Is hydrofuge nodig voor funderingsbeton

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De hoek
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 09:26
Beste,

Wij zitten met heel hoog grondwater. dit zit zowat 40 cm onder bovenkant maaiveld. We zijn nog bezig met het voorontwerp maar ik heb wel een vraag voor het te plaatsen beton. Moeten we hier een hydrofuge aan toevoegen? We zouden werken met sleuffunderingen en daarop dan een vloerplaat.

Volgens de Architect is het niet nodig maar ik zou toch liever later geen problemen hebben. De vloerplaat is 20 cm dik. We zouden die wel ook kunnen aanpassen zodat die 30 cm dik wordt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 15:27
Waar ben je bang van? Optrekkend vocht hou je tegen met DPC folie in de muren. De vloerplaat wordt gestort op een folie; omdat er anders teveel vocht uit het natte beton wordt getrokken en deze slecht zal uitharden.
Bovenop je vloerplaat komt isolatie, dat zal ook nog eens extra beschermen tegen vocht.

En hydrofuge moet je toch elke 10 à 15 jaar vernieuwen, hoe ga je dat doen in een vloer?

Als je er echt enorm mee in zit; laat dan je architect via mail bevestigen dat er geen vochtproblemen zullen zijn met de geplande manier van werken. Die betaal je veel teveel om dergelijke problemen te voorkomen, is zowiezo al aansprakelijk; maar als die het moet op mail zetten zal ie nog eens dubbelchecken.

[ Voor 28% gewijzigd door naftebakje op 22-04-2025 15:29 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:42
Ik denk dat topicstarter bedoelt om een waterafstotende toeslag (amirol , hydramix) te laten mengen door het beton voor de fundering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De hoek
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 09:26
Klopt, ik had het voor in de beton te mengen. In principe komt er op de beton 1 laag snelbouw en dan een isolerende steen en daarop is de dpc getekend.