Toon posts:

HD space increase

Pagina: 1
Acties:
  • 303 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Bestaat er voor mn rh71 bash een drvspace look-a-like?

Mn hd is een beetje te klein, nog eeneens ruimte voor een GUI. Newb als ik ben een beetje irri.

Geld voor een nieuwe hdd heb ik niet, dus dat hoef ik niet te horen ;)

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Als je RH71 op een schijf zet waar geeneens een GUI op past, dan ben je verkeerd bezig. Wat je beter kunt doen is een lichtere installatie proberen. Je kunt een lichtere distro met GUI krijgen met omgeveer 120 MB (echt minimaal hoor). Als je HD trouwens kleiner is dan 500 MB, dan hoef je niet eens te proberen te gaan spelen met linux-grafisch, want dan kan je proc het ook niet aan.

Trouwens, een HD kopen hoeft niet duur te zijn. Je kunt er al een regelen (gratis) op de vuilstort van je stad. Daar gooit iedereen nu zijn 486 / oude pentium weg om een snellere compu te kopen. Daar zitten altijd nog HDs in van 500MB-2GB.

Wat voor compu is het verder?

Verwijderd

Topicstarter
Misschien kan ik dat beter doen ja.
Het is een 486dx2-66 met een 800mb hdd
Gekregen idd, want iedereen doet hem weg.
De bedoeling was als netwerkserver voor 2 pc's hier thuis. Misschien ook als mailserver enzo in de toekomst maar daar gaat het niet over. Ik heb gewoon de standaard server installatie genomen, en daarna geen additional packages meer gedaan..

Maar wat komt dan meer in de buurt van >200mb?

• Valium

Valium

- rustig maar -

800MB is ruim genoeg voor een serverinstallatie met GUI. Die heb ik namelijk ook. En ik heb nog 100MB over :P .

Wat je het beste kunt doen is een custom installatie en veel nutteloze zaken eruit laten. Die worden blijkbaar wel standaard geinstalleerd (want je hebt ruimte tekort), maar zijn echt niet nodig voor een servertje. Ik zou zeggen, ga klieren in de installatie. Het past zeker wel.

Verwijderd

Topicstarter
thnx, slotje :P

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
Op zondag 16 september 2001 18:16 schreef Voeten19 het volgende:
thnx, slotje :P
wou je er KDE op gaan runnen :?
dat kan je wel vergeten
ga voor blackbox of fvwm
die zijn trouwens ook niet groot

en waarom X op een server :?

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zondag 16 september 2001 18:18 schreef happy3736 het volgende:
wou je er KDE op gaan runnen :?
dat kan je wel vergeten
ga voor blackbox of fvwm
die zijn trouwens ook niet groot

en waarom X op een server :?
Rh71 past zelfs met kde en gnome nog wel in 800MB...

Verwijderd

Topicstarter
waarom X erop?
vanwege mn huidige exp niveau denk ik dat ik er dan soms makkelijker uit kan komen.

en ACM, ik denk dat ik mn installatie procedures nog maares moet herzien dan ;)

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Hmm, qua HD space zie ik het probleem niet zo. Ik heb een redelijk compleet desktop-systeem op CD gefikt (650 meg dus).
Wat me meer zorgen baart is je RAM. een 486DX2-66 zal niet meer dan 16meg hebben, en met 16 meg wil je geen KDE of GNOME draaien lijkt me. Elke grafische omgeving zal met zo weinig ram traag zijn, hoewel icewm, blackbox of een andere lichte omgeving waarschijnlijk wel werkbaar zal zijn.

Maar het verstandigst is voor een server met weinig ram gewoon om zonder grafische omgeving te werken. En dat kan makkelijk op 800 meg.

BTW: mijn gateway is een 486DX4-100 met 16meg ram en een 800 meg HD, dus ik weet waar ik het over heb :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb mn reepjes bji elkaar geschraapt en ben tot 24mb gekomen (3x8)
Maar ik ga proberen op te zoeken wat de min sys rec. van KDE of Gnome op te zoeken

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zondag 16 september 2001 23:05 schreef Voeten19 het volgende:
ik heb mn reepjes bji elkaar geschraapt en ben tot 24mb gekomen (3x8)
Maar ik ga proberen op te zoeken wat de min sys rec. van KDE of Gnome op te zoeken
24MB ram is een redelijk minimum voor KDE en Gnome (de nieuwere versies zeker)

Als je het uit kan breiden tot 32 of liever 64 MB zou ik dat zeker doen.

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

24 MB is al beter, maar ik heb nog steeds de neiging GNOME en KDE af te raden.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Als je dan toch een beetje GUI idee wilt hebben om je server te beheren kun je ook overwegen om Webmin te installeren.

Dan kan je vanaf een client via je browser (zolang het maar geen Mozilla is :( ) beheren.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Ja, keb nu opnieuw geinstalled, maar bij de install zegt hij al dat ik met 24mb te weinig ram heb om een gui weer te kunnen geven.

Dus op zoek naar meer ram, of webmin eens gaan onderzoeken

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op maandag 17 september 2001 18:46 schreef Voeten19 het volgende:
Ja, keb nu opnieuw geinstalled, maar bij de install zegt hij al dat ik met 24mb te weinig ram heb om een gui weer te kunnen geven.

Wat ook handig is, (een meer geavanceerde optie wellicht) is het draaien van een vncserver (soort x-manager maar dan alleen voor de applicaties en niet naar het beeld/scherm toe) en een vncclient op je workstation.

Of ook handig is X-forwarding. Dat je de X-apps bij jezelf op het scherm kan laten komen.

Met unix-unix gaat dat echter wel wat makkelijker dan met windows-unix :)

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 17 september 2001 18:46 schreef Voeten19 het volgende:

Mja, je kunt ook gewoon in text mode installen en dan achteraf grafisch spul installen/configgen, maar redhat zeurt er niets voor niets over: 24 MB met bijv GNOME of KDE is traag.
Maar grafische bla met 24 meg kan wel degelijk (het kan *in principe*, je wilt het *absoluut* niet, al met 4 meg), alleen is het verstandig om zo licht mogelijke progs te draaien.

Verwijderd

En om op je vraag terug te komen: ReiserFS gaat veel efficienter met ruimte om. Geen compressie, wel slimmere data opslag.

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 18 september 2001 11:49 schreef janjanjanjanjansen het volgende:
En om op je vraag terug te komen: ReiserFS gaat veel efficienter met ruimte om. Geen compressie, wel slimmere data opslag.
Mja, ik raadt beginners niet aan om met andere filesystems dan ext2 te gaan klooien. Verder is 800 MB wel genoeg, en zal de ruimte-winst met ReiserFS niet gigantisch zijn.

• Valium

Valium

- rustig maar -

Hmmm...over filesystems gesproken. Als je echt een fancy filesystem wilt proberen, probeer dan eens xfs.

Ik ging een aantal maanden terug een paar mappen met bestanden kopierenen hield de schijfruimte bij (df -h). Start kopieren.....pruttel....df -h -> 2300 MB vrij....pruttel...pruttel...df -h -> 2260 MB vrij....pruttel...pruttel...df -h -> 2320 MB vrij :? huh?
Kweenie precies wattet doet, maar het:
1) alloceert vantevoren HD-ruimte, in afwachting van de bestanden????
of
2) Defragt tijdens het kopieren om zo ruimte te besparen???

Maar het zag er wel koel uit. De rest van de avond naar de uitvoer van df-h gekeken. Betere entertainment dan Call-TV anywayZ

Verwijderd

Topicstarter
Jezus, eens ff in de winkel weeste kijken. Afzetters. willen ze 69,- hebben voor 16mb edo......ok logisch, maar toch heb ik daar 256mb voor.
Voor een 2gig hdd wilden ze ook al een meier hebben...
Daar heb je in huidige Maxtor/IBM termen 13,5 gig voor

Dus ik moet het toch maar zoeken in de vriendenkring :Y)
uitzuigen ;)

Maar zoals ik lees heb ik mogelijkheden te over om dit probleem op te lossen. Het meeste spreekt mij het remote GUI aan (webmin). Ben benieuwd of ik dat werkend ga krijgen.

Jullie horen het nog wel.

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 19 september 2001 03:21 schreef Valium het volgende:
Sinds wanneer maakt defraggen meer ruimte vrij?
Op woensdag 19 september 2001 12:21 schreef Voeten19 het volgende:
Jezus, eens ff in de winkel weeste kijken. Afzetters. willen ze 69,- hebben voor 16mb edo......ok logisch, maar toch heb ik daar 256mb voor.
Dat is niet eens zo heel duur hoor... vergeet niet dat dat ram niet meer gemaakt wordt en dus erg schaars is.

• Valium

Valium

- rustig maar -

Op woensdag 19 september 2001 14:35 schreef deadinspace het volgende:
[..]
Sinds wanneer maakt defraggen meer ruimte vrij?
Sinds sommige filesystems meerdere kleine bestandjes in 1 blok zetten om zo ruimte te besparen.

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 19 september 2001 22:04 schreef Valium het volgende:
Sinds sommige filesystems meerdere kleine bestandjes in 1 blok zetten om zo ruimte te besparen.
Ah, dat zou idd helpen.

Creëert wel interessante kwesties qua addressering :) maar daar zullen ze vast wel iets heel moois voor gevonden hebben

Verwijderd

Op dinsdag 18 september 2001 11:49 schreef janjanjanjanjansen het volgende:
Zucht ....

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op woensdag 19 september 2001 03:21 schreef Valium het volgende:
Kweenie precies wattet doet, maar het:
1) alloceert vantevoren HD-ruimte, in afwachting van de bestanden????
of
In principe beide ;)

Maar dat is net iets te uitgebreid om hier te gaan lopen uitleggen... Voor zover ik het allemaal nog weet dan ;)

Maar dat doet ext2 ook hoor.
Pagina: 1