Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CapnCrinkle
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 14-05 11:23

Vraag aan mede-ondernemers: Welke zakelijke bank raden jullie aan?

Beste allen,

Ik ben momenteel op zoek naar een nieuwe bank voor ons bedrijf en hoor graag jullie ervaringen en aanbevelingen. Specifiek ben ik op zoek naar een bank die voldoet aan de volgende twee criteria:
1. Beschikbaarheid van standaardkoppelingen met administratieve software
Denk hierbij aan compatibiliteit met gangbare boekhoudprogramma’s en integraties zoals automatische bankfeeds. Veel duurzame of ethische banken vallen helaas af vanwege het gebrek aan dergelijke koppelingen.
2. Toegankelijkheid voor meerdere teamleden
De bank moet eenvoudig te gebruiken zijn door meerdere personen binnen de organisatie, bij voorkeur met goede ondersteuning voor gebruikersrollen en rechten, en een praktische interface die ook op desktop goed werkt.
Waarom we weg willen bij ING
Op dit moment bankieren wij bij ING, maar we lopen tegen verschillende fundamentele problemen aan die de efficiëntie van onze bedrijfsvoering ernstig beperken. Enkele van de voornaamste knelpunten:
  • Beperkte multi-device ondersteuning:
    Inloggen is alleen mogelijk via één specifiek mobiel apparaat. Voor iedere sessie op een desktop is een bevestiging op diezelfde telefoon vereist. Dit werkt beperkend, zeker in een organisatie die verspreid door Europa werkt en waarbij medewerkers regelmatig vanuit huis opereren.
  • Geen ondersteuning voor digitale wallets:
    De zakelijke pinpas is niet te koppelen aan mobiele betaalmethodes (zoals Apple Pay of Google Pay). Daardoor moet de fysieke pas altijd aanwezig zijn — niet ideaal in een dynamische werkomgeving.
  • Complex en inflexibel creditcardsysteem:
    De zakelijke creditcard is technisch en administratief volledig losgekoppeld van de betaalrekening. Er zijn veel restricties:
    • De kaart staat op naam van een natuurlijk persoon in plaats van het bedrijf.
    • De benodigde ‘Commercial Card App’ is beperkt tot één apparaat.
    • De gebruikservaring is stroef en foutgevoelig, met regelmatige blokkades na kleine fouten (zoals een typefout bij verificatie).
    • Er is geen API of desktoptoegang om eenvoudig transacties te exporteren of inzichtelijk te maken voor de boekhouding.
In de praktijk leidt dit ertoe dat één persoon (in dit geval ikzelf) verantwoordelijk is voor nagenoeg alle administratieve handelingen — wat niet werkbaar is binnen onze organisatie.
Tot slot
Ik ben dus op zoek naar een bank die administratief goed meewerkt, digitale flexibiliteit biedt en samenwerking binnen het team vergemakkelijkt. Alle suggesties of ervaringen zijn meer dan welkom.

Alvast dank!

Logic is the only way

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:32
Wat heb je zelf al gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten013
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-05 00:49
Zelf zit ik bij Rabobank met een zakelijke rekening. Daarbij altijd goede ervaringen mee gehad. Zakelijke pas kan gewoon aan de Apple Pay en GPay. Data koppeling heb ik via Saltedge lopen naar de administratie toe. Ligt er ook geheel aan wat je administratiepakket ondersteunt.

Met betrekking tot credit card heb ik geen ervaring met Rabobank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Bij ING kun je meerdere gebruikers koppelen aan een zakelijke rekening en de zakelijke passen werken gewoon met Apple Pay.

Qua creditcard ben ik niet op de hoogte van de (on)mogelijkheden van meeerdere gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CapnCrinkle
eLScha schreef op woensdag 23 april 2025 @ 20:01:
Bij ING kun je meerdere gebruikers koppelen aan een zakelijke rekening en de zakelijke passen werken gewoon met Apple Pay.

Qua creditcard ben ik niet op de hoogte van de (on)mogelijkheden van meeerdere gebruikers.
Hoe bedoel je dat meerdere gebruikers koppelen?
Wij kunnen dat ook wel, maar dan moet iedere gebruiker een eigen pas en het is best een gedoe om voor allerlei mensen verschillende passen te regelen, dat te managen, bij te houden en ze ook steeds op te zeggen.

Wij zijn verder ook geen Apple gebruikers. Wel bizar dat Apple Pay het wél kan, maar google en samsung niet, en de app van ING zelf ook niet (op android iig)?

Edit: Huh, zojuist de betaalpas toegevoegd aan mijn GPay.
Dat moet dan toch wel een redelijk recente verandering zijn, want toen we het een tijd geleden vroegen aan de bank (intussen misschien wel 3 jaar geleden hoor) zeiden ze dat ze het gewoon niet gingen implementeren voor zakelijke klanten wegens complexiteit...

[ Voor 17% gewijzigd door CapnCrinkle op 23-04-2025 22:08 ]

Logic is the only way

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
CapnCrinkle schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:32:

[list] • Beperkte multi-device ondersteuning:
Inloggen is alleen mogelijk via één specifiek mobiel apparaat. Voor iedere sessie op een desktop is een bevestiging op diezelfde telefoon vereist. Dit werkt beperkend, zeker in een organisatie die verspreid door Europa werkt en waarbij medewerkers regelmatig vanuit huis opereren.
Als ik het goed begrijp wil je eigenlijk een inlog delen omdat aanvragen van passen (en dus persoonlijke inlogs) te lastig is. Toch is dat laatst wat je gewoon moet doen, lijkt mij buiten de voorwaarden van de bank ook gewoon common sense om mensen een persoonlijke inlog te geven.
Geen ondersteuning voor digitale wallets:
De zakelijke pinpas is niet te koppelen aan mobiele betaalmethodes (zoals Apple Pay of Google Pay). Daardoor moet de fysieke pas altijd aanwezig zijn — niet ideaal in een dynamische werkomgeving.
ABN en Rabo geen probleem om met Apple Pay te werken.
Complex en inflexibel creditcardsysteem:
De zakelijke creditcard is technisch en administratief volledig losgekoppeld van de betaalrekening. Er zijn veel restricties:
  • De kaart staat op naam van een natuurlijk persoon in plaats van het bedrijf.
  • De benodigde ‘Commercial Card App’ is beperkt tot één apparaat.
  • De gebruikservaring is stroef en foutgevoelig, met regelmatige blokkades na kleine fouten (zoals een typefout bij verificatie).
  • Er is geen API of desktoptoegang om eenvoudig transacties te exporteren of inzichtelijk te maken voor de boekhouding.
[/list]
Mijn zakelijke creditcards staan toch echt op de bedrijfsnaam (en ja ook mijn eigen naam).

Dat na kleine fouten je CC geblokkeerd wordt, is misschien vervelen maar lijkt mij ook logisch. Als je wachtwoord een type fout heeft werkt het ook niet. En dat een betaalmiddel nog wat strakker staat afgesteld kan tot vervelende situaties maar ook niet onlogisch.

Afhankelijk van de bank is API/export inderdaad niet altijd ideaal geregeld.

Als het gaat om creditcards voor expenses etc voor medewerkers. Ik kan je aanraden om naar iets als simpledcard of moss kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CapnCrinkle
PolarBear schreef op donderdag 24 april 2025 @ 07:53:
[...]

Als ik het goed begrijp wil je eigenlijk een inlog delen omdat aanvragen van passen (en dus persoonlijke inlogs) te lastig is. Toch is dat laatst wat je gewoon moet doen, lijkt mij buiten de voorwaarden van de bank ook gewoon common sense om mensen een persoonlijke inlog te geven.
Als het zo simpel was als 'een persoonlijke inlog' had ik dat prima gevonden, maar dat is het niet. Wij moeten een hele entiteit aanmaken bij de bank en deze voorzien van een daadwerkelijke betaalpas en hebben ze volmacht. Bij het opzeggen moet deze persoon vervolgens zélf zijn/haar toegang verwijderen. Dat kunnen wij niet eens doen... Tenzij ze dit veranderd hebben natuurlijk. Dit was 3 jaar geleden echt een heel drama toen we iemand van onze bankrekening af probeerde te krijgen.
Dat na kleine fouten je CC geblokkeerd wordt, is misschien vervelen maar lijkt mij ook logisch. Als je wachtwoord een type fout heeft werkt het ook niet. En dat een betaalmiddel nog wat strakker staat afgesteld kan tot vervelende situaties maar ook niet onlogisch.
Eén keer. Je krijgt één kans. Ik maakte een typefout in de verificatiecode (welke je niet kunt copy-pasten) door per ongeluk op "ga" te tikken ipv "9", en ik was geblokkeerd. Één enkele fout.
Ik ben vrijwel IEDERE keer dat we iets moesten regelen met de CC, geblokkeerd. Dat is too much. Ik weet niet zo goed wat daar 'logisch' aan is. Het is namelijk gewoon onpraktisch. Wat 'logisch' is, is dat mensen fouten maken en dat je daarom b.v. minimaal 3 kansen geeft om iets te doen.
Als het gaat om creditcards voor expenses etc voor medewerkers. Ik kan je aanraden om naar iets als simpledcard of moss kijken.
Dankjewel, hier heb ik wat aan. Ik ga dit meteen bestuderen! Een deel van de frustratie is inderdaad dat ik voor expenses dus de hele tijd nodig ben. Ik wil ook zeer zeker niet iedere werknemer toegang geven tot onze bankrekening of CC haha.

Logic is the only way

Pagina: 1