Mijn huidige PC is inmiddels bijna vijf jaar oud. Sindsdien is er weinig mee gebeurd, afgezien van het toevoegen van een SSD en het upgraden van de videokaart. Doel van de PC is gamen op een 1440p/165 Hz scherm.
Mijn huidige set up:
Bij modernere games kom ik niet meer in de buurt van de FPS die ik eigenlijk zou willen halen. Nog wel heel speelbaar, maar niet ideaal. Vandaar dat ik zit te denken aan een upgrade.
Qua videokaart lijkt de 9070xt me heel geschikt. Alleen nu blijkt dat mijn huidige CPU (3700x) dan een grote bottleneck zou vormen. Die zal ik dan ook moeten upgraden; de 5700x3D lijkt mij daarvoor een goede kandidaat.
Dan kom je dus uit op zoiets:
Nu zit ik nog wel met een aantal vragen waar ik zelf niet zo goed uitkom:
- Is de voeding die ik heb toereikend? Ik krijg hier tegenstrijdige informatie over. De ene bron zegt dat 650 watt voldoende is voor de 9070xt + 5700x3D, de ander dat ik tekort zou komen.
- Als ik ook de voeding nog zou moeten vervangen neig ik toch meer naar het aanschaffen van een volledige nieuwe PC. Is dat terecht? Of denken jullie dat het, ook als de voeding vervangen moet worden, nog wel de moeite waard is om voor een upgrade te gaan?
- Nog andere opmerkingen, tips, etc?
- Ik heb geen hard budget, maar wil ook niet onnodig geld uitgeven. Ik wil eigenlijk zo efficient mogelijk het aantal FPS opkrikken.
Mijn huidige set up:
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | € 132,80 | € 132,80 |
1 | Videokaarten | ASRock Radeon RX 6800 Phantom Gaming D 16G OC | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Phanteks Eclipse P300 Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Monitors | LG UltraGear 27GP850P-B Zwart | € 429,- | € 429,- |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z F4-3200C16D-16GTZSW | € 40,56 | € 40,56 |
1 | Voedingen | Seasonic Focus GX-650 | € 0,- | € 0,- |
1 | SSD's | Kingston A2000 500GB | € 0,- | € 0,- |
Totaal | € 602,36 |
Bij modernere games kom ik niet meer in de buurt van de FPS die ik eigenlijk zou willen halen. Nog wel heel speelbaar, maar niet ideaal. Vandaar dat ik zit te denken aan een upgrade.
Qua videokaart lijkt de 9070xt me heel geschikt. Alleen nu blijkt dat mijn huidige CPU (3700x) dan een grote bottleneck zou vormen. Die zal ik dan ook moeten upgraden; de 5700x3D lijkt mij daarvoor een goede kandidaat.
Dan kom je dus uit op zoiets:
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 5700X3D Boxed | € 227,99 | € 227,99 |
1 | Videokaarten | ASRock AMD Radeon RX 9070 XT Steel Legend | € 769,90 | € 769,90 |
Totaal | € 997,89 |
Nu zit ik nog wel met een aantal vragen waar ik zelf niet zo goed uitkom:
- Is de voeding die ik heb toereikend? Ik krijg hier tegenstrijdige informatie over. De ene bron zegt dat 650 watt voldoende is voor de 9070xt + 5700x3D, de ander dat ik tekort zou komen.
- Als ik ook de voeding nog zou moeten vervangen neig ik toch meer naar het aanschaffen van een volledige nieuwe PC. Is dat terecht? Of denken jullie dat het, ook als de voeding vervangen moet worden, nog wel de moeite waard is om voor een upgrade te gaan?
- Nog andere opmerkingen, tips, etc?
- Ik heb geen hard budget, maar wil ook niet onnodig geld uitgeven. Ik wil eigenlijk zo efficient mogelijk het aantal FPS opkrikken.