3D printer keuze stress...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcjblom
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23-04 16:11
Hi,

Ik overweeg een 3D printer te kopen, echter kan ik (nog) niet kiezen tussen de bambu A1 combo en de Anycubic Kobra 3 combo. De Anycubic lijkt in mijn ogen hetzelfde te kunnen, terwijl de Bambu ruim 100 euro duurder is.

Hebben jullie suggesties of tips met betrekking tot mijn keuze?

Ik verneem graag van jullie!

Groet,
Marc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d5stick
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Hi Marc,

Beide printers heb ik niet, daarin kan ik je geen advies geven. De ACE pro unit van Anycubic wel.
Zelf heb ik de Kobra S1 combo en die printer heeft niet stil gestaan sinds de aanschaf.

De ACE pro filament houder kan ik alleen maar aanraden, er zit een filament droger ingebouwd, hij is "lucht dicht" en hij is vrij simpel in gebruik. Deze optie heb je niet bij de Bambu A1 Combo.
De ACE babbelt met de printer, wat het aansturen alleen maar vereenvoudigt.

Mocht je alleen PLA printen, kan ik de Kobra 3 aanraden. Mocht je ASA/PETG en ABS gaan printen dan kan ik de Kobra S1 aanraden vanwege de enclosure. Deze is wel een stuk duurder dan de Kobra 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
marcjblom schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:05:
Hebben jullie suggesties of tips met betrekking tot mijn keuze?
Je kunt bijv. kijken naar de gebruikte materialen, wellicht dat bij een van de twee gekozen is voor goedkopere componenten om zo tot een goedkopere machine te komen.

Ik heb een Bambu X1C Combo en Bambu A1 Mini Combo, puur gekocht vanwege het gebruiksgemak en degelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:15

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Wat ga je er mee doen? Welk materiaal, welke maten en welke hoeveelheid per week?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Is het je eerste printer? Zo ja, dan zou ik voor een printer gaan met goede ondersteuning van de fabrikant.

Anycubic is een typische Chinese fabrikant. Wat in de doos zit is alles wat je krijgt. Ondersteuning zal je zelf moeten regelen. Reserveonderdelen zijn tegenwoordig beter verkrijgbaar, maar ik zou er alsnog niet al te veel van verwachten.

Bamnbu Lab heeft voor Chinese begrippen een goede ondersteuning voor basale problemen en reserveonderdelen zijn goed te krijgen, maar als de problemen te groot worden zal je wellicht worden genegeerd. (talloze voorbeelden van te vinden)

Als je niet vies bent van zelf veel uitzoeken en zelf problemen oplossen, dan kan de Anycubic wellicht alsnog interessant zijn. Anycubic heeft wel een open firmware en redelijk standaard hardwarecomponenten, waardoor je wel meer vrijheid hebt om de printer aan te passen.

Bij BL hangt alles aan de cloud en heeft eigen hardware. Dus dat is een kooi waar je comfortabel mee moet zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 23-04-2025 12:35 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcjblom
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23-04 16:11
sebastius schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:56:
Wat ga je er mee doen? Welk materiaal, welke maten en welke hoeveelheid per week?
Ik wil er vooral handige tools mee printen voor klusprojecten in huis, maar ook bijvoorbeeld een houdertje voor mijn domotica hubs. Heb nu een Ender 3D Pro te leen en daar vind ik het lastig om eea in te stellen, Heb dus PLA in huis en volgens kunnen beide printers hier mee overweg. Heb mij nog niet verdiept in andere materialen. Het zullen een paar prints in de week zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Als je met de minste zorgen wil printen, zou ik een bambulab A1 aanraden.
Als je wat avontuurlijker bent kan je opteren voor anycubic.

De 100€ extra die de bambulab kost, haal je er snel uit als er iets fout loopt met de anycubic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d5stick
  • Niet online
ocf81 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:31:
Is het je eerste printer? Zo ja, dan zou ik voor een printer gaan met goede ondersteuning van de fabrikant.

Anycubic is een typische Chinese fabrikant. Wat in de doos zit is alles wat je krijgt. Ondersteuning zal je zelf moeten regelen. Reserveonderdelen zijn tegenwoordig beter verkrijgbaar, maar ik zou er alsnog niet al te veel van verwachten.

....

Bij BL hangt alles aan de cloud en heeft eigen hardware. Dus dat is een kooi waar je comfortabel mee moet zijn.
Dit klopte voor de Anycubic van 4 jaar terug, dit is echt niet meer relevant op de huidige modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

d5stick schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:49:
[...]

Dit klopte voor de Anycubic van 4 jaar terug, dit is echt niet meer relevant op de huidige modellen.
Vertrouwen komt te voet, en het was heel lang kommer en kwel. Ik heb er nog net zo veel fiducie in als het om AnyCubic gaat. Maar op zich goed om te horen dat de ervaringen bij aan het draaien zijn t.o.v. de AnyCubic die puur en alleen de Creality kloner was waar zo ongeveer iedereen slechte verhalen over had, inclusief demonstraties.

[ Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 23-04-2025 19:57 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d5stick
  • Niet online
ocf81 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:52:
[...]

Vertrouwen komt te voet, en het was heel lang kommer en kwel. Ik heb er nog net zo veel fiducie in als het om AnyCubic gaat. Maar op zich goed om te horen dat de ervaringen bij aan het draaien zijn t.o.v. de AnyCubic die puur en alleen de Creality kloner was.
De Anycubic Chiron is waar ik mee begonnen ben, en dit was een draak van een printer in het begin. Een copy van de CR10 Creality. De Kobra 1 en 2 waren ook meh. De kobra 3 is echt een flinke stap in de goede richting geweest. En de Kobra S1 wat een copy is van Bambu krijgt wekelijks firmware updates en hun eigen slicer (Kopie van OrcaSlicer) houden ze ook netjes bij. De meegeleverde profielen zorgen ervoor dat je weinig moet instellen. Hooguit de supports en de temperaturen gebaseerd op het type materiaal. (Alleen ABS heb ik aan moeten passen).

Momenteel zit er zon 200 print uur in zonder al te grote problemen.

De "drama" die ze in het verleden veroorzaakte hebben ze gelukkig goed herpakt. Voor een budget merk zijn ze vrij goed geworden. (Ik ben niet gesponserd!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:15

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

marcjblom schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:11:
[...]

Ik wil er vooral handige tools mee printen voor klusprojecten in huis, maar ook bijvoorbeeld een houdertje voor mijn domotica hubs. Heb nu een Ender 3D Pro te leen en daar vind ik het lastig om eea in te stellen, Heb dus PLA in huis en volgens kunnen beide printers hier mee overweg. Heb mij nog niet verdiept in andere materialen. Het zullen een paar prints in de week zijn...
Ik ben na de Prusa Mini+ ingestapt op een a1 mini en dat was zo onwijs gaaf fijn aanklooiprintertje. Heb er talloze beugeltjes al mee gemaakt. Heb nu wel de luxe genomen om een X1C te nemen, maar de a1 mini voor die 200? Euro is zo’n game-changer in snelheid en gemak, kan ik van harte aanbevelen
Pagina: 1