Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:39
Introductie
Ik zit met een legpuzzel: het volleggen van een krap plat dak met ±4000Wp.
De scope van deze post beperk ik tot het hoge dak en het volleggen. Negeer het lage dak. Geen offerte vergelijking oid...

Wens
  • Hoogste (9m) platte voorzien van oost-west opstelling met het liefst (8 panelen 1950x1134x30mm)
  • Beperkt ruimte : 4.7m x 4.5m incl. dakranden. Netto 4.6m x 4.3m.
  • Oppervlakte maximaal benutten met extra balast i.v.m. veiligheidsmarge-overschrijding van 30cm.
  • FlatFix Fusion montage set.
Wat heb ik al gedaan?
  • Overige >400Wp formaat panelen onderzocht met gewenste Wattpiek.
  • Combinatie van overige maten en Portret en Landscape modes geprobeerd.
Sunny Design
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-PVd0SAmyUR-k6t3u2bqej7AT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jVxrnRZT8FZYkSFh8bz6vd7T.jpg?f=fotoalbum_large

Marges Noord en Zuid: 30cm, Oost en West 10cm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQoYudo2qCszqFXCfmoBvnrmL0I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kXkqAolXU0BmzimnXxImDVEA.jpg?f=user_large

maar Sunny Design houdt geen rekening met FlatFix Fusion maatvoeringen en daarom twijfel ik of het uberhaupt kan.

Vraag
Dus, hoe kan ik achter deze afmeting van de gele lijn komen van FlatFix Fusion? Ik heb de officiële tooling van Esdec geprobeerd maar die hield steevast aan meer marge bij de dakranden, begrijpelijk ook, maar ik durf het risico wel aan met extra balast, mits iemand mij kan overtuigen om dit echt niet te willen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_g3E_Xv9uH2pJfgfI3SQQKAbJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yWAWm8n1qAktQBiLJq1gyPEP.jpg?f=fotoalbum_large

Overig
  • 3-fase systeem met APSystems QT2 micromvormers (laag dak heeft met schaduwval te maken).
  • hellingsgraad van 13 aangehouden
  • Bewust van niet of nauwelijks loopruimte uiteindelijk.
  • Zelf leggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:49
Je kunt bij esdec je dak gewoon 30cm groter tekenen

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Beperkt ruimte : 4.7m x 4.5m incl. dakranden. Netto 4.6m x 4.3m.
Hoe kom je aan deze maten? Heb je dit zelf gemeten?
Een dakrand van 10cm is al erg smal, laat staan 5cm... Als je niet zelf met een rolmaat op het dak geweest bent zou ik er vanuit gaan dat dit niet klopt en op zijn minst een cm of 30 tolerantie aanhouden op de maatvoering (dus los van eventuele installatie normen die je naar eigen inzicht kunt negeren).

Verder ken ik flatfix fusion niet, maar zo strak als je het getekend hebt krijg je het nooit. als je betonvoeten gebruikt kun je de boel idd zo strak tegen elkaar schuiven maar met een installatie systeem niet. En je wilt dit ook niet want het vuil kan nergens heen als je de boel strak tegen elkaar legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 21:08

SPT

Deze panelen zouden ook een optie kunnen zijn. Die zijn wat compacter dan die van jou, waardoor het wel net past. Behalve dat jouw opstelling aan de lange kant (dus bij de zijkanten van de panelen) net niet zal gaan passen doordat er bij dit soort systemen wat afstand tussen de panelen zit, kan je er ook niet meer bij. Dat is vreselijk onhandig, zowel bij het installeren als bij onderhoud. Met die kleine panelen kan je er aan de zijkanten nog net langs.

Zou ook zeker even goed aan je rendement rekenen. Ken jouw situatie niet, maar voor normale huishoudens geldt dat de marginale opbrengsten van zonnepanelen erg laag zijn bij grotere installaties. Daardoor zou zo'n iets kleinere (maar goedkopere) installatie zomaar een duidelijk hoger rendement kunnen hebben, rekening houdend met het feit dat hij ook goedkoper is.

Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met het installeren van zonnepanelen en welke materialen je hebt (valbeveiliging?), maar als dit een DIY-project is zou ik de opstelling aanpassen (dus geen 8 panelen). Zelfs met die kleinere panelen heb je te weinig ruimte over om veilig/prettig te kunnen werken. Als je een pro bent die dit voor zichzelf doet en een hoogwerker etc. tot zijn beschikking heeft ligt dat natuurlijk anders.

[ Voor 21% gewijzigd door SPT op 22-04-2025 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
mcDavid schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:53:
[...]
Hoe kom je aan deze maten? Heb je dit zelf gemeten?
Een dakrand van 10cm is al erg smal, laat staan 5cm... Als je niet zelf met een rolmaat op het dak geweest bent zou ik er vanuit gaan dat dit niet klopt....
Scherp gezien. Er is sprake van een nokzijde, vandaar netto 4.72m - 1 a 12cm dakrand = netto 4.6m.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggW24CDqXiQ1Grb13GSQqukmYsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hS1BPgV5cwWliK92gsfVArod.jpg?f=fotoalbum_large

De overige drie dakranden zijn 12 cm ieder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Y1lLhGAsn_tXIQvUSotA7ugFJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gap5iCyJr6yYsBq5UtV2uWC1.jpg?f=fotoalbum_large
mcDavid schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:53:
[...]
Verder ken ik flatfix fusion niet, maar zo strak als je het getekend hebt krijg je het nooit. als je betonvoeten gebruikt kun je de boel idd zo strak tegen elkaar schuiven maar met een installatie systeem niet. En je wilt dit ook niet want het vuil kan nergens heen als je de boel strak tegen elkaar legt.
Ik heb deze video waarin FlatFix Fusion wordt gebruikt meermaals gezien en het ziet er vrij compact uit!

[ Voor 21% gewijzigd door goodfella op 22-04-2025 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
SPT schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:55:
Deze panelen zouden ook een optie kunnen zijn. Die zijn wat compacter dan die van jou, waardoor het wel net past. Behalve dat jouw opstelling aan de lange kant (dus bij de zijkanten van de panelen) net niet zal gaan passen doordat er bij dit soort systemen wat afstand tussen de panelen zit, kan je er ook niet meer bij. Dat is vreselijk onhandig, zowel bij het installeren als bij onderhoud. Met die kleine panelen kan je er aan de zijkanten nog net langs.
Dit is idd ook een punt van zorg, van toegankelijkheid is bij 1950x1134x30mm panelen geen sprake meer.
Zou ook zeker even goed aan je rendement rekenen. Ken jouw situatie niet, maar voor normale huishoudens geldt dat de marginale opbrengsten van zonnepanelen erg laag zijn bij grotere installaties. Daardoor zou zo'n iets kleinere (maar goedkopere) installatie zomaar een duidelijk hoger rendement kunnen hebben, rekening houdend met het feit dat hij ook goedkoper is.
Je hebt i.i.g de < 400Wp panelen idee aangewakkerd. Ik ga rekenen. Bedankt.
Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met het installeren van zonnepanelen en welke materialen je hebt (valbeveiliging?), maar als dit een DIY-project is zou ik de opstelling aanpassen (dus geen 8 panelen). Zelfs met die kleinere panelen heb je te weinig ruimte over om veilig/prettig te kunnen werken. Als je een pro bent die dit voor zichzelf doet en een hoogwerker etc. tot zijn beschikking heeft ligt dat natuurlijk anders.
Ik heb geen ervaring. Maar ik heb een lager plat dak waarmee ik kan 'oefenen'. Mijn voornemen was om steigers te lenen van onze oud-aannemer en idd sowieso valbeveiliging (vest en kabels) te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
timpel_800 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:43:
Je kunt bij esdec je dak gewoon 30cm groter tekenen
8)7 bedankt! Ik heb de zijde van 4.7 + 2 x 0.3 = 5.3 gemaakt. Echter zie ik nergens waar ik de hellingshoek van de oost-west opstelling kan inzien. Weet jij toevallig waar dat staat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYh3TETzF_xWfafd9a7W_xMbQhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pm7NvayhZznviCxJN9q6Snr1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:03
Solarstell (tegenwoordig Blubase) ook bekeken? Dat heb ik vorig jaar gebruikt om een dak goed vol te leggen: ThinkPad in "Zelf zonnepanelen op platdak schuur plaatsen (oost-west)"

Zoals je op foto ziet steekt er nog een stukje uit (daarmee koppel je ze door). Dat zou je evt. nog kunnen afslijpen om het wat compacter te maken.

Ik heb ook nog mail/telefonisch contact gehad en werd als particulier vriendelijk te woord gestaan.

Edit: ik lees nu pas dat het om een dak op 9m hoogte gaat. In mijn geval ging het om een dak van 2m20 hoog ofzo…

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 22-04-2025 21:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timpel_800
Hellingshoek van FF is volgens mij 13 graden. Oostwest/Zuid, allemaal hetzelfde. Het is namelijk allemaal hetzelfde spul alleen dan anders in elkaar geklikt.

Ik heb zelf ook 20 panelen op flatfix liggen. Heel fijn spul om mee te werken. Heb ook twee panelen op bluebase liggen, dat werkt ook goed hoor. FF is net ff wat netter afgewerkt allemaal.

[ Voor 37% gewijzigd door timpel_800 op 22-04-2025 15:43 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
Inmiddels heb ik antwoord op mijn vraag gevonden: de totale lengte (zij aanzicht)

In de uitdraai (Project Plan PDF) van de Enstall tool staat het volgende voor mijn opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTLM1V6Pt8H5t1-Hhz_B9Aj62nM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R5tCv8VyXgmGe1IzP3kWkmAM.jpg?f=fotoalbum_large

Daar staat de breedte voor een 'dakje' 2374. Dus 2x 2374 = 4748mm. Dat is net iets te veel voor 4600mm.

Ik kan idd (@ThinkPad) de koppelstukken aan beide zijden nog afzagen, waardoor het misschien net past.
In dit filmpje wordt dat ook gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NBe6mQesSbNLTprC1MajO9h8zXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/blSgqhhOofrBBL7ttIlnkKjY.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik er vanuit gaat dat het net past, resteert nog het risico afdekken op sterke winden: dus veel ballast...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:10
Er is een reden dat er veiligheidsmarges in het tekensysteem staan wat esdeq hanteert.
op de gok extra ballast kan werken maar het kan ook niet, ik heb iets te vaak dergelijke filmpjes voorbij zien komen. dit wil je nergens, maar zeker in een woonwijk niet op je geweten hebben YouTube: Zonnepanelen waaien van dak bedrijfsgebouw Elst

Bezint eer gij begint.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:57

franssie

Save the albatross

Ik heb flat fix, dat is voor een deel van het dak gewaaid ooit, op nog geen drie meter hoogte, een meter van de dakrand. Nu lag dat niet rug aan rug maar toch. Op negen meter hoogte zou ik dit echt niet aandurven, en is volgens mij ook niet in overeenstemming met de leg instructie van dit soort systemen die losliggen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:55
Inplaats van het hele dak vol te gooien, zijn er geen mogelijkheden om tegen de gevel een paar panelen te plaatsen (met daarbij natuurlijk een aantal op het platte dak)? Totale opbrengst is lager, maar in de winter (afhankelijk van de orientatie) wel hoger en daardoor kan het eigen verbruik omhoog.

[ Voor 9% gewijzigd door Antonl91 op 22-04-2025 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
misschien ligt het er ook nog aan welke windzone je zit. Maar je wilt idd geen risico met dit soort dingen natuurlijk. Maar als je er een paar betonbandjes inlegt, denk ik dat er weinig kan gebeuren. Zeker O/W waar de wind er moeilijk onder kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
No Hands schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:12:
Er is een reden dat er veiligheidsmarges in het tekensysteem staan wat esdeq hanteert.
op de gok extra ballast kan werken maar het kan ook niet, ik heb iets te vaak dergelijke filmpjes voorbij zien komen. dit wil je nergens, maar zeker in een woonwijk niet op je geweten hebben YouTube: Zonnepanelen waaien van dak bedrijfsgebouw Elst

Bezint eer gij begint.
Je hebt een goed punt. En ik worstel al een tijdje over de nogo-zone. Dus ik denk er niet te lichtzinnig over. Deze video had ik ook al gezien.

Het platte dak is een nieuw opbouw van vorig jaar en de constructeur heeft de zonnepanelen meegenomen in zijn berekeningen. Dus over dubbel-extra ballast maak ik mij geen zorgen.

Je snijdt wel een goed punt aan: hoeveel extra ballast is dan wel nodig want op de gok nemen slaapt niet lekker, en hoe kan je dat zo goed mogelijk uitrekenen in het geval dat je in de nogo-zone komt?
franssie schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:23:
Ik heb flat fix, dat is voor een deel van het dak gewaaid ooit, op nog geen drie meter hoogte, een meter van de dakrand. Nu lag dat niet rug aan rug maar toch. Op negen meter hoogte zou ik dit echt niet aandurven, en is volgens mij ook niet in overeenstemming met de leg instructie van dit soort systemen die losliggen.
Had jij winddeflectoren aan de zijkanten? Want die ga ik sowieso nemen.
Antonl91 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:34:
Inplaats van het hele dak vol te gooien, zijn er geen mogelijkheden om tegen de gevel een paar panelen te plaatsen (met daarbij natuurlijk een aantal op het platte dak)? Totale opbrengst is lager, maar in de winter (afhankelijk van de orientatie) wel hoger en daardoor kan het eigen verbruik omhoog.
Geen gevels, maar wel een schuin dak, of zelfs een dakkapel aan de andere zijde.
Dus 6 panelen op het platte dak, en 2 panelen op het schuine dak eventueel deels op het dakkapel en dakpannen. Dus dit begin ik ook als optie te zien.

[ Voor 5% gewijzigd door goodfella op 23-04-2025 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
timpel_800 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:46:
misschien ligt het er ook nog aan welke windzone je zit. Maar je wilt idd geen risico met dit soort dingen natuurlijk. Maar als je er een paar betonbandjes inlegt, denk ik dat er weinig kan gebeuren. Zeker O/W waar de wind er moeilijk onder kan komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_zScmHwUe9D4wT_1UBEXeIrhbwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/feARy6DMxaWlm0DMKDYHIGrI.jpg?f=fotoalbum_large

Het gaat om stad Utrecht, bebouwd. Dus volgens het tabel 530 N/m2

Extra extra (2x ja) ballast is ook onderdeel van mijn beredenering, zeker i.c.m. met winddeflectoren.
Maar ik sta zeker open voor waarom ik dit niet moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:57

franssie

Save the albatross

@goodfella inderdaad met zij reflectoren

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
Nieuws *O*
Onze nieuwe buren gaan ook een dakopbouw realiseren (medio zomer).
Zij komen aan ons zuid-zijde zoals hieronder te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iX57ZGsoFR-WLhk6YpoeRRjzff0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uVbMKCMooLauTMarX0geRQEc.jpg?f=fotoalbum_large

Aangezien we vaak met zuidwestenwind te maken hebben, komt dit erg mooi uit.

Dakrand marges en later
  • Noord 30cm
  • Oost 10 cm
  • Zuid 30 cm, en later dus veel meer door burenopbouw.
  • West 10 cm
Al met al durf ik het risico wel aan met extra ballast. De vraag is hoeveel extra ballast plaatsen?
Onderstaand is een uitdraai waarbij rekening is gehouden met 30 cm vrije randzone.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJcujTtAeSsnHDOa6V6TvFE5RK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X0EsGQNjySmH5eukk3QEn2dI.jpg?f=fotoalbum_large

Normaliter
  • 272kg in totaal
  • Dus 68 betonklinkers nodig.
Mijn situatie en denkwijze: verdubbelen
  • 544kg
  • 136 klinkers.
Wat vinden jullie hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Ik durf hier niks van te zeggen. Maar kijk even of je wel zoveel klinkers in de ballastbak kan krijgen.

Pagina: 1