Laptop valt aan uit / staat vast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan1071
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:57
Mijn vraag

Sinds korte tijd valt mijn laptop na enige regelmaat uit. Hiermee bedoel ik: verlichting toetsenbord flikkert aan en uit. Scherm gaat aan en uit: en komt op lock screen terecht. Na verloop van tijd stopt die helemaal. Bij inpluggen USB is wel geluid hoorbaar.

Mijn kennis is niet reuze en vraag mij af of dit een software of hardware probleem is. Het plan was om naar een pc over te stappen, maar nog niet op dit moment

Laptop specificaties

HP VICTUS 16-S0891ND
Nvidia RTX 4060
AMD Ryzen 5 7460
16 GB ram

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 11 up-to-date

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Windows volledig updaten
Stuurprogramma’s van o.a. beeldscherm verwijderen en opnieuw downloaden
Stuurprogramma’s GPU verwijderen en opnieuw downloaden.
Windows 11 trouble shoot mbt tot flikkerend scherm uitgevoerd: dit houdt o.a. in drivers verwijderen en installeren en controles uitvoeren. Hierin geen problemen.
Op batterij of lichtnet maakt geen verschil
Aangesloten op HDMI kabel, maakt ook geen verschil. Dan gaat de monitor meeflikkeren en verdwijnt het signaal op de monitor af en toe.
USB apparaten aangesloten of niet, maakt geen verschil.
Complete herinstallatie maakte ook geen verschil

Nu ben ik het spoor bijster. Iemand nog een idee? Of is deze hardware matig defect.

Laptop is bijna 2 jaar oud. Intensief gebruikt, lichte gebruikerssporen. Bon helaas niet aanwezig. Laptop had 1 jaar garantie. Geen idee of deze dan nog ter reparatie aangeboden kan worden onder garantie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15:35
Ik zou even de winkel contacteren waar je hem vandaan hebt. Kan zijn dat de winkel 1 jaar garantie geeft terwijl de fabrikant 2 jaar geeft.

Hier kun je bij HP checken er nog garantie op zit:
https://support.hp.com/nl-nl/check-warranty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:41
Daan1071 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:33:
Complete herinstallatie maakte ook geen verschil
Dat sluit al dan al veel dingen uit natuurlijk.
Wat je zou kunnen proberen is of je in de bios een optie hebt om de RTX 4060 uit te schakelen (discrete GPU optie) zodat je alleen met de interne AMD GPU werkt.
Testen of dat verschil maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan1071
The_Doman schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:17:
[...]

Dat sluit al dan al veel dingen uit natuurlijk.
Wat je zou kunnen proberen is of je in de bios een optie hebt om de RTX 4060 uit te schakelen (discrete GPU optie) zodat je alleen met de interne AMD GPU werkt.
Testen of dat verschil maakt?
Dank voor je reactie. Ik zal dit eens testen.

Probleem is, dat het zich voordoet na een uur intensief gebruik. Dit ga ik vanavond dus eens testen.
Duke of Savage schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:47:
Ik zou even de winkel contacteren waar je hem vandaan hebt. Kan zijn dat de winkel 1 jaar garantie geeft terwijl de fabrikant 2 jaar geeft.

Hier kun je bij HP checken er nog garantie op zit:
https://support.hp.com/nl-nl/check-warranty
Ik heb mijn serienummer hier door heen gehaald. Deze staat ook op 1 jaar helaas. Deze is allang verlopen. Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Daan1071 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 18:02:
[...]
Ik heb mijn serienummer hier door heen gehaald. Deze staat ook op 1 jaar helaas. Deze is allang verlopen. Bedankt voor je reactie!
Verdiep je ook even in consumentenrecht (ik ga er vanuit dat die als consument is gekocht). Die 1 of 2 jaar is leuk maar je hebt recht op een deugdelijk product. Dat is dit kennelijk niet. Ga op je strepen staan, benoem dat het product non-conform is en volg de procedure die daarvoor geldt. Laat je niet afschepen met "helaas, 1 jaar fabrieksgarantie". De verkoper weet wel beter... (maar probeert het probleem vaak op de consument af te schuiven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
[...]Probleem is, dat het zich voordoet na een uur intensief gebruik. Dit ga ik vanavond dus eens testen.
[...]
Probleem is waarschijnlijk oververhitting.
Probeer 'ns om de laptop op 2 latjes op tafel te zetten zodat er een betere airflow ontstaat.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Probleem is, dat het zich voordoet na een uur intensief gebruik. Dit ga ik vanavond dus eens testen.
Dat is natuurlijk wel een essentieel aanvullend detail van het probleem.
Intensief gebruik is dan tijdens gaming neem ik aan?
Zoals al opgemerkt door @Yaksa, grote kans dat de CPU en/of GPU te warm wordt.
Ik zou dus de temperatuur een bekijken met wat tools zoals HWINFO.

Als het de vooral de CPU is kan je het Turbo Boost gedrag eventueel aanpassen:
Undervolt van de 10700K icm MSI MPG Z490 (Aanpassen CPU Performance Boost Mode)

[ Voor 8% gewijzigd door The_Doman op 23-04-2025 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan1071
The_Doman schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:54:
[...]

Dat is natuurlijk wel een essentieel aanvullend detail van het probleem.
Intensief gebruik is dan tijdens gaming neem ik aan?
Zoals al opgemerkt door @Yaksa, grote kans dat de CPU en/of GPU te warm wordt.
Ik zou dus de temperatuur een bekijken met wat tools zoals HWINFO.

Als het de vooral de CPU is kan je het Turbo Boost gedrag eventueel aanpassen:
Undervolt van de 10700K icm MSI MPG Z490 (Aanpassen CPU Performance Boost Mode)
Ik heb de temperatuur eens in de gaten gehouden. Met MSI afterburner. Deze blijven op conforme waarden.

Ik heb nog eens rond gezocht en kwam erachter dat de sensor die ziet of de laptop open of dicht is nog al eens kapot gaat.

Ik heb hierop geprobeerd om, als het probleem zich voordoet, de klep een paar keer open en dicht te doen. Dit verhelpt het dan weer even. Het lijkt erop dat de sensor defect is. Ik ga deze proberen te ontkoppelen en kijken wat die dan doet.
Yaksa schreef op woensdag 23 april 2025 @ 18:14:
[...]

Probleem is waarschijnlijk oververhitting.
Probeer 'ns om de laptop op 2 latjes op tafel te zetten zodat er een betere airflow ontstaat.
Heb dit geprobeerd. Temperaturen zijn iets lager. Echter zijn deze zonder de, boeken in dit geval, niet extreem hoog. Probleem blijft zich overigens voor doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Daan1071 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 23:24:
Ik heb nog eens rond gezocht en kwam erachter dat de sensor die ziet of de laptop open of dicht is nog al eens kapot gaat.

Ik heb hierop geprobeerd om, als het probleem zich voordoet, de klep een paar keer open en dicht te doen. Dit verhelpt het dan weer even. Het lijkt erop dat de sensor defect is. Ik ga deze proberen te ontkoppelen en kijken wat die dan doet.
Aha, dat verklaart dan ook het lock screen wat je te zien krijgt.

Je zou in energiebeheer dan de functie bij het sluiten van je laptop kunnen uitschakelen?
Ook eventueel in bios als daar een functie is voor starten/uit standby komen als de laptop wordt geopend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Voor dat je zelf aan de laptop gaat sleutelen zou ik toch eerst nog eens gaan kijken hoe dat zit met garantie want 1 jaar garnatie is hier in NL niet toegestaan en moet minimaal 2 jaar zijn. Kan mij nog vaag herinneren dat Apple dat ook eens geprobeerd heeft maar dit toen verloren heeft en ook hier in NL standaard 2 jaar moest bieden. Uitzondering is wel dat als het b.v. een 2de kansje was of refurbished dat dan andere garantievoorwaarden gelden.

Maar het lijkt dan idd op een defecte sensor als ik dat zo lees zeker als dit al een bekend probleem is. Maar, zeker na bijna 2 jaar intensief gebruik is het niet onverstandig de koelpasta op cpu en gpu te vernieuwen. Ook dan eventueel koelpads vernieuwen want die kunnen ook verharden.
Pagina: 1