Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:27
Ik begrijp dat het zwaartepunt in dit forumdeel ligt op koopadvies van hardware.
Omdat we allemaal wel wat lijden aan GAS is er best wel wat te doen hier rond.

Mijn fotoervaring zit nu ergens op een niveau dat ik de belichtingsdriehoek wel ken, de knopjes van mijn camera kan vinden, en al wat kan bewerken, maar mis vooral ervaring en wat hulp bij het vinden en maken van een goede compositie. De meeste avondscholen en academies zijn nogal intensief en starten voor mij wat 'te laag', daarom ben ik wat gaan zoeken naar workshops etc.

Maar ik mis hier een topic rond fotoworkshops. Er zijn nu tal van organisaties die er organiseren, gaande van een 'photowalk' en coaching sessie van een paar uur over een fotoweekend tot fotoreis. Het aanbod is enorm, en dan is het meestal zo dat de kwaliteit nogal divers is.

Ik heb zelf 2 workshops gedaan met 2 verschillende coaches, en die zijn niet tegen gevallen.

Is het een goed idee die hier te bespreken (het gaat in zeker zin ook over koopadvies), en tips te delen hier rond?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:07

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Leuk idee. Maar ik heb hem wel even verplaatst naar Workflow waar ie wat beter op zijn plek is.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie07
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:26
Lijkt me een leuk idee.

Maar zou het dan niet snel op reclame gaan lijken als je iets gaat beschrijven? en mag dat hier?

Nogmaals, lijkt me wel leuk idee, zelf ook al paar x een workshop, fotoweekend gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Stevie07 schreef op zondag 27 april 2025 @ 08:08:
Lijkt me een leuk idee.

Maar zou het dan niet snel op reclame gaan lijken als je iets gaat beschrijven? en mag dat hier?

Nogmaals, lijkt me wel leuk idee, zelf ook al paar x een workshop, fotoweekend gedaan
Als je je ervaring post over auto X of telefoon Y, dan is dat toch ook geen reclame, en dat mag hier zeker.

Met welke organisatie of lesgever was dat?

Ik had gisteren ochtend een workshop via De Rooij fotografie met Kevin Teerlinck in het Hallerbos nabij Brussel. Hij wist de beste plekken met hyacinten goed staan en kon me goede tips en kritiek geven voor een prima compositie.
Alhoewel het mijn ding niet is, toch eens een ICM geprobeerd, en die viel me goed mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7VBdyhtgd1BuzyJ4TdhFTEOryQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pMO4zLFFXOJucNVTtRxKrlAJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYGpCBJ4_uTzQF1KEekKGd7_KR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WkJq7I8TbV2oNLYjmK74aWVQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie07
Tommie12 schreef op zondag 27 april 2025 @ 09:57:
[...]

Als je je ervaring post over auto X of telefoon Y, dan is dat toch ook geen reclame, en dat mag hier zeker.

Met welke organisatie of lesgever was dat?

Ik had gisteren ochtend een workshop via De Rooij fotografie met Kevin Teerlinck in het Hallerbos nabij Brussel. Hij wist de beste plekken met hyacinten goed staan en kon me goede tips en kritiek geven voor een prima compositie.
Alhoewel het mijn ding niet is, toch eens een ICM geprobeerd, en die viel me goed mee.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zelf heb ik foto 3 daagse Drenthe van Naturetalks gedaan, erg leuk. Met aantal mensen en begeleiders/coaches meerdere workshops in 3 dagen. Vroeg opstaan en laat naar bed :)

En een cursus flitsen met externe flitsers van New Perspectives, dit was een dagdeel (Zwolle)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-05 23:04
Tommie12 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:03:
Ik begrijp dat het zwaartepunt in dit forumdeel ligt op koopadvies van hardware.
Omdat we allemaal wel wat lijden aan GAS is er best wel wat te doen hier rond.

Mijn fotoervaring zit nu ergens op een niveau dat ik de belichtingsdriehoek wel ken, de knopjes van mijn camera kan vinden, en al wat kan bewerken, maar mis vooral ervaring en wat hulp bij het vinden en maken van een goede compositie. De meeste avondscholen en academies zijn nogal intensief en starten voor mij wat 'te laag', daarom ben ik wat gaan zoeken naar workshops etc.
Je schrijft: de meeste avondscholen en academies zijn nogal intensief en starten voor mij wat 'te laag'?
Bedoel je dat je niveau hoger dan een eerste jaar fotovakschool/academie?
Maar ik mis hier een topic rond fotoworkshops. Er zijn nu tal van organisaties die er organiseren, gaande van een 'photowalk' en coaching sessie van een paar uur over een fotoweekend tot fotoreis. Het aanbod is enorm, en dan is het meestal zo dat de kwaliteit nogal divers is.

Ik heb zelf 2 workshops gedaan met 2 verschillende coaches, en die zijn niet tegen gevallen.

Is het een goed idee die hier te bespreken (het gaat in zeker zin ook over koopadvies), en tips te delen hier rond?
Je zou lid kunnen worden van een plaatselijke fotoclub. De leden zijn weliswaar geen professionals, maar het zijn vaak mensen die al lang fotograferen. Het kan heel leerzaam zijn.
https://fotobond.nl/over-fotobond/afdelingen-en-clubs/

Wat betreft fotoworkshops: ik vraag me of je echt wat leert van een dag of een paar dagen begeleiding.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Xfile schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:35:
[...]

Je schrijft: de meeste avondscholen en academies zijn nogal intensief en starten voor mij wat 'te laag'?
Bedoel je dat je niveau hoger dan een eerste jaar fotovakschool/academie?

[...]

Je zou lid kunnen worden van een plaatselijke fotoclub. De leden zijn weliswaar geen professionals, maar het zijn vaak mensen die al lang fotograferen. Het kan heel leerzaam zijn.
https://fotobond.nl/over-fotobond/afdelingen-en-clubs/

Wat betreft fotoworkshops: ik vraag me of je echt wat leert van een dag of een paar dagen begeleiding.
Fotoacademie start met lessen over belichtingsdriehoek en het bedienen van je toestel, bovendien starten de meesten om 18h hier en daar geraak ik niet.

Ik heb ondertussen en 3-tal van die workshops gedaan, en heb daarvan wat resultaten op mijn instagram gezet. De feedback die ik nu krijg van collega’s en vrienden is dat ik echt op korte tijd een paar stappen vooruit heb gezet. Bovendien… ik vind die workshops gewoon leuk. Direct kom je op leuke plaatsen met dikwijls leuke mensen, en je krijgt wel degelijk feedback.

Ik ben ondertussen naar een lokale fotoclub geweest (2 avonden), en … toch wat bedenkingen. Leeftijd is behoorlijk hoog, nogal gefocust op ‘wedstrijden’ en niet makkelijk om contacten te leggen. Maar ik geef het nog wat tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stevie07
Xfile schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:35:
[...]

Tuurlijk wel, als je er voor openstaat :)

En het is nog leuk ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
Stevie07 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 09:00:
[...]
Tuurlijk wel, als je er voor openstaat :)

En het is nog leuk ook
Het gaat er om dat een 1 uurtje of een paar uurtjes begeleiding veel te weinig tijd is om er iets van op te steken. Het makkelijk verdiend voor degenen die de workshop geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
Tommie12 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 19:31:
[...]
Fotoacademie start met lessen over belichtingsdriehoek en het bedienen van je toestel, bovendien starten de meesten om 18h hier en daar geraak ik niet.
Techniek is de ondergrond van fotografie. Zonder de beheersing van techniek loopt men tegen grenzen aan.
Jammer dat je de fotoacademie of fotovakschool niet kan volgen.
Ik heb ondertussen en 3-tal van die workshops gedaan, en heb daarvan wat resultaten op mijn instagram gezet. De feedback die ik nu krijg van collega’s en vrienden is dat ik echt op korte tijd een paar stappen vooruit heb gezet. Bovendien… ik vind die workshops gewoon leuk. Direct kom je op leuke plaatsen met dikwijls leuke mensen, en je krijgt wel degelijk feedback.
Goed dat je stappen vooruit hebt gezet. In de begin zullen er altijd stappen, maar hoe langer je bezig bent des te kleiner worden de stappen, en worden het stapjes. Dat is met veel dingen zo.

Als je workshops leuk vindt, moet je dat blijven doen: het gaat er tenslotte om dat je plezier in fotograferen hebt.
Ik ben ondertussen naar een lokale fotoclub geweest (2 avonden), en … toch wat bedenkingen. Leeftijd is behoorlijk hoog, nogal gefocust op ‘wedstrijden’ en niet makkelijk om contacten te leggen. Maar ik geef het nog wat tijd.
Leeftijd is maar een getal. Dat zei men bij het debuut van Max Verstappen in de Formule 1. In zijn geval was hij wat jong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Xfile schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 23:04:
[...]

Techniek is de ondergrond van fotografie. Zonder de beheersing van techniek loopt men tegen grenzen aan.
Jammer dat je de fotoacademie of fotovakschool niet kan volgen.
Ik denk dat ik ondertussen genoeg boeken heb gelezen en filmpjes heb gezien om de naakte techniek wel te beheersen.

Ik wil echt geen uren in een klaslokaall zitten om het verschil uitgelegd te krijgen tussen een zoom en een prime, en als het donker is weet ik wel wat ik moet doen.

Die workshops zomaar afschrijven als makkelijk geld verdiend vind ik nogal kort door de bocht. 75-80€ voor 3-4 uur met een goede fotograaf op de juiste locatie en dat in een groepje van ca6 personen vind ik een redelijk bedrag.
De fotografen die de workshops doen hebben echt al wel iets bewezen.

Pagina: 1