Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-04 13:40
Hallo allemaal,

Ik zit al lang te twijfelen om hier een topic te openen, heb al wat onderzoek gedaan, maar ik kom er niet uit, daarom toch jullie hulp.

Ik zoek een?
Ik zoek een opvolger voor mijn IPhone 12 die nu 4 jaar oud is en inmiddels redelijk gaar is (ik ben niet de meest zuinige met mijn telefoon, meestal geen hoesje en ik ben motorisch soms onhandig, hij valt vaak).

Ik gebruik mijn telefoon voor:
- bellen (jaja)
- signal, whatsapp, bluesky
- financiën (bankapp, tikkie, etc)
- inloggen overheid (DigiD, mijnoverheid, authenticator etc)
- lezen
- foto's maken

Dit is volgens mij niet heel veel eisend volgens mij, correct me if I'm wrong

Mijn budget is 600-700euro en dit vind ik belangrijk:
- Niet groot: liefst net zo groot als mijn Iphone
- foto's maken. Ik maak vooral foto's in de buitenlucht, bij concerten/festivals en familie/vrienden kiekjes. De camera moet beter zijn dan mijn IPhone 12 maar 5x optische zoom hoeft volgens mij ook niet.
- lang mee gaan op een accu, ik maak meerdaagse hikes en dan vind ik het fijn als mijn extra powerbank zo klein mogelijk kan zijn (of niet nodig hebben).
- Lange updates
- Ik wil zo min mogelijk gebruik maken van Google, ik zou daarom op zich overwegen om een privacy vriendelijk OS te willen installeren, maar volgens mij geeft dit "uitdagingen"met onder andere DIgiD.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik zit nu dus voornamelijk in de best buy guide te kijken bij de beste kleine telefoons:
Google Pixel 9 (pro). De pro is net te duur denk ik maar heeft wel de beste camera. Maar ik wil liever geen Google telefoon (ik wil minder afhankelijk zijn van Amerikaanse big tech).

Samsung S24 of S25: Beide prima, denk ik, met prima camera's alleen de camera's gaan al een aantal jaren mee dus zijn ze niet inmiddels al voorbij gestreefd door betere versies

Fairphone 5: Erg mooi idee, alleen groter dan ik wil en ben ik bang dat de camera zo-zo-la-la is, vergeleken met mijn huidige telefoon, zeker als ik naar de scores kijk op DXOMARK

Of toch weer een Iphone, en dan dus maximaal de 15, de rest valt buiten mijn budget.

Ik heb op DXOMARK de volgende lijst gemaakt, met de aanname dat ik camera en batterij het belangrijkst vindt.

En dan komt als eerste kleine telefoon de Google Pixel 9 uit de bus en daarna de IPhone 15, kennen jullie nog alternatieven die ik zou moeten overwegen? Moet ik dan toch over mijn Amerikaanse Big Tech aversie heen stappen (maar dan zou ik Android wel met een privacy vriendelijke schil willen). De Samsung S24 en S25 scoren best slecht (of staan er helemaal niet op).

Of weten jullie nog kleine alternatieven die ik nog niet ken?

Alvast bedankt.

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-04 22:52
iPhone16 128GB Black --> https://www.bol.com/nl/nl...gb-zwart/9300000189439876 @ €769 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03:33

Kettrick

Rantmeister!

Ik zit ook op een iPhone 12 en ben ook wat om me heen aan het kijken.

Mijn shortlist is nu een pixel 8a met graphene os of de nothing phone 3a.

Nothing OS lijkt me een stuk beter bij mij passen dan pixel os, en ik wil ook zo weinig mogelijk met Google te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-04 11:21

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Nog even wachten op iPhone 17 ( air maybe?)

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:51

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Valt de nieuwe iPhone E niet in je budget? Dan blijf je het dichtst bij wat je kent.
Ik weet niet hoe vast je zit aan iOS, maar als je overstapt naar Android moet je er in ieder geval rekening mee houden dat er een gewenningsperiode aan zit te komen, en je voor sommige programma's op zoek moet naar een alternatief. Veel bekende programma's zoals het lijstje dat je noemt heeft Android en iOS die heel erg op elkaar lijken en ook erg vergelijkbaar werken, dus het kan meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen13
gwystyl schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:15:
Ik weet niet hoe vast je zit aan iOS [...]
Dat is inderdaad een goed punt. De IPhone 12 was mijn eerste iphone, daarvoor had ik altijd Samsung, dus ik denk dat dat goed moet gaan.
Kettrick schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:10:
Mijn shortlist is nu een pixel 8a met graphene os of de nothing phone 3a.

Nothing OS lijkt me een stuk beter bij mij passen dan pixel os, en ik wil ook zo weinig mogelijk met Google te maken hebben.
Waarom zou je voor de Pixel 8A gaan en niet de Pixel 9? De Nothing phone is mooi, maar mij te groot.

Heb je met Graphene OS problemen met bepaalde apps? Ik las dat bijvoorbeeld DigiD een probleem zonder google-services heeft, maar ik weet niet of dat al verholpen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen13
gwystyl schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:15:
Valt de nieuwe iPhone E niet in je budget? Dan blijf je het dichtst bij wat je kent.
Ik weet niet hoe vast je zit aan iOS, maar als je overstapt naar Android moet je er in ieder geval rekening mee houden dat er een gewenningsperiode aan zit te komen, en je voor sommige programma's op zoek moet naar een alternatief. Veel bekende programma's zoals het lijstje dat je noemt heeft Android en iOS die heel erg op elkaar lijken en ook erg vergelijkbaar werken, dus het kan meevallen.
Hij valt wel in mijn budget, maar dan zou ik toch wel een iets uitgebreidere camera willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen13
die zal waarschijnlijk niet in mijn budget passen. Ik hoef ook niet per se de nieuwste telefoon. Wellicht enige reden om op de I17 te wachten is dat de I16 dan iets goedkoper wordt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03:33

Kettrick

Rantmeister!

jurjen13 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:17:

Waarom zou je voor de Pixel 8A gaan en niet de Pixel 9? De Nothing phone is mooi, maar mij te groot.
[...]
Heb je met Graphene OS problemen met bepaalde apps? Ik las dat bijvoorbeeld DigiD een probleem zonder google-services heeft, maar ik weet niet of dat al verholpen is?
Daar hoop ik achter to komen voordat ik mijn iPhone weg doe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen13
Haha, ik ben er inmiddels achter dat de meeste apps gewoon werken, alleen betalen met je telefoon (via NFC) werkt niet en daar is ook geen zicht op een korte termijn oplossing. Dat vind ik te doen, gebruik ik ouderwets mijn kaart weer wat vaker.
Pagina: 1