Mechanische afzuiging badkamer, effect?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:30
Wij hebben recent een splinternieuwe badkamer laten plaatsen inclusief regendouche en ventilatie via de aan en uitknop van de spotjes. We merken dat dit bij lange na niet genoeg is. Of we nu douchen met het kleine raam open en/of de deur open, badkamer = zeiknat. Nu weet ik dat een mechanische box hierbij gaat helpen, maar mijn vraag is; Gaat dit HEEL VEEL schelen qua vocht of valt dat relatief mee?

Wat wij eigenlijk willen is vrijwel geen vocht op de muren, spiegel etc na het douchen, maar of dat haalbaar is? Iemand daar ervaringen mee?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:26

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Als de situatie nu 'zeiknat' is, dan helpt een mechanische box zeker. Al het damp wegkrijgen zal hoogst waarschijnlijk niet lukken, maar zo lang het leidingwerk schoon is en er afdoende afgezogen kan worden dan gaat het zeker helpen. Niet vergeten de ventilatieroosters wat ruimer open te zetten (vaak in standen te verzetten).

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Outerspace schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:40:
Als de situatie nu 'zeiknat' is, dan helpt een mechanische box zeker. Al het damp wegkrijgen zal hoogst waarschijnlijk niet lukken, maar zo lang het leidingwerk schoon is en er afdoende afgezogen kan worden dan gaat het zeker helpen. Niet vergeten de ventilatieroosters wat ruimer open te zetten (vaak in standen te verzetten).
Welke roosters bedoel je? Situatie nu is dat we in de badkamer aan het plafond zo'n afzuiging hebben wat werkt via de aan en uit knop van de spotjes, maar dat zuigt amper wat af. Verder zijn er geen roosters aanwezig, enkel 2 ramen, waarvan 1 open kan.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:47
Bij het renoveren van onze badkamer heb ik een aparte mechanische ventilatie laten plaatsen boven de (gesloten) douchebak. Daarnaast springt de algemene mechanische ventilatie aan op het moment dat het gemeten vochtgehalte boven x% komt. Hierdoor helemaal geen vocht of condens op de muren/spiegels in de badkamer. Naar mijn idee heeft dat dus zeker meerwaarde.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:56
Ik zou er als je kan zo'n itho box op aansluiten met een vochtsensor. Ventileert de hele dag (een klein) beetje, en als de ruimte vochtig wordt, gaat ie flink zuigen tot het droog is. Bij ons het verschil tussen een zeiknatte badkamer (condens op muren, schuine plafond) na het douchen en nu niets, nooit schimmel of wat dan ook.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:06
Mijn ervaring is vocht op muren/spiegel vrijwel onvermijdelijk bij een open douche. Mijn ventilatie draait 24/7 en regelt automatisch op vocht met alsnog is de badkamer vochtig/nat na douchen. Maar; het ventileert wel vrij snel weer droog.

Ramen moet je juist niet open doen tijdens douchen; koude buitenlucht veroorzaakt meer condensatie. Hoe hoger de temperatuur van de badkamer (en de muren) hoe minder condensatie; de rest zal uit ventilatie moeten komen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:45
Ik merk ook duidelijk verschil tussen een badkamer die 21 graden is, en een die 15-17 graden is.
Boven stoken wij eigenlijk niet, maar we hebben evohome in huis dus ik stook tegenwoordig in de badkamer wel.

Op de koude muren slaat vocht neer, en als de badkamer lekker warm is, is dat comfortabeler maar ik heb ook minder vocht op de tegels. De kinderen douchen rond 19:00 en wij 22/23u dus ik stook van 17:00 tot 0.00 op 21 graden in de badkamer.

Daarnaast hadden we al mechanische afzuiging in de badkamer (en toiletten), deze staat 24/7 op laagstand af te zuigen, en tijdens het douchen gaat hij vanzelf naar hoogstand.
De afzuigopening zit bij ons boven de douche, dus de spiegels blijven zelfs helder.

Tegenwoordig heb ik de afzuiging vervangen door een wtw, dit werk verder hetzelfde.
Alleen merk ik aan de afzuiging in de badkamer wanneer de filters verstopt raken.

[ Voor 6% gewijzigd door FRANQ op 23-04-2025 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:06
CryptoNL schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:43:
Welke roosters bedoel je? Situatie nu is dat we in de badkamer aan het plafond zo'n afzuiging hebben wat werkt via de aan en uit knop van de spotjes, maar dat zuigt amper wat af. Verder zijn er geen roosters aanwezig, enkel 2 ramen, waarvan 1 open kan.
Zelfs een waardeloze buisventilator doet al snel 50m3/uur, de lucht wordt al snel meerdere keren per uur ververst.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:31
Is er wel voldoende ruimte onder de deur of een rooster om verse lucht aan te zuigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:11
Sowieso moet je wel douchen met je raam en deur dicht dan. Anders ben je lucht van buiten aan het afvoeren ipv de vochtige binnen lucht.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:48
Die rooster ventilators zouden verboden moeten worden. Maken lawaai en doen letterlijk niks...

Ik haal 125m3 door de badkamer, dit is in veel gevallen voldoende om het meeste condens tegen te gaan.

Staat die niet aan is het idd zeiknat, dus ja dit doet veel plus je kan daarna de afzuiging na laten lopen want daarna moet de luchtvochtigheid weer naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
-Paul- schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:48:
Is er wel voldoende ruimte onder de deur of een rooster om verse lucht aan te zuigen?
Zeker dat wel

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathijsR
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-05 15:40
Onze badkamer was ook zeiknat voor de verbouwing en hier hebben wij een mechanische ventilatie laten aanbrengen. Deze heeft een vochtsensor en regelt zich dus automatisch. Dit werkt eigenlijk heel goed, er slaat nog wel wat vocht neer op de koudere buitenmuur, maar na een half uur is dat ook wel weer droog.

Of het bij jou werkt.. Hangt er vanaf, zoals anderen al zeiden, er moet wel ruimte zijn om de lucht daadwerkelijk aan te zuigen (spleet onder deur en/of rooster in deur bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
MathijsR schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:56:
Onze badkamer was ook zeiknat voor de verbouwing en hier hebben wij een mechanische ventilatie laten aanbrengen. Deze heeft een vochtsensor en regelt zich dus automatisch. Dit werkt eigenlijk heel goed, er slaat nog wel wat vocht neer op de koudere buitenmuur, maar na een half uur is dat ook wel weer droog.

Of het bij jou werkt.. Hangt er vanaf, zoals anderen al zeiden, er moet wel ruimte zijn om de lucht daadwerkelijk aan te zuigen (spleet onder deur en/of rooster in deur bijvoorbeeld).
De spleet is aanwezig :D

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Ik had overigens begrepen dat de kosten zo'n 250 euro zullen bedragen. Vind dat best meevallen, maar weet niet of het duur of goedkoop is.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
Ik zie niet zo goed in hoe een mechanische box gaat helpen. Het gaat erom dat er voldoende lucht vanuit de woning wordt aangezogen die via de badkamer het huis weer verlaat en vocht meenmeent onderweg naar buiten. Of dat nou met een voldoende krachtige buisventilator gebeurt of met een ventilatie box.

Daarnaast is de temperatuur van de badkamer van belang zoals al werd aangegeven, een hele koude badkamer zal enorm veel condens op de muren krijgen als er lekker heet wordt gedoucht. Condens zoekt nu eenmaal het koudste punt om zich te verzamelen. Als het eenmaal op die muur zit dan duurt het veel langer voor je het weg geventileerd hebt dan dat het in de lucht hangt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:12
Zoals anderen al zeiden: je hebt 2 zaken nodig om condensatie te beperken:
- ventilatie: hoe meer lucht er passeert hoe sneller alles droog wordt. Als je geen typeD hebt, is een nadeel dat je wat meer warmteverlies hebt.
- verwarming: de condens slaat neer op de koudste oppervlaktes (dus als dat de muur is moet je die mss beter isoleren); te koude lucht zal nauwelijks vocht opnemen dus dan helpt ventilatie niet. In je situatie wil je verwarmde (dus relatief droge) lucht uit het huis via de spleet in de deur aanzuigen, die neemt vocht op en voer je af. Koude buitenlucht via het raampje zal relatief vochtig zijn, dan moet je erg hard stoken om dat opgewarmd te krijgen zodat het vocht opneemt.

Ik vermoed dat hier de deur even openzetten een test kan zijn; en gezien TS angstvallig de vragen over badkamertemperatuur negeert: zet die radiator open in de badkamer.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:42
Gdzr schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:53:
Sowieso moet je wel douchen met je raam en deur dicht dan. Anders ben je lucht van buiten aan het afvoeren ipv de vochtige binnen lucht.
Raam dicht, deur stukje open als je geen ventilatie rooster hebt. Zonder aanvoer is er ook geen afvoer.

Regendouche geeft meer waterdamp door de fijnere druppels. Dit i.c.m. een koudere badkamer geeft meer condensatie op muren en ramen.

Standaard ventilator kan dit redelijk bijhouden mits je geen half uur onder de douche gaat staan.
Temperatuur voor de verwarming hoger zetten scheelt ook behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Mr. Blonde schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:24:
[...]

Raam dicht, deur stukje open als je geen ventilatie rooster hebt. Zonder aanvoer is er ook geen afvoer.

Regendouche geeft meer waterdamp door de fijnere druppels. Dit i.c.m. een koudere badkamer geeft meer condensatie op muren en ramen.

Standaard ventilator kan dit redelijk bijhouden mits je geen half uur onder de douche gaat staan.
Enige verwarming die er zit is een designradiator voor de handdoeken.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:11
Mr. Blonde schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:24:
[...]

Normaal komt dan onder de deur door. Maar idd. Je hebt wel een luchtstroom nodig

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-05 15:53
Ik heb helemaal geen ventilator, na het douchen kleine raampje open en deur open en het droogt op.
Badkamer is 15 jaar geleden verbouwd en nog geen enkele schimmel of vochtplek.

Zoals gezegd is het heel moeilijk om de badkamer drogg te houden tijdens of vlak na het douchen.
Moet wel zeggen dat de badkamer de warmste kamer in mijn huis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Ollie_NL schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:46:
Ik heb helemaal geen ventilator, na het douchen kleine raampje open en deur open en het droogt op.
Badkamer is 15 jaar geleden verbouwd en nog geen enkele schimmel of vochtplek.

Zoals gezegd is het heel moeilijk om de badkamer drogg te houden tijdens of vlak na het douchen.
Wij hebben een regendouche formaat xxl dus ja er komt nogal wat vocht vrij :D

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
[b]Ollie_NL in "Mechanische afzuiging badkamer, effect?"
Dit is het belangrijkste: als er condensatie in je huis optreedt, zal dit op de koudste plaats gebeuren. Dat mag dus niet je badkamer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:45
Prisma16 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:43:
[...]

Dit is het belangrijkste: als er condensatie in je huis optreedt, zal dit op de koudste plaats gebeuren. Dat mag dus niet je badkamer zijn.
Maar het is ook niet verstandig de vocht uit de badkamer te laten condenseren in de slaapkamer achter de kledingkast op de koude buitenmuur.

Zwarte schimmel in de slaapkamer is ook geen toppertje.

Dus daarom mechanisch afzuigen, door een ventilator met vochtsensor.
Pagina: 1