Probleem: Windows 11 Inconsistentie Taakwisseling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crz06
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-05 04:50
Wanneer ik op een programma-icoon in de taakbalk klik (zoals een open Windows Verkenner in de achtergrond) om het naar de voorgrond te brengen, wordt de applicatie niet altijd bij de eerste klik geactiveerd. Soms moet ik meerdere keren klikken of eerst over het icoon zweven om de tumbnail preview weergave te zien, en pas daarna brengt een klik het geselecteerde programma naar voren. Dit maakt het wisselen tussen taken onbetrouwbaar en frustrerend.

Ik kan niet vinden wat dit probleem mogelijk triggert, heb hier tot paar maanden nooit last meegehad, dus mogelijk dat het een windows update was.

Heeft iemand dit probleem ondervonden en een betrouwbare oplossing gevonden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:18
'k zou als eerste dit even proberen:
In Powershell
eerst : DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
daarna Sfc scannow

Reboot en kijken of het verbeterd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En via Alt+Tab?

Kijk even in de Task Manager wat je systeem doet op dat moment (CPU spike? Welk proces?). En misschien dat de event logs nog nuttige info geven?

En check wat voor software je allemaal hebt draaien. Als je een hele berg aan 'optimalisatie'-tools hebt draaien, begin je daar eerst eens in te lezen of deze wel echt doen wat ze beloven.

offtopic:
PS: Het zou fijn zijn als je in je topics terugkomt met wat de oplossing was, dan hebben de mensen die jouw topics vinden via zoeken er ook nog wat aan. ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crz06
passer schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:17:
'k zou als eerste dit even proberen:
In Powershell
eerst : DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
daarna Sfc scannow

Reboot en kijken of het verbeterd is.
ok, echt geen idea hoe je dit wist, maar het schijnt te werken _/-\o_ Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
crz06 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:43:
[...]
ok, echt geen idea hoe je dit wist, maar het schijnt te werken _/-\o_ Thanks
grijns - graag gedaan !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crz06
... en na restart is het weer terug .. Geeft dit nog extra context, want om nu elke keer die commando's te runnen is ook wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:21
crz06 schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:22:
... en na restart is het weer terug .. Geeft dit nog extra context, want om nu elke keer die commando's te runnen is ook wat
Voor tijdelijke oplossing een scriptje maken wat tijdens het opstarten gedraaid wordt. Maar er is niets zo definitief als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
Die twee commando's checken (en verbeteren eventueel) je windowsbestanden:
DISM detecteert corrupte bestanden in de componentopslag van de Windows-systeemkopie en repareert deze, zodat SFC correct kan werken
Scannow: Om specifiek fouten in het Windows-systeembestanden op te sporen. Is zo’n bestand beschadigd of gewijzigd, vervangt SFC dat bestand automatisch door de juiste versie

Ik gaf je die tip omdat ik het idee had dat bestanden van je windows een tik hadden gekregen.

Nu komt het terug dus lijkt (lijkt) het erop dat er terug bestanden brak zijn. De vraag van één miljoen is: waardoor?
Bij zo'n kleine (maar vervelende) dingen kan je honderd dingen gaan uittesten - en misschien vind je het dadelijk, maar het kan ook bij het 'honderste' zijn.
Voor mezelf zou ik een paar dingen proberen, maar al vrij snel overgaan naar een herinstallatie van windows (met behoud van eigen instellingen)
Nu, ieder pakt het aan op zijn manier natuurlijk. Misschien hebben anderen nog ideeën?

(o ja: een herstelpunt van vòòr het euvel kan ook soelaas brengen)
Pagina: 1