Issue ivm ver verhuizen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aevitas1
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-05 20:03
Beste mensen,

Mijn vrouw en ik willen verhuizen met ons zoontje. Wij willen naar een rustiger gebied, dit is zo'n 180km verderop.

Ons plan was eerst ons huis in de verkoop te zetten, maar gezien we een enorm mooi huisje gevonden hebben en de verkopers voor ons gekozen hebben is alles in een snel vaart gekomen.

Onze hypotheek adviseur is echter koning in om antwoorden heen draaien. Hij blijft herhalen:

- Mocht jullie huis verkopen en de hypotheek niet geaccepteerd worden, dan hebben jullie geen huis (no shit sherlock)
- Mocht jullie huis voor minder verkopen, dan gaat de hypotheek niet door en hebben jullie geen huis (..)
- De bank (Nationale Nederlander) gaat vragen hoe jullie het gaan doen qua woon-werk afstand (ik kan op afstand werken in de IT, mijn vrouw werkt in de zorg). Hier hebben we keer op keer gevraagd wat ze dan mogelijk willen hebben. Hij zegt dat ze dan een nieuw contact willen zien, maar dan kom je in een proeftijd en wordt de hypotheek niet geaccepteerd

Ons oude huis wordt (naar schatting van de makelaar, kijkende naar onze omgeving) verkocht met 300k overwaarde, daarnaast kunnen we genoeg lenen voor het nieuw huis. Alleen heeft de makelaar geadviseerd het huis voor minder op de markt te zetten (zo'n 75k minder) en dan komen we net te kort. Hier blijft de hypotheek adviseur op doorhameren.

Wij krijgen het idee dat (ver) verhuizen compleet onmogelijk is, omdat alles afgeschoten wordt door de makelaar en hij continu terugvalt op "maar wat als...". Tuurlijk, er zijn altijd risico's, maar ik neem aan dat dit niet zo moeilijk is dan dat hij het maakt ? Mijn vrouw heeft volgende week al een sollicitatie gesprek en daarnaast nog een andere zorginstelling waar ze eventueel nog op gesprek kan.

Heeft iemand hier ervaring mee ? Vooral de vraag of iemand dit wel eens mee gemaakt heeft qua woon-werk afstand.. Gaat een bank hier moeilijk over doen ?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:38
Ik woon op 110km van mijn werk, hiervoor is in ieder geval nooit vraag gesteld over woon-werk afstand.

Voor hoeveel je je eigen huis in de markt zet zou geen invloed op je hypotheek moeten hebben. Daarvoor moet het huis getaxeerd worden en obv die waarde doet de hypotheekverstrekker een afslag.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Dat is een vraag die ik nog nooit voorbij heb zien komen. Woon werk verkeer..

Genoeg banen die het werk door heel Nederland hebben.
Van bouwplaats naar bouwplaats of onderhoudsmonteur in technische installaties die crossen ook heel Nederland door van klus naar klus.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Moet je niet gewoon even kijken naar een andere makelaar die wat meer meedenkt met je?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:22
Bespreek dit met de hypotheek adviseur. Misschien is hij bang dat jullie zaken over het hoofd zien?
Als je vind dat hij ergens omheen draait moet je dat gewoon open vragen.
Als dan blijkt dat hij geen gelijk heeft dan kan je dat ontkrachten. Wie weet heeft hij wel een punt wat jullie over het hoofd zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:06
Geen ervaring met deze situatie maar ik zou denken dat als de hypotheekverstrekker iets met die woon-werk afstand wil, een verklaring van de huidige werkgever dat deze geen bezwaar heeft tegen de toegenomen afstand (of iets van die strekking) voldoende zou moeten zijn. Voor zover een werkgever überhaupt al consequenties zou mogen verbinden aan een verhuizing. Ik zou me kunnen voorstellen dat dat alleen kan als de aard van je werk meebrengt dat je binnen een bepaalde tijd ter plaatse moet kunnen zijn of iets dergelijks.

Een nieuwe arbeidsovereenkomst hoef je daar niet voor op te stellen, en zelfs al zou je dat doen dan mag een werkgever je absoluut niet (opnieuw) in een proeftijd plaatsen.

[ Voor 22% gewijzigd door Glenfiddich op 23-04-2025 16:08 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:48
Glenfiddich schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:06:
Een nieuwe arbeidsovereenkomst hoef je daar niet voor op te stellen, en zelfs al zou je dat doen dan mag een werkgever je absoluut niet (opnieuw) in een proeftijd plaatsen.
Ik denk dat zijn vrouw in de zorg blijft werken, maar bij een andere werkgever.
TS - correct me if I'm wrong.

Maar ze kan toch, althans op papier, gewoon heel veel reisafstand hebben. Als de verhuizing/hypotheek rond is, kan je op je gemak een andere baan nemen. Dan maakt de proeftijd ook niet meer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:28
Pat911 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:11:
[...]

Maar ze kan toch, althans op papier, gewoon heel veel reisafstand hebben. Als de verhuizing/hypotheek rond is, kan je op je gemak een andere baan nemen. Dan maakt de proeftijd ook niet meer uit.
Precies dit. Lekker hypotheek rondbreien en daarna andere baan zoeken.
Oh, en ook andere makelaar zou ik doen. Al zijn het waarschijnlijk goedbedoelde antwoorden op jou vragen van de makelaar. Die wil geen gezeik achteraf en wil dat jullie goed weten waar je aan begint.

Wel even goed kijken of, in geval van nood, de hypotheeklasten (tijdelijk) van 1 salaris betaald kunnen worden. Andere baan kan tegenvallen, langer duren, etc...

Ik las ergens iets over een overwaarde van 300k?
Dan kan een hypotheek toch ook niet echt een enorm issue worden? Tenzij je echt 2 of 3x zo duur gaat willen kopen natuurlijk.
Je huis meteen voor 75k minder dan marktconform te koop zetten, zou ik nooit doen.
Zakken kan altijd nog. Tenzij je echt heel veel haast hebt en genoegen met 225k overwaarde neemt :P

[ Voor 17% gewijzigd door GeeEs op 23-04-2025 17:17 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
aevitas1 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:33:
Alleen heeft de makelaar geadviseerd het huis voor minder op de markt te zetten (zo'n 75k minder) en dan komen we net te kort. Hier blijft de hypotheek adviseur op doorhameren.
Zoek een andere makelaar die niet van dit soort praktijken er op nahoudt. Het is een bekende truc: woning op de markt zetten onder de marktprijs zodat kopers wel moeten overbieden. Over het bedrag wat meer wordt geboden dan de verkoopprijs krijgt de makelaar vaak een hogere vergoeding dan de standaard vergoeding. Zie ook deze aflevering van Radar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:30
Een paar dingen zijn denk ik vooral belangrijk.

- Aankoopbedrag nieuwe huis ( is dat nu al helemaal rond en getekend ? )
- Taxatie huidige woning
- Leningscapaciteit aan de hand van salaris, vermogen etc.

Als die puzzelstukjes in elkaar vallen en je genoeg hypotheek rond krijgt voor je aankoop dan boeit de afstand toch niemand iets zou ik denken ?

7800X3D - B650E Aorus Master - 32GB 6000Mhz - 4090 FE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoepstoep
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 25-04 16:13
Beste mensen,

Mijn vrouw en ik willen verhuizen met ons zoontje. Wij willen naar een rustiger gebied, dit is zo'n 180km verderop.

- De bank (Nationale Nederlander) gaat vragen hoe jullie het gaan doen qua woon-werk afstand (ik kan op afstand werken in de IT, mijn vrouw werkt in de zorg). Hier hebben we keer op keer gevraagd wat ze dan mogelijk willen hebben. Hij zegt dat ze dan een nieuw contact willen zien, maar dan kom je in een proeftijd en wordt de hypotheek niet geaccepteerd

Heeft iemand hier ervaring mee ? Vooral de vraag of iemand dit wel eens mee gemaakt heeft qua woon-werk afstand.. Gaat een bank hier moeilijk over doen ?
Ik had bij onze voorgaande verhuizingen te maken met respectievelijk 170 en 150 kilometer afstanden aan een enkele reis woon- werkverkeer. Mijn partner had soortgelijke afstanden. Door beide hypotheekverstrekkers is er nooit iets gevraagd over het woon-werkverkeer. Dus bij ons werd er niet moeilijk over gedaan.

Het zal mij ook niets verbazen wanneer ze helemaal niet naar de afstand kunnen kijken? Een hoofdkantoor van het bedrijf waar je je werkgeversverklaring van krijgt, kan immers elders staan dan waar het werkkantoor is. En wat te denken van bouwvakkers die dan eens hier werken en dan weer daar?

[ Voor 16% gewijzigd door hoepstoep op 23-04-2025 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:28
Onze hypotheekadviseur wist dat mijn vriendin een baan ging zoeken bij onze nieuwe woonplaats, maar desondanks hebben we de werkgeversverklaring van de oude werkgever (op 200km afstand) kunnen gebruiken. Verder geen vragen over gehad.

Verder vind ik het wat opvallend dat jouw hypotheekadvieseur je zo nadrukkelijk op alle risico's wijst. De onze was juist meer bezig om ons gerust te stellen. Maar goed, ik weet natuurlijk niet hoe groot het risico is bij jou tov bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:21
Aanstaande vrijdag krijgen wij de sleutels van onze nieuwe woning, ruim 140 km verder naar het oosten. Qua hypotheek was de afstand geen issue; wel heeft de adviseur een keer geïnformeerd naar ons plan in relatie tot de reistijd. Zelf werk ik deels thuis en deels op kantoor en accepteer die reistijd. Mijn vriendin gaat lokaal werk zoeken tzt. Dat laatste kan een hypotheekadviseur wat lastig vinden, zeker als je het tweede inkomen nodig hebt. Als dat zo is, en je vermoed relatief snel een baan te vinden, dan zou ik daar niet te veel nadruk op leggen tijdens het acceptatieproces :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Lekker even bij een andere adviseur/bank aankloppen. Zijn wel valide punten, dat moeten ze je ook duidelijk maken dat je straks niet dakloos bent. Risico zal klein zijn maar het is er.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Woon/werk is bij mij nooit een issue geweest voor de hypotheek.

Ik heb wel het idee dat je makelaar en hypotheekadviseur door elkaar haalt in je startpost? Of zeuren ze beiden? Dan hebben ze misschien een punt ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Een aantal opmerkingen / vragen:
- Is je makelaar ook je hypotheekadviseur? Want je lijkt ze beide te benoemen...
- Woon-werk afstand heb ik nog niet vaker langs zien komen als belemmering voor een hypotheek. Heeft hij daar voorbeelden van?
- Wat is precies de reden van de makelaar (hypotheekadviseur?) om zo terughoudend te zijn?
- Zitten jullie zo krap in je budget dat er weinig mis kan gaan, qua overwaarde / overbruggingshypotheek / max. hypotheekbedrag?
- Jullie moeten het risico lopen, niet de makelaar. Als jullie daar geen probleem mee hebben, dan is er niets aan de hand toch?
- "Zo'n vaart zal het niet lopen toch?" => Tja, dat is een inschatting die 'wij' hier in dit topic niet kunnen maken. Er gaan wel wat alarmbelletjes rinkelen op basis van de info in je TS, maar als er x% kans is dat het mis gaat is er ook (100-x)% kans dat het goed gaat :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:27
Ruim 3 jaar geleden zijn wij ook 160km verderop gaan wonen.

Ja, je neemt wat risico's.
Maar:
- Als je hypotheekadviseur zijn huiswerk goed gedaan heeft en jullie volledig eerlijk tegen hem zijn geweest, weet je voor 99% al wel of je die hypotheek voor het nieuwe huis krijgt. Een overbruggingskrediet is slechts een formaliteit.

- In de huidige markt zal verkopen van de huidige woning geen probleem zijn, tenzij je iets heel bijzonders bezit of wanneer er sprake is van achterstallig onderhoud of funderingsproblemen. Eventueel kun je zelf al een bouwkundig rapport laten opstellen.

- De bank kan natuurlijk ook een andere zijn de NN (al is die bank misschien voor de hand liggend vanwege het meenemen van een lage hypotheekrente). Bij ons is er door geen enkele partij gevraagd naar de woon-werkafstand.

En ja, direct na de sleuteloverdracht van onze nieuwe woning hadden we een hypotheek op de oude woning, hypotheek op de nieuwe woning en een overbruggingskrediet. Verkoop van de oude woning was nog niet rond.
En hadden we beide onze baan opgezegd en nog geen nieuw arbeidscontract getekend.

Voor zo'n situatie moet je wel een beetje tegen stress kunnen. Want als het even niet loopt zoals het hoogstwaarschijnlijk zal gaan lopen (verkoop oude woning, vinden van nieuwe banen), dan is dat wel een groot probleem.

Als de verkoop van de oude woning nog niet rond is, is het wel zo prettig om wat financiële ruimte te hebben bij de financiering van de nieuwe woning. Als je de hoofdprijs moet ontvangen voor de oude woning om de nieuwe woning te kunnen financieren kan het wel lastig worden. Wanneer de oude woning niet verkocht wordt, is het overbruggingskrediet meestal maximaal 90% van de taxatiewaarde van die woning.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aevitas1
Klein foutje in mijn originele post: Alleen heeft de makelaar geadviseerd het huis voor minder op de markt te zetten (zo'n 75k minder). Dit was 35k minder. We hebben echter besloten om de woning voor de marktwaarde erop te zetten ipv te zakken.
Pat911 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:11:
[...]

Dat is correct, ze gaat inderdaad wisselen van werkgever.
naitsoezn schreef op woensdag 23 april 2025 @ 21:13:
Een aantal opmerkingen / vragen:
- Is je makelaar ook je hypotheekadviseur? Want je lijkt ze beide te benoemen...
- Woon-werk afstand heb ik nog niet vaker langs zien komen als belemmering voor een hypotheek. Heeft hij daar voorbeelden van?
- Wat is precies de reden van de makelaar (hypotheekadviseur?) om zo terughoudend te zijn?
- Zitten jullie zo krap in je budget dat er weinig mis kan gaan, qua overwaarde / overbruggingshypotheek / max. hypotheekbedrag?
- Jullie moeten het risico lopen, niet de makelaar. Als jullie daar geen probleem mee hebben, dan is er niets aan de hand toch?
- "Zo'n vaart zal het niet lopen toch?" => Tja, dat is een inschatting die 'wij' hier in dit topic niet kunnen maken. Er gaan wel wat alarmbelletjes rinkelen op basis van de info in je TS, maar als er x% kans is dat het mis gaat is er ook (100-x)% kans dat het goed gaat :P
Nee de makelaar is niet de hypotheekadviseur. De makelaar had ook nog nooit gehoord van een woon-werk afstand probleem. De makelaar ziet geen beren op de weg.

Gisteren stuurde de hypotheekadviseur weer een document met daarin dat de toetsing voor de nieuwe hypotheek geweigerd wordt, hier ging hij er weer vanuit dat alles tegen ging vallen (ons oude huis zou minder opbrengen, overgangskrediet nodig etc).

Vandaag heb ik een gesprek met een andere hypotheekadviseur, ben een beetje klaar met die negative nancy. Voorlopig verkopen huizen hier nog steeds als hot cakes en zijn ze binnen 2-3 weken van de markt af (en nee, we wonen niet in een uitgeleefd drugs hol).
Kecin schreef op woensdag 23 april 2025 @ 20:34:
Lekker even bij een andere adviseur/bank aankloppen. Zijn wel valide punten, dat moeten ze je ook duidelijk maken dat je straks niet dakloos bent. Risico zal klein zijn maar het is er.
Dakloos worden gebeurt sowieso niet, we hebben een valnet waarbij we tijdelijk bij mijn schoonouders kunnen verblijven (de ruimte is er). Maar dat is geen optie volgens de hypotheekadviseur... Gok dat hij geen goede band heeft met zijn schoonouders.

[ Voor 12% gewijzigd door aevitas1 op 25-04-2025 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:48
aevitas1 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:18:
Als de band met de (binnenkort) oude werkgever goed is, probeer dan daar een werkgeversverklaring te krijgen. Dan is de bank ook weer blij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:55
Wij krijgen het idee dat (ver) verhuizen compleet onmogelijk is, omdat alles afgeschoten wordt door de makelaar en hij continu terugvalt op "maar wat als...". Tuurlijk, er zijn altijd risico's, maar ik neem aan dat dit niet zo moeilijk is dan dat hij het maakt ? Mijn vrouw heeft volgende week al een sollicitatie gesprek en daarnaast nog een andere zorginstelling waar ze eventueel nog op gesprek kan.
Ver verhuizen kan prima, wat je niet moet doen is tegelijkertijd van baan wisselen. Dan introduceer je een (onnodig) extra risico en daar wordt de bank zenuwachtig van. Ik vermoed dat dát ook de bron is van de bedenkingen van je hypotheekadviseur.

Dus of eerst stabiele baan in nieuwe omgeving en dan verhuizen

Of eerst verhuizen en dan een nieuwe baan zoeken in de nieuwe omgeving.

Tegelijkertijd snap ik niet dat jullie adviseur niet met dat advies is gekomen. Het kan imho sowieso geen kwaad om een andere te zoeken.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Klein foutje in mijn originele post: Alleen heeft de makelaar geadviseerd het huis voor minder op de markt te zetten (zo'n 75k minder). Dit was 35k minder. We hebben echter besloten om de woning voor de marktwaarde erop te zetten ipv te zakken.

[...]

[...]

Nee de makelaar is niet de hypotheekadviseur. De makelaar had ook nog nooit gehoord van een woon-werk afstand probleem. De makelaar ziet geen beren op de weg.

Gisteren stuurde de hypotheekadviseur weer een document met daarin dat de toetsing voor de nieuwe hypotheek geweigerd wordt, hier ging hij er weer vanuit dat alles tegen ging vallen (ons oude huis zou minder opbrengen, overgangskrediet nodig etc).

Vandaag heb ik een gesprek met een andere hypotheekadviseur, ben een beetje klaar met die negative nancy. Voorlopig verkopen huizen hier nog steeds als hot cakes en zijn ze binnen 2-3 weken van de markt af (en nee, we wonen niet in een uitgeleefd drugs hol).

[...]

Dakloos worden gebeurt sowieso niet, we hebben een valnet waarbij we tijdelijk bij mijn schoonouders kunnen verblijven (de ruimte is er). Maar dat is geen optie volgens de hypotheekadviseur... Gok dat hij geen goede band heeft met zijn schoonouders.
toon volledige bericht
Ik heb het gevoel dat je de hypotheekadviseur niet helemaal goed begrijpt of dat hij het niet helder uitlegt. Maar een aantal dingen:
- Wat je nodig hebt is een taxatierapport en geen vraagprijs of 'verwachting'. Op basis daarvan gaat de bank rekenen, en ja dat is in de huidige tijd vaak nogal conservatief maar it is what it is.
- Als je vrouw een nieuwe baan neemt, dan zul je dus alleen met wat kunstgrepen het huidige inkomen mee kunnen nemen voor jullie hypotheek. Daar zit inderdaad nogal een risico aan, en het is aan de hypotheekadviseur om die risico's te benoemen zoals hij ook doet.
- Overgangskrediet nodig hebben of niet dat lijkt me geen vraagteken. Je weet gewoon precies hoeveel geld je op welk moment hebt, enige onzekere factor is nog wanneer jullie huidige woning verkocht gaat zijn maar de overdracht van jullie huidige woning ligt logischerwijs op een later moment dat de overdracht van jullie nieuwe woning dus de overwaarde die daaruit vrijkomt kun je niet gebruiken voor de aanschaf van je nieuwe woning zonder overbruggingshypotheek.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Je zegt dit als zekerheid, maar daar kan een bank niets mee en jijzelf eigenlijk ook niet. Stel die rijden zich te pletter ineens, je krijgt bijvoorbeeld geen erfenis. Weg vangnet. Dan zou je denken, de kans is heel klein dat dat gebeurd, tuurlijk. Maar als dat 1 op de 10.000 keer gebeurt, vraag je dan af hoevaak een hypotheek wordt afgesloten in Nederland. De bank wil dat risico niet lopen. Maar ik zou gewoon naar een andere bank gaan.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:27
FredvZ schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:16:
[...]

Ver verhuizen kan prima, wat je niet moet doen is tegelijkertijd van baan wisselen. Dan introduceer je een (onnodig) extra risico en daar wordt de bank zenuwachtig van. Ik vermoed dat dát ook de bron is van de bedenkingen van je hypotheekadviseur.
Inderdaad eerst de hypotheek laten passeren bij de notaris en dan pas de oude baan opzeggen.

Dan kan de hypotheek gewoon gebaseerd worden op het 'oude' vaste arbeidscontract.
Wanneer je je baan opzegt voordat de hypotheek is gepasseerd bij de notaris kan het theoretisch zo zijn dat de geldverstrekker last minute nog even contact opneemt met je werkgever en dan te horen krijgt dat je arbeidscontract binnenkort eindigt (en de intentieverklaring dus niet meer van toepassing is).
Ook ben je formeel gezien verplicht (conform AV van de reguliere geldverstrekkers) om het aan de geldverstrekker te melden wanneer je situatie wijzigt in de periode tussen het offerte-stadium en het passeren van de hypotheek. Het niet melden van iets wat je wel had moeten melden kan achteraf voor grote problemen zorgen wanneer je ooit een betalingsachterstand oploopt. Banken zijn een stuk minder welwillend om een haalbare betalingsregeling of aflossingsvrije periode af te spreken als ze er achter komen dat je destijds "relevante informatie" hebt achtergehouden.

[ Voor 13% gewijzigd door Ivow85 op 25-04-2025 12:44 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:55
Een hypotheekverstrekker is niet gek en kan dus prima naar de afstand vragen. Veel functies in de zorg hebben eenmaal contractueel een maximale reistijd.

Maar daar kun je een antwoord voor hebben zoals overnachtingsadres.

Of het inkomen is wellicht niet nodig.

Of je vraagt de hypotheek aan met het gemiddelde inkomen over 3 jaar met een SVB overzicht. Dit laatste lijkt in dit geval het meest praktisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:26

_Arthur

blub

Ik ben 220km verderop gaan wonen (eigen woning verkocht en samen iets gekocht). en dit soort absurde vragen heb ik niet van de financiele hyptheek adviseur als van de makelaar gehad. Hebben ze ook niets mee te maken. Als jij/jullie lekker elke dag 180km enkele reis (zouden willen, hypothetisch) rijden, wat maakt hun (lees, de bank) dat dan uit.

Zoek een andere makelaar hypotheek adviseur, of zeg dat ie z'n werk moet doen en over de afstand z'n mond moet houden.

[ Voor 2% gewijzigd door _Arthur op 27-04-2025 15:37 . Reden: Is de hypotheek adviseur ipv de makelaar. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:43
Ik heb toevallig zo’n acht jaar geleden hetzelfde meegemaakt bij NN. Wilden per se een verklaring van mijn vriendin dat ze 110km op en neer ging rijden voor een baan in de horeca. Verklaring opgesteld, maar vonden ze niet geloofwaardig. Hypotheek dus geweigerd na een doorlooptijd van zes weken. Drie dagen later van de ING een hypotheekofferte binnen zonder rare vragen.

Is het voor jullie een optie om ergens anders de vraag te doen dan bij NN?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• aevitas1
_Arthur schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 19:13:
[...]

Ik ben 220km verderop gaan wonen (eigen woning verkocht en samen iets gekocht). en dit soort absurde vragen heb ik niet van de financiele hyptheek adviseur als van de makelaar gehad. Hebben ze ook niets mee te maken. Als jij/jullie lekker elke dag 180km enkele reis (zouden willen, hypothetisch) rijden, wat maakt hun (lees, de bank) dat dan uit.

Zoek een andere makelaar, of zeg dat ie z'n werk moet doen en over de afstand z'n mond moet houden.
De makelaar is het probleem niet. Het is de hypotheekadviseur.

Afgelopen vrijdag een andere benaderd, deze had goede reviews. Wat een wereld van verschil, ipv overal de problemen van op te noemen kwam ze gelijk met oplossingen en mogelijkheden. De woon-werk afstand kan idd gewoon een verklaring zijn met hoe je dit wilt aanpakken, dit hoeft dus allemaal niet ingewikked te zijn.

Allemaal enorm bedankt voor de reacties, wij hadden echt het idee dat dit onmogelijk was maar gezien de reacties hier werd ons vermoeden bevestigd. We gaan er nu voor en mocht het alsnog om wat voor reden dan ook niet lukken, dan komt het in ieder geval niet door een hypotheekadviseur die een negative nancy is. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:26

_Arthur

blub

aevitas1 schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:34:
De makelaar is het probleem niet. Het is de hypotheekadviseur.
Excuus, iets te snel geweest met mijn reactie; heb het aangepast.

Mooi dat je gelijk stappen hebt gezet en een andere hypotheek adviseur hebt gezocht d:)b
Pagina: 1