Vraag
Alle reacties
In principe moet alles dubbel geïsoleerd zijn & alles van metaal moet geaard zijn. Dus zelfs binnenin zit alles minimaal achter 1 laag isolatie.Victory2025 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 14:32:
Stel dat er water onder het glas komt, kan dat tot gevaarlijke situaties leiden?
De beschadiging is zo minimaal dat er volgens mij niks aan de hand is. Maar zelfs bij een breuk door de hele plaat zou het veilig moeten zijn.
Misschien kan je deze beschadiging nog enigszins fixen met Epoxy hars? Dan voorkom je wellicht verder leed en kan er ook geen vocht in kruipen.
Of zwarte/antraciete siliconenkit.stin00 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 14:46:
Misschien kan je deze beschadiging nog enigszins fixen met Epoxy hars? Dan voorkom je wellicht verder leed en kan er ook geen vocht in kruipen.
Deze zou ik wel afdichten met iets, ik kan op de foto echt niet zien of dit wel of niet langdurig goed afgesloten is/blijft.
Lijkt mij niet handig bij een warmtebron.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Tip: Neem even contact op met je (opstal)verzekering. Er is een aardige kans dat dit gewoon gedekt is.Victory2025 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 14:32:
Er viel iets op de inductiekookplaat en nu is aan de rand een stukje van het glas kapot.
Los daarvan zou ik mij nog zorgen kunnen maken over thermische breuken. De glasplaat kan wat warm worden en misschien(?) op deze zwakke plek gaan doorscheuren.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Helaas niet gedekt door de verzekering. Bedankt voor de tip om het af te dichten met epoxy. Ondertussen ook de vraag uitstaan wat het kost om de glasplaat te vervangen. Maar ik vrees dat dat niet goedkoop gaat zijn.
Ik weet het merk/type niet, maar ik denk dat je moet uitgaan van €300 materiaal kosten exclusief arbeid van vervangen. Zou me niks verbazen als dit 500 tot 800 all-in gaat kosten, lijkt me geen rendabele klus tenzij het een hele dure Bora inductieplaat is ofzo.Victory2025 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:15:
Helaas niet gedekt door de verzekering. Bedankt voor de tip om het af te dichten met epoxy. Ondertussen ook de vraag uitstaan wat het kost om de glasplaat te vervangen. Maar ik vrees dat dat niet goedkoop gaat zijn.
Als het een niet al te dure plaat is zou ik gaan voor epoxy reparatie en anders tweedehands shoppen. Wellicht staat dezelfde plaat 'defect' te koop op Marktplaats en kan die als donor inductieplaat dienen voor onderdelen.
Ik zou mij er niet zo druk om maken. Hier heb ik al ruim 30 jaar lang een scheur in een keramische kookplaat zitten. Die is ongeveer 15 cm lang en loopt langs een pit in de hoek. Nooit problemen mee gehad.
Y'24
https://www.bosch-home.nl/nl/product/00719130
Niet goedkoop maar wel te doen als het je echt stoort :-)
Niet goedkoop maar wel te doen als het je echt stoort :-)
Je zou een defect identieke kookplaat kunnen kopen via marktplaats en dan of de elektronica of de glasplaat overzetten. Is wel te doen en staan diverse handleidingen op het internet. Dat is de meest goedkope optie.
Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.
Hier hetzelfde gehad. Uiteindelijk is deze door midden geknapt door de warmte en is er tijdens het knappen glas de lucht in gegaan en in de pan terecht gekomen.
Verder kan het weinig kwaad. Inductie werkt ook met een barst of beschadiging. Maar het is wel uitkijken als deze barst ivm glas wat los komt.
Verder kan het weinig kwaad. Inductie werkt ook met een barst of beschadiging. Maar het is wel uitkijken als deze barst ivm glas wat los komt.
[ Voor 4% gewijzigd door mydogisgone op 22-04-2025 23:58 ]
Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O
Als je maar de juiste kit gebruikt.Drardollan schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:12:
[...]
Lijkt mij niet handig bij een warmtebron.
Ik heb een poos terug de ruit van de oven opnieuw vast geplakt met kit.
Er zaten op de glasplaat wat rvs beugels geplakt welke weer met schroeven aan het frame van de deur zitten.
Inmiddels al weer heel wat beenham, lasangnes etc. verder maar het zit nog prima
Verkrijgbaar bij onder andere de praxis 10 euro voor een knijptube.
Bison high temp siliconenkit zwart 60ml.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Wat @Ronald.42 zegt lijkt me het beste ook.
De rand van een inductiekookplaat wordt nooit echt mega warm dus ik zou me niet heel druk maken om verdere thermische breuken. Goed en netjes afdichten zou de trick moeten doen.
De rand van een inductiekookplaat wordt nooit echt mega warm dus ik zou me niet heel druk maken om verdere thermische breuken. Goed en netjes afdichten zou de trick moeten doen.
Sowieso schrijf je zo!
Glasplaat vervangen stelt echt niks voor om zelf te doen. Kookplaat uit het aanrecht, stuk of 10 schroefjes rondom losdraaien en omgekeerd met de nieuwe glasplaat.
Glasplaat kan je gewoon online bestellen maar kost wel zo'n 300 euro
Glasplaat kan je gewoon online bestellen maar kost wel zo'n 300 euro
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Mja
Ik zou hem vervangen. Het glas of de hele plaat, afhankelijk van leeftijd en wensen. Dit valt afaik gewoon onder een inboedel of opstal (hangt van je soort plaat af, en, mogelijk is het wel/niet gedekt. Check de polisvoorwaarden).
De reden is dat het glas nu scheuren en barsten heeft die de sterkte ervan behoorlijk aantasten, en, je het risico loopt nu dat de hele zooi barst onder temperatuurschommelingen. Keertje een pan er teveel naartoe schuiven of iets wat overkookt ed.
Naast dat het ook gewoon een scherp afbrokkelend randje is, en blijft, en je niet je vingers er aan wilt openhalen. Of evt. familieleden. Of stukjes glas wilt ruimen op je aanrecht elke keer dat je eroverheen gaat/veegt/stoot.
Er zit neem ik aan wel een beschermingslaag boven en onder op om te voorkomen dat de hele zwik dan je oven / kookplaat in dondert, maar fijn zal de ervaring niet zijn.
Ik zou hem vervangen. Het glas of de hele plaat, afhankelijk van leeftijd en wensen. Dit valt afaik gewoon onder een inboedel of opstal (hangt van je soort plaat af, en, mogelijk is het wel/niet gedekt. Check de polisvoorwaarden).
De reden is dat het glas nu scheuren en barsten heeft die de sterkte ervan behoorlijk aantasten, en, je het risico loopt nu dat de hele zooi barst onder temperatuurschommelingen. Keertje een pan er teveel naartoe schuiven of iets wat overkookt ed.
Naast dat het ook gewoon een scherp afbrokkelend randje is, en blijft, en je niet je vingers er aan wilt openhalen. Of evt. familieleden. Of stukjes glas wilt ruimen op je aanrecht elke keer dat je eroverheen gaat/veegt/stoot.
Er zit neem ik aan wel een beschermingslaag boven en onder op om te voorkomen dat de hele zwik dan je oven / kookplaat in dondert, maar fijn zal de ervaring niet zijn.
Dum de dum
Pagina: 1