kozijn smaller maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzjanz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 17:56
We plaatsen een tuindeur. Het kozijn is iets smaller dan het oorspronkelijke kozijn
Het eerste idee was om de ruimte op te vullen met een hardhouten plank van 3cm, het volgende idee is om het bestaande , kwalitatief zeer goede kozijn te behouden maar smaller te maken.
Op welke wijze , met welk gereedschap kunnen we het kozijn smaller maken? Het is 9 cm diep
Onze bestaande cirkelzaag komt maar 6 cm diep. Vanuit het huis kunnen we de cirkelzaag niet gebruiken helaas omdat de muur erg dik gestuct is

Wat kunnen we huren?

Zie fotoAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjrGOFhPx7pTqHorgTFQsQDP3K4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4fmhB6Ffz5259lnPp2d33p8b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Jrz

––––––––––––

Op die manier wordt je kozijn alleen maar breder

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-05 00:35
Waarom ben je het kozijn aan het wegzagen? Wat is het nut hiervan. Je kan nu net zo goed een nieuwe kozijn maken.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-05 12:55
Ik gok dat TS het bestaande kozijn wil gebruik als opvulling voor het nieuwe kozijn, maar daarvoor eerstgenoemde dus moet versmallen naar 3cm.

Het kost je toch denk ik heel wat minder moeite om het bestaande kozijn weg te halen en een nieuwe 3 cm brede lat te monteren aan je muur. Zie het als een dikke stellat waar je dan het nieuwe kozijn netjes tegenaan kan monteren. Indien nodig aan de voorzijde nog een afwerklat.

[ Voor 50% gewijzigd door CJ_Latitude op 22-04-2025 18:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:41
kozijn eruit, afzagen op zaagtafel, kozijn terug.
Reciprozaag erin maar die zijn niet zo nauwkeurig.
cirkelzaag met groter zaagblad.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-05 17:42
Eerst zagen en daarna vragen stellen...

Maar kun je niet beter de tuindeur zoveel breder maken dat alles past?, toevallig hier met een tuindeur bezig, maar eerst bepaal ik welk type deurbeslag erop komt; scharnieren, dagschoot, nachtslot.
Daarna bepaal ik de breedte van de tuindeur die ik moet maken.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Een multitool om de resterende 3cm weg te zagen en dan een goede schuurmachine om het “vlak” te maken. Of een cirkelzaag met een groter blad zodat je iets dieper kunt, al zal dat nooit veel zijn.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:54

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik vraag mijzelf vooral af hoeveel kozijnschroeven, spijkers, kozijnankers je door moet zagen voordat je klaar bent.. als je niet 100% zeker bent dat het spijker/schroef vrij is is het levensgevaarlijk om vertikaal met een circelzaag te zagen. maargoed dat is je vraag niet. Ik zou de recipro pakken (met een hoog blad) maar nog eerder zou ik het kozijn eruit halen en een lat plaatsen en nog eerder zou ik de deur aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janzjanz
Thx allemaal voor de goede adviezen. We gaan morgen aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

twain4me schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:28:
Ik vraag mijzelf vooral af hoeveel kozijnschroeven, spijkers, kozijnankers je door moet zagen voordat je klaar bent.. als je niet 100% zeker bent dat het spijker/schroef vrij is is het levensgevaarlijk om vertikaal met een circelzaag te zagen. maargoed dat is je vraag niet. Ik zou de recipro pakken (met een hoog blad) maar nog eerder zou ik het kozijn eruit halen en een lat plaatsen en nog eerder zou ik de deur aanpassen.
Ik vraag me daarnaast ook af hoe breed de nieuwe deur gaat worden én uit wat voor een materiaal die deur en het nieuwe kozijn opgetrokken zijn. Als dat kunststof (met een aluminium frame) is dan kom je vaak bij openslaande terras / tuin(?) deuren boven de 90cm. breedte al ruim boven de grens uit waarop een leverancier je garantie tegen doorhangen gaat willen gaan geven.

Die foto in de OP is sowieso wel 'creatief' te noemen? Een doorgeslepen (½?) steens muurtje waaraan een regenpijp op de kop bevestigd is :o

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 22-04-2025 23:08 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:03
janzjanz schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:40:
Thx allemaal voor de goede adviezen. We gaan morgen aan de slag.
En wat ga je nu doen dan? Mogelijk heeft iemand anders er nog wat aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janzjanz
We hebben wegens het risico voor het zagen in ijzeren muurankers inderdaad eerst het kozijn van de muur gehaald. En vervolgens met een cirkelzaag een stuk eraf gezaagd en weer terug geplaatst.

De regenpijp die je bevestigd ziet op de originele buitenmuur is van een serre die later is aangebouwd. ,zie foto

De nieuwe tuindeuren heb ik gekocht met een kozijn, standaard maten van de leverancier op voorraad. Ze waren 3 cm smaller en 6 cm minder hoog dan het originele kozijn. We hebben gekozen voor het ''opvullen van de ruimte. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3wUZwc-6aNWpIySkWKb_RiJxKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vf0Z8gjoeUtW69ztVMezA4kU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUeNBac9PH52lhIJJiO5vzoTqNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aE0aKRyOtruU3rgAxnCkQsfS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-05 17:42
In mijn post hierboven had ik een tuin of schuttingdeur voor ogen, op de twee foto's zie ik gewoon een achterdeur :P tja dán krijg verwarring.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-05 11:40
Met een goede en scherpe handzaag is dit ook een peuleschil (Tenzij er spijkers/schroeven door zitten, maar dan is dit toch al een dom plan), met deze stokoude botte ooit op een rommelmarkt voor een kwartje gekochte zaag schiet het inderdaad niet echt op.
Pagina: 1