Schoorsteenplaat repareren/vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:50
Eind vorig jaar lekkage gehad bij 1 van de schoorstenen.
Wegens het slechte weer toendertijd de plaat aangesmeerd met een rubberseal. Daarna geen lekkage meer gehad.
Overleg gehad met de schoorsteenveger en afgesproken dat hij het dit jaar zou repareren. Helaas kan dat niet meer doorgaan en wil ik het zelf gaan doen.
Een hoogwerker kan ik nog wel bij hem huren voor de werkzaamheden.

Wie heeft er ervaring mee en kan een stappenplan voorstellen?
Toen ik de rubberseal heb aangebracht zag ik dat de diverse scheuren inzaten en de randen afgebrokkeld waren.
Dus ik verwacht dat ik zoveel mogelijk (of alles) van de huidige plaat moet verwijderen om daarna deze opnieuw op te zetten.
Maar welk soort cement (of beton?) kan ik hier het beste voor gebruiken. Is het verstandig om deze weer af te smeren met een rubberseal of zou het moeten blijven ademen?

Helaas heb ik geen foto's van de voor situatie zonder rubbel seal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:58
Vanwege de schoorsteenveger in het verhaal neem ik aan dat de schoorsteen ook nog gebruikt wordt, is dat juist? Zo nee, weghalen dat ding, niks repareren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
No Hands schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:38:
Vanwege de schoorsteenveger in het verhaal neem ik aan dat de schoorsteen ook nog gebruikt wordt, is dat juist? Zo nee, weghalen dat ding, niks repareren.
1 van de 3 schoorstenen word nog gebruikt en wellicht dat we nog een 2de gaan gebruiken.
Weghalen word denk ik een veel duurdere aangelegenheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:58
Michieas schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 17:42:
[...]

1 van de 3 schoorstenen word nog gebruikt en wellicht dat we nog een 2de gaan gebruiken.
Weghalen word denk ik een veel duurdere aangelegenheid
Gemiddeld 1200 euro maar dan heb je er daarna nooit meer onderhoud aan, het is geen koudebrug meer, het levert vaak binnenshuis ook ruimte op en er is geen gevaar meer dat ie zomaar een keer omwaait. dat is een eenmalige investering wel waard.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:54
Maar je hebt nu toch geen lekkage?
Don't fix it if it ain't broken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:34
Je kan toch aan de schoorsteenveger vragen hoe en wat ook al doet hij hetzelf om wat voor reden niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
No Hands schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:05:
[...]

Gemiddeld 1200 euro maar dan heb je er daarna nooit meer onderhoud aan, het is geen koudebrug meer, het levert vaak binnenshuis ook ruimte op en er is geen gevaar meer dat ie zomaar een keer omwaait. dat is een eenmalige investering wel waard.
Helemaal weg gaat zoiezo niet. Dan moet ik binnen ook breken en pas allemaal vernieuwd.
Yaksa schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:06:
Maar je hebt nu toch geen lekkage?
Don't fix it if it ain't broken.
Dat klopt maar ik weet wat eronder zit en ik wil straks in het najaar niet voor verassingen komen te staan.
Pagina: 1