Waterleiding gesprongen voor watermeter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slouwie84
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18-06 18:54
Vorige week sprong bij ons de waterleiding bij de schroefbout aansluiting op hoofdkraan. Dit is de aansluiting voor de watermeter. Iemand dit ook meegemaakt? Ik lees veel over waterslag en we hadden op dat moment wel de wasmachine aanstaan. Zelf vind ik het opvallend dat de breuk op die plek zit omdat ik als leek zou denk dat de waterslag-energie wel grotendeels weg zou vallen bij de waterontharder en watermeter. De monteur Vitens had dit ook niet eerder gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Zj1Gccnd9RGfQvgeUOvLEoOLdo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wDroLieJUDFxBISsFLy8Ka2r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVQgb7OYp-vwb3GSx8yzSyMkzFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hIVl1OF94docRRY8wG50tSDf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AG01Dv_ZLVYORBMum-hqG5-DxhM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7PA6be2LlJ3SbqOMNOtBGYbo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-B9jY0ubOIIFvgGcPxQFsHlqf7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/85DaB3K50rATJpvdkYyJEzS6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-08 15:26
Heb je ook een specifieke vraag? Zo te lezen is het probleem al opgelost, de monteur van Vitens heeft het ook nooit eerder gezien en ik vermoed dat hij veel meer afsluiters ziet dan een paar tweakers. Ik schat de kans dan ook erg kleine dat het snel weer zal gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Ook ik heb dit nooit eerder gezien. Maar je kan overal van leren, ik heb net even gekeken of mijn waterleidingen rond de meter niet onder spanning gemonteerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:23
Zo te zien zit die koppeling een beetje scheef en is ws. ooit veel te hard aangedraaid om het lekken te stoppen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AG01Dv_ZLVYORBMum-hqG5-DxhM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7PA6be2LlJ3SbqOMNOtBGYbo.jpg?f=fotoalbum_large

Op deze foto zie je dat de breuk al is verkleurd, dat gebeurt alleen over langere tijd.

Mijn gok is gewoon een productie foutje in de koppeling, de breuk lijkt ook wat bobbelig, alsof er lucht tijdens het gieten in is gekomen. Ze hadden de koppeling bij het monteren ook in 2-en kunnen draaien, maar blijkbaar hield hij het toen nog wel. Tig jaar later is het toch een keer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slouwie84
timmert26 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:29:
Heb je ook een specifieke vraag? Zo te lezen is het probleem al opgelost, de monteur van Vitens heeft het ook nooit eerder gezien en ik vermoed dat hij veel meer afsluiters ziet dan een paar tweakers. Ik schat de kans dan ook erg kleine dat het snel weer zal gebeuren.
Mijn vraag is vooral of ik gerust kan zijn dat dit niet nog een keer gebeurd. (Voordat ik nu overbodig geld ga uitgeven aan waterkracht dempers) Ik stond met 3 bar in mijn gezicht met een meterkast boven mijn hoofd dus er is een klein trauma ontstaan 😅. Gelukkig waren we thuis 😬

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:59
Slouwie84 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:44:
[...]
Gelukkig waren we thuis 😬
Gelukkig was het voor de watermeter, dus schade is voor Vitens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:24

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zo te zien heeft er radiale spanning op de koppeling gestaan: die leiding staat onder een hoek op de meter. Als dat nu nog steeds zo is, dan kan dit weer gebeuren, over heel veel jaar.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slouwie84
teacher schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:24:
Zo te zien heeft er radiale spanning op de koppeling gestaan: die leiding staat onder een hoek op de meter. Als dat nu nog steeds zo is, dan kan dit weer gebeuren, over heel veel jaar.
Sorry had ik beter moeten toelichten, op de fotos duw ik tegen de sluitkraan. De hoofdleiding welke binnenkomt is enigzins flexibel dus dat zou mee moeten vallen. Waarschijnlijk is het dan al fout gegaan bij het aansluiten in 2006.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:39

thijsco19

KTM 990 SMT

Eigenlijk niets bijzonders gewoon een kwestie van oude koppeling en corrosie. Zie dit regelmatig op mijn werk.
Kan je eigenlijk weinig tegen doen.
Het enigste wat je* kan doen is zorgen dat er geen spanning op staat. Daarmee bedoel ik dat het leiding werk en de water meter goed en degelijk gebeugeld is. Zoals @teacher hierboven ook al opmerkte.

*voor de meter en de meter zelf is natuurlijk de verantwoording van Vitens. Erna voor jouw.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Pagina: 1