Koelvloeistof verdwijnt maar geen lek te vinden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-05 20:50
Mijn vraag:
Ik heb sinds begin oktober een nieuwe (2dehands) auto.

Nu hebben wij sinds het begin al dat wij koelvloeistof verliezen.
Ongeveer 1 cm per 200 KM.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Opel Meriva B 2011

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Het thermostaathuis is vervangen omdat daar iets van een hele minimale lekkage te zien was maar na vervangen is deze volledig droog. Hij is al diverse keren weer bij de garage geweest maar ze kunnen geen lek meer vinden.

Het viel mij op dat er wat sludge aan de oliedop zat waardoor ik meteen aan de koppakking dacht, de garage zei echter dat wat sludge aan de dop bij deze auto heel normaal is. Mede omdat wij regelmatig korte stukjes rijden.

Daarnaast ruiken ze geen benzine in de koelvloeistoftank en hebben ze ook nog diverse metingen gedaan. Volgens hun is de koppakking uitgesloten. Ze hebben hem nu al 2x volledig onder druk gezet maar er is geen lek te vinden.

Nu geven zij wel aan dat met het vervangen van het thermostaathuis de koelvloeistof volledig eruit is geweest en het mogelijk nog (steeds) lucht kan zijn wat eruit gaat waardoor de koelvloeistof zakt. Ik weet niet bij hoeveel KM dit er volledig uit zou moeten zijn maar hij verliest nog steeds koelvloeistof.

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Draai de bougies er eens uit en kijk of er 1 of 2 een andere kleur hebben dan de rest.
Als je een endoscoop hebt kijk dan ook even in de cilinder of er 1 of 2 veel minder roetaanslag hebben dan de rest.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05:36
Het moet lekken of verbranden. Een mogelijke luchtbel kan, maar op een gegeven moment moet het niveau stabiel blijven.
Blijft hij zakken is het toch echt een kapotte koppakking als het nergens lekt. Een druktest moet minimaal 24uur duren aangezien een kortere test niets zegt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:10
Lekke radiator...... Onlangs ook gehad. kleine haarscheurtjes lekken langzaam wat koelvloeistof. Goed de koelvloeistof in de gaten houden, bij voorkeur koelvloeistof met een kleurtje gebruiken.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:32
Je kunt een UV-tracer toevoegen, dan kun je kijken waar in de motorruimte dat tevoorschijn komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Wat ik eens heb gehad met een lek wat maar niet te vinden was: Radiatordop die niet goed meer was. Ja, dat merk je niet als je de radiatordop eraf draait voor een druktest.

Andere dop erop gedaan, probleem opgelost.

Anders inderdaad een UV-tracer toevoegen en kijken of je zo toch niet een minimaal lekje kan vinden, misschien is het iets wat alleen lekt bij een warm blok.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-05 18:18

Emiel1984

Made in NL

Droge krant\papier onder de auto leggen om te kijken of hij ergens iets lekt een optie ?
Als de auto lang genoeg op een droge plek kan staan kan dit wellicht helpen de bron te vinden of uit te sluiten dat je vloeistof verliest als de auto stil staat.

[ Voor 15% gewijzigd door Emiel1984 op 22-04-2025 13:07 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Met papier onder de auto zien we niks. De garage heeft een nieuwe dop geplaatst en we gaan kijken of dat effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:10
Aj. Het mooiste was een zichtbaar lek in de motorkap.
Andere optie dan: binnenin je auto zit een kachel huis (plastic doos met kleppen die open en dichtgaan met een radiator erbij) waarvan de radiator lekt. Je ruikt dan een vreemde zoetige lucht in je auto, buiten ruik je niets.

Slechtste scenario: witte rook uit de auto. Dan zit je koelvloeistof bij de cylinders in de buurt en verstand daar. Dan moet je motorblok gevlakt worden. Maar die kans is bij moderne wagens erg klein. 90 procent gewoon een lekkage hier of daar.

Overigens is het repareren van een kachel huis radiator een hele grote operatie omdat je daah moet worden uitgebouwd....kostbaar.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-05 15:48
Je waterpomp kan ook heel minimaal over de as naar buiten lekken. Als de waterpomp al veel kilometers meegaat zou je het daar ook kunnen zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Colini
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:16
Ik zet in op het koelvloeistof reservoir..

Wij hebben zelf een Astra Twintop uit 2006. Even uit mijn hoofd, worden in beide type auto's hetzelfde reservoir gebruikt. Het lek zal zich waarschijnlijk bevinden in de naad.

Dit is ook niet te vinden / zien als je geen koelvloeistof ergens ziet. Je moet dus geluk hebben dat nog niet alles verdampt is als je de motorkap opent, dan kun je het namelijk herleiden tot waar de breuk / scheur zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ceU0ZbhBJU53j1_ziSq5fj4D_I8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yn3pHWi6LlujTLJBqWZodHu1.jpg?f=fotoalbum_large

Let niet op de rode cirkel, afbeelding komt van internet.. Met de naad bedoel ik de blauwe lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Welk motorblok hangt er in?
Toevallig n Turbo? of heb je een oliekoeler (Opel heeft nog wel ens een olie-water koeler).

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Even een update!

De garage heeft 24 april een nieuwe dop geplaatst.
De lekkage gaat nu een stuk minder hard maar we verliezen nog steeds koelvloeistof.

We zijn nu ongeveer een halve cm kwijt op bijna 700 KM (veel gereden i.v.m. vakantie).
Volgens mij hoor je helemaal niks te verliezen of is dit wel acceptabel?

Het is overigens een turbo en de koppakking heeft de garage (al een aantal keer) uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
knorde schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:14:
Even een update!

We zijn nu ongeveer een halve cm kwijt op bijna 700 KM (veel gereden i.v.m. vakantie).
Nee. Je hoort idd niks te verliezen.. dus niet acceptabel

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
knorde schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:14:
Even een update!

De garage heeft 24 april een nieuwe dop geplaatst.
De lekkage gaat nu een stuk minder hard maar we verliezen nog steeds koelvloeistof.

Het is overigens een turbo en de koppakking heeft de garage (al een aantal keer) uitgesloten.
Een halve centimeter op 700km is echter wel heel minimaal en kan ook door warmte/drukverschillen in het systeem komen. Ik zou echt wat langer testen om uitsluitsel te krijgen.

Er zijn overigens prima makkelijk te gebruiken "sniff" tests voor een kapotte koppakking en ook de sludge/mayo aan je dop en evt pijlstok schoonmaken en kijken wat er terugkomt is een goede methode, zeker als je nu ivm vakantie veel meer rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:35

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Je hebt geen vochtige vloermat in de auto? (kachelradiateur ook kan zweten/lekken)

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:53
Haarscheurtjes in de cilinderkop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:19
Die metingen zijn gedaan onder dezelfde omstandigheden en niet de ene met een koude motor en de andere met een draaiende warme motor?
Pagina: 1