Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niwresixel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23:39
Begin dit jaar heb ik een hotelovernachting aan de andere kant van het land gehad vanwege nachtelijke ICT werkzaamheden on site. Hier ben ik met mijn privéauto naar toe gereden (ik heb geen leaseauto). Bij deze overnachting waren ook 20 euro parkeerkosten bij het hotel die ik netjes heb gedeclareerd en uitbetaald heb gekregen. Tot mijn grote verbazing hebben ze deze 20 euro parkeerkosten omgerekend naar een bruto bedrag van ongeveer 40 euro en bij mijn bruto salaris van afgelopen maand geteld. Daarvan is weer 20 euro netto ingehouden. Mijn kilometervergoeding voor zakelijk verkeer is meer dan 0,23 euro / km.

Onder de streep zijn de 20 euro parkeerkosten dus netto vergoed als losse uitbetaling, maar in mijn salaris is wel bruto met 40 euro verhoogd. Ik kan me voorstellen dat als je regelmatig voor je werk met je privéauto in het land bent en parkeerkosten bij een hotel moet betalen je bruto salaris snel oploopt zonder dat je er netto iets van terug ziet. Uiteraard heeft het bruto jaar salaris invloed op allerlei belastingen en toeslagen, dus ik ben er niet blij mee dat parkeerkosten die ik MOET maken voor werk bij de klant van invloed zijn op mijn salaris.

Aangezien hier veel ICT-ers actief zijn, ben ik benieuwd of jullie je in deze situatie herkennen (voor leaserijders zijn de regels anders, maar dat is in mijn geval even niet relevant) en hoe jullie er mee dealen.

In Handboek Loonheffingen 2025 staat:
3.10.1 Uw werknemer reist met een eigen vervoermiddel

Parkeren bij het werk: parkeren op of bij de plaats van werkzaamheden

Gebruiken uw werknemers een parkeerplaats of garage op uw bedrijfsterrein? Dan maken deze deel uit van de plaats van werkzaamheden (zie paragraaf 22.2.1). Deze parkeervoorziening is onbelast (nihilwaardering). Gebruiken uw werknemers een parkeerplaats in de omgeving van de plaats van werkzaamheden? Dan maakt deze ook deel uit van de plaats van werkzaamheden als u verantwoordelijk bent voor die parkeerplaats. Dat wil zeggen dat een werknemer u met succes aansprakelijk kan stellen als door uw nalatigheid bijvoorbeeld zijn auto beschadigd raakt. In dat geval mag u deze parkeergelegenheid onbelast ter beschikking stellen. Kan de werknemer u niet met succes aansprakelijk stellen, dan is het ter beschikking stellen van de parkeergelegenheid belast.

Parkeren bij het werk: parkeren op andere plekken

Voor andere parkeerplaatsen en garages die uw werknemers gebruiken, hebt u geen (arbo) verantwoordelijkheid. Het vergoeden, verstrekken of ter beschikking stellen van parkeergelegenheid bij het werk, bijvoorbeeld met een parkeerkaart voor het parkeren bij een klant, is in deze gevallen loon van de werknemer voor zover dit loon samen met een kilometervergoeding van u (of een vast bedrag) hoger is dan € 0,23 per kilometer (zie paragraaf 23.1.4). Deze parkeervoorzieningen waardeert u op de waarde in het economische verkeer of de factuurwaarde. Maar u kunt dit loon ook aanwijzen als eindheffingsloon (zie paragraaf 10.1.3).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16-05 17:32

Sharky

Skamn Dippy!

niwresixel schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:27:
(voor leaserijders zijn de regels anders, maar dat is in mijn geval even niet relevant)
Denk niet dat de regels anders zijn voor leaserijders. Als ik (parkeer-)kosten maak declareer ik dat en krijg ik dat rechtstreeks op mijn rekening. Dat staat los van mijn auto.

Los van dat; Wat een rare manier van compenseren, waarom zou de werkgever extra belasting willen betalen over gemaakte kosten? Denk dat het een foutje is.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiel_78
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-05 15:38
*knip* geen copy-paste ChatGPT aub

[ Voor 98% gewijzigd door ZieMaar! op 22-04-2025 15:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-05 15:51
chiel_78 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:33:
Ik heb het in ChatGTP gegooid want ik snapte er niks van...

---

Dit stukje tekst is typisch fiscaal-juridisch geformuleerd, dus ik leg het even in normale taal uit:

Kort samengevat:
Lang verhaal
Dit lijkt mij te gelden als structureel parkeren naast je eigen bedrijfspand.
De OP heeft het over incidentele kosten, dat is een andere situatie.

Ik vind dat de werkgever het heel raar (waarschijnlijk zelfs foutief) op lost, je kunt die € 20 gewoon als declaratie uitbetalen. In mijn carrière van 40+ jaar bij diverse werkgevers ben ik het nog niet tegen gekomen.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Als je al minimaal €0,23 / km onbelast krijgt uitgekeerd mag je werkgever inderdaad niet ook nog belastingvrij je parkeerkosten vergoeden. Die worden fiscaal geacht te zijn opgenomen in die €0,23.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-05 19:01
bregweb schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:40:
[...]

Dit lijkt mij te gelden als structureel parkeren naast je eigen bedrijfspand.
De OP heeft het over incidentele kosten, dat is een andere situatie.

Ik vind dat de werkgever het heel raar (waarschijnlijk zelfs foutief) op lost, je kunt die € 20 gewoon als declaratie uitbetalen. In mijn carrière van 40+ jaar bij diverse werkgevers ben ik het nog niet tegen gekomen.
Als ik een andere bron dan ChatGPT pak:

https://www.willemsperson...en-hoe-zit-dat-ook-alweer

Dan staat daar hetzelfde:
Parkeerkosten bij gebruik privé auto voor zakelijk verkeer
Als er echter parkeerkosten worden gemaakt met een privé auto bij het bezoek van klanten, dan kan je deze als werkgever niet zondermeer onbelast vergoeden. De werkgever mag maximaal 19 cent per gereden kilometer onbelast vergoeden. Er wordt vanuit gegaan dat deze 19 cent alle kosten dekt, parkeerkosten inbegrepen. Dat dit volstrekt onvoldoende is begrijpt iedereen, maar dat is de regel.
Wat een absurde instelling weer van de overheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:59

FreakNL

Well do ya punk?

eLScha schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:42:
Als je al minimaal €0,23 / km onbelast krijgt uitgekeerd mag je werkgever inderdaad niet ook nog belastingvrij je parkeerkosten vergoeden. Die worden fiscaal geacht te zijn opgenomen in die €0,23.
In theorie klopt dat.

In de praktijk kan de BD wat mij betreft het heen-en-weer krijgen, want 0.23 is al niet dekkend.

Ik moet zeer vaak met de eigen auto op pad (dat is een andere discussie overigens) en als ik dan een tolweg of betaald parkeren tegenkom gaat dat gewoon met de company CC en achteraf hang ik het bonnetje aan de expense. In dit geval is het slechts een verantwoording.

Als ik wel met eigen middelen zou betalen (wat ook nog weleens voorkomt) dan maak ik een expense (private paid, to receive) en hang ik daar het bonnetje aan. Wordt gewoon netto uitgekeerd in dat geval, geen vreemde bruto/netto verrekeningen.

Ik weet niet hoe ze dat hier regelen maar er is nog nooit moeilijk over gedaan. En als het wel een probleem zou worden weet ik al wat mijn teamleider zegt (declareer maar extra kms ter waarde van je parkeergeld).

[ Voor 11% gewijzigd door FreakNL op 22-04-2025 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-05 17:43
Ik heb het bij vorige werkgevers ook altijd gedaan zoals @FreakNL.

Laat dit vooral geen invloed hebben op je salaris (en daarmee recht/hoogte op toeslagen etc).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:48
FreakNL schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:53:
[...]

In theorie klopt dat.

In de praktijk kan de BD wat mij betreft het heen-en-weer krijgen, want 0.23 is al niet dekkend.

Ik moet zeer vaak met de eigen auto op pad (dat is een andere discussie overigens) en als ik dan een tolweg of betaald parkeren tegenkom gaat dat gewoon met de company CC en achteraf hang ik het bonnetje aan de expense. In dit geval is het slechts een verantwoording.

Als ik wel met eigen middelen zou betalen (wat ook nog weleens voorkomt) dan maak ik een expense (private paid, to receive) en hang ik daar het bonnetje aan. Wordt gewoon netto uitgekeerd in dat geval, geen vreemde bruto/netto verrekeningen.

Ik weet niet hoe ze daar hier regelen maar er is nog nooit moeilijk over gedaan. En als het wel een probleem zou worden weet ik al wat mijn teamleider zegt (declareer maar extra kms ter waarde van je parkeergeld).
De belastingdienst krijgt niet het heen en weer, dat kan je wel heel stoer stellen maar de administratieve last ligt niet bij jou en volledig buiten je invloedssfeer. In principe kunnen ze deze vergoeding overigens wel in je werkkostenregeling duwen, maar dat kan dan weer een probleem worden voor je kerstpakket of bonus.

Er zijn omwegen en ik ben het met je eens dat het van de zotte is dat dit zo is (een leaserijder mag het wél declareren).

Zelf ooit dit probleem gehad omtrent parkeren op Schiphol bij een werkgever, dat is geen tientjeswerk meer. Resultaat was dat ik simpelweg met een (te dure) taxi ging van huis naar Schiphol. Dan was er geen enkel probleem. Was echt compleet bezopen, maar een paar extra KM schrijven ging het niet oplossen. Daar zijn ook grenzen aan wat mogelijk is zonder op te vallen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
FreakNL schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:53:
[...]

In theorie klopt dat.

Ik weet niet hoe ze daar hier regelen maar er is nog nooit moeilijk over gedaan. En als het wel een probleem zou worden weet ik al wat mijn teamleider zegt (declareer maar extra kms ter waarde van je parkeergeld).
In de praktijk klopt het ook als je werkgever een controle krijgt.
Alsof de BD dat dan niet doorheeft als ze je declaraties controleren... Kan een heel duur grapje worden voor het bedrijf en dan ben ik benieuwd of je teamleider dat nog steeds volhoudt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:58
hier is het heel simpel. Op straat parkeren is gewoon de parkeerapp aanzetten en daar zie ik geen ongein van terug.
Of als het niet anders kan, parkeergarage en dan zelf voorschieten. Bonnetje inleveren en dan krijg je het direct weer terug gestort.

Vorige werkgever zonder leaseauto idem. Benzine kreeg ik vergoed a 19 cent per km volgens mij en daarnaast parkeerkosten ook gewoon.

Zou zelf niet weten of het anders zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-05 17:43
Een werkgever mag op zich een hogere vergoeding per km geven (ik kreeg bijv. 37 cent per km), echter werd dit wel meegenomen in de salaris-administratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:51
Nooit geweten dat de parkeerkosten ook door de kilometervergoeding gedekt moeten worden. Bizar wel.

@niwresixel wat je werkgever doet snap ik dus wel, als ze dit in de eindheffingloon aanmerken is het een dure grap. Maargoed, dat is niet jou probleem.

Toen ik nog geen leaseauto had heb ik een paar keer training gehad in Duitsland, zo’n 400km rijden. Toen heb ik gewoon een auto gehuurd op kosten van werkgever ipv die kilometers met mijn eigen auto te rijden. De km vergoeding is bij lange na niet dekkend, ga echt niet voor eigen rekening die kosten nemen.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Niet afgaan op wat een AI zegt. Die informatie kan fout en/of verouderd zijn.

De werkgever mag maximaal 23 cent per km (sinds 1 januari 2024) onbelast vergoeden. Dat is inclusief parkeerkosten.

Door het salaris te verhogen kan de werkgever alsnog een netto bedrag uitkeren ter hoogte van de werkelijke kosten. Daardoor wordt het bruto salaris hoger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-05 23:33
Het enige juiste antwoord. Bij privé auto zitten alle autokosten die je onbelast mag vergoeden als WG in de KM vergoeding van €0.23 per kilometer.

Indien je een leaseauto hebt dan mogen wel alle zakelijke kosten gerelateerd aan de auto vergoed worden dus ook (tol, parkeerkosten, veerboot etc.).

Werkgever staat vrij een hoger bedrag per KM te vergoeden maar dit is dan wél belast en zal dus bij het belastbaar loon worden opgeteld, waarna dit volgens de loonheffing belast wordt. In theorie kun je dus een kunstmatig hoog bruto loon hebben waneer je structureel veel zakelijke parkeerkosten maakt.

Maar als dit het geval is heb je meestal een indicatie te pakken dat een leasauto voor jouw functie voordeliger is.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Jup, heb me hier ook over verbaasd toen ik met eigen auto reed en bijna dagelijks parkeerkosten maakte. Van mijn detacheerder kreeg ik die kosten als bruto vergoeding.
Maar dat bleek toch de juridisch juiste interpretatie.

Leuker kunnen we het niet maken enzo...

Het was overigens mijn eigen keus om met eigen auto te rijden. Een leaseauto was wel mogelijk, maar met de eigen bijdrage totaal niet interessant voor een auto van enig formaat.

[ Voor 13% gewijzigd door defusion op 22-04-2025 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niwresixel
Bedankt voor jullie reacties! Eens kijken of mijn werkgever dit nog onder het beschikbare WKR budget kan laten vallen en anders moet het maar onder de eindloonregeling gaan komen. Deze extra heffing dient mijns inziens in elk geval niet op mijn bordje te komen aangezien het 100% werkgerelateerde parkeerkosten ten behoeve van projecten bij klanten zijn.

Het blijft een kromme manier van belasten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Vraag is natuurlijk ook of dit eenmalig is of vaker voor gaat komen. Voor die ene keer per jaar zou ik me persoonlijk niet zo druk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niwresixel
VidaR-9 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 17:02:
Vraag is natuurlijk ook of dit eenmalig is of vaker voor gaat komen. Voor die ene keer per jaar zou ik me persoonlijk niet zo druk maken.
Het zal steeds vaker gaan voor komen en geldt natuurlijk niet alleen voor mij maar ook voor andere collega's in dezelfde situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-05 23:33
@niwresixel In dat geval vragen of de WG een zakelijke leaseauto of poolauto ter beschikking wil stellen? Want die 0,23 euro is sowieso niet dekkend uitgaande van alle kosten voor de auto (afschrijving en onderhoud) aan de auto meegenomen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Drardollan schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:14:
[...]

De belastingdienst krijgt niet het heen en weer, dat kan je wel heel stoer stellen maar de administratieve last ligt niet bij jou en volledig buiten je invloedssfeer. In principe kunnen ze deze vergoeding overigens wel in je werkkostenregeling duwen, maar dat kan dan weer een probleem worden voor je kerstpakket of bonus.

Er zijn omwegen en ik ben het met je eens dat het van de zotte is dat dit zo is (een leaserijder mag het wél declareren).

Zelf ooit dit probleem gehad omtrent parkeren op Schiphol bij een werkgever, dat is geen tientjeswerk meer. Resultaat was dat ik simpelweg met een (te dure) taxi ging van huis naar Schiphol. Dan was er geen enkel probleem. Was echt compleet bezopen, maar een paar extra KM schrijven ging het niet oplossen. Daar zijn ook grenzen aan wat mogelijk is zonder op te vallen.
Nu je het zegt, wij kunnen bij Schiphol ook gewoon parkeren en (netto 1 op 1) declareren OF gebruik maken van valet parking waarbij de rekening direct naar het bedrijf gaat.

Het heeft niet zoveel met stoer doen te maken, meer dat het wmb iets is tussen BD en werkgever. Hoe die het oplost zal me een zorg zijn. Ik heb ook geen idee hoe ze dit met de inspecteur doen, wij opereren ook wereldwijd dus ik heb soms bonnetjes in het Kazachs of Chinees… Succes ermee…

Vergoeden van parkeerkosten staat verder compleet los van of je 23ct of iets anders krijgt als KM vergoeding. Dus ik snap die discussie verder niet… Wij krijgen 35ct (waarvan dus 12ct belast)…

Ik heb net even in mijn declaratie-app gekeken en daar heb ik gewoon een kopje “Parking/Toll”….

[ Voor 16% gewijzigd door FreakNL op 22-04-2025 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

niwresixel schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:54:
Bedankt voor jullie reacties! Eens kijken of mijn werkgever dit nog onder het beschikbare WKR budget kan laten vallen en anders moet het maar onder de eindloonregeling gaan komen. Deze extra heffing dient mijns inziens in elk geval niet op mijn bordje te komen aangezien het 100% werkgerelateerde parkeerkosten ten behoeve van projecten bij klanten zijn.

Wat is eigenlijk het probleem dat het bruto/netto is bij jou? Ben je bang dat je toeslagen misloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:01

Qwerty-273

Meukposter

niwresixel schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:54:

Of een credit card van het bedrijf waarmee je directe kosten kan betalen (en ja kies er dan wel eentje uit die door de meeste parkeerautomaten in NL wordt geslikt - het zal niet de eerste keer zijn dat je dan net gaat voelen als een onbegrepen toerist omdat je kaart overal geweigerd wordt...)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-05 16:32
Wel een bijzondere regel dat parkeerkosten geacht worden in je kilometervergoeding te zitten. Zelfs ik als Financial wist dat niet (al is loonadministratie niet mijn ding, dat laat ik lekker aan HR :+).

Wel weet ik dat wij het niet zo doen. Als iemand met z'n privéauto naar een zakelijke afspraak reist, dan declareert diegene 23 cent per kilometer plus eventuele parkeerkosten. Zal wel onder de WKR worden ondergebracht dan want wij blijven altijd heel ruim onder die grens.

Vind het overigens wel een kromme regel. Er zijn veel collega's die veel reizen, maar geen recht hebben op een leasewagen. Omdat ze veel reizen hebben ze echter wel recht op een creditcard van het bedrijf. Dan zouden zij als ze 23 cent zouden declareren voor het rijden naar Schiphol dus niet zomaar die creditcard in de parkeerautomaat mogen duwen?
En als dat dan wel mag is het weer heel krom tegenover de zeer incidenteel reizende mensen die geen creditcard hebben. Dan heb je 2 mensen die met hun privéauto rijden, maar waarbij er maar eentje eenvoudig z'n parkeerkosten terug krijgt zonder implicaties voor toeslagen enzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Qwerty-273 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:15:
[...]

Of een credit card van het bedrijf waarmee je directe kosten kan betalen (en ja kies er dan wel eentje uit die door de meeste parkeerautomaten in NL wordt geslikt - het zal niet de eerste keer zijn dat je dan net gaat voelen als een onbegrepen toerist omdat je kaart overal geweigerd wordt...)
Dat is dan net zo goed onderhevig aan de regels van de BD natuurlijk….

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:38
Ik zie een heel aantal reacties waarin staat dat het in de vrije ruimte kan in de WKR als daar nog plaats is, maar ook als daar geen plaats is zal dat waarschijnlijk voordeliger zijn voor de werkgever. Als je op een beetje normaal salaris (zeker voor iemand in de IT) een bedrag van € 20 netto wil vergoeden, moet je daar bruto zeker € 40 voor uitbetalen, in het gekste geval, als iemand tussen de € 76.000 en € 140.000 verdient is de belastingheffing inclusief alle afbouw heffingskorting zelfs 56,01% en kost € 20 netto, de werkgever dus 20 / 43,99% = € 45,47.

Wanneer de werkgever over de vrije ruimte heen gaat betaald hij 80% eindheffing, of wel € 16 en zijn de totale kosten dus € 36.

Alleen klinkt 80% zo extreem dat na het horen van dat percentage de meeste werkgevers al gelijk roepen dat ze die vrije ruimte niet willen overschrijden. Bij inkomens tot ongeveer € 40.000 zal bruteren goedkoper zijn, nadeel is daar wel dat dat juist de werknemers zijn die in aanmerking komen voor toeslagen, dus dan maak je je werknemer niet heel blij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vld1989 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:54:
Vind het overigens wel een kromme regel. Er zijn veel collega's die veel reizen, maar geen recht hebben op een leasewagen. Omdat ze veel reizen hebben ze echter wel recht op een creditcard van het bedrijf. Dan zouden zij als ze 23 cent zouden declareren voor het rijden naar Schiphol dus niet zomaar die creditcard in de parkeerautomaat mogen duwen?
En als dat dan wel mag is het weer heel krom tegenover de zeer incidenteel reizende mensen die geen creditcard hebben. Dan heb je 2 mensen die met hun privéauto rijden, maar waarbij er maar eentje eenvoudig z'n parkeerkosten terug krijgt zonder implicaties voor toeslagen enzo.
De methode van betalen maakt niet uit, als het boven de 23 cent per km uitkomt wordt het door de fiscus aangewezen als loon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
FreakNL schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:41:
[...]

Het heeft niet zoveel met stoer doen te maken, meer dat het wmb iets is tussen BD en werkgever. Hoe die het oplost zal me een zorg zijn. Ik heb ook geen idee hoe ze dit met de inspecteur doen, wij opereren ook wereldwijd dus ik heb soms bonnetjes in het Kazachs of Chinees… Succes ermee…
Hoe dat wereldwijd gaat weet ik niet en is in dit topic ook buiten scope.

Het is dus niet zo dat dit iets is tussen je werkgever en de BD. De werkgever moet dit op de juiste manier verwerken en dat betekent dat het bij jouw in je aangifte gaat vallen. Of je dat nu leuk vindt of niet, dat is een feit want dat zijn de regels. Als dat betekent dat je daardoor gekort wordt op toeslagen, om maar iets te noemen, dan is dat ook jouw probleem. Dat zou je prima kunnen oplossen met je werkgever, maar dat is tussen jou en je werkgever en heeft de BD dan weer helemaal niets mee van doen.

Dat de regel krom is en dat er meerdere, legale en minder legale, oplossingen zijn staat hier verder ook buiten wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

????

Ik heb geen idee waar je het over hebt.. Ik dien een parkeerbon in van 10 euro en ik krijg 10 netto gestort. Dat staat echt compleet los van mijn aangifte bij de belastingdienst...

Maargoed, blijkbaar is dat allemaal niet volgens het boekje ofzo?.. Maar dat toch echt het probleem van de WG.. Ik dien het in zoals het in het handboek staat (juist categorie, bonnetje eraan hangen, klaar).

[ Voor 37% gewijzigd door FreakNL op 23-04-2025 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

DCV191283 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:54:
..

Alleen klinkt 80% zo extreem dat na het horen van dat percentage de meeste werkgevers al gelijk roepen dat ze die vrije ruimte niet willen overschrijden. Bij inkomens tot ongeveer € 40.000 zal bruteren goedkoper zijn, nadeel is daar wel dat dat juist de werknemers zijn die in aanmerking komen voor toeslagen, dus dan maak je je werknemer niet heel blij...
Dan zal het bij ons wel gewoon via de eindheffing gaan.. Want er is bijna niemand die minder dan 40k verdient.. Die zijn echt in de minderheid en dan gaat het vaak om kantoorpersooneel wat sowieso nooit een bon indient..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-05 08:18
FreakNL schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:41:
[...]

Nu je het zegt, wij kunnen bij Schiphol ook gewoon parkeren en (netto 1 op 1) declareren OF gebruik maken van valet parking waarbij de rekening direct naar het bedrijf gaat.

Vergoeden van parkeerkosten staat verder compleet los van of je 23ct of iets anders krijgt als KM vergoeding. Dus ik snap die discussie verder niet… Wij krijgen 35ct (waarvan dus 12ct belast)…

Ik heb net even in mijn declaratie-app gekeken en daar heb ik gewoon een kopje “Parking/Toll”….
Aangezien je, net als ik, voor een internationale onderneming werkt, kan je er ook van uit gaan dat het kopje "parking/toll" bestaat voor de transparantie en aansluit bij hoe het internationaal gezien in de regel werkt. Niet per sé omdat dit fiscaal gezien zo is voorgezien in Nederland. In ons internationale systeem staan ook genoeg kopjes die technisch gezien n.v.t. zijn voor mij, of die, afhankelijk van het land van in dienst stelling, anders verwerkt zouden moeten worden.

Ik zou het overigens exact hetzelfde doen zoals jij het doet: Naar waarheid in de juiste categorie indienen en dit netjes door de daarvoor aangenomen collegae af laten handelen. Die weten (hopelijk) wat ze doen. Mochten ze er naast zitten is dat hun probleem, niet (direct) de jouwe :)

Ik zou alleen wel verwachten dat ik dus die parkeerkosten volledig vergoed krijg, als ze daarvoor mijn brutoloon fictief verhogen, dan is dat maar zo.

Voor TS komt het natuurlijk op hetzelfde neer, maar ik kan me zijn verbazing wel begrijpen. Mij was het namelijk ook nieuw dat dit geacht wordt deel te zijn van de kilometervergoeding, die in de regel toch al niet buitengewoon riant te noemen is. En daarnaast is het nogal krom, het zijn pure werkkosten.
offtopic:
Voor lunchkosten en dergelijke kan ik het nog begrijpen, die zou je sowieso hebben, dus dat kan je als "perk" uitleggen. Maar reiniging van werkkleer, of dus het parkeren van je auto, zijn nu niet bepaald als luxe uit te leggen. Luxe was als je geen werkkleer nodig had, en/of je geen auto had hoeven te parkeren omdat je niet hoeft te werken. Maar de BD's wegen zijn ondoorgrondelijk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
FreakNL schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:18:
????

Ik heb geen idee waar je het over hebt.. Ik dien een parkeerbon in van 10 euro en ik krijg 10 netto gestort. Dat staat echt compleet los van mijn aangifte bij de belastingdienst...

Maargoed, blijkbaar is dat allemaal niet volgens het boekje ofzo?.. Maar dat toch echt het probleem van de WG.. Ik dien het in zoals het in het handboek staat (juist categorie, bonnetje eraan hangen, klaar).
Dat is helemaal afhankelijk van de situatie. Heb je een leaseauto of eigen auto, krijg je wel of niet een km vergoeding, is die vergoeding wel of niet 23 cent, wordt het in de wkr opgelost etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Drardollan schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:44:
[...]

Hoe dat wereldwijd gaat weet ik niet en is in dit topic ook buiten scope.

Het is dus niet zo dat dit iets is tussen je werkgever en de BD. De werkgever moet dit op de juiste manier verwerken en dat betekent dat het bij jouw in je aangifte gaat vallen. Of je dat nu leuk vindt of niet, dat is een feit want dat zijn de regels. Als dat betekent dat je daardoor gekort wordt op toeslagen, om maar iets te noemen, dan is dat ook jouw probleem. Dat zou je prima kunnen oplossen met je werkgever, maar dat is tussen jou en je werkgever en heeft de BD dan weer helemaal niets mee van doen.

Dat de regel krom is en dat er meerdere, legale en minder legale, oplossingen zijn staat hier verder ook buiten wat mij betreft.
Er zijn genoeg grote/grootste bedrijven van Nederland waar het inderdaad zo werkt zoals @FreakNL beschrijft. Stellen dat al die bedrijven allemaal illegaal bezig zijn lijkt me een beetje vergetrokken.
Cid Highwind schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:31:
[...]
offtopic:
Voor lunchkosten en dergelijke kan ik het nog begrijpen, die zou je sowieso hebben, dus dat kan je als "perk" uitleggen.
Want als jij gewoon thuis werkt betaal je ook €15,- voor je lunch? Of kan je dan gewoon een bammetje uit de kast pakken :Y)

[ Voor 15% gewijzigd door fsfikke op 23-04-2025 16:36 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

niwresixel schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 17:07:
[...]

Het zal steeds vaker gaan voor komen en geldt natuurlijk niet alleen voor mij maar ook voor andere collega's in dezelfde situatie.
Ik zou er dan vooral voor zorgen dat je werkgever je een dusdanig loon betaalt dat je sowieso niet meer afhankelijk bent van subsidies/toeslagen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-05 08:18
fsfikke schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:30:
[...]

Er zijn genoeg grote/grootste bedrijven van Nederland waar het inderdaad zo werkt zoals @FreakNL beschrijft. Stellen dat al die bedrijven allemaal illegaal bezig zijn lijkt me een beetje vergetrokken.

[...]

Want als jij gewoon thuis werkt betaal je ook €15,- voor je lunch? Of kan je dan gewoon een bammetje uit de kast pakken :Y)
Vandaag heerlijk ff een rondje gelopen en een bánh mì gehaald. Eten moet je toch, niet iedere lunch is een zakelijke lunch. Waarom zou diezelfde baguette wel vergoed mogen worden zodra deze op kantoor of locatie wordt opgegeten? Je immers had datzelfde bammetje immers mee kunnen nemen.

Geen idee overigens hoe dit fiscaal is in Nederland, maar kan me goed voorstellen dat dit net even wat anders ligt dan voor de zaak gemaakte parkeerkosten. Die had je immers niet gehad bij thuiswerken. Maar goed, we dwalen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Als ik de stad inga om een broodje te halen betaal ik dat uiteraard zelf.

Behalve als ik op dienstreis ben, dan zijn alle kosten voor de baas. Ik geef dan letterlijk niks uit 1-2-3 weken... (afhankelijk van hoe lang ik weg ben)... Maar we dwalen af...

[ Voor 26% gewijzigd door FreakNL op 23-04-2025 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ik begrijp dit topic niet echt, als je 23ct/km krijgt is dat in principe fiscaal incl. parkeerkosten.

Wees dan blij als je baas die kosten ook nog eens wil betalen zou ik zeggen. En als je dat niet wil vraag je een auto aan de baas of ga je met de bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
Wolly schreef op woensdag 23 april 2025 @ 18:43:
Ik begrijp dit topic niet echt, als je 23ct/km krijgt is dat in principe fiscaal incl. parkeerkosten.

Wees dan blij als je baas die kosten ook nog eens wil betalen zou ik zeggen. En als je dat niet wil vraag je een auto aan de baas of ga je met de bus.
Er zijn (zoals je kan lezen) heel veel mensen die niet weten dat €0,23 incl parkeerkaarten is.

En uiteindelijk kan een ophoging van je brutoloon nadelig voor je zijn als dit vaker gebeurd (bijvoorbeeld lagere kinderopvangtoeslag) dus zo raar is dit topic niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Sovieto schreef op woensdag 23 april 2025 @ 18:58:
[...]

Er zijn (zoals je kan lezen) heel veel mensen die niet weten dat €0,23 incl parkeerkaarten is.

En uiteindelijk kan een ophoging van je brutoloon nadelig voor je zijn als dit vaker gebeurd (bijvoorbeeld lagere kinderopvangtoeslag) dus zo raar is dit topic niet.
Dat is al sinds jaar en dag zo geregeld. Het is ook simpel op te lossen als het een probleem voor je is, gewoon niet met je eigen auto voor de baas gaan rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Alsof iedereen zomaar een leasebak onder kont geschoven wordt….

Anyways, ik vind het allemaal prima, ik declareer gewoon (boven op de KM vergoeding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
FreakNL schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:51:
Hoeft helemaal niet, OV of huurauto is ook een prima mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-05 19:57
Ik heb nog nooit ergens gewerkt waar ik parkeerkosten niet gewoon kon declareren met mijn prive auto. Lijkt mij dat het gebruikelijk is dat de werkgever op wat voor manier dan ook die kosten op zich neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
FreakNL schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:51:

Anyways, ik vind het allemaal prima, ik declareer gewoon (boven op de KM vergoeding).
Je hebt geen "eigen" leasebak nodig om voor zakelijke reizen geen gebruik te maken van je eigen auto.

Uitgaande van reisafstanden die per auto te doen zijn:
Reis je vaak zakelijk -> leasebak
Reizen jij en je collega's maar af en toe zakelijk -> pool-auto('s)
Komt zakelijk reizen slechts incidenteel voor bij het bedrijf -> per reis bekijken wat handig en voordelig is, ook rekening houdend met de werktijd die tijdens het reizen verloren gaat: huurauto, OV/taxi of combinatie daarvan, privé auto indien een kostendekkende vergoeding betaald wordt

Bij al die vormen van vervoer wat door de werkgever geregeld wordt, mag alles volledig vergoed worden en is er geen fiscale maximumgrens. Alleen bij gebruik van de privé auto geldt het forfait van 23ct/km belastingvrij. Alles daarboven is belast. Ook als het tol- of parkeerkosten betreft.

Als je werkgever de declaraties voor autokosten boven de kilometervergoeding niet tot je fiscaal loon rekent, klopt het simpelweg niet. En dat kan ooit gevolgen hebben als het oog van de fiscus er op valt.

[ Voor 12% gewijzigd door Ivow85 op 23-04-2025 22:23 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Sovieto schreef op woensdag 23 april 2025 @ 18:58:
[...]

Ik wist het tot een paar jaar geleden ook niet. Maar schrikbarender vind ik dat men het, als ze het nu eenmaal weten, net doen of het niet hun probleem kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
fsfikke schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:30:
[...]

Sinds wanneer is het maatgevend als bedrijven iets doen? Als er genoeg mensen benzine stelen, is het dan ook opeens legaal?

De regels zijn helder, parkeerkosten zitten in de 23 cent per kilometer die je onbelast vergoed krijgt. Alles erboven telt mee bij je inkomen en is belast, tenzij dit in de werkkostenregeling valt. Elke andere optie is illegaal cq. worden de regels mee overtreden. Daar is niks zwart wit of discutabel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Drardollan schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:36:
[...]
De regels zijn helder, parkeerkosten zitten in de 23 cent per kilometer die je onbelast vergoed krijgt. Alles erboven telt mee bij je inkomen en is belast, tenzij dit in de werkkostenregeling valt. Elke andere optie is illegaal cq. worden de regels mee overtreden. Daar is niks zwart wit of discutabel aan.
Eens. Maar dat is wel voor risico werkgever als ze het toch via declaratie netto uitkeren. Hoe ze dat vervolgens regelen (WKR en/of eindheffing) is niet de verantwoordelijkheid van de werknemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Sinds wanneer is het maatgevend als bedrijven iets doen? Als er genoeg mensen benzine stelen, is het dan ook opeens legaal?
Nee, maar het geeft misschien aan dat er ook andere opties bestaan.
Kijk, eerst noemde je alles anders dan de €0,23/km route illegaal, nu is het opeens toch genuanceerder en mogelijk dat werknemers onkostenvergoedingen netto uitgekeerd krijgen?

[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 23-04-2025 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
fsfikke schreef op woensdag 23 april 2025 @ 23:06:
[...]

Nee, maar het geeft misschien aan dat er ook andere opties bestaan.
Die zijn er dus niet. Als de werkgever dit vergoedt dan is dit, indien het buiten de WKR valt, altijd belast. En dat kan gevolgen hebben.
Kijk, eerst noemde je alles anders dan de €0,23/km route illegaal, nu is het opeens toch genuanceerder en mogelijk dat werknemers onkostenvergoedingen netto uitgekeerd krijgen?
Ik heb nergens gesteld dat dit niet mogelijk zou zijn, ik heb enkel gesteld dat het dan (tenzij het in de WKR valt) bij je inkomen opgeteld wordt wat van invloed kan zijn op bijvoorbeeld toeslagen. Als de werkgever het onbelast vergoed buiten de WKR om dan is dit inderdaad illegaal. Let op het woordje onbelast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
VidaR-9 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:54:
[...]

Eens. Maar dat is wel voor risico werkgever als ze het toch via declaratie netto uitkeren. Hoe ze dat vervolgens regelen (WKR en/of eindheffing) is niet de verantwoordelijkheid van de werknemer.
Niet de verantwoordelijkheid, maar het kan wél van (grote) invloed zijn op de belastingaangifte van de werknemer en daarmee is het dus wél de verantwoordelijkheid en risico van de werknemer geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ivow85 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:09:
[...]

Je hebt geen "eigen" leasebak nodig om voor zakelijke reizen geen gebruik te maken van je eigen auto.

Uitgaande van reisafstanden die per auto te doen zijn:
Reis je vaak zakelijk -> leasebak
Reizen jij en je collega's maar af en toe zakelijk -> pool-auto('s)
Komt zakelijk reizen slechts incidenteel voor bij het bedrijf -> per reis bekijken wat handig en voordelig is, ook rekening houdend met de werktijd die tijdens het reizen verloren gaat: huurauto, OV/taxi of combinatie daarvan, privé auto indien een kostendekkende vergoeding betaald wordt

Bij al die vormen van vervoer wat door de werkgever geregeld wordt, mag alles volledig vergoed worden en is er geen fiscale maximumgrens. Alleen bij gebruik van de privé auto geldt het forfait van 23ct/km belastingvrij. Alles daarboven is belast. Ook als het tol- of parkeerkosten betreft.

Als je werkgever de declaraties voor autokosten boven de kilometervergoeding niet tot je fiscaal loon rekent, klopt het simpelweg niet. En dat kan ooit gevolgen hebben als het oog van de fiscus er op valt.
Ik geloof je maar het is niet mijn probleem. Ik declareer volgens de personeelsgids en dat resulteert altijd in een netto uitbetaling. Soms zelfs apart van de salaris-uitbetaling.

Tevens geloof ik er simpelweg niks van dat het ineens een probleem kan zijn met mijn persoonlijke belastingaangifte. Ik werk bij een multinational, niet bij de slager op de hoek. Ik heb dit soort declaraties ook nooit via mijn bruto loon zien lopen. Dus ik die zin heeft het echt 0 met mijn aangifte te maken.

Hoe ze het dan regelen? Waarschijnlijk via de eindheffing. Maar eerlijk? Het zal me aan mijn achterste oxideren…

Verder ben ik wel klaar met deze “discussie” want we zijn alleen maar aan het cirkelredeneren.

[ Voor 14% gewijzigd door FreakNL op 23-04-2025 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Drardollan schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:30:
[...]

Ik wist het tot een paar jaar geleden ook niet. Maar schrikbarender vind ik dat men het, als ze het nu eenmaal weten, net doen of het niet hun probleem kan zijn.
Het is ook niet mijn probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Hier staat het verschil tussen netto en bruto uitbetaalde declaraties helder uitgelegd :
https://www.werkzoeken.nl...-het-en-hoe-krijg-je-het/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Wippie1234

De tekst in die link is verouderd en geeft geen antwoord op de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Drardollan schreef op woensdag 23 april 2025 @ 23:22:
[...]
Niet de verantwoordelijkheid, maar het kan wél van (grote) invloed zijn op de belastingaangifte van de werknemer en daarmee is het dus wél de verantwoordelijkheid en risico van de werknemer geworden.
Waarom? Mocht er een naheffing/boete komen omdat het onjuist verwerkt is dan is die voor de werkgever. Ziet de werknemer niks van bij dit soort issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-05 15:51
[...]

Nu werk ik in de omgeving Amsterdam en als ik ~10 km rij, een dag parkeer en 10 km terug rij, ben ik € 50 kwijt aan parkeren en krijg ik € 5 vergoed. Zal best legaal zijn, maar ik voel me genaaid en dus vind ik het discutabel. En nee, OV is niet altijd een optie.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
bregweb schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:11:
[...]

Nu werk ik in de omgeving Amsterdam en als ik ~10 km rij, een dag parkeer en 10 km terug rij, ben ik € 50 kwijt aan parkeren en krijg ik € 5 vergoed. Zal best legaal zijn, maar ik voel me genaaid en dus vind ik het discutabel. En nee, OV is niet altijd een optie.
Dat riedeltje kunnen we blijven herhalen en volgens mij heb ik het ook al in 1 van mijn eerste posts gezegd. Het is een absurde regel, maar het is nu eenmaal een regel. Kunnen wij hier, hoogstwaarschijnlijk, niets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
VidaR-9 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 07:57:
[...]

Waarom? Mocht er een naheffing/boete komen omdat het onjuist verwerkt is dan is die voor de werkgever. Ziet de werknemer niks van bij dit soort issues.
Omdat het bij jouw bruto salaris opgeteld wordt en daarmee dus van (grote) invloed kan zijn op de belasting die je moet betalen óf, en dat is nog veel belangrijker, van (grote) invloed kan zijn op toeslagen die je ontvangt.

Dus uiteindelijk is het linksom of rechtsom je eigen probleem met mogelijk grote gevolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:18
Wolly schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:47:
Dat is al sinds jaar en dag zo geregeld. Het is ook simpel op te lossen als het een probleem voor je is, gewoon niet met je eigen auto voor de baas gaan rijden.
Totdat je zelfstandige bent, dan loop je dus leeg op parkeerkosten (of weiger je klussen in dure binnensteden, ook vanwege het weigeren van busjes).

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Drardollan schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:08:
[...]
Omdat het bij jouw bruto salaris opgeteld wordt en daarmee dus van (grote) invloed kan zijn op de belasting die je moet betalen óf, en dat is nog veel belangrijker, van (grote) invloed kan zijn op toeslagen die je ontvangt.

Dus uiteindelijk is het linksom of rechtsom je eigen probleem met mogelijk grote gevolgen.
Nee hoor. Als het netto uitbetaald wordt dan wordt er niks bij je bruto salaris opgeteld.

Als op een later moment blijkt dat je werkgever dit onterecht netto heeft uitbetaald omdat ze dit niet onder de vrije ruimte van de WKR hebben geplaatst of eindheffing over hebben betaald is de consequentie daarvan dat de werkgever hier alsnog belasting en een boete over moet betalen. Maar dit wordt niet dan alsnog met terugwerkende kracht gebruteerd en gecorrigeerd op het salaris van de werknemer. Zo’n fout is voor risico van de werkgever en wordt vaak pas gezien zodra er een audit is. Welke op zijn vroegst pas plaats vindt in het opvolgende jaar.

Waarschijnlijk zal de werkgever vanaf dat moment het proces aanpassen. Ik neem aan dat een werkgever niet bewust deze fout maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:23
Vld1989 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:54:

Maar is dat niet iets heel arbitrairs op basis van interne bedrijfsregels. Ik kan me dan wel weer voorstellen dat de belastingdienst er geen boodschap aan heeft wanneer een werkgever niet in een leasewagen wil voorzien omdat een werknemer er geen 'recht' op zou hebben, immers kan diezelfde werkgever die werknemer gewoon een leaseauto verschaffen, ook als daar geen 'recht' op zou zijn volgens interne bepalingen. Dat lijken mij dan juist per uitstek zaken die de werkgever zelf netjes voor de werknemer kan oplossen met maatwerk mocht die werknemer in problemen komen met toeslagen omdat de werkgever een bepaalde set regels hanteert om bepaalde zaken al dan niet toe te staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
VidaR-9 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:33:
[...]

Nee hoor. Als het netto uitbetaald wordt dan wordt er niks bij je bruto salaris opgeteld.

Als op een later moment blijkt dat je werkgever dit onterecht netto heeft uitbetaald omdat ze dit niet onder de vrije ruimte van de WKR hebben geplaatst of eindheffing over hebben betaald is de consequentie daarvan dat de werkgever hier alsnog belasting en een boete over moet betalen. Maar dit wordt niet dan alsnog met terugwerkende kracht gebruteerd en gecorrigeerd op het salaris van de werknemer. Zo’n fout is voor risico van de werkgever en wordt vaak pas gezien zodra er een audit is. Welke op zijn vroegst pas plaats vindt in het opvolgende jaar.

Waarschijnlijk zal de werkgever vanaf dat moment het proces aanpassen. Ik neem aan dat een werkgever niet bewust deze fout maakt.
Een beetje normale werkgever maakt die fout niet, niet alleen omdat de werkgever slim genoeg is maar vooral omdat de software die ze gebruiken ze hierbij helpt.

Verder iets met klok en klepel. Het is wél jouw probleem, direct of na verloop van tijd. Je bruto salaris zal stijgen als het niet onbelast (via de 0,23 cent of vrije ruimte in de WKR) kan worden uitbetaald. En dat is van directe invloed op jouw eigen inkomstenbelasting. En daar ga jij voor mogelijk consequenties van ondervinden en niemand anders. En welke consequenties is per situatie anders, de meeste mensen zullen er neem ik aan vrijwel niks van merken (modaal salaris zonder toeslagen) zelfs, maar dat moet je altijd per situatie bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Wat is het probleem, 40euro bruto bij je salaris opgeteld? Dat heeft weinig invloed op toeslagen ed. (Als je daar al recht op hebt).

Mocht je wekelijks in dat/een hotel zitten dan gewoon de parkeerkosten bij de overnachting laten meenemen door het hotel. Of een hotel iets buiten het centrum zoeken zonder betaald parkeren.

En anders met het OV reizen, afhankelijk van de locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Drardollan schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:07:
[...]
Een beetje normale werkgever maakt die fout niet, niet alleen omdat de werkgever slim genoeg is maar vooral omdat de software die ze gebruiken ze hierbij helpt.

Verder iets met klok en klepel. Het is wél jouw probleem, direct of na verloop van tijd. Je bruto salaris zal stijgen als het niet onbelast (via de 0,23 cent of vrije ruimte in de WKR) kan worden uitbetaald. En dat is van directe invloed op jouw eigen inkomstenbelasting. En daar ga jij voor mogelijk consequenties van ondervinden en niemand anders. En welke consequenties is per situatie anders, de meeste mensen zullen er neem ik aan vrijwel niks van merken (modaal salaris zonder toeslagen) zelfs, maar dat moet je altijd per situatie bekijken.
Dat zeg ik toch al de hele tijd 😛 Dat het geen invloed heeft voor werknemer zolang het netto/onbelast wordt uitbetaald; maar pas zodra de werkgever het bruto gaat uitbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Drardollan schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:08:
[...]

Bij mij wordt het gewoon netto uitgekeerd.

Dus ik heb helemaal niks met de BD te maken in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
jongetje schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:14:
Wat is het probleem, 40euro bruto bij je salaris opgeteld? Dat heeft weinig invloed op toeslagen ed. (Als je daar al recht op hebt).
Ik had bij mijn vorige werkgever wel iets meer dan 40 euro per maand aan parkeerkosten. Liep eerder richting de 300 euro per maand. Het nare van toeslagen is dat er keiharde grenzen zijn, daar kan zelfs +1 euro voor uitmaken bizar genoeg.

Zoals ik zei, per situatie anders en per situatie goed kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendora
jongetje schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:14:

Mocht je wekelijks in dat/een hotel zitten dan gewoon de parkeerkosten bij de overnachting laten meenemen door het hotel. Of een hotel iets buiten het centrum zoeken zonder betaald parkeren.

En anders met het OV reizen, afhankelijk van de locatie.
Zelfs huurverhoging is er aan gekoppeld bij woningstichtingen. Verdien je bruto tot X dan is verhoging Y% daarna Z%. En dat is een hele harde grens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-05 13:43
Ik liet de parkeerkosten vaak door het hotel op de rekening zetten. Die ging toch naar de werkgever en dan ben je gelijk klaar. Meeste hotels kunnen dit wel " regelen" of hebben uitrijkaarten te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Drardollan schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:50:
[...]

Ik had bij mijn vorige werkgever wel iets meer dan 40 euro per maand aan parkeerkosten. Liep eerder richting de 300 euro per maand. Het nare van toeslagen is dat er keiharde grenzen zijn, daar kan zelfs +1 euro voor uitmaken bizar genoeg.
Hoezo is dat bizar? Zou je liever 10% marge willen hebben? Dus als de limiet eigenlijk €40.000 is, je tot €44.000 ook nog aanspraak maakt? Maar wat dan als je €44.001 verdient?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
fsfikke schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 19:10:
[...]

Hoezo is dat bizar? Zou je liever 10% marge willen hebben? Dus als de limiet eigenlijk €40.000 is, je tot €44.000 ook nog aanspraak maakt? Maar wat dan als je €44.001 verdient?
Er is altijd ergens een grens, maar soms zijn ze wel heel strak. Soms kan je best geleidelijker afbouwen. Het bizarre is dat 1 euro soms kan zorgen dat je vele euro’s misloopt. Het is niet voor niets dat veel mensen niet voor meer dan minimum loon willen werken, dankzij de toeslagen houden ze netto veel meer over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendora
fsfikke schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 19:10:
[...]

Geen marge maar op dit moment is het zo dat als je €40.000 verdient dan krijg je bijvoorbeeld €2000 toeslag/subsidie en €40.001 krijg je niks meer.
ik ben meer voor afbouw in schalen. Voor elke €500 die je meer dan €40000 verdiend gaat er bijvoorbeeld €400 van de subsidie af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
FreakNL schreef op woensdag 23 april 2025 @ 23:40:
[...]

Ik geloof je maar het is niet mijn probleem. Ik declareer volgens de personeelsgids en dat resulteert altijd in een netto uitbetaling. Soms zelfs apart van de salaris-uitbetaling.

Tevens geloof ik er simpelweg niks van dat het ineens een probleem kan zijn met mijn persoonlijke belastingaangifte. Ik werk bij een multinational, niet bij de slager op de hoek. Ik heb dit soort declaraties ook nooit via mijn bruto loon zien lopen. Dus ik die zin heeft het echt 0 met mijn aangifte te maken.

Hoe ze het dan regelen? Waarschijnlijk via de eindheffing. Maar eerlijk? Het zal me aan mijn achterste oxideren…

Verder ben ik wel klaar met deze “discussie” want we zijn alleen maar aan het cirkelredeneren.
Als ze het zo regelen dan komt het gewoon vanuit de WKR en anders eindheffing inderdaad.

Overigens zul je je verbazen hoe vaak het juist bij multinationals helemaal mis zit met correct toepassen van lokale regels. Vaak gevolg van globale HR systemen en gecentraliseerde afdelingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-05 10:05
niwresixel schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:27:
Begin dit jaar heb ik een hotelovernachting aan de andere kant van het land gehad vanwege nachtelijke ICT werkzaamheden on site. Hier ben ik met mijn privéauto naar toe gereden (ik heb geen leaseauto). Bij deze overnachting waren ook 20 euro parkeerkosten bij het hotel die ik netjes heb gedeclareerd en uitbetaald heb gekregen. Tot mijn grote verbazing hebben ze deze 20 euro parkeerkosten omgerekend naar een bruto bedrag van ongeveer 40 euro en bij mijn bruto salaris van afgelopen maand geteld.

[...]
Klopt.

Fiscaal gezien kan de werkgever slecht s23 cent/km vergoeden voor zakelijk gebruik van de eigen euro. Dat is de cap voor alle autokosten. Hoe onredelijk dit ook mag klinken, ook parkeerkosten vallen onder de autokosten en mogen niet apart vergoed worden.

Als de werkgever deze kosten alsnog wil vergoeden, kan dat via brutering (zoals heir). En misschien ook als eindheffingsloon (bovenmatige vergoeding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:14

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

t_captain schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:17:
[...]

Klopt.

Fiscaal gezien kan de werkgever slecht s23 cent/km vergoeden voor zakelijk gebruik van de eigen euro. Dat is de cap voor alle autokosten. Hoe onredelijk dit ook mag klinken, ook parkeerkosten vallen onder de autokosten en mogen niet apart vergoed worden.

Als de werkgever deze kosten alsnog wil vergoeden, kan dat via brutering (zoals heir). En misschien ook als eindheffingsloon (bovenmatige vergoeding).
Een werkgever mag wel meer vergoeden hoor dan die 23 cent. Alleen alles boven die 23 cent word gelast. Een vorige werkgever van mij vergoede 29cent per km.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Pagina: 1