Problemen met Synology NAS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:24
Ik heb een probleem met mijn Synology NAS (ds920+) van 4 jaar oud.
Sinds gister loopt hij vast bij lichte taken (zoals een bestand over zetten). Hij blijft wel online in mijn Unifi en hij is ook pingbaar maar zaken als Plex en de interface van Synologoy. Soms is de interface wel bereikbaar maar zo traag dat het niet werkbaar is. Een harde reset lost het probleem dan voor een korte tijd op. (enkele uren) totdat er weer iets met de NAS gedaan wordt.
Ook in de synology assistant is de NAS gewoon zichtbaar en online, alleen niet bereikbaar.
De lampjes branden allemaal groen wat impliceert dat hij gewoon zou moeten werken. Als ik de resetknop indruk dan gebeurd er ook helemaal niks (wat een hardware failure zou kunnen betekenen volgens de kennisbank van Synology. Iemand suggesties wat dit zou kunnen zijn? Tips over wat ik kan nakijken/proberen en/of eventueel vervangen?

Thanks alvast voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:28

lier

MikroTik nerd

Was/is de NAS publiek toegankelijk? Bijvoorbeeld via een port forward, UPnP of Quickconnect?
Heb je al een keer met putty via ssh gekeken? Bijvoorbeeld om daar resources te controleren?
Heb je al in het logboek gekeken of er iets kapot (aan het gaan) is?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:38
Misschien iets met je disk(en)?

Of anders een probleem met de voeding.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
lier schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:39:
Was/is de NAS publiek toegankelijk? Bijvoorbeeld via een port forward, UPnP of Quickconnect?
Heb je al een keer met putty via ssh gekeken? Bijvoorbeeld om daar resources te controleren?
Heb je al in het logboek gekeken of er iets kapot (aan het gaan) is?
Nee is ook niet publiekelijk toegankelijk.
Via SSH ken ik niet, misschien eens in verdiepen.
In de logboeken staat helemaal niks. Daar wordt ik dus helaas niet wijzer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
Ben(V) schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:43:
Misschien iets met je disk(en)?

Of anders een probleem met de voeding.
Dan zou je verwachten dat er lampjes errors geven, maar dat is niet.
Als ik er al kort in kom dan geeft hij aan dat het systeem healthy is.
Probleem met voeding kan ik me niet voorstellen omdat hij wel gewoon opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:38
Nee als de disken problemen hebben heeft dat niets met die lampjes te maken tenzij ze volkomen dood zijn.
Je kunt last hebben dat er heel veel retry's nodig zijn, of je kunt een of meer smr disken in je systeem hebben.

Welke disken heb je en doe eens een smart test.

Voedingen hebben vaak last dat ze het pas opgeven als er veel stroom nodig is dat kan dit gedrag verklaren en voedingen is een bekent Synology probleem.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:34
Klinkt alsof de indexing services overuren aan het maken is, wat alles vertraagd. Je kan die eens uitzetten of opnieuw rebuilden.

https://community.synology.com/enu/forum/1/post/143339

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik had een paar jaar geleden iets soortgelijks. Denk niet dat het op jouw situatie van toepassing is, maar noem het toch maar.

In mijn geval gebruik ik ssh en docker compose om containers aan te maken etc. Echter, de gedownloade images van de containers komen op de ‘DSM share’ van Synology terecht. Oude images had ik nooit gewist. Gevolg: volledige share was volgeschreven en de Syno kon helemaal niets meer wegschrijven naar zijn eigen cache etc. Terwijl er op het volume zelf nog voldoende ruimte was.

Ik kon toen gelukkig inloggen via ssh en oude images verwijderen. Daarna was er weer ruimte en werkte alles weer zoals zou moeten.Toen een scriptje gemaakt om dat regelmatig automatisch op te schonen en sindsdien geen problemen meer gehad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mijansen1987
Thanks voor het meedenken allemaal!
Heb het probleem zeer wrs opgelost nu..
Het bleek toch een defecte schijf te zijn (maar werd niet als defect aangegeven).
Na een aantal restarts, schijven erin/eruit gaf hij in een keer een foutmelding op een schijf. Deze er nu uitgehaald en hij loopt weer als een zonnetje. Vandaag nieuwe schijf erin en hopen dat we er weer vele jaren plezier van hebben.
Nogmaals thanks voor het meedenken.
Pagina: 1