Marantz SR6010 Storing reparatie schatting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phizzie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-09 21:58

phizzie

always look on the bright side

Topicstarter
Heeft er iemand ervaring met een voedingscircuit storing bij een redelijk recente Marantz Surround Receiver? Indien ja, heb je deze laten repareren en wat waren de kosten ongeveer?

De onze, een SR6010 is na eindelijk enkele maanden goed werken via een AppleTV 2 device dit weekeinde in een storing geschoten.

De storings beveiliging klapt er na een kortere periode in, met een harde plop. Na wat uitzoekwerk op o.a. YouTube ben ik op het volgende gekomen:
- er is een storings beveiligings functie
- de cyclus is 2x per seconde knipperen, dat betekent óf een kortsluiting ivm kabel contacten óf een voedingsprobleem
- deze is middels toetsencombinatie Source Zone 2 + Status + Power, standje 2, uit te lezen waarom de storings beveiliging functie is gestart
- ik heb deze uitgelezen, gereset en nog eens in de beveiliging gekregen. Beide met zelfde resultaat: DC power.
- de service manual (dus niet de owners manual!) meldt dat je de machine moet opsturen voor reparatie

De grote vraag is nu: De 1:1 vervanging op Marktplaats is €300 ongeveer. Ik ben voor het repareren van dingen, liefste zelf, maar ik heb geen idee of ik dit werkend ga krijgen en waar ik welke onderdelen moet bestellen.
Het zijn helaas niet de transistoren zoals in de Tamil gesproken YouTube video waarin iemand voor het center kanaal vervangt. (al zijn die transistoren met +/-€10/stuk ook niet heel goedkoop, maar prima als dat het moet zijn)

aw snap, was dat het alweer?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:43
Even de reparatie buiten beschouwing gelaten. 300 euro voor een 10 jaar oude surround receiver, met een nieuwprijs van z'n 900 euro. Dat is mijns inziens een hele slechte deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phizzie

phizzie

Topicstarter
Het is gebruikelijk dat deze 7.2 receivers, vanwege weinig verkocht en na update volledige support op belangrijke encoding standaarden kregen, voor een we hands prijs >25% gaan. Ik houd er al een tijdje enkele in de gaten om een gevoel te krijgen of we moeten upgraden indien er iets gebeurt. En nu is er wat aan de hand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als het een bekend probleem is, zou je meer info moeten vinden door te zoeken op "Marantz SR6010 repair". Eventueel kan je ook zoeken op andere types uit dezelfde tijd. Met wat geluk zijn alleen soldeerverbindingen of een paar kleine componenten kapot en zijn de materiaalkosten verwaarloosbaar. Met deze informatie is het voor een reparateur een half uurtje werk + overhead voor facturatie en garantie.
phizzie schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:31:
Ik ben voor het repareren van dingen, liefste zelf, maar ik heb geen idee of ik dit werkend ga krijgen en waar ik welke onderdelen moet bestellen.
Het zijn helaas niet de transistoren zoals in de Tamil gesproken YouTube video waarin iemand voor het center kanaal vervangt. (al zijn die transistoren met +/-€10/stuk ook niet heel goedkoop, maar prima als dat het moet zijn)
Repareren bestaat voor het grootste deel uit foutzoeken. Dat kan alleen uit als je het zelf doet. Zo te lezen heb je er nog geen verstand van. Vind je het leuk om dat te leren? Je kan bijvoorbeeld opzoeken hoe je kan meten of een eindtransistor kapot is. Als je hier verder mee wilt, zou je reparaties op het forum van circuitsonline.net kunnen lezen. Daar is meer kennis van elektronica dan hier. En anders wordt er op Marktplaats nog redelijk geboden op defecte versterkers.

[ Voor 68% gewijzigd door TBTL op 22-04-2025 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:29
Kan je niet beter gewoon Audioservice in Elst vragen wat reparatie ongeveer kost?
https://www.audioservice.nl/

Als je repareert weet je wat er gedaan is en welke onderdelen vervangen zijn.
Als het een kwaaltje is waar ze allemaal last van krijgen dan kan een tweedehands hetzelfde dus krijgen.

Dit topic hier gaat over een SR6015 die zo te zien een zelfde probleem had wat jij beschrijft:
https://audiosciencerevie...ection-mode-solved.39848/

Daar was de oorzaak de brug gelijkrichter op de voedingsprint.
Dat zijn meestal geen dure dingen om te vervangen en meestal ook vrij makkelijk te solderen.
(En ook makkelijk na te meten met een multimeter)

[ Voor 46% gewijzigd door RobbieT op 22-04-2025 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phizzie

phizzie

Topicstarter
Heel hartelijk dank @TBTL en @RobbieT!

Vaak ben ik wel te porren voor het zelf uitzoeken en prutsen. Echter is het aantal componenten met zulk een 7.2 kanaals apparaat echt wel groot en mijn ervaring met componenten meten lager dan gewenst. In de fase waarin we nu thuis zitten met een aanstaande verhuizing zie ik me al opgegeven voor 'Help mijn man is Tweaker' als ik alles met de hand ga nakijken... Super bedankt voor de tips in elk geval!
En qua reparatie partij, sja, het liefste zou ik iets meer in de buurt zitten; heb ervaring met CE repair in Mijdrecht, maar die doen andere merken. Elst is niet zomaar in de hoek helaas. Transport was ook niet heel goedkoop maar wel een heel solide tip!
Je hebt me in elk geval op het idee gebracht om een lokale partij eens te contacteren wat zij normaliter doen als iets buiten de garantie valt. Misschien hebben zij ook nog een warm contact...

Pagina: 1