Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankBontenbal
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:43
Goeidag,

Ik ben bezig met het ontwerp van de WTW installatie in mijn bestaande woning.
Op de bovenverdieping is het systeem redelijk eenvoudig te plaatsen doormiddel van ventielen gevoed vanaf de zolder. Op de beneden verdieping is het een uitdaging om het systeem een beetje fraai te plaatsen.

In onze keuken is een verlaagd plafond waarin voldoende hoogte is om om buizen en ventielen weg te werken. Het plafond van de keuken is lager dan de woonkamer, hierdoor kan ik een horizontaal rooster plaatsen (aan de kopse kant van het verlaagde plafond) van bijvoorbeeld één meter breed. De luchtstroom blaast dan de woonkamer in. Zie plattegrond. Rood is afvoer, Groen is aanvoer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGuUgIQBinI5UrYiHMLtxdH8HmM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Np6N7xbOyF9zTziISYsWXsj0.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is mijn vraag. Vindt er op deze manier voldoende vermenging/luchtverplaatsing plaats in de hele woonkamer? Houden we het CO2 gehalte ook voorin in de woonkamer binnen de perken? de ideale situatie zou ik meerdere ventielen vooraan in de woonkamer plaatsen, maar dat is lastig te realiseren.

Hogelijk heeft iemand een nuttig antwoord, alvast dank,

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 19:19
Ik weet niet of je het zo wilt hebben, maar als het echt geen andere optie is dan zal je niet anders kunnen. Mooiste is de inblaasventielen bij je voorraam en achterraam.

Tevens mis ik enkele afzuigpunten in je tekening. Misschien vergeten maar bijvoorbeeld in de toilet, bijkeuken(wasmachine/droger?)

Heb je nog overstroom in je trappengat?

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankBontenbal
Bedankt voor de reactie.

Ik heb in de tekening alleen de ventielen van de woonkamer getekend.
Uiteraard komt er ook een ventiel in het toilet en de wasruimnte.

Het is inderdaad mogelijk overstroom vanuit de woonkamer naar de gang/toilet/trappenhuis te creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Je hebt kans dat je verhogde CO2 gehaltes krijgt als je met veel man in de woonkamer zit, een soet CO2 hotspot. Ik heb dat in mijn L-vormige woonkamer waargenomen. Opgelost met een aanvoer via een van de slaapkamers erboven.

Koofje door bijkeuken en garage en vanuit de garage de woonkamer in?
Vaak lukt het dus ook wel om in de woonkamer te komen via de eerste verdieping, maar daar ontbreekt de plattegrond van.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randojongen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:15
https://www.cairox.be/pdf/BE/DS/BE-NL-A01.063.0B-JET_MR.pdf

Dit soort nozzle roosters worden vaak toegepast als er een grote worp nodig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Die zijn niet geschikt voor de debieten van een woning. De datasheet tabel begint bij 300 m3/h :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankBontenbal
Ik heb het nu als volgt aangepast. Ik verwacht dat dit voldoende is.
De voormalige schouw in de woonkamer gaat weg, hierdoor kan ik het gat gebruiken voor een groot rond inblaas ventiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWHCFoFvtruqnLJoNDTlXPcruoc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5qUTad4qAjsTd9Py5HhxvOzs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Top!
Mooie oplossing. 200mm is wel een beetje overkill voor 65m3/s, ik zou 160 aanhouden.

Pagina: 1