Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROT13
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-05 14:35

ROT13

Cyberian

Topicstarter
Ik zit al sinds mensenheugenis bij XS4ALL, maar inmiddels is de prijs gewoonweg niet meer te rechtvaardigen. Daarom ben ik op zoek naar een degelijk alternatief.

Ter referentie: dit is mijn huidige maandelijkse factuur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPAoxfi-lccFVPRio9Y99XwopwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4kwJYmgRXG5ECvDAFR4qxsOg.jpg?f=fotoalbum_large

Met deze internetsnelheidsbundel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxpIsJP54bF4EhhnYa6mfBa0Nwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pPLbCROuPMeQ9roiRaQYAzpD.jpg?f=fotoalbum_large

Indien ik overstap naar Odido, zou dit mijn nieuwe factuur worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hG1FI4d0tKPBkBcz4yHqJiQuWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VHcOAvQkZMW7wuiiNbxnjTdZ.jpg?f=fotoalbum_large

De besparing is evident, dus ik zie vooralsnog geen reden om het níet te doen—tenzij iemand met een nóg betere suggestie komt.
Wat voor mij cruciaal is:
  • Behoud van mijn vaste telefoonnummer.
  • Telefooncentrale mogelijkheden en faciliteiten.
  • Minimaal één fysieke TV-box naast de meegeleverde "TV-app". Dit voor integratie van televisiegemak op mijn oude "not so smart" zolder televisie.
Daarnaast ben ik behoorlijk gehecht aan mijn huidige bruikleenmodem/router: de FRITZ!Box 7590: https://tweakers.net/pric...nternationale-versie.html . Dit vanwege de uitgebreide netwerkfunctionaliteit instellingen en de rijke set aan opties op het gebied van onder meer telefonie: ingebouwde telefooncentrale voor DECT, antwoordapparaat-functies, e-mailnotificaties met ingesproken voicemail berichten als attachment en de content van gestuurde faxberichten.. etc.

Qua telefonie gebruik ik dus een mix van analoge toestellen, DECT-handsets (de FRITZ!Box fungeert als centrale), en meerdere Cisco-VOIP-telefoons. Alles naadloos geïntegreerd. Dat zou ik graag behouden.

Het probleem: zodra ik XS4ALL (KPN) opzeg, moet de FRITZ!Box 7590 retour. Daarom ben ik op zoek naar een waardige vervanger.

Mijn vraag aan jullie: Heeft iemand ervaring met het in gebruik nemen van een recent FRITZ!Box-model, aangesloten op een glasvezelverbinding (van in dit geval Odido).. ter vervanging van de standaard meegeleverde Zyxel doos? En zo ja, hoe verloopt de integratie, specifiek qua soort glasvezelaansluiting (AON, GPON, XGS-PON) en de daarmee samenhangende SFP-module. Ook tips over de noodzakelijke stappen die ondernomen moeten worden bij Odido om dit daadwerkelijk werkend te krijgen zijn zeer welkom.

Dan nog voor wat betreft de vervanging van mijn huidige FRITZ!Box 7590... dan kan ik maar net zo goed overgaan op het meest nieuwste van het nieuwste van FRITZ.. ik zie zo snel de volgende modellen:
  1. FRITZ!Box 5530 https://tweakers.net/mode...530_p1211072/vergelijken/
  2. FRITZ!Box 5590 Fiber https://tweakers.net/mode...ber_p1380664/vergelijken/
  3. FRITZ!Box 5690 Pro https://tweakers.net/mode...pro_p1494608/vergelijken/
Misschien zie ik iets over het hoofd—het is inmiddels laat... dus mocht iemand een betere suggesties hebben (binnen of buiten het FRITZ!Box-ecosysteem), vooral als het gaat om high-end modem/routers met geïntegreerde telefonie en geavanceerde netwerkopties: dan hoor ik het graag.

Groet!

Who is General Failure and why is he reading my hard disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:39
Je zou ook solcon kunnen overwegen, krijg je ook wen fritz box mee en je blijft op het (kwalitatieve) kpn netwerk.
Persoonlijk heb ik liever 100mbit kpn dan 1000 odido. De pieksnelheden heb ik toch nier nodig en kwalitatief is het beide prima maar wint kpn het bij nog.

Maar om anwtoord te geven: kan gewoon. Bij odido krijg je ervoor een media converter waar utp uit komt. Die inprikken en gaan. Hoe iptv met multicast zit tegenwoordig weet ik niet, heb al jaren geleden dat eruit gedaan en doe alles met nlziet. Als je nooit reclame wilt zien, aanrader!

[ Voor 35% gewijzigd door laurens0619 op 22-04-2025 07:01 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Let er op, dat je bij Odido geen native IPV6 krijgt. Alleen ipv4 op je WAN aansluiting. Voor zover je daar waarde aan hecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:31

MartinMeijerink

Niet van deze wereld

Je kan er ook gewoon voor kiezen om minder te betalen bij Xs4all, ik betaalde net als jij ook 60,20 voor het internet, maar heb ze gewoon gebeld dat ik minder wou betalen, en dat kon. Ik kon drie dingen doen:
1. FritzBox inleveren, scheelt € 7,49 per maand
2. "Groene overstap" doen (van Xs4all naar KPN verhuizen), scheelt € 10,21 per maand
3. Zowel 1. als 2.: scheelt € 17,70 per maand.
Dus in plaats van € 60,20 betaal ik tegenwoordig € 42,50, technisch gezien verandert er NIETS aan je verbinding, ook mijn externe IP-adres is nog steeds hetzelfde, ik heb wel mijn FritzBox moeten inleveren, en er een experiabox voor teruggekregen (ook weer in bruikleen), maar die staat nu op onuitgepakt op zolder, omdat ik net als jij ook de voorkeur geef aan een eigen modem (de experiabox is wat te beperkt qua mogelijkheden).
Aangezien er in jouw geval ook TV en bellen bij zit, zou jouw maandbedrag van van € 83,20 naar € 65,50 gaan.

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-05 08:27
"Fritzbox inleveren" en dan? Wat is het beste modem om aan te kopen voor glasvezel?
" Groene overstap" hoe doet men dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:47

MsG

Forumzwerver

Fritzbox 7590 voor ~ 50- 60 op marktplaats kopen? Hier ook gedaan, dan ben je ook niet meer overgeleverd aan van die overpricede maandhuur.

En ipv die fysieke trage boxjes, zou ik het tv-abonnement er uithalen, en iets als NLziet nemen. Goedkoper en je kan vaak meer. Voor de legacy tv zou ik dan een Chromecast tv halen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Niet van deze wereld

Speedster schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 07:25:
"Fritzbox inleveren" en dan? Wat is het beste modem om aan te kopen voor glasvezel?
" Groene overstap" hoe doet men dat?
Gewoon bellen met Xs4all (020 3987666) en zeggen dat je minder wilt betalen.
Alles wordt dan gewoon voor je geregeld, technisch gezien verandert er niks, alleen wordt je maandbedrag met € 10,21 verlaagd. Je houdt dus dezelfde lijn, dezelfde snelheid, hetzelfde ip-adres (het is dus slechts een administratieve handeling). Intern noemen ze dat de "groene overstap".

Alleen als je nóg minder wilt betalen kun je er ook voor kiezen om de FritzBox om te ruilen voor een Experiabox, dan wordt je maandbedrag met nog eens € 7,49 verlaagd. Je krijgt daarbij ook ruim de tijd om de Experiabox (of je eigen modem) aan te sluiten, de Fritzbox opsturen kan een paar weken later wel, ook daar krijg je van hun instructies voor (waar het naartoe moet enzo).

[ Voor 11% gewijzigd door MartinMeijerink op 22-04-2025 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
MsG schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 07:50:
Fritzbox 7590 voor ~ 50- 60 op marktplaats kopen? Hier ook gedaan, dan ben je ook niet meer overgeleverd aan van die overpricede maandhuur.

En ipv die fysieke trage boxjes, zou ik het tv-abonnement er uithalen, en iets als NLziet nemen. Goedkoper en je kan vaak meer. Voor de legacy tv zou ik dan een Chromecast tv halen.
Dank vvor de tip! Ben er nu mee aan de gang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedster
MartinMeijerink schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 08:22:
[...]

Gewoon bellen met Xs4all (020 3987666) en zeggen dat je minder wilt betalen.
Alles wordt dan gewoon voor je geregeld, technisch gezien verandert er niks, alleen wordt je maandbedrag met € 10,21 verlaagd. Je houdt dus dezelfde lijn, dezelfde snelheid, hetzelfde ip-adres (het is dus slechts een administratieve handeling). Intern noemen ze dat de "groene overstap".

Alleen als je nóg minder wilt betalen kun je er ook voor kiezen om de FritzBox om te ruilen voor een Experiabox, dan wordt je maandbedrag met nog eens € 7,49 verlaagd. Je krijgt daarbij ook ruim de tijd om de Experiabox (of je eigen modem) aan te sluiten, de Fritzbox opsturen kan een paar weken later wel, ook daar krijg je van hun instructies voor (waar het naartoe moet enzo).
Overstap van XS4all naar KPN doet een beetje pijn echter € 10,21 minder per maand doet geen pijn. :)
Eigen Fritzbox 7590 staat in de bestelling dus ook die € 7,49 per maand kan eraf.
Geen gezeur met overstappen met alle ellende van dien. Zelfde IP. Dank voor je tips.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:17
Vaste telefonie zou ik niet bij je nieuwe provider doen, maar bv bij Cheapconnect, werkt prima met Fritzbox.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb prima ervaring met een Fritz 7590 op een Odido glasvezel verbinding gewoon via UTP op de converter van Odido. Je kan nog meer besparen door voor een 400Gb verbinding te gaan is meer als snel zat.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-05 12:09
Ik weet niet of dit nog steeds zo, maar vroeger (2016) hield XS4ALL niet bij van wie ze het model wel/niet terug kregen.Ze hadden geen idee of ze terug kwamen uit een opzegging of RMA. Dit allemaal vanuit de privacy.

Dan kan je hem gewoon in je LAN houden als (voice) server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:55
Die 7590 kan geen 1 Gbit ofzo ? Want anders zie ik geen reden om hem te vervangen, er is pas nog een update voor geweest v8.03. Het Odido profiel staat er gewoon in. Edit: ah hij moet retour, nee gewoon 2ehands scoren, lukt prima onder de 100 euro.

[ Voor 20% gewijzigd door pennywiser op 22-04-2025 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:55
guido66 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:47:
Vaste telefonie zou ik niet bij je nieuwe provider doen, maar bv bij Cheapconnect, werkt prima met Fritzbox.
Dit very much :) En dat account in je 7590 zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:02

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Frogmen schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 13:27:
Je kan nog meer besparen door voor een 400Gb verbinding te gaan is meer als snel zat.
Mij dunkt dat 400gb/s snel zat is :+

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedster
Vaste telefonie gebruik in niet. Net XS4all overgezet naar KPN. Eigen Fritzbox net gekocht op MP.
Ik "krijg" wel nieuw TV kastje geen idee wat dat doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 01:11
Vaste telefonie idd naar CheapConnect omzetten. Kost je eenmalig een paar euro voor de portering en vervolgens 8,95 per jaar. Belkosten zijn veel lager dan bij de meeste providers. En belangrijker nog: je hoeft daarna niks meer te doen als je overstapt naar een andere provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:15
MartinMeijerink schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 07:12:
Je kan er ook gewoon voor kiezen om minder te betalen bij Xs4all, ik betaalde net als jij ook 60,20 voor het internet, maar heb ze gewoon gebeld dat ik minder wou betalen, en dat kon. Ik kon drie dingen doen:
1. FritzBox inleveren, scheelt € 7,49 per maand
2. "Groene overstap" doen (van Xs4all naar KPN verhuizen), scheelt € 10,21 per maand
3. Zowel 1. als 2.: scheelt € 17,70 per maand.
Dus in plaats van € 60,20 betaal ik tegenwoordig € 42,50, technisch gezien verandert er NIETS aan je verbinding, ook mijn externe IP-adres is nog steeds hetzelfde, ik heb wel mijn FritzBox moeten inleveren, en er een experiabox voor teruggekregen (ook weer in bruikleen), maar die staat nu op onuitgepakt op zolder, omdat ik net als jij ook de voorkeur geef aan een eigen modem (de experiabox is wat te beperkt qua mogelijkheden).
Aangezien er in jouw geval ook TV en bellen bij zit, zou jouw maandbedrag van van € 83,20 naar € 65,50 gaan.
Betekent die groene overstap niet dat je je xs4all mailadres(sen) verliest? Dat zou voor mij een rode vlag zijn. Geen idee hoeveel accounts ik heb aangemaakt de afgelopen 30 jaar waarbij accountnaam=emailadres maar aanpassen is helaas onbegonnen werk :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Niet van deze wereld

Eigenlijk gebruik ik die provider-adressen nooit omdat ik sinds 2002 een eigen mailserver heb, maar ik doe even een test:
sepp@strandhill:~> telnet pop.xs4all.nl 110
Trying 195.121.65.192...
Connected to pop.xs4all.nl.
Escape character is '^]'.
+OK Server ready
user meijeri0@xs4all.nl
+OK
pass ****************
+OK Logged in.
list
+OK 7 messages:
1 1811
2 1811
3 6248
4 4246
5 4214
6 4248
7 5337
.
retr 1
+OK 1811 octets
From account@xs4all.nl  Mon Dec 31 11:32:01 2018
Received: from /usr/xs4all/sbin/exportmaildir.delta with perl 5.014002
Date: Mon, 31 Dec 2018 11:32:01 +0000 GMT
From: account@xs4all.nl (XS4ALL Accounting)
To: meijeri0@xs4all.nl
Subject: Welkom
Message-Id: <20181231123201-NEW28719@xs4all.nl>

Welkom bij XS4ALL!

Hartelijk dank voor uw aanmelding bij XS4ALL. Een aantal handige
extra's van XS4ALL zetten we graag voor u op een rijtje:
...

Zo te zien werkt het allemaal gewoon nog dus (ik was in november 2024 overigens overgegaan van xs4all naar kpn).
Maar het beste is om bij xs4all hier wel een bevestiging van te vragen, het lijkt me ook wel logisch eigenlijk dat je ze nog jaren moet kunnen houden, omdat xs4all gewoon van kpn is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Deo
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Blurk62 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 23:34:
[...]

Betekent die groene overstap niet dat je je xs4all mailadres(sen) verliest? Dat zou voor mij een rode vlag zijn. Geen idee hoeveel accounts ik heb aangemaakt de afgelopen 30 jaar waarbij accountnaam=emailadres maar aanpassen is helaas onbegonnen werk :S
Nee. Als je van XS4ALL naar KPN overstapt, houd je je huidige e-mailadressen. (Wel aangeven dat je dat wilt).

[ Voor 3% gewijzigd door Tha Deo op 23-04-2025 08:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:48
Kijk ook even via deze link wat een aangepast abonnement kost. KPN is zeker een stukje goedkoper dan XS4ALL. Zeker nu 200 Mbit is verlaagd in prijs.
https://www.kpn.com/shop/aanpassen/verlengen/internet-tv

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedster
Speedster schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:36:
Vaste telefonie gebruik in niet. Net XS4all overgezet naar KPN. Eigen Fritzbox net gekocht op MP.
Ik "krijg" wel nieuw TV kastje geen idee wat dat doet.
Zit nu op KPN. " groene overstap" ging naadloos. KPN TV kastje ging ook naadloos. Beetje jammer dat het android tv heeft, op zich niet mis mee echter Google is wel heel opdringerig. Rustig blijven en alle Google propaganda weg klikken. :)

Wat betreft het omwisselen van de Fritzbox 7590. Backup maken van de gehuurde Fritzbox. Eigen Fritzbox aan het internet hangen updaten naar de laatste firmware en backup terugzetten.

Nogmaals hartelijk dank voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
nlziet vergelijken met kpn tv vind ik behoorlijk creatief...

je kunt in plaats van een lease auto ook gewoon een paar wandelschoenen kopen voor het lease bedrag koop je dan elke maand een paar nieuwe schoenen een bakje koffie als je halverwege bent en nog steeds ben je ongeveer 10 tot 20x goedkoper uit kwa reiskosten.

nu weet ik uit mijn hoofd niet wat ik precies voor kpn tv betaal in ons abonement maar heel erg veel ga je er sws al niet op besparen kpn tv is volgens mij 15 euro (met 1 ontvanger = tegenwordig trouwens een android kastje en dus kun je dat chromecast ding lekker bij de mediamarkt laten liggen). dus ga je dan echt voor 5 euro besparing per maand de ellende van nlziet proberen uit te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:39
Tja smaken verschillen.
Voor mij is KPN TV meer wandelschoenen en NLZiet een lease auto :)

Ook al zou het het dubbele kosten van KPN TV, ik zou direct voor NLZiet kiezen.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:02
Ik ben van Xs4all via KPN nu toch bij Odido terecht gekomen. Had een Fritz 7283 en nu een eigen 5590 direct op glas (1Gb AON).

TV gebruik ik niet en bellen doe ik via Cheapconnect (inkomend, 3 nummers) en 12voip (uitgaand, vrijwel gratis). Totale kosten flink minder dan € 5,- per maand inclusief alle gesprekken over de grote plas.

Juist vanwege meerdere VOIP aanbieders ben ik bij de Fritz gebleven, bij Odido moet je wel even een speciale instlling gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SteveH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-05 16:00
Speedster schreef op donderdag 24 april 2025 @ 06:15:
[...]

Wat betreft het omwisselen van de Fritzbox 7590. Backup maken van de gehuurde Fritzbox. Eigen Fritzbox aan het internet hangen updaten naar de laatste firmware en backup terugzetten.

Nogmaals hartelijk dank voor de tips.
Voor een volgende die ook deze route wil bewandelen, kun je niet gewoon de fritzbox van marktplaats opsturen? Dan hoef je ook niet het gezeur van opnieuw instellen te doen. (backup maken is nooit een slecht idee btw :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
SteveH schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:18:
[...]

Voor een volgende die ook deze route wil bewandelen, kun je niet gewoon de fritzbox van marktplaats opsturen? Dan hoef je ook niet het gezeur van opnieuw instellen te doen. (backup maken is nooit een slecht idee btw :) )
Het is een idee. Zeker omdat ik denk dat alles wat men terug stuurt rechtstreeks de vuilnisbak ingaat.
Pagina: 1