Muurdikte en kozijn

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikelpeanut
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-08 08:42
Beste Tweakers,

Binnenkort wil ik een wand maken in onze garage. Opbouw als volgt:
Frame balken 69mm
Weerskanten OSB 9mm
Weerskanten Gips 12.5mm

Dit maakt een totale muurdikte van 112mm (zonder verdere afwerking)

Ik zie dat veel kozijnen standaard maximale muurdiktes hebben van 70mm of 100mm. Hoe maak ik in dit geval een kozijn ''passend'' voor mijn muurdikte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:32

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikelpeanut
Dus het kozijn als het ware in het middel van de muur plaatsen en aan weerszijden de dagkanten afwerken met een lat/plint?

Hoe ga ik om met de inkeping die het kozijn heeft waar normaal gesproken de muur precies in valt? Mijn muur wordt dikker dus het kozijn zal niet om de muur heen vallen maar er tegenaan. De inkeping van het kozijn wordt daarmee niet gevuld? Dien ik deze zelf op te vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimmits
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-09 13:33
Ik (hobby klusser) zou dan eerst het frame plaatsen met OSB aan beide zijden. Daarna het kozijn plaatsen waarbij frame + 2x OSB (totaal 87mm) in de sponning valt. Kozijn vastzetten. Daarna gips op het OSB aan laten sluiten tegen het kozijn zonder in de sponning te schuiven. Daarna dagkanten netjes afwerken.

Is dat een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:12
Ik ga ervanuit dat @maikelpeanut een stalen/alu binnendeur kozijn wilt plaatsen (opdek) die zijn idd 70mm of 100mm doorgaans en die vallen om de binnenmuur heen dus dagkanten afwerken wordt dan lastig. Stomp kozijn met hout is dan makkelijker.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikelpeanut
stimmits schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 17:03:
Ik (hobby klusser) zou dan eerst het frame plaatsen met OSB aan beide zijden. Daarna het kozijn plaatsen waarbij frame + 2x OSB (totaal 87mm) in de sponning valt. Kozijn vastzetten. Daarna gips op het OSB aan laten sluiten tegen het kozijn zonder in de sponning te schuiven. Daarna dagkanten netjes afwerken.

Is dat een optie?
Dank voor de reactie! Ik denk dat dit inderdaad de oplossing moet zijn. Hoe kan ik het beste de dagkanten afwerken om het dikte verschil tussen muur en kozijn weg te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimmits
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-09 13:33
Goede vraag.. misschien eerst een platte plint of mdf strook plaatsen om het verschil te compenseren? Maar alleen als het verschil niet te groot is anders zie je duidelijk dat het een lat-oplat oplossing is. Anders wellicht een overzetlijst/plintprofiel?

Je hoeft het alleen visueel te overbruggen. Het is natuurlijk ook afhankelijk van hoe strak je de afwerking het liefst zou willen hebben (modern, klassiek, minimalistisch) en hoe handig je bent met "latjes".

Daarnaast is Acrylaatkit denk ik je beste vriend om het strak af te dichten.

Maar nogmaals; ik ben niet de expert :9

PS> Ik ga trouwens uit van een hout kozijn!

[ Voor 14% gewijzigd door stimmits op 23-04-2025 10:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-09 07:55
Stuclatten van 6mm ((112 - 100) / 2) op je kozijn monteren tot je de juiste dikte hebt, architraafje over de naad tussen wand en kozijn. Alles in de lak zetten en klaar is kees.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:32
Is OSB aan beide kanten nodig?
Scheelt je 9 mm per kant, dan kom je uit op 102 mm als je het maar aan 1 kant doet. Met een kozijnbreedte van 100 mm is dat verschil te verwaarlozen.
Pagina: 1