Verstopping(?) niet te vinden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas1907
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-05 07:53
Goedenavond tweakers. Ik zit al een paar avonden met een vervelend probleem, de gootsteen spoelt niet goed door.

We hebben dit eerder gehad, en toen heb ik met een ouderwetse ontstopper (en door alle luchtwegen af te sluiten) de onstopping weg weten halen. Na deze verstopping heb ik een beluchter toegevoegd omdat wij toch wel veel borrelende geluiden horen (voor en na de verstopping).

Helaas werkte de ontstopper deze keer niet dus:
Heb ik daarna Destop Turbo geprobeerd, dit heeft helaas ook niet geholpen.
Daarna heb ik een ontstoppingsveer van 5 meter geprobeerd, maar daar voelde ik geen onstopping mee.
Toen heb ik bij de Praxis een onstoppingsveer van 10 meter gehaald en daar leek ik een blokkade mee te voelen rond de 8/9 meter, en die heb ik weg gewerkt. Hierna leek het een paar minuten goed te lopen maar helaas liep het daarna weer vol.

Ik heb daarna nog een keer met de veer geprobeerd, maar voel geen verstopping meer.
De leiding van de keuken loopt langs de bijkeuken, en omdat dit best een afstand is (denk ~5 meter leiding) heb ik vandaag een T stuk toegevoegd om wat lengte van de veer te winnen, maar ik voel nogsteeds geen verstopping zitten.

Het vervelende is dat als wij de vaatwasser aan zetten en deze afpompt, het er bij de boiler/wtw 'druppelbak' er uit komt.
Verder hebben wij nergens in het appartement een verstopping zitten. Ik heb geen idee of de leidingen van de gootsteen in de wc's en douch in verbinding staan met de keuken maar die lopen prima door. Ik heb ook geen idee hoe de leidingen precies lopen na de bijkeuken.
Ik heb vandaag HG Duo ontstopper gehaald om dat vannacht eens te proberen, maar heb er weinig hoop in.

Heeft iemand een idee wat ik nog zou kunnen proberen? Rioolservice is helaas aardig aan de prijs.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V3XRizjDleIffJsmzqZM6St_fmU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F6iABgM7JaLgtUImc7KCAZjV.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via thomas1907 op 25-04-2025 16:55)

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:55
thomas1907 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:33:
Goedenavond tweakers. Ik zit al een paar avonden met een vervelend probleem, de gootsteen spoelt niet goed door.

We hebben dit eerder gehad, en toen heb ik met een ouderwetse ontstopper (en door alle luchtwegen af te sluiten) de onstopping weg weten halen. Na deze verstopping heb ik een beluchter toegevoegd omdat wij toch wel veel borrelende geluiden horen (voor en na de verstopping).

Daarna heb ik een ontstoppingsveer van 5 meter geprobeerd, maar daar voelde ik geen onstopping mee.
Toen heb ik bij de Praxis een onstoppingsveer van 10 meter gehaald en daar leek ik een blokkade mee te voelen rond de 8/9 meter, en die heb ik weg gewerkt. Hierna leek het een paar minuten goed te lopen maar helaas liep het daarna weer vol.

Ik heb daarna nog een keer met de veer geprobeerd, maar voel geen verstopping meer.
De leiding van de keuken loopt langs de bijkeuken, en omdat dit best een afstand is (denk ~5 meter leiding) heb ik vandaag een T stuk toegevoegd om wat lengte van de veer te winnen, maar ik voel nogsteeds geen verstopping zitten.

Het vervelende is dat als wij de vaatwasser aan zetten en deze afpompt, het er bij de boiler/wtw 'druppelbak' er uit komt.
Verder hebben wij nergens in het appartement een verstopping zitten. Ik heb geen idee of de leidingen van de gootsteen in de wc's en douch in verbinding staan met de keuken maar die lopen prima door. Ik heb ook geen idee hoe de leidingen precies lopen na de bijkeuken.
Ik heb vandaag HG Duo ontstopper gehaald om dat vannacht eens te proberen, maar heb er weinig hoop in.

Heeft iemand een idee wat ik nog zou kunnen proberen? Rioolservice is helaas aardig aan de prijs.
[Afbeelding]
Langere veer huren bij... boels oid?

zoiets:
https://www.boels.com/nl-...r-30-m-elektrisch/p/10404

Ben je voor 45 euro een dagje zoet en kan je tot wel 30 meter doorprikken en poeren?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Toch een professional inhuren…. Zou mijn eerste ingeving zijn…
Wat is “aan de prijs”?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Als ik het zo lees heb je in mijn beleving een verstopping steeds verder geduwd.
Kun je bij benardering nog bij de afvoer komen waar het e.a. nu vast zit?

Je zou dan daar de buis kunnen doorzagen. Die zooi eruit halen (niet verder duwen!) en dan met een mof en pvc lijm je buizen weer aan elkaar verbinden.
Mocht je dit niet aandurven / kunnen, dan zal je een professioneel iemand moeten regelen.

Met al die zooi en het raggen creëer je vooral groeven in je afvoer waar vuil aan kan hechten met meer verstopping tot gevolg in de toekomst.

Voor je gootsteen, heb je daar al zo een rooster/filter op de afvoer liggen? Het vuil wat nu vast zit is er immers ooit via die weg ingekomen. Zo een filter dagelijks boven je vuilnisbak leeg kloppen voorkomt een hoop ellende en kosten.

Die HG niet de hele nacht laten zitten als je dat per se nog wil proberen. Dat wordt als het uitdroogt 1 dikke klont!

[ Voor 7% gewijzigd door Leaplasher op 22-04-2025 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:05
Als het een appartementengebouw is dan zitten de appartementen die boven elkaar zitten vaak op een standleiding aangesloten en die voert af via het onderste appartement naar het (gemeentelijke) riool.
De WC en douche zijn meestal gescheiden van het keukengedeelte en apart aangesloten.
Ik heb iets soortgelijks in mijn (huur)appartement gehad, rioolservice is er een paar uur mee bezig geweest, flinke verstopping die zelfs met hoge druk lastig te verwijderen was. Hun gaven ook aan: Nooit chemische ontstoppers gebruiken, die veranderen waspoeder (van het teveel doseren), vuil en vet in een soort cement. Beter is gewoon zo'n rubberen ontstopper gebruiken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas1907
Leaplasher schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:44:
Als ik het zo lees heb je in mijn beleving een verstopping steeds verder geduwd.
Kun je bij benardering nog bij de afvoer komen waar het e.a. nu vast zit?

Je zou dan daar de buis kunnen doorzagen. Die zooi eruit halen (niet verder duwen!) en dan met een mof en pvc lijm je buizen weer aan elkaar verbinden.
Mocht je dit niet aandurven / kunnen, dan zal je een professioneel iemand moeten regelen.

Met al die zooi en het raggen creëer je vooral groeven in je afvoer waar vuil aan kan hechten met meer verstopping tot gevolg in de toekomst.

Voor je gootsteen, heb je daar al zo een rooster/filter op de afvoer liggen? Het vuil wat nu vast zit is er immers ooit via die weg ingekomen. Zo een filter dagelijks boven je vuilnisbak leeg kloppen voorkomt een hoop ellende en kosten.

Die HG niet de hele nacht laten zitten als je dat per se nog wil proberen. Dat wordt als het uitdroogt 1 dikke klont!
Helaas kan ik niet bij die leidingen komen, ik zit in een apartementencomplex en de leidingen zitten onder de vloer.

We hebben na de eerste verstopping (die weg te halen was) een fijner filter voor in de gootsteen, die houdt alles wel tegen. We hebben ook zo'n mooi netje waar we alles 'door heen' gooien voor het de gootsteen in komt.
Ik gok dus dat het door de vaatwasser komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas1907
FreakNL schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:40:
Wat is “aan de prijs”?
Misschien moet het helaas, een starttarief van 130 euro voor een half uur en daarna 120 euro per uur er bij op

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Heeft je VVE dan geen ontstop service?
Die zijn dan vaak kosteloos en inbegrepen bij je servicekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
En frequent de vaatwasser op de heetste stand gebruiken. Althans dat hielp bij mij. Had nooit meer last van geborreld etc.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:05
thomas1907 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:53:
[...]Ik gok dus dat het door de vaatwasser komt.
Vette zooi eerst uit de pannen halen voordat je het in de vaatwasser zet.
Geen jus, mayonaise, slasaus, olijfolie door de afvoer spoelen, in combinatie met wat waspoeder reageert dat en vormt een soort cement in de leiding.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomas1907
Leaplasher schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:56:
Heeft je VVE dan geen ontstop service?
Die zijn dan vaak kosteloos en inbegrepen bij je servicekosten.
Dat zou ik eigenlijk niet weten, en ook niet aan gedacht! Ik ga kijken of ik het kan vinden en anders morgen navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiggerStubble
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19:49
Een scheut natriumhydroxide/ caustic soda- korrels in het putje en wegspoelen met net gekookt water. Voorzichtig: reageert heel heftig, kan opborrelen, damp is niet zo fris maar brand alle prut uit de leiding. Ik doe het af en toe preventief als de afvoer iets minder snel doorloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:55
DiggerStubble schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:51:
Een scheut natriumhydroxide/ caustic soda- korrels in het putje en wegspoelen met net gekookt water. Voorzichtig: reageert heel heftig, kan opborrelen, damp is niet zo fris maar brand alle prut uit de leiding. Ik doe het af en toe preventief als de afvoer iets minder snel doorloopt.
Helaas tast dit het pvc aan waardoor het hard en broos wordt met als gevolg lekkage of gesmolten afvoerpijp.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Yaksa schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:58:
[...]

Vette zooi eerst uit de pannen halen voordat je het in de vaatwasser zet.
Geen jus, mayonaise, slasaus, olijfolie door de afvoer spoelen, in combinatie met wat waspoeder reageert dat en vormt een soort cement in de leiding.
Koekenpannen horen sowieso niet in de vaatwasser

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
thomas1907 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:33:

[Afbeelding]

zoiets:
https://www.boels.com/nl-...r-30-m-elektrisch/p/10404

Ben je voor 45 euro een dagje zoet en kan je tot wel 30 meter doorprikken en poeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:33

Qwerty-273

Meukposter

Als het een appartement is in een complex dan kan de verstopping ondertussen buiten je appartement zitten. Een ontstopservice legt vaak de rekening neer bij de eigenaar van het appartement als het blijkt in de leidingen binnen het appartement te zitten. Zit het ondertussen in de leidingen van het gebouw (en dan kan het zijn dat alleen jouw appartement er last van heeft) dan valt de rekening toe aan de gebouwbeheerder / vve.

Ook kan je in een complex verschillende afvoeren hebben omdat de afvoerleidingen logischer aangelegd kunnen worden voor de appartementen boven/naast elkaar.

Als je nog zelf wilt klussen is het huren van een rioolveer een optie. Dat werkt een stuk beter dan een onstoppingsveer die je handmatig een beetje loopt te draaien of mee gaat duwen.

Als het een koop appartement is, regel gewoon de bouwtekening zodat je weet waar de leidingen lopen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiggerStubble
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19:49
Kees85 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 23:36:
[...]

Helaas tast dit het pvc aan waardoor het hard en broos wordt met als gevolg lekkage of gesmolten afvoerpijp.
Van PVC wordt in diverse technische onderbouwingen geschreven dat het prima geschikt is voor NaOH, ook op wat hogere temperatuur. Dat materialen op termijn achteruit gaan gebeurt altijd. Ik heb menig oude regenpijpen in 1000 stukken uiteen zien vallen bij een beste ruk. Maar een proefopstelling waar elke dag een scheut natriumhydroxide doorheen wordt gespoeld om te bepalen of de levensduur dan minder is dan die van een badkamer zou ik best interessant vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-06 05:46
tcw82 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 01:16:
[...]

Ik heb zelf.goede ervaringen met.dit.soort hoge druk ontstoppers:
https://www.bol.com/nl/nl...ww.5_13.21.ProductPageUrl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:17
Waar ik woon had ik al sinds het begin een slecht lopende afvoer. Dacht dat het altijd kwam door de dubbele spoelbak met T-splitsing — altijd geborrel en andere rare geluiden. Ook veel geprobeerd met middeltjes en goedjes.

Totdat er twee weken terug ineens helemaal niets meer afliep. Toen toch maar een professional (een bekende) gebeld. Die is eerst met de veer vanuit de keuken aan de slag gegaan, en er kwamen meteen flinke vetproppen omhoog.

Uiteindelijk ging hij de kruipruimte in. Hij riep gelijk: “Zie het al! een 110-leiding. Die hebben de eigenschap om aan te koeken met vet." Gevolg: de hele 13 meter pijp zat vol, tot de rand.

Gelukkig kon hij de leiding met hogedruk doorspuiten en schoon krijgen, niet zonder slag of stoot. Sindsdien loopt de afvoer beter dan ooit, zonder bijgeluiden.

Dus, gewoon een ontstoppingsbedrijf bellen, kost wat maar dan ben je van het gedoe af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:17
fastedje schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:34:
[...]

Ja, de ontstopper had ook zo'n slang, maar dan de profi variant.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
FreakNL schreef op woensdag 23 april 2025 @ 00:20:
[...]

Koekenpannen horen sowieso niet in de vaatwasser
Dat is jouw mening, niet een feit. Mijn RVS koekenpannen doen het al 10 jaar goed in de vaatwasser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-06 12:02
[...]

Kun je die ook gebruiken vanaf de afvoer van een bad of wastafel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-06 05:46
glaerox schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:07:
[...]

Kun je die ook gebruiken vanaf de afvoer van een bad of wastafel?
De slang is een millimeter of 8 dik en haakse bochtjes zijn denk ik wat te optimistisch icm een 5cm afvoerbuis. Ik weet niet of je ergens een zo'n koppelstuk tussen je leiding kan plaatsen?
https://www.elektramat.nl...HmvyOEn-iiwxoCzJ0QAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 13:24
controleer of the leiding van je keuken niet waterpas is aangelegd dat is wat ik had en chemische ontstopper is echt slecht voor je afvoer had een afvoer die hing in de beugels door gebruik van een chemische ontstopper. DIe vervangen door een aflopende buis en sindsdien geen enkel probleem.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:57

BCC

stin00 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:04:
[...]
Dat is jouw mening, niet een feit. Mijn RVS koekenpannen doen het al 10 jaar goed in de vaatwasser.
Als er keuken gerei is dat niet in de vaatwasser kan, dan koop ik het niet 😂

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:03

Fe2O3

Ja das roest

Warmtebeeld camera huren.

Warm water erin laten lopen, kokend het liefst. Uit een waterkoker, quooker of eerst koud water opvangen, en, in de wc dumpen oid. Zodra er alleen maar zo heet mogelijk water in gaat, en, je het beste contrast op je camera hebt.

En kijken maar.

Hebben de buren direct boven jou ook problemen?

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas1907
Fe2O3 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:00:
Warmtebeeld camera huren.

Warm water erin laten lopen, kokend het liefst. Uit een waterkoker, quooker of eerst koud water opvangen, en, in de wc dumpen oid. Zodra er alleen maar zo heet mogelijk water in gaat, en, je het beste contrast op je camera hebt.

En kijken maar.

Hebben de buren direct boven jou ook problemen?
De buren hebben geen problemen. De leiding zit in beton dus ik denk niet dat ik het met warmtebeeld camera kan bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas1907
[...]

Ik heb er ook een gekocht maar ik kom er niet ver mee, ik denk dat die snel in een bocht oid vast komt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas1907
Qwerty-273 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 02:04:
Als het een appartement is in een complex dan kan de verstopping ondertussen buiten je appartement zitten. Een ontstopservice legt vaak de rekening neer bij de eigenaar van het appartement als het blijkt in de leidingen binnen het appartement te zitten. Zit het ondertussen in de leidingen van het gebouw (en dan kan het zijn dat alleen jouw appartement er last van heeft) dan valt de rekening toe aan de gebouwbeheerder / vve.

Ook kan je in een complex verschillende afvoeren hebben omdat de afvoerleidingen logischer aangelegd kunnen worden voor de appartementen boven/naast elkaar.

Als je nog zelf wilt klussen is het huren van een rioolveer een optie. Dat werkt een stuk beter dan een onstoppingsveer die je handmatig een beetje loopt te draaien of mee gaat duwen.

Als het een koop appartement is, regel gewoon de bouwtekening zodat je weet waar de leidingen lopen.
Het is koop idd, ik kan alleen niet vinden waar ik bouwtekeningen kan opvragen. Ik heb wel bij het kadaster eerder dingen opgevraagd, maar bouwtekeningen zouden erg handig zijn hier mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:57

BCC

thomas1907 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:23:
[...]

De buren hebben geen problemen. De leiding zit in beton dus ik denk niet dat ik het met warmtebeeld camera kan bekijken
De buren hebben NOG geen problemen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fe2O3

Fe2O3

Ja das roest

[...]

Daar is die camera juist specifiek wel voor.

Het warme water verwarmt de leiding, die verwarmt het beton eromheen. Je zal precies zien waar hij zit, en, tot waar het warme water komt.

Je problemen beginnen pas wanneer de verstopping buiten jouw appartement zit en richting een standleiding oid gaan.

Dum de dum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:27

Managelorian

“This is the workflow.”

Fe2O3 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:48:
[...]

Daar is die camera juist specifiek wel voor.

Het warme water verwarmt de leiding, die verwarmt het beton eromheen. Je zal precies zien waar hij zit, en, tot waar het warme water komt.

Je problemen beginnen pas wanneer de verstopping buiten jouw appartement zit en richting een standleiding oid gaan.
Dat lijkt mij alleen van toepassing wanneer het hete water blijft stromen. Ik verwacht dat het hete water wat je erin gooit t.h.v. de verstopping stil komt te staan en daar afkoelt voordat het beton er warm door is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:05
Je hebt enkele meters van de gootsteen een T-stuk gezet. Dat is op zich een goede zet. Zit de verstopping dan stroomopwaarts of stroomneerwaarts van het T-stuk? Kan je ook vanaf het T-stuk de ontstoppingsslang niet in het riool krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas1907
marcop23 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:53:
Je hebt enkele meters van de gootsteen een T-stuk gezet. Dat is op zich een goede zet. Zit de verstopping dan stroomopwaarts of stroomneerwaarts van het T-stuk? Kan je ook vanaf het T-stuk de ontstoppingsslang niet in het riool krijgen?
De verstopping zit stroomneerwaarts. Tussen de gootsteen en het T stuk wat ik in de bijkeuken heb gezet is het vrij, als de vaatwasser af pompt komt het er in de bij keuken uit :'( :'(
Vanaf de gootsteen zat ik op 8/9 meter tegen iets aan, dat heb ik weggewerkt. Daarna nogsteeds verstopt. De leiding in de bijkeuken zit ~5 meter verder stroomneerwaarts, daar heb ik in het T stuk ook geprobeerd met de veer en voel ik niks meer. Ik denk dus dat de prop verder vast is gaan zitten.

Helaas zit boels niet dichtbij genoeg, en bij gamma hebben ze alleen een 15 meter rioolveer te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:40
FreakNL schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:40:
Wat is “aan de prijs”?
Wel zorgen dat je een goede weet te vinden, er zijn tegenwoordig ook oplichters actief met woekerprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3

Fe2O3

Ja das roest

Managelorian schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:24:
[...]

Dat lijkt mij alleen van toepassing wanneer het hete water blijft stromen. Ik verwacht dat het hete water wat je erin gooit t.h.v. de verstopping stil komt te staan en daar afkoelt voordat het beton er warm door is geworden.
Zal wel meevallen, zo'n camera pakt nuances op.

Sowieso kan je je voor die paar tientjes huur, https://borent.nl/gereeds...oduct/warmtebeeldcamera-1 , bijv. 62 euro voor vrijdag halen en maandag terugbrengen ... je er geen buil aan vallen. Ergste geval moet je alsnog 500+ aftikken aan een rioolboer.

Dum de dum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:52
Ik heb soortgelijk probleem gehad. Uiteindelijk zelfs een extra lange veer van boels gehuurd waarmee ik helemaal in de hoofdleiding kon komen.
Het water liep daarna even weg, maar een volle gootsteen liep uiteindelijk toch vast.

Uiteindelijk toch een professional ingehuurd en die zei meteen : zodra je in de 70mm buis komt, heeft een veer geen nut meer. Die heeft dus in de oprit de aansluiting op het riool opgegraven, en van daaruit met een camera de juiste weg naar de verstopping gevonden. Daarna met een hogedruk slang van tientallen meters de route gevolgd en eindeloos alles doorgespoeld. Hij had zelf een 1000L tank op aanhanger achter de auto aangezien er enorm veel water bij verbruikt wordt.

Totale kosten waren iets van 300 euro. Wat mij nog erg meeviel gezien de manuren en het gebruikte materiaal. Zoals eerder gezegd: wel een bedrijf met goede recensies zoeken, er zijn veel oplichters actief in de ontstopper hoek.

(Dat doet me nu denken: ik had een jaar eerder ook een professional ingehuurd, die deed het wel met een veer, maar dat was binnen een jaar dus opnieuw verstopt, en gezien de gootsteen toen slurpende geluiden bleef maken als de vaatwasser aanstond is het probleem toen nooit echt verholpen)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:05

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik heb een vergelijkbare situatie gehad... Ook met zelf klooien de verstopping steeds verder vooruit geduwd totdat hij ook verderop zat en het water bij de CV condens pijp eruit kwam.

Hoe ik het heb opgelost: tuinslang warm maken zodat hij soepel wordt, en vanuit de keuken (of de CV condens pijp) doorvoeren. Toen als je ver erin zit of niet verder komt heb ik door de slang ontstopper erin gegoten zodat het dicht bij de prop zit, en niet oplost in een waterkolom ver voor de verstopping.

Ook heb ik vol op de tuinslang geblazen (let op niet als je ontstopper erin hebt gegooid natuurlijk): je hebt kans dat je rommel/water mee terug blaast, maar het maakte bij mij de boel goed los.

Hiermee heb ik de hele boel schoon gekregen en al >8 maanden geen last meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-06 07:54
Hogedrukspuit kopen met een 20meter ontstopping slang, niet zo duur en altijd handig om te hebben een veer is meestal het eerste wat je erin duwt en je eindigt als doe het zelver uiteindelijk met een hogedrukspuit met ontstoppingslang en als die ook niet werkt dan bel je een bedrijf.

Zo'n slang maakt je buis ook gelijk veel schoner dan een veer. En als je de slang er helemaal in krijgt en dat lost je probleem niet op, dan de VVE bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:05

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Groningerkoek schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:42:
Hogedrukspuit kopen met een 20meter ontstopping slang, niet zo duur en altijd handig om te hebben een veer is meestal het eerste wat je erin duwt en je eindigt als doe het zelver uiteindelijk met een hogedrukspuit met ontstoppingslang en als die ook niet werkt dan bel je een bedrijf.

Zo'n slang maakt je buis ook gelijk veel schoner dan een veer. En als je de slang er helemaal in krijgt en dat lost je probleem niet op, dan de VVE bellen.
DIe heb ik bv ook, maar is meer voor riool en bredere diameter pijpen. Ik kreeg de koperen kop die daar meestal opzit niet lekker bochten in keuken afvoer pijpen door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:52
superduper schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:44:
[...]

DIe heb ik bv ook, maar is meer voor riool en bredere diameter pijpen. Ik kreeg de koperen kop die daar meestal opzit niet lekker bochten in keuken afvoer pijpen door.
Ik zelf ook zo'n slang voor de hoge druk, en heb ik die toen ook geprobeerd. Ik kreeg mijn verstopping hiermee niet opgelost. In een eerder huis heb ik hier wel succes mee gehad.

Los daarvan waarschuwde de professional me hiervoor: Als die koperen kop vast komt te zitten (wat niet ondenkbaar is), dan heb je een groot probleem en mag je breken.

[ Voor 28% gewijzigd door ConQuestador op 23-04-2025 17:00 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Klippy

Still Game

Zoals al gezegd is heeft vrijwel elke VvE wel een servicecontract met een rioolreinigingsservice.
Ligt er natuurlijk een beetje aan hoe groot je VvE is, maar omdat de standleidingen gezamenlijk bezit zijn is er vaak al een contract. Dus eigenlijk is het altijd beter om het via de VvE te regelen. De kosten zijn lager als de verstopping in je eigen woning zit (vaak geen voorrijkosten met een contract) en voor rekening van de VvE als het in een standleiding zit.

Dus ik zou zelf niet te veel klooien, klinkt alsof je al meer dan nodig hebt gedaan.

Daarnaast kan je zelf vaak niet genoeg doen, een professioneel bedrijf heeft een veel langere slang en eventueel een inspectiecamera.

[ Voor 3% gewijzigd door Klippy op 23-04-2025 20:31 ]

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eehbiertje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-05 03:27
kun je hem ergens open maken? (dat je 2 kanten open hebt)

weet het soort materiaal niet en welke druk het aan kan?
maar lucht is vaak de beste optie even paar x schieten als dat kan ontsnappen aan 1 kant.

dan heb je in ieder geval iets qua opening en kun je verder gaan kijken door bijv te gaan spoelen / oplossen.
ontstopper etc heeft namelijk helemaal geen zin als het dood in het leiding werk staat.

in t ergste geval zal inderdaad een vuilfrees erdoor moeten. maar dan heb je waarschijnlijk ook scaling / flinke aangroei oid in je leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:27

Managelorian

“This is the workflow.”

Fe2O3 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:37:
[...]

Zal wel meevallen, zo'n camera pakt nuances op.
Als je zicht hebt op de buitenkant van de buis dan lukt dat misschien, maar als ‘ie in het beton zit: no way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
[...]

Mijn leidingen zitten ook in beton, je kan dat gewoon zien. Je moet natuurlijk wel eventjes wachten tot de warmte een beetje is doorgetrokken, maar je kan het zeker zien.

Maar je hebt toch gewoon die 35 meter ontstopper gehuurd en daarmee je probleem opgelost?

[ Voor 10% gewijzigd door tcw82 op 24-04-2025 00:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fe2O3

Fe2O3

Ja das roest

Managelorian schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:49:
[...]

Als je zicht hebt op de buitenkant van de buis dan lukt dat misschien, maar als ‘ie in het beton zit: no way.
Juist ja.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OR1Q1FNFgbHRpMO0Kwr2v4QO9uY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0DvnGMQvY7l28Lxg2ca5bTS5.jpg?f=user_large

Zie bijv. 7 graden verschil, met leidingen in beton. Of dacht je dat die daar over de vloer liepen?

Blijft grappig hoe men de tool die hiervoor gemaakt is blijft beschouwen als iets wat niet zou werken. Waarom zou je dan zo'n ding gebruiken.

Of hier bijv. lek detectie in een vloer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2HdOp-QX-UVgFnnfCQgxJXyYOk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/b5Nn5Mql6BV7ejHHLVKYSkuo.png?f=user_large

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 13:24
Ik zou iemand laten komen of er eentje huren als dat kan en dan een camera door de buis jagen en zien waar je tegen aan loopt. Zou dan toch moeten kunnen zien wat er mis gaat ?

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:58
Niet zelf blijven klooien, gewoon een professional uit de buurt inhuren. En niet 1 via die je snel snel via google hebt gevonden daar zitten nog wel eens...Uhm hufters bij.

Ik hoor van allerlei oplossingen waar je ook weer geld in moet stoppen. Degene die bij je langs gaat komen heeft ervaring en weet wat wel en niet handig is.
Als je zelf een riool leiding sloopt... Dan ben je nog langer bezig (is wel je verstopping weg!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Fe2O3 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:13:
[...]

Juist ja.

[Afbeelding]

Zie bijv. 7 graden verschil, met leidingen in beton. Of dacht je dat die daar over de vloer liepen?

Blijft grappig hoe men de tool die hiervoor gemaakt is blijft beschouwen als iets wat niet zou werken. Waarom zou je dan zo'n ding gebruiken.

Of hier bijv. lek detectie in een vloer.

[Afbeelding]
Beetje roestig verhaal... :+ maar ben blij dat je het gene eerder al geschreven is nu mooi onderbouwd met foto's, super!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• thomas1907
Sorry voor de late update.
Het is inmiddels opgelost! Helaas had de VVE geen ontstoppingscontract, dus daar konden we geen gebruik van maken. (Kleine VVE en ze betaalden wel de factuur als het in het VVE gedeelte zat, dus vrij netjes imo)
De boels was te ver weg, en andere winkels hadden het helaas ook niet.

Uiteindelijk heb ik via Amazon deze 30(!) meter ontstoppingsveer besteld (die ook wat breder is dan mijn oude 10m veer). Deze is een uur geleden binnen gekomen en de stop is nu al weg! Ik kwam duidelijk net buiten bereik van mijn oude veer de stop weer tegen, en met deze veer was die zo weg.
Ik denk dat het o.a. komt omdat de andere veer 7mm was, en deze 1.25cm. Ik hoefde niet eens helemaal door met de veer. Ik kon na 2 keer duwen al een paar meter niks meer vinden, dus vol de kraan met slang in de bijkeuken aan gezet en het liep perfect door.

De veer er uit gehaald en in de keuken de normale kraan + volle open kraan in de bijkeuken en het borrelen en vol lopen is helemaal weg!
Ik ga wat beter op letten met de vaatwasser, want het lijkt er op dat daar iets te veel sauzen e.d. doorheen gaan.

Bedankt voor de tips allemaal!

[ Voor 6% gewijzigd door thomas1907 op 25-04-2025 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:18
En vanaf nu een keer per maand een kopje soda met kokend water door je gootsteen en je hoeft het waarschijnlijk nooit meer te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
thomas1907 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:00:
Sorry voor de late update.
Het is inmiddels opgelost! Helaas had de VVE geen ontstoppingscontract, dus daar konden we geen gebruik van maken. (Kleine VVE en ze betaalden wel de factuur als het in het VVE gedeelte zat, dus vrij netjes imo)
De boels was te ver weg, en andere winkels hadden het helaas ook niet.

Uiteindelijk heb ik via Amazon deze 30(!) meter ontstoppingsveer besteld (die ook wat breder is dan mijn oude 10m veer). Deze is een uur geleden binnen gekomen en de stop is nu al weg! Ik kwam duidelijk net buiten bereik van mijn oude veer de stop weer tegen, en met deze veer was die zo weg.
Ik denk dat het o.a. komt omdat de andere veer 7mm was, en deze 1.25cm. Ik hoefde niet eens helemaal door met de veer. Ik kon na 2 keer duwen al een paar meter niks meer vinden, dus vol de kraan met slang in de bijkeuken aan gezet en het liep perfect door.

De veer er uit gehaald en in de keuken de normale kraan + volle open kraan in de bijkeuken en het borrelen en vol lopen is helemaal weg!
Ik ga wat beter op letten met de vaatwasser, want het lijkt er op dat daar iets te veel sauzen e.d. doorheen gaan.

Bedankt voor de tips allemaal!
Helemaal mooi!
Pagina: 1