Zigbee opbouw schakelaars bedraad

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NHendriks
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-04 23:22

NHendriks

Monteur antennebouw

Topicstarter
Goedeavond!

Ik heb recentelijk een nieuw bedrijfspand overgenomen en daar heb ik samen met een maatje van mij al enkele smarthome integraties uitgevoerd. Nu zijn er drie lichtschakelaars (waarvan twee bij elkaar in hotelschakeling) die geen inbouw zijn maar opbouw. Natuurlijk wil ik ook deze slim maken maar wel de drukknoppen behouden. Automatiseren of alles in de app doen waardoor lichtknoppen niet meer nodig zijn zit ik niet perse op te wachten, ik wil graag de optie van een fysieke knop behouden, kwestie van gewoonte laten we maar zeggen.

Momenteel zitten er van deze apparaten op;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nx6ojEy85jkfPHuRUXS4lODIh30=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SxdfmDhvnRz0ZoJDdSOVljK2.webp?f=fotoalbum_large
Nu zag ik al iets voorbij komen over relaistjes en noem het maar op maar das natuurlijk hier niet in te frommelen.

Nu was mijn idee om deze in zijn geheel te vervangen, lijkt mij een stuk makkelijker. Nu kan ik natuurlijk kijken naar een bestaande opbouwdoos van Gira ofzo om die slim te maken met een relais maar ik kan natuurlijk ook kijken naar een opbouw-Zigbee schakelaar. Net zo makkelijk. Althans, dat dacht ik want alle opbouwdozen die ik tegenkom zijn draadloos, dat is dus precies wat ik niet wil want dat betekent dat ik weer boven het systeemplafond moet gaan prutsen met de elektra, iets waar ik niet direct op zit te wachten naast de trap.

Momenteel zitten er nog TL-bakken in maar op termijn komen er (vooralsnog domme) led-panelen in.

Iemand suggesties voor opbouwdozen? Of een combinatie tussen een standaard opbouwdoosje met een bijpassende inbouw-schakelaar wat er nog wel acceptabel uit ziet?

Beste antwoord (via NHendriks op 23-04-2025 10:05)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:04

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
NHendriks schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:27:
[...]
Of registreert deze gewoon een wisseling in open of gesloten circuit en acteert op basis daarvan?
Correct! Mits je de schakelaar netjes op SW / input aansluit. De module houdt constant spanning.

Grofweg zijn er twee type modules, met of zonder N. Als de module geen N heeft dan zal er wel een minimale (maar ondefinieerbare) belasting moeten zijn. Met meerdere TL-bakken of ledpanelen lijkt me dat op zich geen probleem. Voordeel is dat deze direct op de plek van de schakelaar kan. Dan komt de module dus tussen de bruine en zwarte draad die nu naar de schakelaar loopt. En schakelaar gaat er los aan.

Als je hem bij de lamp plaatst heb je wel altijd al een N dus zou je ook een module kunnen pakken die dat nodig heeft. Maar zal je moeten kijken of daar naast de schakeldraad vanaf de schakelaar nog permanente spanning is.

Maar als het opbouw + bedrijfspand is zou ik denk ik gewoon een lasdoosje plaatsen. Als pijpwerk ook opbouw is zou ik gewoon zoiets in de huidige pijp plaatsen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:58
Hoe zit de bedrading? Kun je de zigbee module niet boven het plafond kwijt of bij het armatuur in de buurt?

Welke zigbee module pas je toe? Je bent in principe maar 2 draden nodig tussen schakelaar en zigbee module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Qua "smarthome integraties" heb je dus al Zigbee?

Qua aansluiten, je zou inderdaad ook bij de lamp kunnen kijken. Of gezien het opbouw is, en zou er ook gewoon een opbouw lasdoos tussen kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NHendriks

NHendriks

Monteur antennebouw

Topicstarter
S-te-fan schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:55:
Hoe zit de bedrading? Kun je de zigbee module niet boven het plafond kwijt of bij het armatuur in de buurt?

Welke zigbee module pas je toe? Je bent in principe maar 2 draden nodig tussen schakelaar en zigbee module.
Dat is in principe een optie, bij de hotelschakeling tenminste, boven het systeemplafond is ruimte genoeg. Maar als ik de schakelaars omzet in de huidige situatie dan werkt het relais natuurlijk niet meer lijkt mij of zie ik dat verkeerd? Het is sowieso even uitzoeken hoe het precies zit, hotelschakeling loopt naar een centraaldoos met daarop een viervoudige WCD, de TL-bakken draaien gewoon met shucko-stekkers.

Voor de andere schakeling is boven het plafond geen optie omdat dit TL-armaturen betreft die direct op het plafond gemonteerd, de schakelaar zit echter op de meterkast dus in principe zou er een lasdoos in de meterkast gemonteerd kunnen worden. Wel zit ik hier met dezelfde vraag omtrent het uitschakelen. Als ik de schakelaar uit zet, blijft het relais dan niet ook uit? Of registreert deze gewoon een wisseling in open of gesloten circuit en acteert op basis daarvan? Het is allemaal een beetje nieuw voor mij.

Welke Zigbee module er moet gaan komen is dan dus de vraag, momenteel hebben wij op drie schakelingen Aqara-schakelaars zitten, deze zijn echter enkel inbouw.
Septillion schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:04:
Qua "smarthome integraties" heb je dus al Zigbee?

Qua aansluiten, je zou inderdaad ook bij de lamp kunnen kijken. Of gezien het opbouw is, en zou er ook gewoon een opbouw lasdoos tussen kunnen zetten.
Correct, Home Assistant draait al met verschillende Zigbee schakelaars en andere zaken. Nu ben ik er zelf niet zo in thuis maar een maatje van mij waar ik het pand mee deel wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:58
Teken je situatie even uit. In mijn ervaring is het ombouwen van je schakeling helemaal niet zo moeilijk maar wordt er nu moeilijk gedacht omdat de zigbee module elders geplaatst kan gaan worden.

Met die zigbee modules is t zo dat je lamp altijd aan of uit gaat met elke handeling die je doet.
Als je tussendoor met home Assistant je lamp aan of uit zet kan t dus zo zijn dat je de ene keer op de bovenzijde van je schakelaar drukt om de lamp uit te zetten, een andere keer kan t weer de onderkant zijn.

Je schakelaar fysiek en de schakelaar in home assistant hebben een toggle functie voor je licht.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

NHendriks schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:27:
[...]
Of registreert deze gewoon een wisseling in open of gesloten circuit en acteert op basis daarvan?
Correct! Mits je de schakelaar netjes op SW / input aansluit. De module houdt constant spanning.

Grofweg zijn er twee type modules, met of zonder N. Als de module geen N heeft dan zal er wel een minimale (maar ondefinieerbare) belasting moeten zijn. Met meerdere TL-bakken of ledpanelen lijkt me dat op zich geen probleem. Voordeel is dat deze direct op de plek van de schakelaar kan. Dan komt de module dus tussen de bruine en zwarte draad die nu naar de schakelaar loopt. En schakelaar gaat er los aan.

Als je hem bij de lamp plaatst heb je wel altijd al een N dus zou je ook een module kunnen pakken die dat nodig heeft. Maar zal je moeten kijken of daar naast de schakeldraad vanaf de schakelaar nog permanente spanning is.

Maar als het opbouw + bedrijfspand is zou ik denk ik gewoon een lasdoosje plaatsen. Als pijpwerk ook opbouw is zou ik gewoon zoiets in de huidige pijp plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipje81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:42
Of je installeert opbouw pulsdrukkers. Hiermee kun je de zigbee schakelaar bij de lamp aansturen.

Ik heb in mijn huis bijna alle inbouw busch en jager schakelaars omgebouwd naar puls door eenvoudig een veertje toe te voegen.

Of dat met deze "ouderwetse" opbouwschakelaars vab TS ook zomaar gaat durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NHendriks

NHendriks

Monteur antennebouw

Topicstarter
Septillion schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:59:
[...]

Duidelijk! Een N is altijd wel aanwezig omdat de schakeling via de centraaldoos loopt. Althans, zo gaat het bij de overige drie schakelingen met inbouw-dozen waar ook de WCD's vanaf gevoed worden. De loods heeft dit dan weer niet en zit iets anders in elkaar maar gezien de schakelaar tegen de meterkast geschroefd zit kan ik hier vast wel wat moois van maken. Kan indien nodig altijd een nul uit de groepenkast trekken in feite, heb toch nog XMVK-draad en lasdoosjes liggen. Hier kan ik mee uit de voeten!

Nog suggesties voor een relais die ik hiervoor zou kunnen toepassen?
flipje81 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 23:01:
Of je installeert opbouw pulsdrukkers. Hiermee kun je de zigbee schakelaar bij de lamp aansturen.

Ik heb in mijn huis bijna alle inbouw busch en jager schakelaars omgebouwd naar puls door eenvoudig een veertje toe te voegen.

Of dat met deze "ouderwetse" opbouwschakelaars vab TS ook zomaar gaat durf ik niet te zeggen.
Ook een prima oplossing mocht het reguliere niet werken. Nou is een pulsdrukker niet duur dus dat zou een prima toevoeging zijn mocht het met een reguliere schakelaar toch niet werken. Grootste klus is denk ik vooral de hotelschakeling loskoppelen, lijkt mij dat wat wel nodig gaat zijn. Zoals je merkt ben ik hier niet zo heel erg in thuis 😅

[ Voor 26% gewijzigd door NHendriks op 23-04-2025 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@NHendriks N ergens vandaan trekken ben ik altijd wel wat huiverig voor. Moet überhaupt van dezelfde groep gebeuren maar N via een andere route trekken maakt het nooit echt overzichtelijk. Dus er gewoon bij trekken heeft eigenlijk de voorkeur.

In de centraaldoos plaatsen is natuurlijk ook gewoon een optie :)

Pulsdrukker of schakelaar is puur wat de module ondersteund. Anders dan dat je klik of flip doet maakt het niet uit bij een zigbee relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NHendriks

NHendriks

Monteur antennebouw

Topicstarter
Septillion schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:48:
@NHendriks N ergens vandaan trekken ben ik altijd wel wat huiverig voor. Moet überhaupt van dezelfde groep gebeuren maar N via een andere route trekken maakt het nooit echt overzichtelijk. Dus er gewoon bij trekken heeft eigenlijk de voorkeur.
Valide punt. Binnenkort maar eens het een en ander open schroeven om te kijken hoe het nu geschakeld is.
Septillion schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:48:
In de centraaldoos plaatsen is natuurlijk ook gewoon een optie :)

Pulsdrukker of schakelaar is puur wat de module ondersteund. Anders dan dat je klik of flip doet maakt het niet uit bij een zigbee relais.
In de centraaldoos gaat hem waarschijnlijk niet worden, die zitten propvol, kan er natuurlijk altijd een los doosje naast hangen en die onderling met een buisje verbinden.

Scheelt dat puls of schakelaar niet perse een probleem is. Huidige zijn immers prima :)
Pagina: 1