Reverse fans onderin – slim of niet? - ITX Build

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklichtenberg
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 30-04 07:23
Ik ben bezig met de voorbereidingen voor een nieuwe PC build, maar ik twijfel nog over de airflow. Ik wil graag deze build nabouwen: https://www.youtube.com/watch?v=8hidvDDE6v4&t=185s

Wat vinden jullie van de airflow setup in deze build?
In de video worden onderaan 2 reverse fans gebruikt en bovenin 2 normale fans. Aangezien warme lucht opstijgt, vraag ik me af of dit de meest efficiënte opstelling is voor airflow?

Hebben jullie hier ervaring mee of tips? Hoe zouden jullie dit aanpakken in deze case?

Dit zijn de onderdelen die ik wil gebruiken:
  • Moederbord: ASROCK B650I Lightning WiFi
  • GPU: Nvidia 3080TI Founders Edition
  • CPU-koeler: NZXT Kraken 240 (AIO)
  • Fans (normaal): 2x ASUS TUF GAMING TR120 FAN ARGB Black
  • Fans (reverse): 2x ASUS TUF GAMING TR120 FAN ARGB REVERSE Black
  • CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
  • PSU: Corsair RM850x 2024
  • RAM: Kingston FURY Beast RGB Black
Alle input is welkom! 😊

Beste antwoord (via Nicklichtenberg op 23-04-2025 12:50)

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06-05 11:03
In de video worden onderaan 2 reverse fans gebruikt en bovenin 2 normale fans. Aangezien warme lucht opstijgt, vraag ik me af of dit de meest efficiënte opstelling is voor airflow?
Als je onderaan 2 reverse fans plaatst en boven in 2 normale fans, dan blaas je dus van onder naar boven. Je werkt dan dus de stijging van warme lucht niet tegen.
Maar je hoeft geen rekening te houden met convectie. Fans blazen daar zo makkelijk tegenin dat je dat vrijwel niet kunt meten. Ook niet op minimale toerentallen.
En eens met de rest. Reverse fans zijn voor looks. Gewoon normale fans met het frame naar boven monteren heeft exact hetzelfde effect.

[ Voor 14% gewijzigd door youridv1 op 23-04-2025 12:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:01

Emiel1984

Made in NL

De reverse fans zijn om juist de warme lucht ook naar boven te blazen. Als ze niet reverse waren zouden ze juist naar onderen blazen waar bijna geen ruimte is. Corrigeer me maar als ik dit verkeer zie.

[ Voor 5% gewijzigd door Emiel1984 op 22-04-2025 20:22 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-05 09:34

voz

De echte kenner

Reverse fans gebruik je voor de looks. Puur voor airflow, kun je net zo goed een reguliere fan omdraaien. De vraag is: welke kant van je fan wil je zien, en welke richting moet deze op blazen? Logische airflow is onderin fans die lucht van onder de kast in blazen, en bovenin fans die de lucht naar boven je kast uit blazen. Als ik het principe van reverse fans (waar ik tot vandaag nog nooit van had gehoord) goed begrijp, wil je onderin reverse en bovenin normaal.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:57
Die twee bottom fans zijn geen reverse fans, maar reguliere fans die als exhaust zijn georienteerd.
Reverse fans zijn fans waarbij de ventilatorbladen zijn omgedraaid. Zodat de plastic houders die de ventilatorbladen vasthouden niet zichtbaar zijn als fans als intake worden geinstalleerd. Dit zie je vaak bij van die vissenkom behuizingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5CtqedAq7xdpN3eNZztB8br-U0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/irFxJRug1bUTTPRPgsDuyw0b.png?f=user_large

Een reverse fan kan je daarom als intake of exhaust installeren. Je draait hem gewoon 180 graden om.

De meest efficiente opstelling is doorgaans onderkant als intake, en bovenkant als exhaust. En/of voorkant als intake en achterkant als exhaust.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
Veel hangt ook af van de PC kast waar je je onderdelen in gaat monteren.
Als deze relatief open is dan heb je bijna geen extra ventilatoren nodig, de CPU, GPU en PSU fans verplaatsen dan al aardig wat lucht wat door openingen in de kast verdwijnt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06-05 11:03
Als je onderaan 2 reverse fans plaatst en boven in 2 normale fans, dan blaas je dus van onder naar boven. Je werkt dan dus de stijging van warme lucht niet tegen.
Maar je hoeft geen rekening te houden met convectie. Fans blazen daar zo makkelijk tegenin dat je dat vrijwel niet kunt meten. Ook niet op minimale toerentallen.
En eens met de rest. Reverse fans zijn voor looks. Gewoon normale fans met het frame naar boven monteren heeft exact hetzelfde effect.

[ Voor 14% gewijzigd door youridv1 op 23-04-2025 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicklichtenberg
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 30-04 07:23
Heel erg bedankt voor jullie reactie! Ik heb alle onderdelen besteld dus ik kan lekker gaan bouwen :D
Pagina: 1