Optimale configuratie warmtepompboiler met zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingKryptonite
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22-04 13:24
Mijn vraag:

Nu de digitale meter is geplaatst, ben ik me wat meer aan het verdiepen in de ideale configuratie voor de warmtepompboiler met zonnepanelen. Mijne boiler staat altijd op 24h Auto, maar heb het gevoel dat we nu te veel energie verbruiken buiten de zon-uren.

Ik dacht misschien de timer naar zon-uren te zetten qua opwarmen, ipv op Auto die dan eerder naar de economische daluren zal neigen qua verwarmen - waar er dan uiteraard geen energie van zon gebruikt wordt. Maar no idea if that makes sense...

Relevante software en hardware die ik gebruik

Haier HP250M3C warmtepompboiler
27 zonnepanelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ilp7hxl5EqTKnySe6zuy-8o4NM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kWCKtPKJ8btnPRY6PuF3nnud.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5aGjWckNBH-EqONtrKyDPYLkGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3XMWIBgXrbBCT4F1EELOPMb5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVnmtfBJZUTyLMomqrg0xU1mLFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q7DKFYZNdRr8vdH8FXUBPAL8.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:05

Cr3ator

1 bar is geen bar

Als je aan het vat genoeg reserve hebt voor een dag aan warm water kun je een run laten starten rond 9u 's ochtends en tegen 19u weer uitschakelen. Dan is ie ws. halverwege de middag weer warm en bijna altijd grotendeels op zon. Dat helpt behoorlijk in het eigenverbruik. Zeker als je vaak 's avonds doucht.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 20:37
Hoe handig ben je zelf?
Ik heb hier even de handleiding gedownload, en er is een contact ( off-peak power ) dat je zou kunnen beginnen schakelen op momenten dat je overtollige stroom hebt van je PV installatie. ( zoals ik zie vereist deze een potentiaal vrij contact )

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21:01
Als je geen dynamisch contract hebt zou ik hem gewoon timeren op 08.00/09.00 - 19.00/20.00.

Dan loopt ie tijdens de zonne uren.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:44

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@KingKryptonite Even naar de aansluitingen koud/warm water gekeken
M.n. de warm wateraansluiting - Gaat die meteen van het vat naar boven?

Voor het geval dat - een "thermosifon" helpt onnodig warmteverlies te voorkomen.

Ik neem aan dat je de extra coil (=warmtewisselaar) niet gebruikt.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights