk, zoals Hoymiles of APsystems.

Het idee hierachter is dat ik bij een eventuele overstap naar een ander systeem in de toekomst niet meer het dak op hoef, omdat ik alles zelf installeer en al binnen heb aangesloten.

Ik begrijp dat dit voor sommigen misschien onlogisch klinkt, maar mijn vraag is: verlies ik veel rendement door deze verlenging van 3 tot 5 meter per kabel?
Ik hoor graag jullie inzichten!
Verlies zal minimaal zijn, maar bij een dakdoorvoer (waar de kans op beschadigingen het grootst is) wil je de plus en min niet gezamenlijk door één gat laten gaan. Kans op vlambogen, juist op het punt waar lekker veel brandbaar isolatiemateriaal ligt... Voldoet ook niet aan de scope 12.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kangethe
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-05 22:46
Bedankt voor je reactie! Mag het dan wel bij 2 gaten? Dan voer ik zoals je aangeeft de plus en min elk door ieder gat.
Pagina: 1