Begin dit jaar heb ik een hotelovernachting aan de andere kant van het land gehad vanwege nachtelijke ICT werkzaamheden on site. Hier ben ik met mijn privéauto naar toe gereden (ik heb geen leaseauto). Bij deze overnachting waren ook 20 euro parkeerkosten bij het hotel die ik netjes heb gedeclareerd en uitbetaald heb gekregen. Tot mijn grote verbazing hebben ze deze 20 euro parkeerkosten omgerekend naar een bruto bedrag van ongeveer 40 euro en bij mijn bruto salaris van afgelopen maand geteld. Daarvan is weer 20 euro netto ingehouden. Mijn kilometervergoeding voor zakelijk verkeer is meer dan 0,23 euro / km.
Onder de streep zijn de 20 euro parkeerkosten dus netto vergoed als losse uitbetaling, maar in mijn salaris is wel bruto met 40 euro verhoogd. Ik kan me voorstellen dat als je regelmatig voor je werk met je privéauto in het land bent en parkeerkosten bij een hotel moet betalen je bruto salaris snel oploopt zonder dat je er netto iets van terug ziet. Uiteraard heeft het bruto jaar salaris invloed op allerlei belastingen en toeslagen, dus ik ben er niet blij mee dat parkeerkosten die ik MOET maken voor werk bij de klant van invloed zijn op mijn salaris.
Aangezien hier veel ICT-ers actief zijn, ben ik benieuwd of jullie je in deze situatie herkennen (voor leaserijders zijn de regels anders, maar dat is in mijn geval even niet relevant) en hoe jullie er mee dealen.
In Handboek Loonheffingen 2025 staat:
Onder de streep zijn de 20 euro parkeerkosten dus netto vergoed als losse uitbetaling, maar in mijn salaris is wel bruto met 40 euro verhoogd. Ik kan me voorstellen dat als je regelmatig voor je werk met je privéauto in het land bent en parkeerkosten bij een hotel moet betalen je bruto salaris snel oploopt zonder dat je er netto iets van terug ziet. Uiteraard heeft het bruto jaar salaris invloed op allerlei belastingen en toeslagen, dus ik ben er niet blij mee dat parkeerkosten die ik MOET maken voor werk bij de klant van invloed zijn op mijn salaris.
Aangezien hier veel ICT-ers actief zijn, ben ik benieuwd of jullie je in deze situatie herkennen (voor leaserijders zijn de regels anders, maar dat is in mijn geval even niet relevant) en hoe jullie er mee dealen.
In Handboek Loonheffingen 2025 staat:
3.10.1 Uw werknemer reist met een eigen vervoermiddel
Parkeren bij het werk: parkeren op of bij de plaats van werkzaamheden
Gebruiken uw werknemers een parkeerplaats of garage op uw bedrijfsterrein? Dan maken deze deel uit van de plaats van werkzaamheden (zie paragraaf 22.2.1). Deze parkeervoorziening is onbelast (nihilwaardering). Gebruiken uw werknemers een parkeerplaats in de omgeving van de plaats van werkzaamheden? Dan maakt deze ook deel uit van de plaats van werkzaamheden als u verantwoordelijk bent voor die parkeerplaats. Dat wil zeggen dat een werknemer u met succes aansprakelijk kan stellen als door uw nalatigheid bijvoorbeeld zijn auto beschadigd raakt. In dat geval mag u deze parkeergelegenheid onbelast ter beschikking stellen. Kan de werknemer u niet met succes aansprakelijk stellen, dan is het ter beschikking stellen van de parkeergelegenheid belast.
Parkeren bij het werk: parkeren op andere plekken
Voor andere parkeerplaatsen en garages die uw werknemers gebruiken, hebt u geen (arbo) verantwoordelijkheid. Het vergoeden, verstrekken of ter beschikking stellen van parkeergelegenheid bij het werk, bijvoorbeeld met een parkeerkaart voor het parkeren bij een klant, is in deze gevallen loon van de werknemer voor zover dit loon samen met een kilometervergoeding van u (of een vast bedrag) hoger is dan € 0,23 per kilometer (zie paragraaf 23.1.4). Deze parkeervoorzieningen waardeert u op de waarde in het economische verkeer of de factuurwaarde. Maar u kunt dit loon ook aanwijzen als eindheffingsloon (zie paragraaf 10.1.3).