Toilet in thuisbar maken, aansluiten op afvoer buiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-05 22:26
Goedemiddag,

Ik ga in een losstaand gebouw (nu nog in gebruik als bioscoopruimte) een thuiskroeg maken. Hier ga ik tevens een inbouwtoilet plaatsen zodat gasten niet in het woonhuis naar het toilet hoeven. Op de plaats van het toilet heeft altijd een wasmachine gestaan, maar de 40 mm afvoer hiervan kan ik natuurlijk niet gebruiken, ik zal een gat moeten maken naar buiten en de afvoer van het toilet aann moeten sluiten op de riolering. Grote voordeel is dat exact aan de buitenkant van de muur waar het hangtoilet komt er reeds een kraantje, vloerput en de regenbuis zit. Gisterenavond de boel maar eens open gemaakt om te kijken hoe ik e.e.a. zou kunnen maken. Niet mijn eerste keer dat ik aan de gang ga met riolering en een inbouwtoilet (zie mijn vorige topics). Maar ik vraag jullie hulp om mee te denken wat de beste manier van riolering aanleggen is.

Situatie overzicht buiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ei014N9306ZnVxa7F7pgL8tG9AM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yuzDGis3VYVwoFAG5199uqR9.jpg?f=fotoalbum_large

Situatie overzicht buiten grond open:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHtDlC_eJ2wdzoHtHKfdr4o7W-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eogRb19TS6kVnPeRClyjwOMD.jpg?f=fotoalbum_large

Situatie binnen waar toilet komt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6AzEMH2N_9SIRIIo8KmIkdc1x8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oRs1wWJiDUpTnwCfPPONFOU5.png?f=fotoalbum_large
Hier gaat de elektra weg, afvoerbuis 40 mm ook.

Voor de duidelijkheid: het is hier géén gescheiden riool, HWA en riool zijn (overal nog) gecombineerd.

Ik ben een beetje zoekende naar hoe ik dit ga maken. Wat ik nu dacht: putje stukje naar links, Ystuk 125-100-125 op de plek waar nu de mof zit (zeg maar ter hoogte van de rode lijn). Gaat hakken in vloer en hier hoek 45 graden dia 100 mm richting dat y-stuk.

Zijn er slimmere manieren? Qua ontluchting lijkt dit oke te gaan omdat er ook nog die regenpijp "voor zit/ links, (die ik regenpijp platdak laatste noem).

[ Voor 4% gewijzigd door Dubbeldanger op 23-04-2025 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-05 19:09
Diameter 90 of 110 naar buiten doen dat zijn de standaard maten.

Idd met 125 mof aansluiten. Putje onder kraantje is sowieso netter. Als het kan y stuk voor de wc zoveel mogelijk plat zetten zodat het stroomt.

Hoe diep zit je hoofd buis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:39
Is een sanibroyeur niet ideaal om op die wasmachine leiding aan te haken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
djluc schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:28:
Diameter 90 of 110 naar buiten doen dat zijn de standaard maten.

Idd met 125 mof aansluiten. Putje onder kraantje is sowieso netter. Als het kan y stuk voor de wc zoveel mogelijk plat zetten zodat het stroomt.

Hoe diep zit je hoofd buis?
Dan ga ik voor 110 (aangepast in afbeelding) want bij de Geberit duofix 320 zit bij de aansluitset een Overgangsmof van PE-HD, ø 90 / 110 mm.

Wat bedoel je precies met plat zetten? Ok niet lachen om mijn mad Paint skills, maar ik heb nu dit in mijn hoofd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHVgh0tMOeY6ec5fbo90NLLjb6s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ztBHbOESz9rIkG8sVRq4tajl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dubbeldanger
Spherix schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:39:
Is een sanibroyeur niet ideaal om op die wasmachine leiding aan te haken?
Dat maakt het onnodig lastig en kostbaar, zeker met alle nadelen van een sanibroyeur. Alle leidingen liggen dichtbij, alleen nog even bedenken hoe te maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-05 12:26

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Weet je zeker dat dat het vuil water riool is? Bij ons in de buurt zijn beide gescheiden. Er is een regenwater en een vuilwater riool. Het lijkt me niet de bedoeling dat feces bij het regenwater komt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dubbeldanger
Janoz schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:52:
Weet je zeker dat dat het vuil water riool is? Bij ons in de buurt zijn beide gescheiden. Er is een regenwater en een vuilwater riool. Het lijkt me niet de bedoeling dat feces bij het regenwater komt.
Ja, zie ook expliciet vernoemd in topicstart "Voor de duidelijkheid: het is hier géén gescheiden riool, HWA en riool zijn (overal nog) gecombineerd"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-05 19:09
Dubbeldanger schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:42:
[...]

Dan ga ik voor 110 (aangepast in afbeelding) want bij de Geberit duofix 320 zit bij de aansluitset een Overgangsmof van PE-HD, ø 90 / 110 mm.
90 voor dat stukje kan ook, net wat je handig vindt. Heeft met waterbesparende spoelingen te maken, in dit geval maakt het niet veel.
Wat bedoel je precies met plat zetten? Ok niet lachen om mijn mad Paint skills, maar ik heb nu dit in mijn hoofd:
[Afbeelding]
Rechts zie je die hemelwater afvoer, dat y stuk staat verticaal. Bij hemelwater geeft dat niet zoveel omdat daar geen "klonten" in zitten.

Als je klonten recht naar beneden in de buis laat vallen kunnen ze gaan plakken. Klonten moeten zwemmen zeggen ze ook wel, dus stromen in het water. Bij voorkeur dus helemaal horizontaal maar een beetje in een hoek omhoog gaat ook.

Je kan het Dyka handboek voor riolering lezen (of van Wavin of welke leverancier dan ook) maar echt voldoen aan alles zal je niet doen met alleen deze aanpassing.
https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf

Zie bijvoorbeeld pagina 15.

Heb het overzicht niet geheel op je plan, het kan zijn dat je nog een beluchter nodig hebt in de installatie. Kan bijvoorbeeld niet zien waar die 40 mm leiding naartoe gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:59
Wil je de buis buiten onder t straatwerk uit laten komen? Of in het zicht. Als je m in t zicht doet kan je toch een y stuk achter het huidige rechter y stuk plaatsen, die leg je plat, en dan gewoonet 2x 90 graden 110 naar de plek waar hij uit de muur komt.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dubbeldanger schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:42:
[...]

[Afbeelding]
Doe jezelf een lol, zet tussen het putje en het ingetekende T-stuk een extra T-stuk met een (schroef) deksel. Mocht je dan ooit een verstopping hebben kun je er iig zonder loodgieterswerk bij. Via putje kan ook maar geeft je geen garantie dat je er fatsoenlijk doorheen of bij kunt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
Makrolon schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:16:
Wil je de buis buiten onder t straatwerk uit laten komen? Of in het zicht. Als je m in t zicht doet kan je toch een y stuk achter het huidige rechter y stuk plaatsen, die leg je plat, en dan gewoonet 2x 90 graden 110 naar de plek waar hij uit de muur komt.
Alles uit het zicht (behalve de regenpijpen die ik vervang voor zink nog) ik kijk hier met mn terras op uit en dan is een buis uit de muur niet relaxt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
The Eagle schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:26:
[...]

Doe jezelf een lol, zet tussen het putje en het ingetekende T-stuk een extra T-stuk met een (schroef) deksel. Mocht je dan ooit een verstopping hebben kun je er iig zonder loodgieterswerk bij. Via putje kan ook maar geeft je geen garantie dat je er fatsoenlijk doorheen of bij kunt.
Hmm wel over negedacht, maar omdat het putje met een 45 graden bocht is gemonteerd kan ik hier toch altijd bij? Het wordt wel erg krap allemaal anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:15
Misschien niet wat je wil maar:
is een urinoir geen goed idee? hoef je niets te veranderen aan je afvoer?
en dat is toch hetgeen je het meest gebruikt in een kroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plattie83
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:51
Ben je niet bang dat het mogelijk gaat stinken uit het putje onder de kraan? Dat wordt uiteindelijk een open verbinding naar het riool zonder sifon oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
plattie83 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:53:
Ben je niet bang dat het mogelijk gaat stinken uit het putje onder de kraan? Dat wordt uiteindelijk een open verbinding naar het riool zonder sifon oid.
Zo'n putje heb ik ook, en daar zit een emmer in waar je dat ronde rooster inzet, maar dat is ook weer een omgekeerd bekertje. Dus soort sifon volgens mij.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Pagina: 1