Knelfittingen / schroefkoppeling uitlijnen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:56

TF

bla bla

Topicstarter
Ik heb een systeem aangeschaft om mijn grondwater te kunnen zuiveren van ijzer etc. Dit systeem is qua werking gelijk aan een ontharder.

Ik heb in de leiding een aantal componenten zitten zoals een manometer, een stromingsbegrenzer en ook kogelkranen. Alle componenten hebben een schroefdraad en hier komt mijn vraag vandaan.

Ik wil graag de stromingsbegrenzer, manometer, een elektrische klep en een kogelkraan achter elkaar plaatsen maar wel zo uitgelijnd dat ik het kan bedienen. Als ik het nu in elkaar draai dat het goed vast zit (met gebruik teflontape) dan zit de stelschroef van de stromingsbegrenzer niet op 1 lijn met bijvoorbeeld de bediening van de kogelkraan. Ik kan dit oplossen door het precies zo vast te draaien dat het op elkaar uit komt, maar is dit wel de juiste manier? Verder doordraaien gaat niet aangezien het echt aan het eind zit.

Zou de teflontape dit goed opvangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsMyUsername
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06-05 13:15
Werk met twee steeksleutels en hou dan je kogelkraan tegen terwijl je de moer vast zet.

Je gebruikt voor knelfittingen een knelring en geen teflon. Terugdraaien met teflon kan niet, dan gaat het lekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04 22:21
maak eens aan paar foto's van de aansluitingen, dan is er wat zinnigs over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:02
Teflontape hoef je niet tot het einde te draaien om af te dichten.
Let wel op: eens je voorbij het goede punt bent en je geraakt niet geen volledige toer meer rond (waardoor je moet terugdraaien om hem uit te lijnen), dan trek je de teflon kapot. Je kan dan het aantal toeren tellen om volledig los te draaien en met dezelfde hoeveelheid teflon het aantal toeren -1 terug vast draaien en mooi uitlijnen. Als je hennep afdichting met een afdichtpasta gebruikt, dan kan je wel terug losdraaien zonder dat je opnieuw moet beginnen.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04 22:21
Malantur schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:38:Als je hennep afdichting met een afdichtpasta gebruikt, dan kan je wel terug losdraaien zonder dat je opnieuw moet beginnen.
Ik ben zoiezo groot fan van hennep tegenover teflon, maar terug draaien moet je ook met hennep niet te veel doen, maar het is inderdaad iets vergevelijker dan teflon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 15:06
Teflontape is inderdaad rommel, hennep met vlas was vroeger de beste oplossing want je kan ietsje terugdraaien en bij kleine lekken zwelt het vlas en dicht een klein lekje zichzelf, het is wel een vies werkje wat iets van handigheid vereist.
Loctite 55 heeft alle voordelen van vlas met vet, is ook geschikt voor gasleidingen, werkt veel properder en vlotter, het kan eigenlijk niet misgaan (zolang je de schoefdraad netjes opruwt, kan vb met een breekmes dwars op schroefdraad rondom enkele krassen trekken; je kan het in principe ook met de tandjes van een tang). Je hebt best wel nog een groot stuk tussen "het is dicht" en "ik kan niet meer verder draaien", kan gemakkelijk nog 3 volledige toeren schroefdaad zijn.

En idd, aandraaien tot je voelt dat het wat begint te spannen, dan heb je nog rotatie genoeg om netjes uit te lijnen; en met 2 tangen werken om één stuk stil te houden terwijl je het volgende er op draait.

[ Voor 7% gewijzigd door naftebakje op 22-04-2025 12:27 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Topicstarter
Dit is een deel van de constructie. Het is dus allemaal schroefdraad. Ik wil de stelschroef en de kogelkraan-bediening wel uitgelijnd hebben alsmede de elektrische klep. Anders is het lastig onderhouden. Als je dus alles stevig vastdraait zit het niet op de juiste plek / niet uitgelijnd

[ Voor 43% gewijzigd door TF op 23-04-2025 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Topicstarter
Ik denk dat ik Loctite 55 ga halen. Moet net iets makkelijker werken als ik het zo wat onderzoek doe. De tape (teflon) die ik gebruik draait helaas ook mee en is lastiger om mee te werken)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Topicstarter
Loctite 55 werkt erg goed. Ook met 2 waterpomptangen het zo vast als mogelijk gezet in lijn. Helemaal waterdicht. Dank voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-05 14:41
pak een ijzerzaagblad en schraap daarmee over de schroefdraad om er puntjes op de maken zodat de teflon grip heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 15:06
Met ^, dat ruwen van de schroefdraad is erg belangrijk, anders draait het dichtmiddel mee en loopt het mis. Dat is universeel voor teflon, vlas en loctite.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Topicstarter
Yes! Dat heb ik ook geleerd! Gaat nu vrij goed!
Pagina: 1