Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-06 15:50
Zoals wellicht mensen gelezen hebben is de Quatt Chill uitgesteld. Nu lees ik her-en-der over mobiele split-airco's voor bijvoorbeeld campers, voorbeeld de Berger Arktar 5000 Pro:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Deze zijn wat aan de kleinere kant en hebben dus geen enorme slang naar buiten nodig. Ik zou hiermee alleen een slaapkamer willen koelen à 15m2. Heeft iemand hier ervaring mee voor thuisgebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nllight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:02
Wil je die buitenunit vast opstellen?
Volgens de specs heeft deze een IP 24 waarde. Niet een al te beste waarde voor buiten. Zal dan wel een afdakje maken o.i.d

Ik zat ook naar deze oplossing te kijke voor een slaapkamer. Het is me ook niet duidelijk of de binnenunit of buitenunit 230v heeft. Ik verwacht de binnenunit.

Ik hoop ook dat iemand ervaring heeft met deze airco en ons meer kan vertellen

Edit: denk dat je hem niet vast kan opstellen omdat die slang van 1 meter niet los kan.

[ Voor 10% gewijzigd door nllight op 03-05-2025 05:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:13
Elke split airco kan niet losgekoppeld worden zonder airco monteur. Als je de leiding zelf doorknipt gaat het koelmiddel eruit. Dit is een strafbaar milieudelict en je hebt een STEK monteur nodig om er nieuw koelmiddel in te doen (als dat nog een goedgekeurd middel is, anders nieuwe airco kopen)

Je zou die prima kunnen gebruiken als je een aantal dingen kunt oplossen. Als eerste moet het raam waar die doorheen gaat er wel voor geschikt zijn. Een van de units moet door het raam heen passen.

Je zult zelf een ophangsysteem moeten maken en het raam kan je niet meer sluiten. Daar zul iets tussen moeten maken om het luchtdicht te krijgen. Als het een houten kozijn is kan het beter zijn om het hele raam eruit te halen en te vervangen door een plank met isolatie. Die plank heeft dan een opening voor de airco leiding.

IP nummers zijn in twee delen. Eerste wat er door de openingen in de behuizing past (stofdichtheid). Tweede is waterbestendigheid. IP24 is 12,5mm openingen in de behuizing en spatwaterdicht. Voor iets dat vol in de regen hangt wil je minimaal IP55 (veel buitenlampen zijn IP44 en krijgen problemen/aardfouten na een paar jaar als ze onbeschut hangen/staan)

TLDR ja het kan, maar meestal is het niet praktisch of je hebt beunhaas oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-06 23:01
Ricko1 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 11:12:
Elke split airco kan niet losgekoppeld worden zonder airco monteur. Als je de leiding zelf doorknipt gaat het koelmiddel eruit. Dit is een strafbaar milieudelict en je hebt een STEK monteur nodig om er nieuw koelmiddel in te doen (als dat nog een goedgekeurd middel is, anders nieuwe airco kopen)
Je zou die prima kunnen gebruiken als je een aantal dingen kunt oplossen. Als eerste moet het raam waar die doorheen gaat er wel voor geschikt zijn. Een van de units moet door het raam heen passen.
Je zult zelf een ophangsysteem moeten maken en het raam kan je niet meer sluiten. Daar zul iets tussen moeten maken om het luchtdicht te krijgen. Als het een houten kozijn is kan het beter zijn om het hele raam eruit te halen en te vervangen door een plank met isolatie. Die plank heeft dan een opening voor de airco leiding.
IP nummers zijn in twee delen. Eerste wat er door de openingen in de behuizing past (stofdichtheid). Tweede is waterbestendigheid. IP24 is 12,5mm openingen in de behuizing en spatwaterdicht. Voor iets dat vol in de regen hangt wil je minimaal IP55 (veel buitenlampen zijn IP44 en krijgen problemen/aardfouten na een paar jaar als ze onbeschut hangen/staan)
TLDR ja het kan, maar meestal is het niet praktisch of je hebt beunhaas oplossingen.
Bij het apparaat wat TS laat zien hoeft echt niet het hele raam er uit, hooguit een kleine spleet maken in onderdorpel (of raamkozijn zelf) zodat het platte deel niet afgekneld wordt wanneer je het raam sluit.
Wanneer je dan een paar ophangbeugels aan de buitenkant maakt waar de buitenunit in hangt dan haal je 'm ook zo weer naar binnen. Eventueel binnen ook een paar beugels maken zodat deze gebruiksklaar kan blijven hangen (zowel voor de binnen- als buitenunit). Waterdicht maakt volgens mij niet zoveel uit, je zal de airco toch alleen gebruiken als het echt warm is, en dan is het meestal ook droog buiten. Kwestie van buienradar in de gaten houden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:56
Dit is inderdaad typisch een camper airco.
Kan prima werken als je een klapraam thuis hebt waar de buitenunit door past, ergens kan hangen, en daarna weer redelijk kan sluiten.

Raampje open, helft buiten hangen met mooi weer
Als het regent of je gaat rijden de boel weer binnen zetten.
Dit ding is niet gemaakt om permanent buiten te hangen lijkt het.

Prijs vind ik niet eens heel gek (met die 31% "korting" dan)

Waar ik toch wel mn twijfels heb, is die kabelboom met koelmiddel qua degelijkheid. 2x per jaar op de camping buiten hangen is wat anders dan dagelijks thuis.
Lijkt me kwetsbaar/teer puntje. Maar wellicht is dat ongegrond.

[ Voor 21% gewijzigd door GeeEs op 03-05-2025 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:23
Voor kleine slaapkamer prima, alleen moet je wel een raam hebben waar de slangen tussendoor kunnen. (Moderne ramen sluiten te veel af). Daarnaast is ophang beugel normaal bedoeld voor een caravan wandje qua dikte.

Stroom zit logischerwijs aan de binnenunit (althans, bij de bekendere airco's voor caravans wel).

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-06 15:50
Dank allen voor het meedenken. Toch dit jaar nog maar even ventilatoren dsn, totdat de quatt chill er is.
Pagina: 1