Electra onder fundering door aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huijbreghs
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 24-04 21:10
Hoi,
Ik wil graag een extra electragroep laten aanleggen richting de tuin. Nu zat ik zelf te bedenken om wat voorwerk zelf te doen door een gat onder mn fundering door te graven en daar een buis aan te brengen en zelf de electrakabel via de kruipruimte naar de meterkast te brengen.

Nu mag een goeie kabel prima los in de kruipruimte, maar ik vroeg me af of er regels zijn voor de buizen die ik wil gebruiken om de kabel onder de fundering door de voeren. Ik kan de standaard grijze 19mm pijp gebruiken maar vanwege de haakse bochten lijkt me dat niet fijn. Zou ik een rioolbuis van 50mm mogen gebruiken om een doorgang onder mn fundering te maken?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-04 15:26
Waarom geen standaard mantelbuis? Die is er voor gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Wat voor kabel ga je gebruiken?
Ymvk mag je los in de kruipruimte gebruiken.
Voor in de grond zou het een ymvk-as moeten zijn of er moet een mantelbuis tot aan je tuinhuis komen.

En idd zoals voorgaande opmerkte zijn er ook gewoon 50mm mantelbuizen met een ruime bocht verkrijgbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald.42 op 23-04-2025 00:30 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huijbreghs
De pest is dat ik door de bomen het bos niet zie. Ik heb hooguit 2 meter nodig om onder de fundering door te komen en daarvoor ga ik geen rol van 50 meter aanschaffen.

Zoiets?

https://www.hornbach.nl/p...-o-22-mm-rol-5-m/7717352/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 22:00
Mantelbuis is niet nodig als je grondkabel (ymvk as) gebruikt.

Gebruik je geen grondkabel, dan mantelbuis tot aan t eindpunt/punten. En dan is 2m erg krap ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:38
huijbreghs schreef op woensdag 23 april 2025 @ 01:10:
De pest is dat ik door de bomen het bos niet zie. Ik heb hooguit 2 meter nodig om onder de fundering door te komen en daarvoor ga ik geen rol van 50 meter aanschaffen.

Zoiets?

Die lijkt wat dun. Ook al past de kabel er misschien in, je wilt altijd genoeg ruimte houden om hem er doorheen te krijgen.

Ik weet dat je in ieder geval bij witway mantelbuis per meter kan bestellen, naast per 25 of 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:09

BCC

Tyleen kun je bij de wildkamp gewoon per meter krijgen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:26

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Een mantelbuis van 22mm voor een kabel van 19mm is niet te doen. Je krijgt zoveel contact (frictie) dat de kabel er niet doorheen te krijgen is.

Ik heb een mantelbuis (40mm) onder de fundering doorgegraven. Een volgende keer jets ik er gewoon een 60cm boor doorheen. Stuk minder gedoe en veel sneller.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Los van de mantelbuis-optie, je mag best een rioolbuis gebruiken. Wel handig om te zorgen dat deze niet vol water kan lopen (met een u-vorm blijft het water er namelijk eeuwig instaan). En even met een permanent marker markeren dat er elektra door loopt.

Maar voor 2 meter zou ik gewoon ymvk kabel gebruiken.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:33
Ik heb bij het vorige huis de boorhamer er bij gepakt en een gat geboord. Voor 1 kabeltje meer dan genoeg.
Scheelde een heleboel graafwerk: niet zozeer in de tuin, maar vooral in de kruipruimte. Mijn plan was eerst ook om te graven onder de fundering, maar dat was met de beperkte ruimte in de kruipruimte geen doen.

Bij ons nieuwe huis heb ik daar van geleerd en er liggen nu diverse mantelbuizen van de meterkast onder het huis door naar de tuin.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:24

Fe2O3

Ja das roest

FredvZ schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:28:
Ik heb bij het vorige huis de boorhamer er bij gepakt en een gat geboord. Voor 1 kabeltje meer dan genoeg.
Scheelde een heleboel graafwerk: niet zozeer in de tuin, maar vooral in de kruipruimte. Mijn plan was eerst ook om te graven onder de fundering, maar dat was met de beperkte ruimte in de kruipruimte geen doen.

Bij ons nieuwe huis heb ik daar van geleerd en er liggen nu diverse mantelbuizen van de meterkast onder het huis door naar de tuin.
Precies

Gewoon recht door de fundering heen boren, net onder het maaiveld. En dan een goede grondkabel gebruiken.

Een gat onder de fundering klinkt leuk, maar ~20 minuten werk tov 3 dagen graven ... ik zou het wel weten.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:08
Waar gaat de kabel verder naartoe? Als de kabel gewoon buiten op de muur verder loopt, maak dan een gat in de muur.
Van die rode ribbelbuis, die is heel leuk als je de persoon haat die er de kabel door moet trekken.

Ik raad altijd rioolbuis aan, met voldoende grote diameter (ik heb een 110mm liggen waar één draadje van 3x2.5mm² door loopt), en enkel bochten van 45° (wil je 90° dan gebruik je 2x 45° met een stukje rechte buis tussen). Door de rubbers duw je ze zo in elkaar (eventueel wat sanitair glijmiddel gebruiken) en zijn ze waterdicht, ze zijn glad vanbinnen waardoor je er heel vlotjes kabels door trekt, en aannemers kunnen er perfect mee om (want in de fase van de grondwerken moeten zij al de regenwaterafvoer en riool leggen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:48
Thijsmans schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:36:
[...]

Een mantelbuis van 22mm voor een kabel van 19mm is niet te doen. Je krijgt zoveel contact (frictie) dat de kabel er niet doorheen te krijgen is.

Ik heb een mantelbuis (40mm) onder de fundering doorgegraven. Een volgende keer jets ik er gewoon een 60cm boor doorheen. Stuk minder gedoe en veel sneller.
Offtopic: met 60cm ben je daarna inderdaad een stuk sneller met kabels trekken. :+ gat afdichten duurt wel weer lang dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
FredvZ schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:28:

Ik dacht ook dat men onder de fundering door zou gaan voor een 3-fase elektrakabel naar de carport, maar de werklui pakten een boorhamer en gingen dwars door de fundering heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huijbreghs
Linksom of rechtsom, ik zal toch moeten graven. De beste aanpak is dan om eerst aan de buitengevel te beginnen om te kijken hoe diep ik moet gaan om onder de fundering te komen. Dan weet ik hoe diep ik moet vanuit de kruipruimte. Als dat niet al te veel is dan ga ik met een tuinschepje in de kruipruimte aan de gang. Als het wel te diep is dan heb ik in elk geval een gat waar ik kan boren. Het is een prefab fundering uit 2014.

Welke kabel heb ik nodig? Vanuit de meterkast kan ik direct de kruipruimte in en eenmaal door/onder de fundering ga ik recht omhoog op de buitengevel en maak ik daar een stopcontact voor een 3 polige blauwe CE stekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gewoon ymvk, er is dan geen risico op graafschade als je direct op de gevel omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nllight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-04 16:53
https://pvcvoordeel.nl/mantelbuis-50-mm-rol-25-meter/

Ymvk kabel 3g 2.5mm2 of 5g 2.5mm2 heb je wat aders over voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:10
Vanuit de kruipruimte tussen de vloer en de funderingsbalk naar buiten boren. Scheelt een boel graaf tijd.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:17
huijbreghs schreef op woensdag 23 april 2025 @ 01:10:

Zoiets?

Op marktplaats iemand zoeken die wel 50 meter kocht en nu een stuk over had.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1