Zolderisolatie rondom schoorsteen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zijad000
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 28-04 12:54
Ik ben bezig met de zolder isolatie.

Ik heb de boel opengetroken en de volgende aandachtspunten getroffen.

De schoorsteen valt binnen het te isoleren gedeelde. Zoals in de foto te zien is, is een deel van de schoorsteen niet dicht gemetselt. Mijn vraag is: is het veilig om hier de isolatiemateriaal te plaatsen(glaswol platen of inblaasglaswol). Of moet ik dit eerst fixen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AC3M0wnLVDAlZ-sOJ63o86iR1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RVybgv10gCt0eO5SHXbNhU8N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMr85cJwbt4Dyt_tLuJ2LEpFJG4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XEoLRgjYwn8nJvJWJNCevyTL.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06 14:51
is dit een dubbelwandig en geisoleerd rookkanaal? of waar kijken we naar?
Welk jaar is deze aangelegd? Misschien kun je het aan de onder of bovenkant goed zien?

Iig iets dat niet brandbaar is zoals rockwool lijkt me een goede optie? evt met Fermacel aftimmeren? Maar misschien geeft de specificatie van het rookkanaal ook wel af hoe warm de buitenste mantel kan / mag worden en kun je daarop je materiaal afstemmen?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09:22
Die buis mag niet in aanraking komen met brandbare materialen. 5cm wordt gezien als een goede marge. Bij een schoorsteenbrand wordt die buis alsnog gloeiend heet en dat kan binnenbrand veroorzaken.

Dat dakbeschot en PUR schuim is dus niet zoals het zou moeten. Het kanaal eronder met die korrels is wel in orde.

Mijn advies zou zijn om wat meer ruimte maken in dakbeschot, laatste stukje aftimmeren met promatect en metalstud en isoleren met keramisch wol.

[ Voor 50% gewijzigd door Tillumen op 22-04-2025 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Ik ben het volledig een smet @Tillumen hierboven.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zijad000
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 28-04 12:54
soepah schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 13:05:
is dit een dubbelwandig en geisoleerd rookkanaal? of waar kijken we naar?
Welk jaar is deze aangelegd? Misschien kun je het aan de onder of bovenkant goed zien?

Iig iets dat niet brandbaar is zoals rockwool lijkt me een goede optie? evt met Fermacel aftimmeren? Maar misschien geeft de specificatie van het rookkanaal ook wel af hoe warm de buitenste mantel kan / mag worden en kun je daarop je materiaal afstemmen?
Dat is iid geisoleerd rookkanaal. Op zolder onder het dakbeschot. Dat is alles wat ik weet. Het was afgewerkt met stukje plafond van de gisplaaten. Daarom heb ik dit niet eerder gezien.We gebruiken de openhaard wel vaker. Nooit problemen mee gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f75ZcXeMAGOzf65vp3LLCl5X0ZA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xALwfxZfJvjJAilCmJNUupkB.png?f=fotoalbum_large