Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Voor memory upgrade van een uitvoering: Intel NUC Kit NUC7i3BNH ben ik opzoek naar geschikt geheugen.
De memory QVL is helaas niet meer te vinden bij Intel, noch bij ASUS.
In de userguide staat ook geen overzicht, slechts een dooie link naar het overzicht wat ooit bij Intel heeft gestaan. En op de site van ASUS staan wel links naar een tool, maar die links werken niet: https://www.asus.com/support/faq/1052000/
Ook aldaar in de technical product specs niets te vinden.

Op dit moment zit er 1x 4GB uitvoering: Crucial CT4G4SFS8213 én 1x uitvoering: Micron MTA4ATF51264HZ-2G3B1 in.
Net wat te krap voor wat ik er graag mee wil kunnen doen. M'n HA setup vreet er al 4GB van op en dan moet de rest er nog bij (+ speel ruimte).

De NUC support maximaal 32GB (@ 2133Mhz) en aangezien 't nou ook niet de wereld kost wil ik dat er dan in proppen. Nu hoef ik niet specifiek 2133Mhz te hebben, aangezien sneller zichzelf wel terugklokt.

Op basis van wat er nu in zit, kom ik hierop uit: uitvoering: Crucial CT2K16G4SFRA32A (mocht ik ooit de NUC nog eens upgraden naar een sneller/laatste DDR4 compatible systeem is dit over te zetten).

Echter, wil ik wel zeker weten dat de NUC 't vreet. Heeft iemand hier inzicht in? Of wellicht beter zoek skills dan ik om die QVL boven water te toveren?

[ Voor 3% gewijzigd door Leaplasher op 23-04-2025 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:43
Het maakt allemaal niet zoveel uit als je gewoon standaard geheugen koopt. Ik zou aanhouden wat de geheugen advies tool van Crucial (of Kingston) aangeeft:

https://eu.crucial.com/co...grade-for/intel/nuc7i3bnh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
Nice find! Bij memory fabrikanten nog niet gezocht. Omdenken, I love it! :D ;)

Inmiddels ook nog diep zitten graven bij Asus en zowaar de QVL nog bovenwater weten te halen:
https://www.asus.com/supportonly/nuc7i3bnh/helpdesk_qvl/
Geen verdere duidelijkheid, alleen het Micron RAM wat er nu in zit, staat er op. De Crucial kan ik niet vinden. Zal wel een van de andere chips gebruiken die er toevallig op staan.

Kingston komt helaas met alleen storage, geen RAM.
https://www.kingston.com/...f-computing-nuc-nuc7i7bnb

Veel duidelijker wordt het er niet op, keuze (max €60) lijkt dan hieruit te bestaan:

uitvoering: G.Skill Ripjaws F4-2133C15D-32GRS
uitvoering: G.Skill Ripjaws F4-2400C16D-32GRS
uitvoering: G.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-32GRS

uitvoering: Kingston Fury Impact KF432S20IBK2/32

uitvoering: Crucial CT2K16G4SFRA32A

uitvoering: Corsair Vengeance Performance CMSX32GX4M2A2400C16

Heb onlangs wel in een NUC14 Crucial DDR5 SODIMM 2x16GB 5600 gestopt, dat ging echt mis.
Vervangen door Kingston KF556S40IBK2-32 FURY Impact PnP 32GB (2x16GB) en dat loste al m'n issues op. Vandaar dat ik wat op safe speel, die dingen heen en weer sturen is ook niet gratis. ;)

Neig naar de Crucial set. Aangezien haarer nu ook 1 reepje van in zit en werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Leaplasher op 23-04-2025 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Aangezien zowel Crucial als Kingston zelf aangeven geen compatible 16GB modules in hun assortiment te hebben wordt het wel een beetje een gok. Mogelijk dat deze al wat oudere cpu de geheugendichtheid van moderne geheugenchips niet ondersteunt.

/edit: Even de datasheet van de cpu erbij gepakt, de volle 32GB aan werkgeheugen kun je alleen gebruiken met twee 16GB dual rank modules die opgebouwd zijn met 16 chips van 8Gb met een 1024M x 8 config.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_uxYR_5-mZGr_zjSH5Hjv_hXjmc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rnljIoPyOBkHsQ5mI4B6c9ut.png?f=fotoalbum_large

Als je dan bijvoorbeeld kijkt naar die Kingston Fury modules dan zijn ze opgebouwd uit minder chips met een hogere capaciteit (want goedkoper te produceren/verwerken) en gaan deze dus hoogst waarschijnlijk niet werken:
Kingston FURY KF432S20IBK2/32 is a kit of two 2G x 64-bit (16GB) DDR4-3200 CL20 SDRAM (Synchronous DRAM) 1Rx8, memory module, based on eight 2G x 8-bit FBGA components per module.
De rest zul je zelf even moeten nalopen, kon ook niet overal duidelijk info of datasheet van vinden.

[ Voor 77% gewijzigd door Nielson op 23-04-2025 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
Thanks, interessante toevoeging.
Kingston valt dus al af.

Voor 't beoogde crucial geheugen niets kunnen opsnorren. Heb 't toch maar besteld bij een winkel met gratis retour. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Ja, staat niet heel veel info, en dan nog niet eenduidig ook:
Die Density 8Gb or 16Gb
https://eu.crucial.com/memory/ddr4/CT2K16G4SFRA32A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
Had ik idd ook gezien. Neem de gok wel en anders maar gerichter verder zoeken. Of misschien een bare metal v&a nuc scoren die wat minder strenge eisen heeft en dit gewoon slikt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Wat wil je er eigenlijk mee gaan doen dat je 32GB nodig hebt, docker of vm's draaien oid? Aangezien W11 er officieel al niet meer op ondersteund wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
Proxmox, idd met daarop HA met een zwik addons, Music Assistant, Docker voor aantal dingen die niet in HA als Addon zitten.
En kijken of ik er wellicht nog een DLNA server op kan hosten. Veel heb ik nu op losse devices draaien en door het te consolideren bespaar ik op beheer, electra e.d.

En daarbij nog wat frobelen met andere it shizzles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
uitvoering: Crucial CT2K16G4SFRA32A is geleverd en geïnstalleerd.
BIOS geeft netjes de 32GB aan.
Nog een memmtest gedraaid om te kijken of daar wellicht nog wat vreemds uitkwam. "PASS".
Kortom, werkt zoals verwacht en conform wens.
Pagina: 1