General Purpose + HTPC Linux barebone

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06-05 11:03
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag een klein pc-tje die ik in mijn tv kastje kan zetten. Mijn TV kast heeft in principe ruimte zat voor bijvoorbeeld een surround receiver en een center speaker (2 planken). Maar kleiner is onopvallender en onopvallender is beter. Liefst dus ook geen felle kleur. Zwart is fijn, donker is ook goed.
Mogelijk ga ik er ook andere dingen mee doen, zoals Adguard draaien of iets NAS achtigs of in home game streaming naar mijn TV vanaf mijn Game PC. Dat heeft niet echt mega veel prio, maar het zou fijn zijn als de barebone niet zo cheap is dat hij tijdens een F1 race letterlijk niks anders erbij kan hebben.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen budget. Gewoon zo weinig mogelijk geld voor wat ik hier probeer te doen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een Intel 660p 1TB als bootdrive

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil Linux draaien, want hobby. Ik wil https://multiviewer.app/downloaddraaien voor F1. Dat kan op Linux. Er is geen F1TV voor mijn LG C4 en casten doet het nu al 2-3 race weekenden niet meer. Ik werk nu met mijn werklaptop en een hdmi kabel. Ik wil hier graag een mini pc en een HDMI kabel van maken.
Liefst werkt de mini pc via wifi, maar er is een ethernet poort naast het tv meubel.

De Linux distro maakt niet echt uit. Multiviewer is er een rpm en deb, dus waarschijnlijk iets uit de redhat of debian familie. Er is ook een zip voor alle andere distro's, maar ik weet niet of dat nu zo handig is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Wifi, Linux support? Ish, 4K HDMI output. Laag stroomverbruik, geen gesoldeerd RAM of SSD.

Wat verwacht je van ons?
Ik kom uit op uitvoering: ASUS NUC 14 Essential RNUC14MNK1500002 omdat goedkoop en zuinige CPU. Maak ik hier een grote denkfout?

- Kan de iGPU wat ik hier wil doen?
- Heb ik genoeg CPU power om tijdens een F1 race ook nog andere services in de lucht te houden die op dat moment waarschijnlijk niet zo veel te doen hebben?

Ik ben ook op zoek naar een bijpassend toetsenbord met trackpad, omdat HTPC. Ik ken alleen deze uitvoering: Logitech Wireless Touch K400 Plus (Noors) Zwart en die haat ik. De trackpad is te klein en de toetsen zijn sompig. Iemand toevallig een aanrader?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:47
Zelf zou ik geneigd zijn een iets zwaardere CPU/GPU te nemen, maar dat is meer onderbuik dan gestaafd door feiten, ik heb geen ervaring met dit soot gaming. Van de website (https://multiviewer.app/docs/getting-started/requirements)
Running live timing and multiple video streams may require significant CPU and GPU power. Low-powered machines may be able to run MultiViewer, but not smoothly. Even some high-end GPUs may struggle with multiple streams.
Zelf draai ik pi-hole in Dockers, en ik merk dat het veel stabieler draait als je twee instances hebt draaien en in je router de een als primary en de andere als secondary DNS definieert. Als je alleen op je netwerk zit zal het wel gaan op een N150, maar als er meer mensen op je netwerk zitten kan een N100 het al best druk krijgen met ad blocking en voor NAS spelen. Ook zou ik een DNS server altijd met een kabel verbinden met je router.

Is er een reden voor de link naar de Noorse versie van het keyboard? Anders Logitech Wireless Touch K400 Plus (NL) Zwart, ik heb zelf een voorloper van dat keyboard en dat voldoet voor mij prima, maar smaken verschillen. Als je niet veel tekst hoeft in te voeren zou je naar een air mouse kunnen kijken (Amazon en Ali zijn dan je vrienden).

[ Voor 47% gewijzigd door martyw op 22-04-2025 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
@martyw Dan ga ik even kijken voor een wat duurdere CPU. In principe gaat het om een huishouden van twee. Mijn vriendin en ik namelijk.
In principe gaat ie op nasgebied waarschijnlijk niet heel veel meer doen dan een backup punt zijn voor mijn telefoon’s galerij. Maar een N150 is misschien wel heel krap ja.

mbt multiviewer ben ik alleen van plan hem te gebruiken als native (niet browser) client voor de hoofdstream. Niet waar mutliviewer voor bedoeld is, maar ik gebruik hem gewoon als alternatief voor de f1tv app zegmaar.

Als er voor mijn use case weinig anders op zit dan een deskmini met een 5600G of een 8500G ofzo, dan is dat ook een idee. Ik weet alleen niet of dat geen keiharde overkill is.
Van mijn usecase zijn niet echt benchmarks zegmaar.

Ik zie je wel vaker mooie mini pctjes uit de hoge hoed toveren op dit forum. De zuinigheid van twin lake spreekt me erg aan. Ik zie dat de N350 8 cores heeft, weet jij toevallig of die ook in goed geprijsde barebones zit?
Ik ga thuis sowieso even zoeken, maar wie weet heb jij t zo paraat.

Oh, nee geen reden voor de noorse versie. Ik was de naam van dat ding vergeten, heb “logitech keyboard trackpad tweakers” gegoogled en de bovenste link met een overeenkomend plaatje hier geplakt als voorbeeld. Ik heb dat toetsenbordje een tijdje gebruikt voor een Linux servertje die onder mijn bureau stond en op een alternatieve input van mijn 2e monitor zat. Ik vind de toetsen niks. Typt gewoon vervelend maar je typt inderdaad weinig op een htpctje

[ Voor 43% gewijzigd door youridv1 op 22-04-2025 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:47
De enige mini met een N305 die me te binnen schiet is de Odroid H4 Ultra, https://www.hardkernel.com/shop/odroid-h4-ultra/. Minisforum heeft soms mooie aanbiedingen met iets oudere mobiele Ryzens, die komen met een wat betere ingebouwde GPU. Helaas nu alleen met een witte kast als ik het goed zie, maar dat kan snel weer veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Top, dit soort suggesties zoek ik. Zo’n odroid lijkt me grappig. Die dikke passieve heatsink spreekt me ook wel aan. Ik heb nieteens bij hen gekeken omdat ik ze alleen van arm ken. Ik ga zsm eens kijken hoe veel ik kwijt ben voor een odroid “build”, een minisforum of gmktec ofzo en een deskmini.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:31
Zoiets kan ook:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-14100 Boxed€ 113,49€ 113,49
1MoederbordenMSI PRO H610M-E DDR4€ 59,31€ 59,31
1BehuizingenJonsbo C6 Black€ 44,90€ 44,90
Totaal€ 217,70

Ongeveer 2x sneller dan de N100. Zelfde codec support.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
@Dekar ga ik ook zeker meenemen!
Pagina: 1