Vraag vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:34
Beste allen,

Halverwege juni gaan we een uitbouw plaatsen. Over onze bestaande tegelvloer gaan we een pvc laten plakken. Wellicht goed ter info. We hebben momenteel al vloerverwarming in de woning, 5 groepen in totaal, waarvan er 3 voor de woonkamer zijn 1 voor de gang en 1 voor de badkamer.
Extra info: met de uitbouw erbij zal het vloeroppervlakte van zo’n 62m2 naar ongeveer 85m2 gaan.

Heb alleen nog een vraag over het toevoegen van de vloerverwarming.
Installatiebedrijf gaf 2 mogelijkheden.

1. Vanuit de CV een buitenleiding leggen richting de uitbouw en daar een klein VV-verdeler hangen. Vervolgens de cementdekvloer eroverheen storten. We hebben geen kruipruimte tot onze beschikking dus zal het buitenom moeten.

2. De bestaande tegelvloer en de cementdekvloer van de uitbouw gaan infrezen voor nieuwe leidingen. Zo zouden er meerdere groepen komen en hoef je niks buitenom te doen en geen extra kastje hebben.

Voordelen van optie twee zouden zijn:
- meer groepen dus toekomstbestendiger.
- geen gleuf buiten en dure leiding en geen extra kastje.
- betere warmte verdeling en meer comfort.

Aangezien we deze week moeten beslissen, omdat het ook planning technisch anders in elkaar staat, wil ik jullie advies ook even hebben.

Kloppen de voordelen en wegen deze zwaarder dan optie 1 om meer ‘gedoe en kosten’ te hebben?

[ Voor 3% gewijzigd door Kuhr89 op 22-04-2025 14:55 ]

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Welke oppervlakten hebben we het over? Qua m2's?
En wil je eventueel over op lage temperatuur verwarming (middels bijv warmtepomp) in de nabije toekomst?
Optie 2 heeft zeker de voordelen, maar of die opwegen tegen de kosten, tja, dat hangt van de kosten en je eigen afweging af :P

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
Ja, zojuist even toegepast aan de eerste post.

We gaan richting de 85m2.
In de toekomst is een hybride zeker een mogelijkheid.

Kosten weten we nog niet, hoop vandaag of morgen een offerte te ontvangen van beide opties.

Puur technisch probeer ik via tweakers wat extra informatie te checken 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-07 11:39

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Over onze bestaande tegelvloer gaan we een pvc laten plakken.
Heb je berekend hoeveel extra inefficentie je gaat krijgen met deze methode?

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
CrankyGamerOG schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 14:57:
[...]

Heb je berekend hoeveel extra inefficentie je gaat krijgen met deze methode?
Nee geen berekening, verwacht dat het wel meevalt, aangezien ze geplakt gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-07 11:39

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Kuhr89 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 14:58:
[...]

Nee geen berekening, verwacht dat het wel meevalt, aangezien ze geplakt gaan worden.
Geplakt of niet, je legt er een extra laag op dus ik kan me voorstellen dat het flink wat impact gaat hebben.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:08
Ik zou nooit verwarmingsbuis buitenom leggen.
Je krijgt nu de kans om nette zltv vloerverwarming te leggen, gewoon de hele vloer opnieuw frezen met 16mm buis, 16+4mm diep, 10cm HoH, en 80 meter buislengte op een pomploze verdeler. Dan ben je ook meteen voorbereid op een warmtepomp, en tot die tijd kun je met je CV op lage temperatuur direct energiezuinig stoken.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
Top, moet even kijken wat het verschil in kosten is.

De huidige vloerverwarming ligt er sinds 2008 in toen de vorige eigenaren de tegelvloer hebben laten leggen.

Zelf ben ik van het in een keer goed doen, dan achteraf spijt. Maar wilde ook even wat info hier ophalen. Qua tijdsplanning maakt het wel wat uit. Zeker omdat we ook 2 kleine kinderen hebben. Dus om alles operationeel zo snel mogelijk open te hebben, verschilt wel 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Frezen en vullen is een dag werk voor een goede tent, dus dat hoeft niet veel vertraging te geven. Je gaat wel iets meer betalen omdat er door tegels gefreesd gaat worden.

Overleg ook even met de vloerenboer of hij graag zelf de sleuven vult, of dat de vloerfreestoko dat doet. Ivm hechting is het goed om dat even af te stemmen.

Misschien overbodig om te vermelden, maar bekijk ook het isolatieniveau even.

[ Voor 10% gewijzigd door P5ycho op 24-04-2025 08:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenvandeveen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21-07 15:29
Even wat dingen die ik nog niet echt voorbij zag komen, maar misschien handig zijn om mee te nemen in je afweging:

Regeltechniek: Als je toch meerdere groepen gaat frezen (optie 2), kijk dan ook direct naar slimme regeling per zone/ruimte. Denk aan een thermostaat per kamer of een systeem zoals Tado of Honeywell Evohome. Dit verhoogt het comfort én helpt je energieverbruik optimaliseren, zeker richting de toekomst met LT-verwarming of warmtepomp.

Isolatiecheck: De uitbouw kan een ander isolatieniveau hebben dan de bestaande woning. Als die slechter is geïsoleerd, kan dit voor onbalans in temperatuur zorgen, ook al is de VV netjes gefreesd. Even goed checken dus.

Tegelfrezen: Bij oudere tegelvloeren of bij een dunne cementdekvloer kan frezen voor risico’s zorgen (barsten/scheuren). Laat de freespartij vooraf even beoordelen of je vloer geschikt is. Scheelt gedoe achteraf.

Klinkt alsof je goed bezig bent met alles in één keer goed willen doen. Ik heb er vertrouwen in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ja, ik zou geheel frezen in de tegelvloer niet echt aanraden, kans is zo groot dat de vloer er deels uit gaat/los komt, en dan kan waarschijnlijk alsnog je halve vloer eruit..
Is er langs de rand van de kamer geen ruimte over om iets te frezen? Of weet je niet hoe de oude vloerverwarmingsleidingen liggen?
Anders zou je misschien naast of boven je huidige verdeler nog iets kunnen hangen, of de verdeler vervangen.
Ik weet bijvoorbeeld dat bij ons langs de rand van de woonkamer nog wel ruimte zou zijn voor een aanvoer en retourleiding (je gaat meestal niet strak langs de muur met infrezen, heeft geen nut en het karretje kan er meestal niet zo dicht langs, maar met een handfrees kan dit wel prima).

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
De uitbouw zal zeker een betere isolatie hebben. Die zit op de nieuwbouw eisen.

De bestaande bouw heeft zijn vloerverwarming sinds 2008 toen de bewoners een nieuwe tegelvloer erin hebben gelegd en de zitkuil hebben opgehoogd.

Mijn zorg is idd de eventuele minder goed vastzittende tegels. Nu weet ik dat ze dit met het dichtsmeren wel weer kunnen oplossen of dat het extra egaliseren kost. Maar prettig lijkt het mij niet.

Voor een volledig beeld even via floorplanner de plattegrond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfskNWcoUytj5-chBEU2R7p2IIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NIaXTCEiebPy4eLIl8pVMlPO.jpg?f=fotoalbum_large

Benedenverdieping heeft momenteel 4 groepen.
Gang en wc, eettafel, zitgedeelte en keuken.

Wellicht vanuit de keuken een gleuf infrezen zou kunnen, maar dan zal een deel keuken er ook uit moeten. Niet heel relaxed.

[ Voor 28% gewijzigd door Kuhr89 op 24-04-2025 17:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
jeroenvandeveen schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:01:
Even wat dingen die ik nog niet echt voorbij zag komen, maar misschien handig zijn om mee te nemen in je afweging:

Regeltechniek: Als je toch meerdere groepen gaat frezen (optie 2), kijk dan ook direct naar slimme regeling per zone/ruimte. Denk aan een thermostaat per kamer of een systeem zoals Tado of Honeywell Evohome. Dit verhoogt het comfort én helpt je energieverbruik optimaliseren, zeker richting de toekomst met LT-verwarming of warmtepomp.

Isolatiecheck: De uitbouw kan een ander isolatieniveau hebben dan de bestaande woning. Als die slechter is geïsoleerd, kan dit voor onbalans in temperatuur zorgen, ook al is de VV netjes gefreesd. Even goed checken dus.

Tegelfrezen: Bij oudere tegelvloeren of bij een dunne cementdekvloer kan frezen voor risico’s zorgen (barsten/scheuren). Laat de freespartij vooraf even beoordelen of je vloer geschikt is. Scheelt gedoe achteraf.

Klinkt alsof je goed bezig bent met alles in één keer goed willen doen. Ik heb er vertrouwen in.
Ik snap niet zo goed waarom regeling per ruimte interessant is. Met 85m2 vloerverwarming heb je aan 1 thermostaat genoeg. De 10 groepen stel je eenmalig in op flow, geen regeling nodig per groep. De warmte trekt verder vanzelf omhoog door het plafond heen.

Ruimteregeling is daarmee compleet overbodig imho.
Een warmepomp doet het ook beter zonder naregeling.

Pagina: 1