Stroomkabel laadpaal verlengen of nieuwe trekken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud1988
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 30-04 17:51
Mijn vraag:

Ik heb een laadpaal welke ik op termijn wil verplaatsen.

Om hem op deze plek te krijgen zal ik de kabel (5x4mm2) moeten verlengen of vervangen voor een nieuwe.
Verlengen is de goedkoopste optie, maar kan je een dergelijke kabel met Wago-achtige klemmen verlengen i.c.m. een gietmof of is dat bij dergelijke stroomvraag (van een laadpaal) niet aan te raden?

Ik hoor het graag van jullie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:14

timpel_800

Amber 65

Zou je dit er niet voor kunnen gebruiken? https://www.elektramat.nl...VIfhQEeq4CMefMr7MBja5oyvT

Of dit: https://www.elektroshop.n...ycarbonaat-4x6mm-filoform

[ Voor 13% gewijzigd door timpel_800 op 22-04-2025 08:49 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud1988
Dat ziet er inderdaad goed uit, ik lees dat een 5x4mm2 kabel 14mm diameter is en dat deze mof max 13,5mm kan hebben. Zou je dat er net ingedrukt krijgen? 0,5mm gok zou moeten kunnen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:17
Ruud1988 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 08:47:
[...]

Dat ziet er inderdaad goed uit, ik lees dat een 5x4mm2 kabel 14mm diameter is en dat deze mof max 13,5mm kan hebben. Zou je dat er net ingedrukt krijgen? 0,5mm gok zou moeten kunnen toch?
Ik zou toch echt voor een gietmof gaan. Dit ziet er meer uit als ALI spul.

Er gaan grote vermogens door dit soort kabels, doe dit gewoon goed en neem geen risico go gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Heb je de mogelijkheid om ergens een kastje op te hangen, met de kabels binnenkomende van de onderkant?
Zo kun je die ergens ophangen zonder dat er water via de wartels loopt.

Ik heb van de week deze afgemonteerd voor mijn zonnepanelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MgD-ObrEqiZnN9iHSp-ZHT08nIQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SYrPCobBEK9e8g42rI2unhyx.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is 4x16mm2 en ligt onder een hoek zodat er geen water in kan stromen. Werkt ook prima :)

Maar toch, als je gemakkelijk een nieuwe kabel kan trekken zou dat zeker de voorkeur hebben.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-06 11:15
https://www.attema.com/nl...etmofpakket?number=AT2511

Het wel belangrijk hoeveel je wilt gaan verlengen, er is uiteraard een max aan de totale lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud1988
Verlengen zal max 5 meter zijn dus dat is het probleem niet.
Huidige kabel ligt in een mantelbuis, voor de verlenging zou de voorkeur hebben deze ook in een mantelbuis te leggen en dat de eventueel gemaakte verbinding er ook in past.
Nieuwe kabel is al gauw €150,- terwijl ik nog voldoende kabel heb liggen voor de verlenging en ik dan evt alleen een mof hoef te kopen. Vandaar de vraag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Atlas schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 08:56:
Heb je de mogelijkheid om ergens een kastje op te hangen, met de kabels binnenkomende van de onderkant?
Zo kun je die ergens ophangen zonder dat er water via de wartels loopt.

Ik heb van de week deze afgemonteerd voor mijn zonnepanelen:
[Afbeelding]

Dit is 4x16mm2 en ligt onder een hoek zodat er geen water in kan stromen. Werkt ook prima :)

Maar toch, als je gemakkelijk een nieuwe kabel kan trekken zou dat zeker de voorkeur hebben.
Mag je draad met flexibele kern zo vastschroeven? Uit mijn hoofd moet je vaste kern gebruiken, evt mbv eindaderhulzen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Die 2de is wel prima, weleens gebruikt, die eerste zou ik niet aandurven.
Zeker onder de grond altijd eentje met hars gebruiken, dan kan er nooit water bij komen.

Ik vind het een hele lastige, aan de ene kant moet het gewoon kunnen met goed materiaal. Maar je zit wel meteen met flinke continu stromen, het is geen stopcontact voor de grasmaaier of een buitenlamp.

Ik denk dat ik een nieuwe kabel zou leggen, bij iemand anders zou ik een mof doen om ze niet onnodig op kosten te jagen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:14

timpel_800

Amber 65

Van die tweede lees ik dat Liander dat soort dingen ook gebruikt.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
Ruud1988 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:28:
Verlengen zal max 5 meter zijn dus dat is het probleem niet.
Huidige kabel ligt in een mantelbuis, voor de verlenging zou de voorkeur hebben deze ook in een mantelbuis te leggen en dat de eventueel gemaakte verbinding er ook in past.
Nieuwe kabel is al gauw €150,- terwijl ik nog voldoende kabel heb liggen voor de verlenging en ik dan evt alleen een mof hoef te kopen. Vandaar de vraag.
Ja okay duidelijk, dan word een doosje lastig.

Heb jij ook echt een grondkabel daar liggen iets zoals hieronder, dus met gevlochten aarde (litze)

De litze ga je denk ik moeilijk verwerken, maar ik geen ervaring met Yphix kabelmof 5P 4mm2 IP68 (50446530)

https://www.sandervunderi...-mm2-4-mm2-per-meter.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud1988
Kabel ligt in een mantelbuis en is geen grondkabel.
Die laatste gietmof ziet er inderdaad goed uit. Enige vraag is of mijn kabel daarin kan, er staat 4x geleider in de omschrijving. Ik moet er 5 doorverbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
Ja volgens het document met Product code: 50446530

https://www.elektramat.nl...VIfhQEeq4CMefMr7MBja5oyvT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-06 12:31

DjVe

Hatsaflats!

KabouterSuper schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:36:
[...]

Mag je draad met flexibele kern zo vastschroeven? Uit mijn hoofd moet je vaste kern gebruiken, evt mbv eindaderhulzen.
Dit is geen flexibele kern, maar geslagen kern en dit is dan gewoon de voorgeschreven installatie methode.

@TS Bij de gietmoffen worden meestal geen interne connectoren meegeleverd, dus die koop je dan appart (wat het geheel best duur maakt). Wat ook kan: https://www.kabel24.nl/he...-5-5x6-435-00654/#details

Dat is een gelmof en daar zit alles al bij. Ik heb er zeker 10 seconde naar gekeken, dus ik acht de kans 70% dat dit past qua diameter (dus zelf nog even nalopen) }:O

[ Voor 37% gewijzigd door DjVe op 22-04-2025 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
DjVe schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:54:
[...]

Dit is geen flexibele kern, maar geslagen kern en dit is dan gewoon de voorgeschreven installatie methode.
Je hebt gelijk. Voor TS geldt wel dat als er een flexibele kern in de draden zit, dat dan zorg gedragen moet worden voor een goede connectie, bijv met geschikte aderhulzen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Pagina: 1